Inzet spijkermat / stopstick bij achtervolgingen

Auteur Topic: Inzet spijkermat / stopstick bij achtervolgingen  (gelezen 67334 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #30 Gepost op: 25 maart 2009, 00:57:20
Goed, dan niet ....
Doen we het zo, alle niet terzake doende reacties worden zonder verdere mededelingen geprullebakificeerd

Kunnen we hier weer ontopic
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #31 Gepost op: 25 maart 2009, 07:08:07
Politieacademie, zit goed in zijn contacten met UK ivm met internationalisering(N4). Msichien kun je hun effe bellen.

mvg
Mike

thanx mike ik heb daar denk ik nog wel een ingang... ondertussen ben ik druk met de cursus van BVH....
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #32 Gepost op: 25 oktober 2009, 17:40:49
Kan iemand me misschien uitleggen waarom je wel op de banden van een auto mag schieten maar dat de politie geen spijkerstrips (oid) tot hun beschikking krijgt? Lijkt me toch heel wat veiliger voor omstanders en betrokkenen en effectiever?  ???

http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=/News%2FDefault%2F2009%2Foktober%2FPolitie%20schiet%20banden%20lek%20tijdens%20lange%20achtervolging

‘Politie schiet banden lek tijdens lange achtervolging'

25 oktober 2009

De politie Haaglanden heeft zaterdag tijdens een lange achtervolging de banden lek geschoten van een gestolen auto. In de auto zat een 27-jarige Rotterdammer. De achtervolging begon in Den Haag en eindigde in Schiedam.
Agenten zagen de Rotterdammer zaterdagavond in een gestolen auto rijden ter hoogte van de Wippolderlaan in Den Haag. Ze probeerden hem tot stoppen te dwingen, maar de automobilist ging er vervolgens met hoge snelheid vandoor. Een 26-jarige vrouw uit Schiedam probeerde dit volgens de politie te verhinderen door de agenten tijdens de achtervolging af te remmen.

De twee auto's reden vervolgens, achtervolgd door een onbekend aantal politiewagens, door Delft en Abtswoude en eindigden uiteindelijk op de Harreweg in Schiedam. Daar schoot de politie de banden van de gestolen wagen lek, waarna de bestuurder zich overgaf. Ook de vrouw uit Schiedam werd aangehouden.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #33 Gepost op: 25 oktober 2009, 17:57:34
Ik ben ook wel benieuwd hoe men dit heeft gedaan.

Een agent die langs de kant stond te wachten en vanuit die (statische) positie vuurt, of een agent vanuit een achtervolgend voertuig ???
Zijn daarvoor procedures / methodes bij de politie?

Het lijkt me overigens in beide gevallen een lastige opgave, in een druk land als Nederland.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #34 Gepost op: 25 oktober 2009, 17:58:58
Misschien kunnen onze wapen 'deskundigen' ;) ook vertellen of de huidige en toekomstige munitie voor deze taak geschikt is...  ???


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #35 Gepost op: 25 oktober 2009, 18:21:23
Het lukt dus met de huidige munitie. Wat we weten van de nieuwe munitie is genoeg om aan te nemen dat het daarmee nog beter zal gaan. Kogel mag namelijk expanderen. Moet je alleen raak schieten.

Maar het lijkt mij eigenlijk niet van belang in deze dicussie.

Dat spijkermatten beter werken en veiliger zijn i.p.v een salvo 9 mm's is duidelijk. Blijft de vraag waarom dus geen spijkermatten. Als de nonlethals zo populair zijn (pepperspray, beanbags en teasers) lijkt het mij een logisch vervolg in de uitbreiding van dit soort uitrusting.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #36 Gepost op: 25 oktober 2009, 22:42:26
Het lukt dus met de huidige munitie. Wat we weten van de nieuwe munitie is genoeg om aan te nemen dat het daarmee nog beter zal gaan. Kogel mag namelijk expanderen. Moet je alleen raak schieten.

Maar het lijkt mij eigenlijk niet van belang in deze dicussie.

Dat spijkermatten beter werken en veiliger zijn i.p.v een salvo 9 mm's is duidelijk. Blijft de vraag waarom dus geen spijkermatten. Als de nonlethals zo populair zijn (pepperspray, beanbags en teasers) lijkt het mij een logisch vervolg in de uitbreiding van dit soort uitrusting.

helemaal mee eens DB.... t rare is dat men in de ene regio wel zogenaamde spikestrips tot de beschikking heeft.... en de rest van nederland niet.... Ik zeg hup opschieten met een centrale regeling...

En nee ik ga niet noemen in welke regio dat is, maar dat is mij ter ore gekomen via via... heel bijzonder dus...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #37 Gepost op: 26 oktober 2009, 12:48:08
Mensen,

ik ben verbaasd dat dit stuk (http://static.ikregeer.nl/pdf/BLG19157.pdf) nog niet eerder in het topic was aangehaald! ;)

Er is namelijk al wel onderzoek gedaan naar spijkermatten om voertuigen te stoppen. Conclusie is: onderzoeken in België en Frankrijk afwachten

EN

een kleine pilot starten in enkele regio's voor voertuigen die stilstaan.


Dus Grizz, dat kan best dat er al korpsen zijn met spijkermatten, in het kader van de Pilot. Niks geheims aan ;)


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #38 Gepost op: 26 oktober 2009, 12:55:26
Overigens vind ik het een slecht uitgevoerd onderzoek. Immers gaan ze volkomen aan Engeland voorbij. Er wordt alleen naar Amerika gerefereerd en gezegd dat er nog geen sprake is van een politie brede uitrol (wat ik overigens ook betwijfel). Engeland gebruikt de spijkermatten ook al enige tijd en is standaard uitrusting bij de zgn. traffic units. Ik vind dat men hier ook moet gaan polsen naar ervaringen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #39 Gepost op: 26 oktober 2009, 13:08:18
Mensen,

ik ben verbaasd dat dit stuk (http://static.ikregeer.nl/pdf/BLG19157.pdf) nog niet eerder in het topic was aangehaald! ;)

Er is namelijk al wel onderzoek gedaan naar spijkermatten om voertuigen te stoppen. Conclusie is: onderzoeken in België en Frankrijk afwachten

EN

een kleine pilot starten in enkele regio's voor voertuigen die stilstaan.


Dus Grizz, dat kan best dat er al korpsen zijn met spijkermatten, in het kader van de Pilot. Niks geheims aan ;)

Voertuigen die stilstaan?  ::) Krijgen ze dan ook een hamer om de spijkers er in te slaan?  :D ;D ;)