Inzet spijkermat / stopstick bij achtervolgingen

Auteur Topic: Inzet spijkermat / stopstick bij achtervolgingen  (gelezen 67074 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #40 Gepost op: 26 oktober 2009, 13:09:57
Op mijn werk zijn laatst in opdracht van een bandenfabrikant wat testjes gedaan met een spijkermat (spijker=hol pijpje).
Voor eventuele info via PM?
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #41 Gepost op: 26 oktober 2009, 14:26:10
gaarne kom maar op met die info ? ;)
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #42 Gepost op: 26 oktober 2009, 14:33:56
Mensen,

ik ben verbaasd dat dit stuk (http://static.ikregeer.nl/pdf/BLG19157.pdf) nog niet eerder in het topic was aangehaald! ;)

Er is namelijk al wel onderzoek gedaan naar spijkermatten om voertuigen te stoppen. Conclusie is: onderzoeken in België en Frankrijk afwachten

EN

een kleine pilot starten in enkele regio's voor voertuigen die stilstaan.



Dus Grizz, dat kan best dat er al korpsen zijn met spijkermatten, in het kader van de Pilot. Niks geheims aan ;)

Ikheb net het rapport of brief gelezen en hetgeen ik er uit meen op te maken is dat men het niet nodig vindt dat de dagelijkse politie deinst geen rijdende voertuigen tot stoppen dwint. het probleem daarin zit is dat achtervolgen volgens mij tot meer risici's leidt dan het stoppen met een zogenaamde spijkermat.... echter ik ben natuurlijk maar iemand die van de praktijk is en dus er geen verstand van heeft...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #43 Gepost op: 26 oktober 2009, 15:44:12
Er is maar een reden waarom, de matten niet worden gebruikt. Dit komt door de PG's. Dat is het zelfde met schieten op rijdende voertuig. Zie de toelichting op art 7 ambst instructie


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #44 Gepost op: 26 oktober 2009, 16:00:50
die ken ik, daarbij blijft echter staan of de risico's van de achtervolging opwegen tegen deze risico's...

Maar goed...laat het de hoge heren maar beslissen...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #45 Gepost op: 28 oktober 2009, 14:56:56
We kunnen er lang en breed over hebben maar als ik in een achtervolging zit ben en blijf ik verantwoordelijk voor alles en iedereen. Hoe je het went of keer het blijft een verhaal van prop en sub. bereik het doel met de juiste middelen. Om die reden zijn er regio's waarbij de districten starten en waar mogelijk de ondersteunende diensten het overnemen.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #46 Gepost op: 28 oktober 2009, 16:31:14
is allemaal hartstikke leuk... maar dan nog is het risico het achtervolgen zelf... met behoorlijk verhoogde snelheid achter iemand die alles probeert om uit de handen van de politie te blijven...

Spijkermatten zullen niet direct de achtervolging stoppen, ze halen we de grootste snelheid eruit en daarmee, volgens mij, de grootste risico's.
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #47 Gepost op: 29 oktober 2009, 16:18:11
Het is dan ook niet voor niets dat de GP's hebben bepaald niet wenstelijks om op rijden voertuigen te schieten ivm het feit dat het voertuig niet gelijk tot stilstand komt. Dit ook voor de spijkerstrip, een voertuig staat niet gelijk stil en is dan een nog grooter gevaar. Dus gewoon achtervolgen voor duur dat het veilig is en met alles in je achterhoofd.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #48 Gepost op: 9 januari 2012, 12:34:06
Even wat BREAKING news


Spijkermatten in strijd tegen overvallers

De politie krijgt een nieuw middel in de strijd tegen overvallen. De politie in Brabant en Amsterdam gaat een proef doen met spijkermatten. Dat maakte plaatsvervangend korpschef Dick Schouten van politieregio Midden en West Brabant maandag bekend.

Om een vluchtauto te stoppen kan de politie een spijkermat op de weg leggen. Als een auto er overheen rijdt, lopen de banden langzaam leeg. Volgens Schouten gaan de regio's Midden en West Brabant, Brabant Zuidoost, Brabant Noord, Zeeland en de verkeersafdeling van Amsterdam-Amstelland er gedurende een jaar proef mee draaien.


http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/binnenland/)/components/actueel/rtlnieuws/2012/01_januari/09/binnenland/spijkermatten-in-strijd-tegen-overvallers.xml

Ik zeg mopper en tdmdr we horen wel waneer de eerste resultaten geleverd zijn.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #49 Gepost op: 9 januari 2012, 17:23:22
Politie zet spijkermat in

http://nos.nl/artikel/329221-politie-zet-spijkermat-in.html
Toegevoegd: maandag 9 jan 2012, 13:45

De politie krijgt een nieuw middel in de strijd tegen overvallers. De korpsen in Amsterdam, Brabant en Zeeland gaan een proef doen met spijkermatten.

De politie kan zo'n spijkermat over de weg uitrollen om een vluchtauto te stoppen. Als de auto over de mat rijdt, lopen de banden langzaam leeg. De mat moet worden gebruikt bij gerichte acties, zodat gewone burgers geen schade oplopen aan hun banden.

De matten worden al jaren gebruikt door de politie in de Verenigde Staten. Volgens de Nederlandse politie is het gebruik ervan veilig. De proef met de spijkermatten duurt een jaar.
Samen sterk in de hulpverlening!