Inzet spijkermat / stopstick bij achtervolgingen

Auteur Topic: Inzet spijkermat / stopstick bij achtervolgingen  (gelezen 67077 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #50 Gepost op: 10 januari 2012, 01:11:38
Nu even (langzaam) afwachten hoe ze dit wettelijk gaan regelen, dat is vooral het geen waar ik benieuwd naar ben :D
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #51 Gepost op: 10 januari 2012, 01:27:43
Ik ben dan wel benieuwd hoe vaak men in het verleden daadwerkelijk achter een overvaller heeft aangereden ?
Hoeveel voertuigen zijn er tot stoppen gebracht en hoeveel niet ?

Persoonlijk vind ik het jammer dat het alleen tegen overvallers gaat worden ingezet want ik ben van mening als je het hebt
gebruik het dan gewoon altijd en niet voor de 1 wel en voor de ander niet.
De bedoeling lijkt mij dat het is om daders te pakken of zie ik dit verkeerd ?
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #52 Gepost op: 10 januari 2012, 10:30:26
Ik ben dan wel benieuwd hoe vaak men in het verleden daadwerkelijk achter een overvaller heeft aangereden ?
Hoeveel voertuigen zijn er tot stoppen gebracht en hoeveel niet ?

Persoonlijk vind ik het jammer dat het alleen tegen overvallers gaat worden ingezet want ik ben van mening als je het hebt
gebruik het dan gewoon altijd en niet voor de 1 wel en voor de ander niet.
De bedoeling lijkt mij dat het is om daders te pakken of zie ik dit verkeerd ?

Mja, in NL moeten ze het wiel weer opnieuw uitvinden :(

Ben het met je eens enrico1972, er zijn intussen genoeg situaties in het nieuws geweest, waarbij de spijkermat prima uitkomst had geboden. Maar we zullen zien hoe die proef gaat, hopelijk kan het dan over een jaar aan het arsenaal van de politie worden toegevoegd. O0
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #53 Gepost op: 10 januari 2012, 10:46:55
Nu even (langzaam) afwachten hoe ze dit wettelijk gaan regelen, dat is vooral het geen waar ik benieuwd naar ben :D

Waar ik ook nieuwsgierig naar ben, is wie bepaald of de spijkermat mag worden ingezet. Is dat de diender op straat, de dienstdoende HOvJ of de chef van de meldkamer.

Zijn/worden er eisen gesteld aan de inzet van de spijkermat?


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #54 Gepost op: 10 januari 2012, 12:55:16
Alleen bij overval worden ze ingezet


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #55 Gepost op: 10 januari 2012, 12:59:37
Alleen bij overval worden ze ingezet

Ja, dat begrijpen we, maar als je in het wetboek van strafrecht kijkt vind je daar geen artikel genaamd "overval"
Wat je wel vind zijn de artikelen diefstal en diefstal met geweld (oftewel een overval/straatroof etc.)

Het woordenboek zegt dan ook: "overval
niet-juridische benamingen voor diefstal-met-geweld"

Als ze er nou van maken dat het bij diefstallen met geweld mag worden toegepast dan wordt het allemaal een stuk interessanter.....
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


superfly

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Reactie #56 Gepost op: 10 januari 2012, 13:27:19
Kunnen ze geen info halen bij politie in landen waar ze deze matten al gebruiken ipv veel tijd en geld te inversteren om info te zoeken die misschien al ruim voorhanden is. ipv zoals zovaak en al eerder aangegeven het wiel opnieuw uit te vinden, omdat iemand zich gepasseerd voelt, en classificeer het als hulpmiddel ipv wapen scheelt boel regels, ergenis en papier achteraf.


tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Reactie #57 Gepost op: 10 januari 2012, 14:39:45
Kunnen ze geen info halen bij politie in landen waar ze deze matten al gebruiken ipv veel tijd en geld te inversteren om info te zoeken die misschien al ruim voorhanden is. ipv zoals zovaak en al eerder aangegeven het wiel opnieuw uit te vinden, omdat iemand zich gepasseerd voelt, en classificeer het als hulpmiddel ipv wapen scheelt boel regels, ergenis en papier achteraf.

Dat zal vast niet. Nederland is een ster in het opnieuw uitvinden van het wiel. Legio voorbeelden van. Waarom uberhaupt een proef, gewoon invoeren. Nut is allang bewezen.


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #58 Gepost op: 10 januari 2012, 15:22:44
Dat zal vast niet. Nederland is een ster in het opnieuw uitvinden van het wiel. Legio voorbeelden van. Waarom uberhaupt een proef, gewoon invoeren. Nut is allang bewezen.

 Misschien is het makkelijker om aan te nemen, dan er tegen in te gaan. Als je het verhaal goed beluisterd en leest. Dan maakt je snel genoeg op waarom het een proef van een jaar is.
Verder ga ik er ook niet op in.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #59 Gepost op: 10 januari 2012, 21:08:38
Ik ben dan wel benieuwd hoe vaak men in het verleden daadwerkelijk achter een overvaller heeft aangereden ?
Hoeveel voertuigen zijn er tot stoppen gebracht en hoeveel niet ?

Tsja, uit de persberichten lijkt het alsof het puur en alleen tegen overvallen gebruikt mag worden. Ik weet het niet, vandaar mijn vraag / reactie om een wettelijk kader. Als we naar het Nederlandse strafrecht (en naar de nieuwe politiewet) kijken zou het mij niet verbazen als er namelijk een (veel) lagere drempel komt, iets van ontrekken aan een aanhouding voor een strafbaarfeit waar een gevangenisstraf van vier jaar of meer op staat (en de genoemde feiten) bijvoorbeeld .....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !