Rode signaalverlichting

Auteur Topic: Rode signaalverlichting  (gelezen 40440 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Reactie #60 Gepost op: 13 februari 2012, 00:18:53
Ik blijf erbij dat rood een kleur voor ambu/brandweer en politie moet worden NAAST blauw, zoals in de usa dus. Ik heb nog steeds het idee (en meerdere met mij) dat rood overdag beter opvalt dan blauw.
Hm, nog nooit gehoord dat rood beter opvalt dan blauw. Er is al genoeg rood, geel, groen licht op de weg, in de natuur, en juist daarom valt de afwijkende kleur blauw direct op spoedverlichting om voorrang te krijgen.


Gast

  • Gast
Reactie #61 Gepost op: 13 februari 2012, 00:22:08
Hm, nog nooit gehoord dat rood beter opvalt dan blauw.
Dat jij er nog nooit van gehoord hebt betekent niet dat het dan ook niet zo is  ;) Talloze onderzoeken zijn er naar de diverse kleuren geweest en echt, rood valt overdag beter op dan blauw.


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #62 Gepost op: 13 februari 2012, 13:59:40
eerlijk gezegd, weinig veranderen aan kleuren, mensen zijn gewend aan blauw...mensen klagen al nu over de nieuwe sirene, vroeger hadden ze snel in de gaten welke dienst er aan kwam.
plus dat ambulance ook zelfs een groene lamp bovenop hebben staan en die aanzetten als ze de leidinggevende ambulance zijn.
wordt straks disco rijden als men dit door zouden zetten, met alle kleuren.

de regel voor groen is ook

alles uit (uitgezonderd als die ook als buffervoertuig is) groen aan
(kan de bron niet weer vinden zo snel)
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


sylvester1986

  • Gast
Reactie #63 Gepost op: 13 februari 2012, 15:25:18
Bij dit incident is mooi te zien dat zowel Blauw als Groen aanstaat bij een ambulance.
In het filmpje rond 1:39 en rond 8:04 Groen en knipperlichten.
http://regio15.nl/actueel/lijst-weergave/9-ongevallen/11329-vijf-gewonden-bij-aanrijding


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #64 Gepost op: 13 februari 2012, 21:31:39
heel duidelijk is het niet te zien maar het lijkt er idd heel erg veel op dat het blauw - groen is.
Ook lijkt het erop dat later in het filmpje blauw eraf gaat (gezien de spiegelingen in de BRW-auto)
maar op zo'n locatie kan ik me het ook voorstellen dat je denkt laat blauw maar mooi aan.
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


sylvester1986

  • Gast
Reactie #65 Gepost op: 13 februari 2012, 21:47:48
Op de foto's en zoals eerder aangegeven, zie je rond 8:04 nog duidelijker dat men het Groen aan heeft.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #66 Gepost op: 14 februari 2012, 00:13:20
Groen bij ambulances heeft een aparte functie, dat hebben ze tijdens het rijden niet aan, maar bij grotere hulpverleningen heeft de eerste ambulance groene lampen aan om aan te geven dat ze de eerste zijn en tot de OvD-G ter plaatsen is heeft de eerste ambulance de leiding over de geneeskundige tak, zorgt voor de triage en bij aankomst van volgende ambulances het aansturen van wie naar welk S.O. gaat.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #67 Gepost op: 14 februari 2012, 00:22:18
En Groen bij de politie betekent sporenonderzoek.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #68 Gepost op: 14 februari 2012, 05:43:35
Groen bij de politie betekent ook gewoon OvD. Bij grote incidenten coordineert hij de inzet (bv wegafsluitingen etc). Bij een PD is hij leider PD.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


sylvester1986

  • Gast
Reactie #69 Gepost op: 14 februari 2012, 11:43:21
Thanks O0