Huisartsenpost : is dat nu psychologie's of lichamelijk

Auteur Topic: Huisartsenpost : is dat nu psychologie's of lichamelijk  (gelezen 14190 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Venneke82

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 130
Reactie #10 Gepost op: 29 maart 2009, 23:21:14
Enne idd .... Naar het programma "de centrale huisartsenpost" kijken geeft naar mijn mening ook geen goed beeld van wat er allemaal op de post gebeurt. Zijn vaak standaard zaken en weinig acuut.
Maar dit schijnt ook zo afgesproken te zijn.
Had laatst ook een cameraploeg mee en deze had me dat uitgelegd, nadat ik het gevraagd had.

Beste is om zoveel mogelijk je eigen huisarts te raadplegen. Ook al moet je dan ff vrij vragen of wat dan ook. Want helaas komen nog steeds veel te veel mensen aan met klachten die ze bij eigen huisarts hadden moeten laten zien....
Om over de dwingende mensen maar ff te zwijgen. Anders ga ik weer te veel negatief lopen doen.  ;D


zomervlinder

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
  • niet elke verandering is een verbetering.
Reactie #11 Gepost op: 30 maart 2009, 00:19:04
Kortom de moraal van het verhaal is, Heb je een klacht die niet iets is voor de ambulancedienst/SEH te denken aan hoge koorts bij kinderen of een wond die ontstoken lijkt, dan naar de huisartsenpost. denk je dat het nog wel een dag kan wachten? dan naar je eigen huisarts!


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #12 Gepost op: 30 maart 2009, 08:12:10
Met alle respect en gevoel van medeleven voor mensen die een slechte ervaring hebben, niet alleen met de HAP, maar welke dienst dan ook, kunnen we misschien eens niet op basis van die ene ervaring of ene post een oordeel vellen over hoe het in het algemeen gaat? Leg, in plaats van deze toch wel stemmingmakende opmerkingen op internet te gooien, de klacht bij de betreffende post neer zodat er van geleerd kan worden en je bijdraagt aan een betere dienstverlening in de toekomst.

sinds wanneer is een eigen negatieve ervaring stemmingmakerij????

ik dacht dat men op deze site op de eigen ervaring neergezet kon worden zowel positief als negatief.........


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #13 Gepost op: 30 maart 2009, 08:55:02
sinds wanneer is een eigen negatieve ervaring stemmingmakerij????

ik dacht dat men op deze site op de eigen ervaring neergezet kon worden zowel positief als negatief.........



De eigen ervaring is geen stemmingmakerij, wel dit vervolgens doortrekken en zeggen dat alle HAP's slecht zijn en je er beter niet naar toe kunt gaan. Zoals ik aangeef vind ik het erg vervelend dat mensen een slechte ervaring hebben en moet dit absoluut voorkomen worden. Maar een stukje frustratie over alle negatieve berichten zit er ook wel bij ja...  ::)


pelagiapeil

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 31 maart 2009, 02:16:57
De eigen ervaring is geen stemmingmakerij, wel dit vervolgens doortrekken en zeggen dat alle HAP's slecht zijn en je er beter niet naar toe kunt gaan. Zoals ik aangeef vind ik het erg vervelend dat mensen een slechte ervaring hebben en moet dit absoluut voorkomen worden. Maar een stukje frustratie over alle negatieve berichten zit er ook wel bij ja...  ::)

de HAP is maar zo goed of slecht als de dienstdoende arts en zijn/haar aanwezige assistente die de triage doet
99% doet erg goed werk en die ene% tja die wordt (ook door mij) :-[ :-[ het langst onthouden


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #15 Gepost op: 31 maart 2009, 07:09:48
Wat al aangegeven is Njoy (misschien dat je nog even wil aangeven wat jouw rol in de hulpverlening is?)
, de HAP is er voor die acute huisartsengeneeskunde die niet tot de volgende morgen bij de eigen huisarts kan wachten.

In veel regio's werken de hap's samen met de SEH (dat is helaas nog niet overal goed geregeld waar ik zelf ook een goed voorbeeld van weet maar dat ter zijde)
dmv urgentiebepaling (triage) wordt iemand door verwezen naar de SEH of naar de HAP
Het voorbeeld hechten.....kan ook door de huisarts gebeuren, maar ligt aan de dienstdoende arts, bij de huisarts is dat goedkoper dan op een SEH.
zo zijn er nog vele voorbeelden, maar vaak komt het door een stukje politiek tussen de ziekenhuizen en de afspraken met de HAP

Een zelfverwijzer die de SEH bezoekt kan in ieder geval op het eind van het jaar zijn eigen bijdrage inleveren bij zijn zorgverzekering, bij de husarts niet,
waarom?    om de eerste lijnsgezondheidszorg die hier in Nederland best goed geregeld is te stimuleren.

Ook moet een ieder eens even bij zich zelf te rade gaan in hoeverre iets echt acuut is?
de tendens van tegenwoordig is ook maar zo dat men assertiever wordt en "eist"dat zij gezien worden, en bij door vragen waarom iemand dan niet 's ochtends bij zijn huisarts is geweest krijg je dan als voorbeeld "ik moest werken mevrouw"  :-X


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #16 Gepost op: 31 maart 2009, 16:21:20
Hier in de regio zit de HAP in het ziekenhuis naast de SEH.
Iedereen die zelfstandig naar het ziekenhuis komt moet eerst langs de HAP voordat er toegang tot de SEH verleend wordt.

Mijns inziens zou dit rigoreuze systeem minder strak mogen. Als eerste hulpverlener en bewegingswetenschapper i.o. kom ik nog wel eens een vermoedelijke botbreuk tegen ( asdrukpijn, drukpijn, moeilijkheid bij bewegen). Al is dit geen levensbedreigende situatie, zou het voor de patient prettig zijn wanneer de huisartsenpost overgeslagen kan worden. Hier hebben ze ook geen röntgenogen en wordt de patient na een wachttijd voor de HAP weer in dezelfde wachtkamer geplaatsd tot hij aan de beurt is op de SEH.

Golly
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


ED95

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 301
Reactie #17 Gepost op: 31 maart 2009, 17:31:14
Hier in de regio zit de HAP in het ziekenhuis naast de SEH.
Iedereen die zelfstandig naar het ziekenhuis komt moet eerst langs de HAP voordat er toegang tot de SEH verleend wordt.

Mijns inziens zou dit rigoreuze systeem minder strak mogen. Als eerste hulpverlener en bewegingswetenschapper i.o. kom ik nog wel eens een vermoedelijke botbreuk tegen ( asdrukpijn, drukpijn, moeilijkheid bij bewegen). Al is dit geen levensbedreigende situatie, zou het voor de patient prettig zijn wanneer de huisartsenpost overgeslagen kan worden. Hier hebben ze ook geen röntgenogen en wordt de patient na een wachttijd voor de HAP weer in dezelfde wachtkamer geplaatsd tot hij aan de beurt is op de SEH.

Golly


Aan de andere kant kan ik mij wel vinden in dit rigoureuze systeem. Ook al heb je een sterk vermoeden op een simpele botbreuk als eerste hulpverlener. Dan rechtvaardigt dat niet gelijk een directe doorverwijzing naar een SEH als het ook via de HAP kan. Een huisarts op de HAP heeft dan misschien geen röntgen zicht, maar kan wel bouwen op zowel jarenlange theoretische als klinische ervaring. Daarnaast heeft een doorverwijzing van een huisarts meer waarde, dan zelfverwijzing of door leken.

Het uiteindelijke doel is dat je wachttijden wil verminderen en het zorg proces efficiënter wil laten verlopen. Door alle niet levensbedreigend zieke patiënten eerst langs de huisarts te laten gaan, hoeft de SEH minder belast te worden. Dan kunnen de patiënten die wel wat op de SEH te zoeken hebben sneller geholpen worden.

Ik kan me in dit geval goed voorstellen dat het triage proces hier zo strikt is.


DF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 90
Reactie #18 Gepost op: 31 maart 2009, 19:13:52
Op de dokterspost is het in het weekend smoordruk omdat er veel mensen komen die last hebben van een muggenbult of een koortslip. Het hele concept van spoedeisende hulp is weg. En een beetje dokter hecht nog wel zelf (als het gat niet te groot is), En voor een beenbreuk moet je toch bij de eerste hulp zijn, mogenlijkheden voor een foto zijn er namelijk niet.


Venneke82

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 130
Reactie #19 Gepost op: 31 maart 2009, 19:36:23
De post waar ik sindskort werkzaam ben, krijgt ook alle aanlopers(zelfverwijzers) doorgestuurd van de EHBO.
Huisartsen kunnen zelf onderzoek laten doen, bloedonderzoek, kweken, foto's, beoordelen de uitslagen zelf en, dat scheelt voor de zelfverwijzer erg veel tijd!

Werkwijze/samenwerking van HAP en SEH zou beter kunnen, meer standardisatie. Maar laten we ook niet vergeten datde zorg volop in beweging is en hAP's nog niet zo giga lang bestaan.
Veranderingen als deze, kosten wat tijd....