Huisartsenpost : is dat nu psychologie's of lichamelijk

Auteur Topic: Huisartsenpost : is dat nu psychologie's of lichamelijk  (gelezen 14216 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Julia

  • Gast
Reactie #20 Gepost op: 1 april 2009, 00:56:04

dan blijft er weinig over voor een huisartsenpost dan alleen psychologie / bevallingen .?


Njoy

Hoi Njoy,

Ik vind je idee over de HAP opmerkelijk.. psychopaten heb ik hier op de post wel eens gezien maar een bevalling heb ik zowel op de post als tijdens een visite nog nooit mee gemaakt.
Volgens mij weet jij als hulpverlener heel goed wat er op een HAP gezien wordt en wat doorgestuurd wordt naar de SEH  ;)


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #21 Gepost op: 1 april 2009, 19:31:45
Het is wel een feit dat met name oudere mensen niet meer weten wanneer ze 112 moeten bellen of de huisartsenpost.
Overigens ken ik iemand die met een fractuur onderaan de trap een uur heeft liggen wachten op de huisarts (tsja, groot werkgebied voor de doc).
Dit terwijl ze wist dat het been gebroken was (scheve stand). Ze durfde geen 112 te bellen, want ze was niet in levensgevaar...
Toen de doc langs was geweest stond 20 minuten later alsnog een gele bus voor de deur...
Kijk, efficiënte zorg is anders heh... Het zorgt dus voor verwarring. Maar de HAP zijn een aanwinst... Voor de dokters en de patiënten.


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #22 Gepost op: 1 april 2009, 20:38:44
Even off topic:

De ambulance rijdt toch ook niet met spoed naar een collum fractuur?


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #23 Gepost op: 1 april 2009, 21:01:36
Even off topic:

De ambulance rijdt toch ook niet met spoed naar een collum fractuur?
Maar wel onder A2 (binnen 30 min) over het algemeen ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #24 Gepost op: 1 april 2009, 21:02:47
Das waar.  :-[

Dom, dom, dom....


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #25 Gepost op: 11 april 2009, 01:30:55
Het is wel een feit dat met name oudere mensen niet meer weten wanneer ze 112 moeten bellen of de huisartsenpost.
Overigens ken ik iemand die met een fractuur onderaan de trap een uur heeft liggen wachten op de huisarts (tsja, groot werkgebied voor de doc).
Dit terwijl ze wist dat het been gebroken was (scheve stand). Ze durfde geen 112 te bellen, want ze was niet in levensgevaar...
Toen de doc langs was geweest stond 20 minuten later alsnog een gele bus voor de deur...
Kijk, efficiënte zorg is anders heh... Het zorgt dus voor verwarring. Maar de HAP zijn een aanwinst... Voor de dokters en de patiënten.

Bewijst maar weer eens hoe 'gesloten' het systeem is naar de 'klanten' toe. hoe zou het toch komen dat ik voorstander ben van volledig commerciele zorg?? waar in niet de patient of de zorgverlener maar de klant centraal staat.


Kanarie

  • Gast
Reactie #26 Gepost op: 11 april 2009, 07:18:19
Bewijst maar weer eens hoe 'gesloten' het systeem is naar de 'klanten' toe. hoe zou het toch komen dat ik voorstander ben van volledig commerciele zorg?? waar in niet de patient of de zorgverlener maar de klant centraal staat.

Dat is inderdaad wel een dilemma. Eerst de afweging maken of je belt en dan nog wie je belt. Wat verwacht je hierin van commerciële zorg? Ik zie dan voor me dat iedere persoon in iedere regio een ander noodnummer van een van de zorg-bedrijven moet bellen (maar dat nummer dekt dan wel de 112 en de HAP en de 8844 van de politie samen). Je zou ook op elk telefoontje meteen een auto kunnen sturen, maar daarvoor moet je wel heel veel personeel standby hebben staan en dat is natuurlijk ook weer duur. Als je gaat werken met klanten ipv patienten, kun je natuurlijk wel je diensten aanpassen aan het budget van je klant. Ik zie het alleen nog niet zo voor me. Hoe zie jij het? Daar ben ik nu wel benieuwd naar. Volgens mij hebben we het namelijk zo slecht nog niet.

Edit: sorry voor het afdwalen.


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #27 Gepost op: 11 april 2009, 16:14:37
We hebben niet slecht, maar er valt altijd wel iets te verbeteren. een erg heel mooi en professioneel systeem opgezet door vakmensen. persoonlijk ben ik er ook erg trots op hoe goed we het hier hebben. maar zoals ik het in de praktijk zie werkt het niet optimaal. en juist om het optimaal te laten werken vind ik het erg belangrijk dat er concurentie ontstaat waarbij de patient (lees klant) zelf kan bepalen welke zorgverlener hij kiest. uiteraard kiest iedereen een dienstverlener die hij/zij vertrouwt, en tevreden over is. resultaat is in mijn ogen dat naast de prijs ook de zorg en service er op vooruit zullen gaan. m.a.w. de klant moet de mogelijkheid hebben zelf te beslissen welke zorgverlener hij belt, en niet is gebonden aan 1 organisatie. er zijn praktische voorbeelden waar dit een groot suc6 is met aanzienlijk betere dienstverlening en hogere kwaliteit.
uiteraard bedoel ik hier niet mee te zeggen dat je voor elk wissewasje een autootje hoeft te sturen. want ook commerciele bedrijven zullen dit vervelend vinden je maakt immers kosten voor niks. maar aan de andere kant zal een commercieel bedrijf er totaal niet wakker van liggen om 1 auto extra in dienst te hebben voor fludmeldingen. echter schat ik in dat wij hier met zn allen nog niet klaar voor zijn..


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #28 Gepost op: 11 april 2009, 21:43:28
Bewijst maar weer eens hoe 'gesloten' het systeem is naar de 'klanten' toe. hoe zou het toch komen dat ik voorstander ben van volledig commerciele zorg?? waar in niet de patient of de zorgverlener maar de klant centraal staat.

In een volledig commercieel systeem staat de patient echt niet centraal: de poen staat centraal. En geld verdienen doe je niet door lief te zijn tegen patienten, maar door te bezuinigen. De patienten komen namelijk echt wel, populaire ziekenhuizen gaan snel genoeg ten onder aan hun eigen succes.
Arts  www.alphalog.nl


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #29 Gepost op: 11 april 2009, 22:31:15
+1.

Hoe denk je dat we in deze kredietcrisis terecht zijn gekomen?
doordat banken en verzekeraars alleen nog maar oog hadden voor snel winst maken. De dienstverlening aan de klant kwam op het tweede plan te staan.

Duur foutje.