Enkelblessure, schoen uit ja/nee bepalen enkeldistorsie

Auteur Topic: Enkelblessure, schoen uit ja/nee bepalen enkeldistorsie  (gelezen 9588 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

q300r_bc2

  • Gast
Reactie #20 Gepost op: 23 april 2009, 16:11:39
Maar een organisatie die doelbewust genoegen neemt met een lager niveau hulpverlening om toch maar dat evenement te kunnen doen ( lees er aan verdienen) mag zich wat mij betreft geen hulpverlingsorganisatie noemen.

Deels eens, maar mis in deze discussie een betje de rol van de GHOR/gemeente. Waar de opening van gebouwen af en toe moet worden uitgesteld omdat de brandweer geen vergunning afgeeft, kan ik me geen geval herinneren waarin een evenement niet mocht doorgaan omdat de organisatie de medische hulpverlening niet op orde had. Veel evenementen zijn vergunningplichtig, maar ik betwijfel of er altijd vanuit geneeskundig oogpunt een oordeel wordt gegeven voordat de vergunning wordt verstrekt. Erg jammer, want dat is een krachtig hulpmiddel om te zorgen dat organisatoren hun verwantwoordelijkheid nemen.
De afweging risico en maatregel moet ook niet naar de andere kant doorslaan: een arts of vpk bij iedere crosswedstrijd is niet nodig, een ambu is er in ons land snel genoeg.


peter_730

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 112
Reactie #21 Gepost op: 23 april 2009, 19:22:59
De afweging risico en maatregel moet ook niet naar de andere kant doorslaan: een arts of vpk bij iedere crosswedstrijd is niet nodig, een ambu is er in ons land snel genoeg.

Als de risicoinventarisatie aangeeft dat dat verantwoord is dan is er geen enkel probleem...... alleen dan moet je je beperken tot de normale EHBO. O2 geven wat mij betreft geen enkel probleem maar verder niets doen. Planken zonder adequate pijnstilling kan heel schadelijk zijn... Ook als iemand op een motorcrossbaan ligt en de wedstrijd niet door kan gaan ( moet je eens opletten hoesnel er een budget is voor ALS zorg ;))

Ondanks de vele regels in dit land, zijn de regels hiervoor erg beperkt en voornamelijk ingegeven door angst/ onbekendheid ( kijk bijvoorbeeld bij danceevents daar zijn bestuurders erg bang voor terwijl dat in de praktijk erg meevalt)


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #22 Gepost op: 23 april 2009, 19:33:42
...
De afweging risico en maatregel moet ook niet naar de andere kant doorslaan: een arts of vpk bij iedere crosswedstrijd is niet nodig, een ambu is er in ons land snel genoeg.

Da's waar, maar dan is de consequentie dat de EHBO er af blijft (het zijn nl. allemaal HET'jes) en de race wordt stil gelegd tot de ambu er is. Gaat dat gebeuren?
Arts  www.alphalog.nl


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #23 Gepost op: 23 april 2009, 20:47:24
Tja, dan nodig ik jullie graag eens uit om bij ons te komen kijken...

Misschien is er ook een hele goede tussen weg...


peter_730

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 112
Reactie #24 Gepost op: 24 april 2009, 00:04:29
hahaha bedankt voor het aanbod maar ik ga niet het halve land afreizen om bij een motorcross te wachten wanneer iemand zijn enkel en/of rug breekt. Die tijd is al heel lang voorbij.

Ik geloof best dat je goed geoefend bent daar zit het probleem niet echt. En de schade bij een gebroken enkel zal ook niet extreem zijn. Maar een EHBO-er kan geen adequate pijnstilling geven bij ernstige trauma. En de huidige norm bij behandeling van een traumapatient is er voor te zorgen dat deze zo snel mogelijk pijnvrij is.  
Als EHBO organisatie behoor je dat te weten en moet je kwaliteit bieden. Niet alleen door te oefenen ( waar haal je al die tijd vandaan :D) maar ook door zorg op maat.
Kan je iets niet leveren ( al dan niet door budget) dan moet je dat weigeren. Kwaliteit moet voor de euro's gaan. ( en liever in balans natuurlijk)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #25 Gepost op: 24 april 2009, 08:12:10
Een uitgebreide training sessie bijwonen is ook leuker.. ;D ;D ;D

Ik hou me al een aantal jaren bezig, met kwaliteitzorg door eerste hulp organisaties of dat nu op BLS, ILS of ALS niveau is.. en juist het zoeken naar een balans tussen hoge kwaliteit van zorg en een belangen van een opdrachtgever.

De tijd van de basaal getrainde EHBO-er met een tasje op een stoel bij een motorcross wedstrijd is hopelijk al voorbij. Het is aan de andere kant een misverstand dat wanneer je maar artsen, en ALS medicatie, en veel middelen hebt, dat je een hoge kwaliteit van zorg levert aan de patient.  Wel is het zo dat er tussen basale eerste hulp en advanced medische (ambulance)zorg nog een hele wereld is. en dat een daarin kwaliteit van zorg leveren nog al een belangrijk item is..

Om terug komen op schoen uit, niet uit discussie.. Het is afhankelijk van kennis en kunde om te kijken of je een schoen iets uit krijgt of niet en een schaar kan veel wonderen doen..  ;D ;D ;D