Enkelblessure, schoen uit ja/nee bepalen enkeldistorsie

Auteur Topic: Enkelblessure, schoen uit ja/nee bepalen enkeldistorsie  (gelezen 9661 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

peter_730

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 112
Reactie #10 Gepost op: 18 april 2009, 19:35:24
tja, schoenen eigenlijk altijd uit... ook al vermoed je een breuk..

Echter schoenen uit doen, zonder het been of de enkel en de voet te manipuleren vergt wel wat oefening en wat handige greepen..  Wij mogen regelmatig oefenen met cross laarsen..  Een voet die zwelt in een crosslaars levert enorme problemen op..
De lastige klussen, zijn de complexe breuken van de enkel.. waarbij de patient al gilt als je er naar wijst.. En dan merk je dat veel oefenen en veel doen toch zijn vruchten afwerpt..

Ik hoop dat je bij het laaste, iemand wel een waaknaald geeft en voldoende pijnstilling (bv fentanyl of ketanest) Anders krijg je vroeg of laat  last van amnesty international i.v.m. schenden van de mensenrechten.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #11 Gepost op: 18 april 2009, 20:39:48
Oefening baart kunst..  En in de uiterste geval doet een grote schaar ook wonderen..  

Een stuk leer tussen de tanden en ff doorzetten, helpt soms ook..  

Ik ken ook een casus uit onze praktijk, dat eerst enthonox werd gebruikt, en daarna zelf ketanest nog steeds zorgde voor nog een enorme pijnbeleving van deze motorcrosser... Een grote schaar en een grote kniptang was de enige methode om de laars er af te krijgen, om toch de enkel uiteindelijk goed gespalkt te krijgen..  
Achteraf bleek de enkel volkomen verbrijzeld te zijn..


peter_730

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 112
Reactie #12 Gepost op: 18 april 2009, 21:25:15
Over dat stuk leer tussen de tanden daar zal amnesty int. wel op reageren. Een protocol uit de middeleeuwen heb ik nog nooit gebruikt.

Mocht iemand nog een enorme pijnbeleving hebben ondanks ketanest dan heeft hij eenvoudig te weinig gekregen.
Over het algemeen is bekend dat (hevige) pijn diverse stressreacties in het lichaam teweeg brengt en het genezingsproces ernstig kan beinvloeden. Adequate pijnstilling voorkomt dit.

Het standpunt dat een slachtoffer even op zijn tanden moet bijten is inmiddels zoooo achterhaald. Voor elk trauma patient dient adequate pijnstilling voorhande te zijn nog voor het onderzoek/ behandeling.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #13 Gepost op: 19 april 2009, 12:05:08
Over dat stuk leer tussen de tanden daar zal amnesty int. wel op reageren. Een protocol uit de middeleeuwen heb ik nog nooit gebruikt.
Voor dat er misverstanden zijn, dat protocol heb ik ook nog nooit gebruikt..  ;D ;D ;D ;D ;D

Mocht iemand nog een enorme pijnbeleving hebben ondanks ketanest dan heeft hij eenvoudig te weinig gekregen.
Over het algemeen is bekend dat (hevige) pijn diverse stressreacties in het lichaam teweeg brengt en het genezingsproces ernstig kan beinvloeden. Adequate pijnstilling voorkomt dit.

Het standpunt dat een slachtoffer even op zijn tanden moet bijten is inmiddels zoooo achterhaald. Voor elk trauma patient dient adequate pijnstilling voorhande te zijn nog voor het onderzoek/ behandeling.

Je hebt volkomen gelijk, echter we hebben genoeg situaties waar de adequate pijnstelling niet voorhanden hebben.. en in de gemiddelde EHBO situatie al helemaal niet..
En toch is het van belang zo snel mogelijk de laars uit te hebben..  Mijn pleidooi is uitsluitend en alleen, dat mensen daarin veel oefenen en verschillende technieken leren zodat ze dat op Eerste Hulp Niveau kunnen doen, voor dat de gele taxi aanwezig is..
Als je technieken goed beheerst dan voorkom je dat mensen meer pijn hebben als je de laars uit doet..  

En soms kan je mits je de technieken goed beheerst, met heel even doorpakken, veel pijn in later stadium voorkomen..


peter_730

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 112
Reactie #14 Gepost op: 22 april 2009, 15:23:32
Je had het over een motorcross...toch?

Dan moet je eigenlijk zorgen voor adequate "ALS" dekking voor je slachtoffers. De kans dat je hier mee te maken krijgt is namelijk beduidend hoger dan bij een damwedstrijd ;)

Indien er geen pijnstilling( of andere zorg op ALS niveau) op dat moment voorhande is kan je spreken van een slecht georganiseerde hulpverlening en moet je je afvragen of die organisatie wel geschikt is om dit uit te voeren.   Een patient moet krijgen waar hij/zij recht op heeft!!!!


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #15 Gepost op: 22 april 2009, 16:25:12
Eigenlijk is het zo simpel: ALS zorg nodig en niet voorhanden? Als EHBO-er, First/Rapid/Fast/Whatever Responder er af blijven en 112 bellen :) Alleen de discussie wat ALS zorgen nodig hebben eigenlijk inhoudt vervaagt een beetje door leken verder op te leiden dan Oranje Kruis diploma (iets waar ik overigens voor ben) en de vroeger 'verboden paden' zoals wervelplanken te betreden. Iets waar ik overigens ook niet per se tegen ben... Maar het moet niet ten koste gaan van goede zorg.
Arts  www.alphalog.nl


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #16 Gepost op: 22 april 2009, 18:33:26
Je had het over een motorcross...toch?

Dan moet je eigenlijk zorgen voor adequate "ALS" dekking voor je slachtoffers. De kans dat je hier mee te maken krijgt is namelijk beduidend hoger dan bij een damwedstrijd ;)

Indien er geen pijnstilling( of andere zorg op ALS niveau) op dat moment voorhande is kan je spreken van een slecht georganiseerde hulpverlening en moet je je afvragen of die organisatie wel geschikt is om dit uit te voeren.   Een patient moet krijgen waar hij/zij recht op heeft!!!!

De patient heeft recht op de zorg die voor hem inkocht is door de organisator van de wedstrijd..   Als de organisator niet bereid is om te betalen voor A.L.S. Zorg en niet eens bereid is 50,00 neer te leggen voor een A.L.S. Koffer met medicatie, dan houd het op toch ?
Door direct met simpele vaardigheden iemand uit de laars te helpen, (dit vergt wel meer training en vaardigheden van de betreffende hulpverleners..) voorkom je dat je direct veel pijn heeft en voorkom je dat al heel snel direct medicatie hoeft te geven..
Ik pleit er voor dat mensen die op dit soort evenementen werkt, ook al die verschillende technieken beheersen.. En dat leer je niet in een cursusje van 24 uur...

Er is nog nooit een goede sluitende definitie geweest van A.L.S. zorg..  En elke organisatie geeft dat weer anderen handen en voeten.. Zelfs in de ambulancezorg kennen ze geen sluitend begrip.   Voor wet en regelgeving trouwens ook niet nodig..   Voor ik denk een goede dienstbeschrijving wel..

Ik leg een A.L.S dienst uit als zijnde bevoegd en bekwaam om acute zorg te leveren waarbij wettelijk voorbehouden handelingen te mogen uitgevoerd worden. Er is minstens een bekwame arts aanwezig, of een bekwame SOSA opgeleide ambulanceverpleegkundige, en deze beschikt over alle middelen inclusief bijbehorende medicatie om de handelingen uit te voeren.


peter_730

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 112
Reactie #17 Gepost op: 22 april 2009, 22:30:19
De patient heeft recht op de zorg die voor hem inkocht is door de organisator van de wedstrijd..   Als de organisator niet bereid is om te betalen voor A.L.S. Zorg en niet eens bereid is 50,00 neer te leggen voor een A.L.S. Koffer met medicatie, dan houd het op toch ?

Ojee echt AL mijn nekharen gaan omhoog....... mijn hulpverleners hart dat bloed :'(

Een zichzelf respecterende organisatie zou zo'n opdracht moeten weigeren. Een opdrachtgever maakt nooit uit wat voor een zorg een patient nodig heeft.
Als een risicoinventarisatie aangeeft dat deze zorg het minimale is dan moet je als organisatie voet bij stuk houden.
Iemand met een gecompliceerde enkelfraktuur heeft recht op pijnstilling. Heb je het wel voorhande (al dan niet in een magazijn ergens anders) en je geeft een patient geen pijnstilling is dat MISDADIG/ MISHANDELING.

Zeker als de motivatie is dat je er niet voor betaald krijgt!! >:(

Wat mij betreft neem je de medicatie gewoon mee en zet je een clausule in je contract dat je een narekening kan sturen mocht je het gebruiken. Je toont hiermee als hulpverleningsorganisatie dat je verantwoordelijkheid draagt voor je patienten.
Uiteraard wordt dit toegediend door bevoegde en bekwame mensen.

Je definitie van ALS zorg ondersteun ik.

Dat oefenen ondanks pijnstilling i.v. belangrijk is staat m.i. buiten de discussie niet meer dan normaal eigenlijk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #18 Gepost op: 22 april 2009, 23:38:57
Dat oefenen ondanks pijnstilling i.v. belangrijk is staat m.i. buiten de discussie niet meer dan normaal eigenlijk

Daar zijn we over eens, maar dat is echt niet iets wat gebruikelijk is..  Op motorcross wedstrijden kom ik "dienstverleners" tegen die gezamenlijk nog geen 20 uur training per jaar hebben..  En eigenlijk alleen maar met de handen in het haar zitten om dat ze niet weten hoe een clipje los gaat..


Ojee echt AL mijn nekharen gaan omhoog....... mijn hulpverleners hart dat bloed :'(

Een zichzelf respecterende organisatie zou zo'n opdracht moeten weigeren. Een opdrachtgever maakt nooit uit wat voor een zorg een patient nodig heeft.
Als een risicoinventarisatie aangeeft dat deze zorg het minimale is dan moet je als organisatie voet bij stuk houden.
Iemand met een gecompliceerde enkelfraktuur heeft recht op pijnstilling. Heb je het wel voorhande (al dan niet in een magazijn ergens anders) en je geeft een patient geen pijnstilling is dat MISDADIG/ MISHANDELING.

Zeker als de motivatie is dat je er niet voor betaald krijgt!! >:(

Wat mij betreft neem je de medicatie gewoon mee en zet je een clausule in je contract dat je een narekening kan sturen mocht je het gebruiken. Je toont hiermee als hulpverleningsorganisatie dat je verantwoordelijkheid draagt voor je patienten.
Uiteraard wordt dit toegediend door bevoegde en bekwame mensen.
Ik zou graag bij elke evenement dat we doen, een arts, een ambulanceverpleegkundige en alle middelen van de wereld in huren, alleen dat wil niemand betalen, dan alleen bij de grandprix ?.   Bij een "simpele clubcros" of "regio cross" is er geen ALS personeel, laat staan medicatie.. Opdrachtgevers waren echt gewend om voor 65 euro per dag een ehbo-dienst in te huren..  En jij en ik weten vast dat je voor 65,00 per dag , nog geen fatsoenlijke spalk koopt.., laat staan een ALS koffer van 1.800,00 euro..

Inmiddels betalen klanten bij ons een redelijke prijs, echter 250 euro voor een arts per dag en 50 euro voor ALS koffer met medicatie per dag vinden ze schreeuwend veel geld.. :-X,  En het is echt niet zo, dat we het ons kunnen veroorloven deze diensten gratis aan te bieden..

Lees anders eens dit topic.. Over gekte bij Evenementen Hulpverlening

Mijn ervaring na 10 jaar dit soort evenementen en nagenoeg 5 jaar met de organisatie waar ik voor sta. en 400 incidenten is dat je met simpele technieken, die je goed beheerst heel veel komt en je hele goede geavanceerde zorg kan leveren, zonder de ALS handelen en medicatie direct nodig te hebben..
Zelf bij alle A1 Ritten, die we gevraagd hebben, (ABC instabiele patienten, of neurotrauma's, bekkenfracturen, dwarslesies), konden we eigenlijk al heel veel doen zonder dat we medicatie, direct infusie nodig hadden..)
Door onze vrijwilligers veel te trainen in bewegingsleer, en handige truuks om laarsen en bodyprotectie kom je een heel eind.

En dan moet de patient ook toch van de baan af..  En naar een plek gebracht worden waar de ambu die met A2 komt..
In de 20 minuten dat je hebt de overbruggen, kan je veel goed doen, of veel verkloten.  En mijn doel is om mensen te bewegen om dat ook echt bekwaam te worden, en te voorkomen dat mensen zaken verkloten..

En ik wil mensen er graag van overtuigen dat als je evenementenhulpverlening doet, dat je er niet bent met je EHBO diploma halen, en nooit of nauwelijke trainen en oefenen.  En naast trainen en oefenen moet je ook onder begeleiding praktijk ervaring opdoen, en dat doe niet op braderie, maar dat doe je door op risico-volle evenementen er te zijn..


peter_730

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 112
Reactie #19 Gepost op: 23 april 2009, 14:48:20
Ik denk dat we straks een opmerking krijgen omdat we wat offtopic raken.....maar ik wil toch even reageren.

Hoe het bij evenementen er aan toe gaat is mij al jaren bekend. ruim 10 jaar bezig in de evenementenhulpverlening en alleen met ALS zorg. Voor minder doen we het gewoon niet.  Wil een organisatie dit niet....jammer dan maar wij bepalen welke zorg een patient nodig heeft en niet een organisatie ( die bepaald alleen maar hoeveel hij wil betalen)
Gaat hij naar een ander dan moet hij dat zelf weten.

Natuurlijk moet een risicoinventarisatie reeel zijn. Een MMT paraat bij de eerder genoemde damwedstrijd is overdreven ::)
Maar een organisatie die doelbewust genoegen neemt met een lager niveau hulpverlening om toch maar dat evenement te kunnen doen ( lees er aan verdienen) mag zich wat mij betreft geen hulpverlingsorganisatie noemen.
Zonder adequate ALS zorg ben je niet meer of minder dan een veredelde EHBO....niets mis mee maar je kan geen behandeling starten op het moment dat een patient dat nodig heeft. Sterker nog, iemand planken die geen adequate pijnstilling heeft gehad is eerder slecht dan goed voor hem.

Jammer dat het eigenlijk toch om het geld draait en niet om de kwaliteit.......250 euro voor een arts is echt helemaal niets.....elke verniging heeft dat in een half uur baromzet terugverdiend