slechte ehbo bij praxis

Auteur Topic: slechte ehbo bij praxis  (gelezen 13773 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

MR3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
Reactie #10 Gepost op: 16 juni 2009, 11:24:36
Waarom is dit niet slim? Er zijn tegenwoordig veel mensen die hem WEL kunnen bedienen. Dit hoeft toch niet perse het personeel van de winkel te doen, maar kan ook gebeuren door iemand die toevallig in de winkel is?

Als er toevallig niemand in de winkel is die hem kan bedienen en de BHV kan hem ook niet bedienen dat heb je heb er op dat moment niks aan. En zou er dus iemand dood kunnen gaan omdat niemand die AED kan bedienen. Nu is mij verteld dat de AED heel makkelijk te bedienen is en dat je dit zonder cursus ook zou kunnen. Maar niet iedereen durft dat als je er geen cursus voor gehad heb.


Wellicht is de formulering "niet slim" niet helemaal correct Firegirl, dat klopt, maar ik zou niet willen vertrouwen op een eventuele mogelijke bezoeker van een Praxis voor reanimatie. Ik zeg niet dat het voorbehouden is aan personeel van de Praxis, maar als je als bedrijf zo'n ding aanschaft, moet je ook de verdere verantwoordelijkheid nemen en zorgen voor voldoende getraind personeel


Dat bedoel ik Mathijs


Firegirl112

  • Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 158
Reactie #11 Gepost op: 16 juni 2009, 11:42:02
Natuurlijk moet je ook zorgen dat het personeel opgeleid wordt. Maar hang dat ding tenminste vast op als je hem toch hebt, dat ALS er iemand is die hem kan bedienen, de AED ook beschikbaar is. Zoals ik al zei, er zijn tegenwoordig zo veel mensen opgeleid dat de kans erg klein is dat er helemaal niemand aanwezig is die dit kan.

Maar staat hij ergens op zolder te wachten tot het personeel opgeleid is, dan weet je zeker dat je er helemaal niets aan hebt.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #12 Gepost op: 16 juni 2009, 11:56:35
Citaat
Nu is mij verteld dat de AED heel makkelijk te bedienen is en dat je dit zonder cursus ook zou kunnen

Dat is de reinste onzin! ( Ik wilde Gelul! roepen, maar ik ben Mod en dat schijnt niet te mogen... ;D)

De AED is weliswaar een belangrijk onderdeel van het primair reanimatie proces, maar blijft wel een ONDERDEEL. Lees het volgende scenario goed door:

Citaat
Je pakt de kast, je plakt de plakkers, en dan opladen......... en.......... afvuren. Iedereen klapt, je bent de held. Er is maar één probleempje, het slachtoffer was niet helemaal weg toen je ging plakken. Oeps, het slachtoffer is niet zo blij, eigenlijk.  

Kan dit scenario eigenlijk wel? Ja, zonder meer..... je hoeft niet tijdens de AED cursus alles te weten over cardiologisch pathofysiologie, maar je moet wel leren hoe het werkt, hoe je de reanimatie structureert (dat is namelijk net iets anders met een AED), en ook wanneer je hem NIET moet gebruiken.
Er zijn namelijk bepaalde defibrilleerbare hartritmes waarbij de patiënt nog niet helemaal buiten kennis is.

Ik word er echt niet goed van als mensen roepen dat je geen training nodig hebt voor een AED. Het is niet waar, ik hoop dat het bovenstaande dit wel bewijst.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


MR3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
Reactie #13 Gepost op: 16 juni 2009, 12:20:18
Dat is de reinste onzin! ( Ik wilde Gelul! roepen, maar ik ben Mod en dat schijnt niet te mogen... ;D)

De AED is weliswaar een belangrijk onderdeel van het primair reanimatie proces, maar blijft wel een ONDERDEEL. Lees het volgende scenario goed door:

Kan dit scenario eigenlijk wel? Ja, zonder meer..... je hoeft niet tijdens de AED cursus alles te weten over cardiologisch pathofysiologie, maar je moet wel leren hoe het werkt, hoe je de reanimatie structureert (dat is namelijk net iets anders met een AED), en ook wanneer je hem NIET moet gebruiken.
Er zijn namelijk bepaalde defibrilleerbare hartritmes waarbij de patiënt nog niet helemaal buiten kennis is.

Ik word er echt niet goed van als mensen roepen dat je geen training nodig hebt voor een AED. Het is niet waar, ik hoop dat het bovenstaande dit wel bewijst.

Ik heb er verder geen verstand van ;). Maar dat zei de vestigings manager toen tegen ons. En dat las ik net ook ergens weet niet meer van wie die post was. Maar die gene zei de grootste leek kan een AED bedienen. Dus dat klopt niet dat het zo makkelijk is als ik het goed begrijp ?.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #14 Gepost op: 16 juni 2009, 12:32:52

Ik heb er verder geen verstand van ;). Maar dat zei de vestigings manager toen tegen ons. En dat las ik net ook ergens weet niet meer van wie die post was. Maar die gene zei de grootste leek kan een AED bedienen. Dus dat klopt niet dat het zo makkelijk is als ik het goed begrijp ?.

op zich is het niet zo moeilijk om de AED te bedienen; de AED zegt immers wat je moet doen als je de AED hebt aangezet.
maar je moet nog steeds zelf reanimeren.
De AED neemt dus de reanimatie niet over.


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #15 Gepost op: 19 juni 2009, 22:33:11
Maar die gene zei de grootste leek kan een AED bedienen. Dus dat klopt niet dat het zo makkelijk is als ik het goed begrijp ?.

Het is niet even snel de AED erbij pakken, de elektroden plakken en klappen maar. Er zijn een aantal dingen waar je aan moet denken. Sommige dingen die je misschien niet weet als je geen AED-cursus hebt gehad.
Wanneer je weet waar je rekening mee moet houden en wat je precies moet doen, dan is het gebruik van een AED vrij makkelijk.
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #16 Gepost op: 20 juni 2009, 00:44:49
Heeft iemand ervaring met de BHV binnen Praxis?

Ik was laatst ff shoppen bij Praxis toen er werd omgeroepen: EHBO tuinafdeling.. Omdat ik die kant toch op moest ben ik maar even langsgelopen, kijken of ik wat kon doen.


Dit is geen probleem op zich zelf. Je wilt niet weten hoevaak het wel niet voorkomt dat de BHV-er , verlof heeft, ziek is, op herhaling BHV is ! , en tal van andere zaken waardoor het mis (kan) gaan. Ik heb jaren als begleider van ontruimingsoefeningen meegelopen bij diverse bedrijven en instellingen. Helaas heb ik ervaring genoeg hierin. Uiteraard is het een momentopname en wil dit niet zeggen dat de BHV in het algemeen slecht is geregeld binnen Praxis. Echter op het aangehaalde moment faalde deze zeer zeker.

Over het verhaal van de AED sluit ik me bij Firegirl112 aan. Uiteraard eerst opleiden, maar mocht de AED er door welke reden eerder zijn dan de opleiding, liever alvast ophangen in de hoop dat een AED bediener in de buurt is, dan verstoffen in het magazijn.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Kanarie

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 21 juni 2009, 22:53:37
Ik word er echt niet goed van als mensen roepen dat je geen training nodig hebt voor een AED. Het is niet waar, ik hoop dat het bovenstaande dit wel bewijst.


Ik heb er zelfs college over gehad, dat het ding idiot-proof is en dat iedereen hem kan gebruiken.... college werd gegeven door de leverancier... ;)


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #18 Gepost op: 21 juni 2009, 23:16:01


Ik heb er zelfs college over gehad, dat het ding idiot-proof is en dat iedereen hem kan gebruiken.... college werd gegeven door de leverancier... ;)

De leverancier... tja zucht >:(
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #19 Gepost op: 22 juni 2009, 07:45:52


Ik heb er zelfs college over gehad, dat het ding idiot-proof is en dat iedereen hem kan gebruiken.... college werd gegeven door de leverancier... ;)
maar die idioot moet dan wel een reanimatie-cursus hebben gedaan................ het valt mij op dat dit een hoop mensen niet weten

het is niet de "stickers" er op plakken en je kan verder met de dingen bezig zijn waar je mee bezig was.