slechte ehbo bij praxis

Auteur Topic: slechte ehbo bij praxis  (gelezen 13705 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

helm

  • Gast
Reactie #20 Gepost op: 22 juni 2009, 08:38:14
maar die idioot moet dan wel een reanimatie-cursus hebben gedaan................ het valt mij op dat dit een hoop mensen niet weten

het is niet de "stickers" er op plakken en je kan verder met de dingen bezig zijn waar je mee bezig was.

Klopt helemaal! Sinds dat de AED ingeburgerd is wordt door de gebruikers het reanimeren "vergeten" en dat terwijl de internationale richtlijnen juist het masseren belangrijker zijn gaan vinden dan het defibrilleren.


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #21 Gepost op: 22 juni 2009, 12:55:49
Klopt helemaal! Sinds dat de AED ingeburgerd is wordt door de gebruikers het reanimeren "vergeten" en dat terwijl de internationale richtlijnen juist het masseren belangrijker zijn gaan vinden dan het defibrilleren.

Het gaat nog steeds om de combinatie. Echter de thoraxcompressies zorgen ervoor dat het hart makkelijker de defibrilleren is en dat het hart makkelijker weer op gang te krijgen is na de klap. Bij de RAVU participeert men in een onderzoek, waarbij gebruik wordt gemaakt van de LUCAS. In het daarbij gebruikte protocol wordt het tijdens het masseren door de LUCAS geklapt en wordt er pas 1˝ minuut later gekeken wat het resultaat is van de defibrillatie.
Geloof niet alles wat je denkt.


helm

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 22 juni 2009, 14:31:51
Ik weet dat ze dat binnen het Elisabeth ziekenhuis in Tilburg ook al jaren doen, maar dan met onze CPREzy.

Noordergraaf G.J. et.al., The CPREzy and caregiver safety under stringent defibrillation conditions, Annual Meeting Belgian Society of Anesthesiology and Resuscitation, Brussel,2005
"De CPREzy beschermt de hulpverlener indien de massage tijdens het defibrilleren niet onderbroken wordt."
http://www.cprezy.nl/pdf/Noordergraaf%20-%20safety%20in%20CPR.pdf

AED fabrikanten ontwikkelen hierdoor nu ook technologie om gedurende de massages toch het ritme te kunnen analyseren.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #23 Gepost op: 16 juli 2009, 21:48:32
AED fabrikanten ontwikkelen hierdoor nu ook technologie om gedurende de massages toch het ritme te kunnen analyseren.

Wat is de meerwaarde daarvan, als het om een AED gaat ?
Als er ritme is, wil dat nog niet zeggen dat er ook output is.


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #24 Gepost op: 16 juli 2009, 21:59:54
Een AED is zo geprogrammeerd dat hij het ritme moet lezen voordat er gedefibrilleerd kan worden. Zie daarbij mijn voorgaande opmerking over het belang van het zo snel mogelijk hervatten van de massage cq het niet onderbreken van de massage, waardoor het duswel belangrijk is dat de AED het ritme tijdens de massage leest. Dit alles naar aanleiding van nieuwe onderzoeken.
Geloof niet alles wat je denkt.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #25 Gepost op: 20 juli 2009, 00:40:16
Het gaat nog steeds om de combinatie. Echter de thoraxcompressies zorgen ervoor dat het hart makkelijker de defibrilleren is en dat het hart makkelijker weer op gang te krijgen is na de klap. Bij de RAVU participeert men in een onderzoek, waarbij gebruik wordt gemaakt van de LUCAS. In het daarbij gebruikte protocol wordt het tijdens het masseren door de LUCAS geklapt en wordt er pas 1˝ minuut later gekeken wat het resultaat is van de defibrillatie.

Royal RAVU??? RAV Hollands-Midden is er al langer mee bezig :P

Overigens gaat in de update van LPA 7   (7.1 wordt dat straks ) het klappen zonder ritme te beoordelen weer verdwijnen, alleen klappen bij een waargenomen V/VT zonder output.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


fotoschieter.nl

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 361
  • NRK Velsen, Biketeam, EHBO, AED, Wandelletsel, NHT
    • Fotoschieter.nl
Reactie #26 Gepost op: 21 juli 2009, 00:02:03
De oude arbo-wetgeving schreef volgens mij voor dat je altijd een aantal bhv'ers in je winkel aanwezig moet hebben?

Ook bij ikea lukt niet altijd om genoeg BHV'ers te hebben, maar 99% hebben we altijd 4 actieve BHV'ers rondlopen. Ik ben hier zo aangewend dat het misschien daarom komt dat ik het zo stom vind van de praxis dat er gewoon geen EHBO'er was..

Ik hoop alleen dat als er iemand instort bij de praxis en dat er snel word gereageerd door het personeel..


Ff een vraagje aan de leken onder ons, Hoe wil je een AED gaan gebruiken als je niet weet hoe je iemand's ademhaling moet controleren, hartslag moet controleren.. Ademweg moet vrijhouden..

AED zegt ook, indien nodig hervat reanimatie.. Een leek kan niet goed reanimeren.. Vandaar de curcus die er voor worden gegeven..
Nederlands Rode Kruis Afd. Velsen --> EHV'er, AED, Biketeam VRK --> Noodhulpteamlid AEDHeemskerk.nl --> Secretaris, Technisch beheer AED's, Bediener,


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #27 Gepost op: 21 juli 2009, 16:47:40


Ff een vraagje aan de leken onder ons, Hoe wil je een AED gaan gebruiken als je niet weet hoe je iemand's ademhaling moet controleren, hartslag moet controleren.. Ademweg moet vrijhouden..

AED zegt ook, indien nodig hervat reanimatie.. Een leek kan niet goed reanimeren.. Vandaar de curcus die er voor worden gegeven..

Controlle van pulsatie's gebeurd al jaren niet meer bij het LRH en eerste hulp. Geen ademhaling is reanimeren!
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #28 Gepost op: 21 juli 2009, 18:40:57
1520043 18:38:07 21-07-09  A1 2729NA 5 Praxis Olof Palmelaan 5 ZT 61943


helm

  • Gast
Reactie #29 Gepost op: 22 juli 2009, 09:13:55
Controlle van pulsatie's gebeurd al jaren niet meer bij het LRH en eerste hulp. Geen ademhaling is reanimeren!

Bij deze iets meer nuance; dat gebeurt niet meer door degene die het lekenschema volgen.