Fotografie dodelijke ongevallen

Auteur Topic: Fotografie dodelijke ongevallen  (gelezen 11589 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Gepost op: 5 april 2009, 21:53:12
Hallo,

Vanavond heb ik voor het eerst een dodelijk ongeval gefotografeerd sinds dat ik ben begonnen met het fotograferen van hulpdiensten. Vlak achter mijn huis, dichtbij en dus snel ter plaatse. Omdat dit mijn eerste keer was (niet leuk oid bedoeld) heb ik behoefte aan tips hoe om te gaan met dit soort ongevallen. De bedoeling is dan dat ik er van leer uiteraard, want daar ben ik ook mee bezig dan (wil persfotograaf worden e.d.).

Kan deze foto zo ja / nee, wat moet er anders? (Het 'lijk' lag tussen twee politiewagens in. Het fotograferen zonder politiewagen ervoor zou de persoon in beeld brengen wat dus niet mijn bedoeling was. Op zo'n manier zie je de hulpverleners wel maar het dodelijke slachtoffer niet.)



Alvast bedankt voor de reacties.


www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #1 Gepost op: 5 april 2009, 22:04:39
Kan deze foto zo ja / nee, wat moet er anders? (Het 'lijk' lag tussen twee politiewagens in.

Om te beginnen zou je met iets meer respect over 'het slachtoffer' kunnen praten.  :(
Samen sterk in de hulpverlening!


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #2 Gepost op: 5 april 2009, 22:09:18
Alle respect voor het slachtoffer hoor, dat even vooropgesteld. Woordkeuze is misschien wat ongemakkelijk maar ik probeer het ook even netjes en formeel samen te vatten. Levenloze lichaam of dodelijk slachtoffer komt overeen met lijk.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #3 Gepost op: 5 april 2009, 22:11:30
Om te beginnen zou je met iets meer respect over 'het slachtoffer' kunnen praten.  :(

Die smile is nergenst voor nodig, even doorlezen en je ziet ''dodelijk slachtoffer'' staan.. Lijkt me geen kwestie van disrespect..

Over de foto, daar is niks mis mee.. Heb je meer foto's en meer informatie over het ongeval?


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #4 Gepost op: 5 april 2009, 22:18:30
Heb het stukje op je site inmiddels gevonden.. Foto's geven gewoon een goed beeld.. Ikzelf zou eerder wat voorzichtiger zijn met je tekst over de wheely wat omstanders zeggen die ''het ongeluk min of meer zagen en horen gebeuren''

Min of meer is niet helemaal en met horen zie je ook niks..


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #5 Gepost op: 5 april 2009, 22:23:10
Bedankt voor je feedback O0 Het stukje van de wheely heb ik al bewerkt, het was iets wat door meerdere mensen kon worden bevestigd (alleen niet door de politie) en daarom schreef ik er over. Maar speculeren is (zeker in een dorp zoals Wezep) zeker niet goed. Even het politiebericht afwachten dus.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #6 Gepost op: 5 april 2009, 22:50:08
Bij een ongeval spreek je volgens mij van een (dodelijk) slachtoffer. Een "lijk", "levenloos lichaam" of "stoffelijk overschot" wordt naar mijn idee ergens -al dan niet na langere tijd- gevonden of heeft in het water gelegen. Als men gaat bergen heeft men het ook vaak over een "stoffelijk overschot".
Een "ongeval" gebeurt vaak met de auto, scooter, trein en dat soort zaken terwijl een "ongeluk(je)" net zo goed bij je in huiskamer of keuken kan gebeuren. Dat lijkt mij wat kleinschaliger van aard.

Dit is overigens mijn eigen interpretatie van eea. en zeg ik puur op mijn eigen gevoel. Door in de (digitale) media op het gebruik van dit soort termen te letten kun je in twee regels veelal al zien met wat voor "verslaggevers" je te maken hebt (sensatieberichten/normale publieks voorlichting).


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #7 Gepost op: 6 april 2009, 00:24:25
Hallo,

Vanavond heb ik voor het eerst een dodelijk ongeval gefotografeerd sinds dat ik ben begonnen met het fotograferen van hulpdiensten. Vlak achter mijn huis, dichtbij en dus snel ter plaatse. Omdat dit mijn eerste keer was (niet leuk oid bedoeld) heb ik behoefte aan tips hoe om te gaan met dit soort ongevallen. De bedoeling is dan dat ik er van leer uiteraard, want daar ben ik ook mee bezig dan (wil persfotograaf worden e.d.).

Kan deze foto zo ja / nee, wat moet er anders? (Het 'lijk' lag tussen twee politiewagens in. Het fotograferen zonder politiewagen ervoor zou de persoon in beeld brengen wat dus niet mijn bedoeling was. Op zo'n manier zie je de hulpverleners wel maar het dodelijke slachtoffer niet.)Alvast bedankt voor de reacties.

Netjes opgelost, helemaal geen kritiek van mijn kant. Hou het zo en verleg je grenzen niet te veel.

Succes
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Tammo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 240
Reactie #8 Gepost op: 6 april 2009, 10:41:40
Goed gedaan, SO netjes afgeschermd.

Helaas krijg je deze kans niet altijd, maak het ook mee dat er een afzetting wordt gecreëerd, waarbij je de kans niet krijgt om het SO af te schermen.
Ik weet uit ervaring dat als je even aan de hulpverlening vraagt of je even op een andere plek mag gaan staan, met als beweegreden dat je het SO niet in beeld wil hebben, dat dit meestal geen probleem is.

Als het SO echt niet af te schermen is, dan proberen om (grotere) afstand te nemen. Probeer in die gevallen een lijn te vinden.
Ik ga zelf naast of achter een hulpverleningwagen staan, zodat deze nog net op de foto staat, dan de hulpverlening verderop, en daarachter bijvoorbeeld de traumaheli.
Door de grote afstand zal het SO niet te zien zijn, maar dienen de hulpverleningsvoertuigen als blikvanger, zodat de foto wel uitstraalt dat er een ernstig ongeval heeft plaats gevonden.

Aan de andere kant moet je ook een "geluk" hebben, hoewel je dat woord in dit soort situaties niet kan gebruiken. Zelf blijf ik zoveel mogelijk filmen en fotograferen. Doordat je dan veel materiaal krijgt zal je meestal toch een beeld hebben, waarbij het SO toevallig uit beeld valt doordat er hulpverleners voor staan, of doordat er materialen worden neer gezet. Ik snap dat hulpverleners daar vreemd tegen over staan, het lijkt immers dat ik zonder respect alles probeer vast te leggen, terwijl ik thuis alle beelden zeer zorgvuldig analyseer op beelden die uit het oogpunt van respect richting het SO, en direct betrokkenen, niet gebruikt kunnen, en mogen, worden.

Feit is dat je de beelden die je hebt, altijd nog weg kan doen, beelden die je niet hebt, zal je nooit meer krijgen.
Als dit betekent dat ik 100 foto's hebt gemaakt, en er zit er maar eentje tussen die technisch in orde is en waarbij het SO net buiten beeld valt, dan kan ik daar mee leven.

Succes met fotograferen !


Robinh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,210
Reactie #9 Gepost op: 6 april 2009, 14:00:48
Misschien nog een tip. Bij ongevallen hebben foto`s van SO`s of waar hulpverleners met SO`s bezig niet echt een meerwaarde in mijn ogen. Ik wacht altijd tot de hulpverleners klaar zijn met het SO of tot het SO is afgevoerd met fotograferen.

Niet dat jou foto`s niet door de beugel kunnen,maar zeg nou zelf, een foto van de motor geeft toch een veel beter beeld over het ongeval?

Dit is mijn mening, andere fotografen zullen hier wel een andere mening over hebben ;)
OP AL MIJN GEPLAATSTE FOTO`S ZIT COPYRIGHT!