Fotografie dodelijke ongevallen

Auteur Topic: Fotografie dodelijke ongevallen  (gelezen 11663 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Tammo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 240
Reactie #10 Gepost op: 6 april 2009, 14:17:19
De hulpverleners zelf hoef ik inderdaad net perse op de foto te hebben, zoals je zegt een motor op het wegdek kan ook het hele verhaal vertellen.
Toch heeft deze foto waar de hulpverleners wel op staan zijn verhaal. In mijn ogen komt dat niet specifiek door de hulpverleners, maar door de door hun opgestelde
materialen. Je oog valt daar misschien niet gelijk op, maar in al zijn bescheidenheid vertelt deze apparatuur al dat de situatie ernstig is. Zelfde geld voor foto's waarop bijvoorbeeld trauma artsen te zien zijn met de beruchte oranje tassen, of de politieagent die een infuus omhoog houdt. In alle gevallen komt het SO niet eens in beeld, maar weet je toch dat de situatie ernstig was.

Niet doen : Als het SO geborgen is, achteraf bloedvlekken op bijvoorbeeld het asfalt fotograferen. Vertelt ook het hele verhaal, maar wel op de verkeerde manier, althans in mijn ogen.

Gelukkig zie je dit niet zo vaak, de afgeleide daarvan wel, namelijk :"Reinigen wegdek". Ook al zie je dan niet de bloedvlekken, iedereen weet heel goed wat daar gebeurt, heeft ook niet mijn voorkeur.


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #11 Gepost op: 6 april 2009, 14:42:52
Bedankt beide voor jullie reactie.

Bloed is iets wat ik nooit op de foto zou willen zetten, zeker omdat ik er zelf ook niet helemaal 100% tegen kan ;) De tips hier zijn erg goed, daar is van te leren. O0
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


haribo

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 6 mei 2009, 19:59:02
Mag ik even reageren?
Ik begrijp niet wat iemand bezielt zware ongevallen met dodelijke afloop te fotograferen of te filmen. Wel eens gedacht aan de nabestaanden die geconfronteerd kunnen worden met deze beelden? Naast de schok van het overlijden ook nog de afschuwlijke beelden mogen aanschouwen? Natuurlijk begrijp ik de "nieuwswaarde" maar aan hen die er zo graag met de neus boven op staan heb ik wel een persoonlijke vraag. Mail gerust. Als laatste: Ja, ik heb het meegemaakt en ja het is me gelukt na een nacht en dag bellen om alle beelden te verwijderen.


Edwinvw

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 594
Reactie #13 Gepost op: 6 mei 2009, 20:06:41
Mag ik even reageren?
Ik begrijp niet wat iemand bezielt zware ongevallen met dodelijke afloop te fotograferen of te filmen. Wel eens gedacht aan de nabestaanden die geconfronteerd kunnen worden met deze beelden? Naast de schok van het overlijden ook nog de afschuwlijke beelden mogen aanschouwen? Natuurlijk begrijp ik de "nieuwswaarde" maar aan hen die er zo graag met de neus boven op staan heb ik wel een persoonlijke vraag. Mail gerust. Als laatste: Ja, ik heb het meegemaakt en ja het is me gelukt na een nacht en dag bellen om alle beelden te verwijderen.

Ik begrijp je reactie.... heb zelf ook wel vaak mijn twijfels!
Maar soms kan het ook wel weer voor de nabestaande helpen om het te verwerken, maja kan ook al slappe reden gezien worden!


guest4965

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 6 mei 2009, 21:54:36
Ik denk dat als je met respect omgaat met de slachtoffers en niet die kant fotografeert, dat het best moet kunnen. Als je je vooral op de kant van de hulpverlening richt en daar 'mooie' foto's van maakt dan vind ik dat geen probleem.
Ik denk dat je beter kan zorgen dat er 'smakelijke', respectvolle foto's op internet komen. Als die er zijn 'hoeft' (eigenlijk hoeft dat nooit, maar zo zien de media dat) de media niet te grijpen naar onsmakelijke en onrespectvolle foto's van de echte 'ramptoeristen'.


haribo

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 7 mei 2009, 14:09:48
Probeer je eens te verplaatsen in de situatie van de nabestaanden, of denk bij jezelf "dat was mijn ...." . Wat is dan de meerwaarde van die geschoten plaatjes, van de vaak grote puinhoop bij deze ongevallen?


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #16 Gepost op: 7 mei 2009, 14:44:44
Laten we fotografie afschaffen, en beelden zoals van de crash bij schiphol en het drama in apeldoorn nooit meer uitzenden O0


Rein

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 894
Reactie #17 Gepost op: 7 mei 2009, 15:01:22
Ik denk dat als je met respect omgaat met de slachtoffers en niet die kant fotografeert, dat het best moet kunnen. Als je je vooral op de kant van de hulpverlening richt en daar 'mooie' foto's van maakt dan vind ik dat geen probleem.
Ik denk dat je beter kan zorgen dat er 'smakelijke', respectvolle foto's op internet komen. Als die er zijn 'hoeft' (eigenlijk hoeft dat nooit, maar zo zien de media dat) de media niet te grijpen naar onsmakelijke en onrespectvolle foto's van de echte 'ramptoeristen'.

Mee eens.

Probeer je eens te verplaatsen in de situatie van de nabestaanden, of denk bij jezelf "dat was mijn ...." . Wat is dan de meerwaarde van die geschoten plaatjes, van de vaak grote puinhoop bij deze ongevallen?

Er zijn ook nabestaanden die wel degelijk foto's van een ongeval willen zien om een beeld te krijgen van wat er zich heeft afgespeeld.


krelis

  • Instructeur EH, EHaK, BLS en PBLS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 262
Reactie #18 Gepost op: 7 mei 2009, 15:08:53
Ik kan de reactie van Haribo begrijpen.

Aan de andere kant, vraag ik me dan af, hoe denk je dan over film en fotomaterialen die van oorlogen worden gemaakt? Die van uitgehongerde mensen in Afrika worden gemaakt? Is dat dan minder erg dan een slachtoffer die op het wegdek ligt in Apeldoorn?
Persoonlijk zie ik niet zo erg het verschil. In alle situaties heb je te maken met nabestaanden en in alle situaties is het dramatisch voor de slachtoffer(s) en de familie.
De vraag die ik me er bij stel: is het niet krom om beeldmaterialen van oorlogen en Afrika wel te accepteren en van een ongeval niet?


Ik vind zolang je met respect werkt als fotograaf of als camaraman, dan moet deze vorm van nieuwsvergaring kunnen.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #19 Gepost op: 7 mei 2009, 19:38:09
Probeer je eens te verplaatsen in de situatie van de nabestaanden, of denk bij jezelf "dat was mijn ...." . Wat is dan de meerwaarde van die geschoten plaatjes, van de vaak grote puinhoop bij deze ongevallen?

Voor mij als echtgenoot, als vader of wat dan ook helemaal niks. vreselijk zelfs. Aan de andere kant denk ik dan, je kunt het ook opzoeken. Je weet dat je dan gewoon niet op bepaalde site's moet gaan kijken. Maar in de praktijk gebeurd het toch. Vaak om beeldvorming te krijgen, en diverse andere redenen. Ik vind het erg zwart wit om te zeggen, omdat ik het niet leuk zou vinden moeten we het maar afschaffen. Hoe hypocriet kun je zijn om in de ochtend dit te verkondigen en wel in de middag de krant te lezen en in de avond hart van nederland te kijken. Niet om jou persoonlijk aan te vallen, maar vind het allemaal dubbel.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.