COH (Commando Haakarmbak) / MCU (Mobiele Commando Unit)

Auteur Topic: COH (Commando Haakarmbak) / MCU (Mobiele Commando Unit)  (gelezen 88170 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #50 Gepost op: 24 februari 2010, 23:59:48
Complimenten!

-Mooie ruime opzet
-Slim gebruik van schermen, ook de locatie
-Niet meer lastig langs tafels af schuiven bij in/uit lopen
-Mooie werkplek voor plotter, met dual screen
-Opgeruimde uitvoering, zonder allemaal losse kabels....

Heel mooi resultaat


Groeten, Ruud

(wiens afstudeertraject COH was...)


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #51 Gepost op: 25 februari 2010, 10:01:37
Bedankt voor de complimenten, ik zal ze overdragen  O0

Maandag 1 maart a.s. gaat ons IC CoPI-piket en de nieuwe COH operationeel, de oude blijft als reserve voor evt 2e CoPI, evenementen e.d.

-Mooie werkplek voor plotter, met dual screen

De werkplek-met-twee-schermen is voor ons als informatiecoördinator, de werkplek-met-één-scherm is voor de (geografisch) plotter.


brwfan

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 203
Reactie #52 Gepost op: 7 maart 2010, 14:11:58
Ik ben benieuwd hoe hij op een haakarmwagen zou staan.
Ik leer steeds meer op dit forum


NF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,018
    • www.112ijmond.nl
Reactie #53 Gepost op: 12 maart 2010, 17:46:17
Ik ben benieuwd hoe hij op een haakarmwagen zou staan.

Weet niet of je bekend bent in Kennemerland, maar hij staat nu op de 54-585 (Daf 65) en dat ziet er echt niet uit :D Beetje zielig vrachtwagentje voor zo'n grote, mooie bak, vind ik zelf. Op de Actros of de Volvo zou dit prestigestukje meer tot zijn recht komen denk ik. Maar ach... waar hebben we 't over. :P
112ijmond.nl / IVK, BvV / Brede interesse in Veiligheid en Hulpverlening


brwfan

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 203
Reactie #54 Gepost op: 12 maart 2010, 18:03:18
Ik kom zelf uit ZHZ ik ben er niet bekend maar ik weet over wat voor voertuigen je praat op de actros lijkt hij me mooi. O0
Ik leer steeds meer op dit forum


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #55 Gepost op: 26 maart 2010, 13:13:46
Weet niet of je bekend bent in Kennemerland, maar hij staat nu op de 54-585 (Daf 65) en dat ziet er echt niet uit :D Beetje zielig vrachtwagentje voor zo'n grote, mooie bak, vind ik zelf. Op de Actros of de Volvo zou dit prestigestukje meer tot zijn recht komen denk ik. Maar ach... waar hebben we 't over. :P

Ik begreep dat hij op de DAF is geplaatst omdat deze een lager chassis heeft dan de andere HA's op Haarlem Centrum. De COH is vrij hoog in vergelijking tot andere haakarmbakken.
M.a.w. dat scheelt in doorrijhoogte met enkele spoorviaducten in de nabije omgeving van de kazerne  ;)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #56 Gepost op: 26 oktober 2010, 00:34:50
MCU

De commandovoering op de Plaats Incident of het Rampterrein heeft op dit moment de beschikking over mobiel materieel, communicatie- en vergaderfaciliteiten t.w. COH, VC-2 en VC-1.

Dit materieel is door de gewijzigde omstandigheden (C2000, impuls informatievoorziening, multidisciplinair gebruik etc.) toe aan een update. De voormalige Directie Brandweer en GHOR van BZK heeft in 2006 laten onderzoeken welke consequenties de invoering van C2000 heeft op de bestaande communicatiemiddelen in de COH, VC-2
en VC-1. De conclusie van het onderzoek was dat de primaire rol van de VC’s, het leveren van locale verbindingscapaciteit, niet meer aan de orde is. Het C2000 communicatiesysteem heeft die rol overgenomen.

Tevens kwam naar voren dat er een groeiende behoefte is aan een up-to-date (multidisciplinaire) coördinatie- en commando unit, voorzien van computer- en netwerkfaciliteiten.

Ook signalen uit de regio’s wijzen in deze richting. Het huidige materieel voldoet niet meer aan de te stellen operationele eisen. Vele regio’s ontplooien initiatieven (of hebben plannen daartoe) om het bestaande materieel aan te passen dan wel over te gaan tot nieuwbouw.

Het project Mobiele Commando Unit (MCU) richt zich op de ontwikkeling en realisatie van een nieuw landelijk concept voor mobiele facilitaire ondersteuning van commandovoering.

De hoofddoelstelling van het project is de ontwikkeling, specificatie, aanbesteding van het MCU-concept. Daarnaast zal ook een onderzoek naar de functionaliteit van het huidige materieel i.c. de VC2 en COH deel uitmaken van het project.

Het uiteindelijke resultaat wordt een mantelovereenkomst met een leverancier, waaruit de regio’s MCU’s kunnen aanschaffen. Een groot aantal regio’s is geïnteresseerd in dit traject, een aantal heeft al aangegeven te willen overgaan tot bestellen uit het mantelcontract.

Bij de ontwikkeling van het MCU-concept zal naast de materiele (voertuigtechnische) aspecten primair aandacht zijn voor(multidisciplinaire) mobiele faciliteiten voor commandovoering te weten informatievoorziening, communicatie en overlegsituaties. De (concept) Leidraad grootschalig optreden Brandweer is in die zin voor dit project leidend te noemen. De verantwoordelijkheid voor de inhoud van het MCU-concept (functionele en technische eisen) ligt bij het brandweerveld.

LFR ondersteunt en coördineert het ontwerpproces van de specificaties en speelt een leidende rol bij de aanbesteding. De ontwikkeling van de informatievoorziening zelf vormt overigens geen onderdeel van dit project. Wel worden basisvoorzieningen getroffen om de informatievoorziening mogelijk te maken (mogelijke opties niet limitatief: aparte werkplek informatiemanagement, datanetwerk, datacommunicatiefaciliteiten, randapparatuur etc.)

bron: http://www.lfr.nl/projecten-producten/was-en-net-3a/mobiele-commando

(LFR is sinds 1 oktober onderdeel van het NIFV)


Ik ben heel benieuwd wat dit project gaat opleveren :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #57 Gepost op: 26 oktober 2010, 06:45:06
De (concept) Leidraad grootschalig optreden Brandweer is in die zin voor dit project leidend te noemen. De verantwoordelijkheid voor de inhoud van het MCU-concept (functionele en technische eisen) ligt bij het brandweerveld.

Ik ben vooral benieuwd in hoeverre er multidisciplinair gekeken gaat worden. Ervaringen met mobiele commando/coördinatie facailiteiten zijn er veel meer bij andere partners, zoals politie (KLPD) en defensie.

Ook hoe er gekeken gaat worden naar oplossing van verbindingsproblemen, want hoe mooi onze "nieuwe" CoPI-container qua inrichting en ICT-faciliteiten ook is, de verbinding via zowel UMTS als satelliet is verre van optimaal. Satelliet blijkt zelfs dusdanig traag dat het werken met het web-based LCMS teveel op het randje belanceert; dit vraagt namelijk nogal wat internetcapaciteit/snelheid.
Dus daar moet met de nieuwe MCU naar gekeken worden; dat er ook zonder high-tech in de basis gewerkt kan worden. Een fax om de ouderwetse SITRAP's te kunnen versturen blijft voor ons dus net zo belangrijk.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #58 Gepost op: 27 oktober 2010, 00:58:50
Die zin die jij aanhaalt had ik ook zo m'n vraagtekens bij Simon. Nou zijn we zo bezig om multidisciplinair te gaan maken en dan wordt zo'n (multi-) faciliteit vanuit de brandweer ontwikkeld? Niets tegen de brandweer hoor, maar juist ook bij de partners zit veel kennis en kunde die hierbij zeker benut moet worden.

Nou zal dat vast ook wel gebeuren, maar dit bericht wekt bij mij een andere schijn...


Waar nu COH + VC een twee-eenheid zijn, wordt dat in de toekomst misschien wel de MCU + Mobiele C2000 mast ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #59 Gepost op: 7 februari 2011, 09:59:17
Dus daar moet met de nieuwe MCU naar gekeken worden; dat er ook zonder high-tech in de basis gewerkt kan worden. Een fax om de ouderwetse SITRAP's te kunnen versturen blijft voor ons dus net zo belangrijk.
Wordt er dan, ondanks alle huidige moderne communicatiemiddelen, nog steeds gebruik gemaakt van een fax om sitraps te versturen?  ???
Samen sterk in de hulpverlening!