C2000 tijdens hulpverlening na vliegramp Turkish Airlines

Auteur Topic: C2000 tijdens hulpverlening na vliegramp Turkish Airlines  (gelezen 16256 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #60 Gepost op: 23 juni 2009, 10:35:21
Dus ,. . . . . werkte C2000 naar behoren? Ik ben van mening dat C2000 wel heeft gewerkt naar behoren. Probleem is alleen dat er gebruik wordt gemaakt van teveel gespreksgroepen. En dat kan de mast op Halfweg, waar het hier om gaat, niet aankan. Als ik dit monodisciplinair bekijk heeft de witte kolom bij een dergelijk incident heb je 6 gesprekgroepen nodig. Dat is al meer dan 50% van de te gebruiken gespreksgroepen.

AKE-BYST12 ten behoeve van buitenregionale eenheden
AKE-INCI-* ten behoeve van regionale eenheden
AKE-HELI-* ten behoeve van MMT
AKE-GHOR-01 ten behoeve van OvD-G's ter plaatse MKA
AKE-GHOR-03 ten behoeve van GHOR functionarissen, HGN, LPF, OvD-G
AKE-GHOR-02 ten behoeve van CGV


Is er dus misschien een verkeerde inschatting gemaakt over de gespreksgroepen die men op een dergelijke lokatie, aanvliegroute van de nationale luchthaven Schiphol, tijdens calamiteiten nodig heeft? Daarbij is de mast van Halfweg niet alleen van Kennemerland, maar ook van Amsterdam Amstelland. Veel communicatie van C2000 vanuit Geuzeveld en Havengebied West gaat over die mast. Was dat te voorzien? Vergelijk het met een auto in de spits. Je wilt 180 km/h. Kan dat met een Renault Scenic uit 1999 in de ochtendspits? Ja, je redt het met een Renault, maar als iedereen je ruimte geeft en zich netjes gedraagt, zoals rechts blijven rijden, zodat links vrij blijft voor jou.

En stel dat er een koppeling tussen twee of meer gespreksgroepen is dat natuur wel een te voorkomen belasting, aangezien een koppeling een directe aansturing is op twee of meer gespreksgroepen.

Maar dat er teweinig gebruikers weten hoe zij om moeten gaan met C2000 en hun randapparatuur staat ook als een paal boven water. Nog steeds weten vele gebruikers andere meldkamers niet te bereiken. Gisteren weer, wordt er een buitenregionale ambulance voor bijstand gevraagd en weer weet die ambulance de andere regio niet te vinden in de mobilofoon. Hoe moet een meldkamer eenheden aansturen als zij niet kunnen overschakelen naar die meldkamer?

Tijdens het incident van 25 februari staan namelijk ook gespreksgroep van Rotterdam Rijnmond, Flevoland, Noord-Holland Noord, Hollands Midden, Brabant Noord etc op die mast. Noodzakelijk voor dit incident?

RR (ff het verslag verder lezen)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Bart S

  • Gast
Reactie #61 Gepost op: 23 juni 2009, 14:11:55
Nog maar een nieuwsberichtje....

Citaat
C2000 haperde bij vliegtuigcrash

C2000, het communicatiesysteem van de hulpdiensten, werkte niet goed na de crash van een Turkish Airlines-vliegtuig bij Schiphol op 25 februari. Hulpverleners konden vaak geen verbinding krijgen. Daardoor moesten ze met hun mobiele telefoon gaan bellen. Dat blijkt uit een maandag gepubliceerd rapport van de Inspectie Openbare Orde en Veiligheid en de Inspectie voor de Gezondheidszorg. Bij het ongeval kwamen negen inzittenden om en raakten tientallen anderen gewond. C2000 deed het niet goed doordat het systeem overbelast raakte. Het had slechts elf groepen waar gesprekken konden worden gevoerd. De vele instanties die bij de hulpverlening betrokken waren, hadden er echter veel meer nodig. Bovendien gebruikten hulpverleners de mobilofoon te vaak. Ze hadden dat eigenlijk alleen voor de belangrijkste berichten moeten doen. Bron: AD.
 » Bericht geplaatst op maandag 22-06-2009 om 16:35 uur


keiharddegekste

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 60
Reactie #62 Gepost op: 23 juni 2009, 20:53:44
Maar RR via welke kanalen moet een OvD-G en HGN NHN communiceren met de GNK NHN ter plaatse? AKE-Bijstand-12 was erg druk, alle aankomende ambulances, vertrekende, GNK's, regulier KL verkeer etc.


jor

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 180
Reactie #63 Gepost op: 24 juni 2009, 09:24:55
Hulpdiensten weer op cursus
Door PETER DE KNEGT en MAAIKE RUEPERT

DEN HAAG/GOUDA - Hulpverleners worden opnieuw voorgelicht over hoe ze hun communicatiemiddelen moeten gebruiken bij grote rampen.


Het wrak van Turkish Airlines in het weiland nabij Schiphol. FOTO ANP

Aanleiding is de crash van het vliegtuig van Turkish Airlines op 25 februari, waarbij het nieuwe communicatienetwerk C2000 op cruciale momenten faalde.

Direct na de crash legden uit het hele land toegesnelde hulpdiensten het communicatieverkeer diverse keren plat door onnodig lijnen open te houden. ,,Veel hulpverleners hielden contact met de meldkamer uit het gebied waar ze vandaan kwamen.

We gaan de gebruikersdiscipline aanpakken,’’ zegt woordvoerder Frank Wassenaar van het ministerie van Binnenlandse Zaken. Er komt ook een onderzoek naar mogelijke technische tekortkomingen van het C2000-systeem, dat gebruik maakt van 480 masten in het hele land.

C2000 mag domweg niet falen
Onderweg naar de plek waar vlucht 1951 van Turkish Airlines luttele minuten eerder was gecrasht, merkt Willem van ’t Hof dat hij niet kan communiceren met zijn meldkamer via het speciale C2000-netwerk. Dus gebruikt hij zijn mobiele telefoon.

Terwijl tientallen slachtoffers van de vliegramp bij Schiphol op hulp wachten, moeten de hulpverleners improviseren.


De 45-jarige Van ’t Hof coördineerde woensdag 25 februari als officier van dienst geneeskundig, afgekort ovgd, bij de veiligheidsregio Kennemerland de meer dan zeventig ambulances die naar de rampplek waren toegesneld. Het was zijn taak te bepalen hoeveel slachtoffers er waren, en wie met welke verwondingen met hoeveel spoed naar welk ziekenhuis moest.

Dat het speciale digitale communicatiesysteem voor hulpverleners niet werkte, gaf Van ’t Hof een vervelend gevoel.


,,Als je iets als C2000 tot je beschikking hebt, vertrouw je erop dat het werkt,’’ vertelt hij. ,,Uitval hoort het systeem niet te kennen. Gelukkig deed het gsm-netwerk het nog wel. Met onze mobiele telefoons, die we altijd bij ons hebben, hielden we onderling contact en met de meldkamer.’’

Ter plaatse besloot Van ’t Hof tot een pragmatische oplossing voor het wegvallen van het C2000-netwerk. Omdat bekend was dat er meerdere slachtoffers waren, hadden verschillende ziekenhuizen in de regio zich voorbereid op de komst van patiënten. Om en om stuurde Van ’t Hof ambulances naar de diverse ziekenhuizen.


,,Door het op volgorde te doen, kon ik voorkomen dat een ziekenhuis overbelast raakte.’’

Patiënten hebben er volgens Van ’t Hof niet onder geleden, maar achteraf kostte het veel moeite om uit te vinden wie in welk ziekenhuis lag.

Andere hulpverleners - op een gegeven moment waren er ruim zevenhonderd actief uit regio’s uit het hele land - namen contact op met hun eigen meldkamer nadat Kennemerland niet meer bereikbaar was.


Ook dat zorgde voor overbelasting van het systeem, maar is ‘menselijkerwijs zo logisch als maar zijn kan’, zegt Ineke van der Zande, directeur van de veiligheidsregio Kennemerland, die deel uitmaakte van het crisiscentrum op Schiphol na de poldercrash. ,,De complexe praktijk is ingewikkelder dan het protocol voorschrijft. Dat alle patiënten desondanks binnen de tijd die er voor staat in een ziekenhuis zijn gekomen, is klasse.’’


Volgens Van der Zande mogen hulpverleners alleen van C2000 gebruik maken als het strikt noodzakelijk is. ,,Maar ik kan me voorstellen dat je contact zoekt met je eigen meldkamer, vooral als je onder motorbegeleiding en met loeiende sirenes naar een ziekenhuis snelt. We gaan onze mensen er wel op wijzen dat als je wordt ingezet in regio A, je ook moet communiceren met regio A,’’ zegt Van der Zande.


Wat de precieze oorzaak is van de uitval van het C2000-netwerk, moet blijken uit onderzoek. Volgens Willem van ’t Hof is één ding belangrijk: ,,Dat een netwerk aan de behoefte voldoet. C2000 moet het gewoon doen.’’ Volgens Bert Garlich van Tetraned, bouwer van het netwerk, kan C2000 snel worden uitgebreid. Maar ook hij wijst op de ‘etherdiscipline’. ,,Je moet als hulpverlener geen berichten luisteren op de kanalen uit je eigen regio. Je bent toch niet inzetbaar in Groningen als je op Schiphol zit.’’

http://www.ad.nl/binnenland/3314945/Hulpdiensten_weer_op_cursus.html


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #64 Gepost op: 24 juni 2009, 09:43:42
Maar RR via welke kanalen moet een OvD-G en HGN NHN communiceren met de GNK NHN ter plaatse? AKE-Bijstand-12 was erg druk, alle aankomende ambulances, vertrekende, GNK's, regulier KL verkeer etc.

Zoals bovenstaande artikel ook al zegt: NOODZAKELIJKE communicatie. Wat voor noodzakelijke communicatie moet een HGN en een OvD-G NHN in de Wildenhorst. Kan je niet naar elkaar toe lopen? Dat heb ik zelf ook gedaan als ik als CGV de OvD-G in de Wildenhorst nodig had. Alle aankomenden ambulances op de Wildenhorst moesten zich fysiek melden en fysiek afmelden en kregen met het SO bij de uitgang van de Wildenhorst van mij door waar zij heen gingen. Geen enkele communicatie via C2000.

Ik zal zelf wel water bij de wijn doen betreffende het functioneren van C2000. Maar dan met name richting de opbouw van C2000 van Tetraned. Hadden zij niet eerder en beter kunnen gaan kijken wat risico gebieden zijn en hoe de gebruikers hun communicatie mono- en multi disciplinair opbouwen in een verbindingsschema's?

RR (de discussie leeft voort)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Advies

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 312
Reactie #65 Gepost op: 24 juni 2009, 10:15:40
Hulpverleners moeten C2000 beter gebruiken
Uitgegeven: 24 juni 2009 08:41
Laatst gewijzigd: 24 juni 2009 08:51

DEN HAAG - Hulpverleners krijgen opnieuw te horen hoe ze het beste gebruik kunnen maken van het communicatiesysteem C2000. Zo wordt hen verteld dat ze het systeem alleen moeten gebruiken als het echt nodig is.
 
Dat heeft het ministerie van Binnenlandse Zaken woensdag laten weten naar aanleiding van berichtgeving van het AD.

Uit onderzoek van onder meer de Inspectie Openbare Orde en Veiligheid bleek dat C2000 na het ongeval met het toestel van Turkish Airlines bij Schiphol, waardoor negen inzittenden om het leven kwamen, niet goed werkte.

Soms moesten hulpverleners met hun mobiele telefoon bellen, in andere gevallen moesten ambulancemedewerkers zelf beslissen naar welk ziekenhuis ze slachtoffers moesten brengen.


Capaciteit

C2000 deed het niet goed doordat de zendmast in het gebied slechts capaciteit had voor elf gespreksgroepen. De vele instanties die bij de hulpverlening betrokken waren, hadden echter veel meer groepen nodig waar ze gesprekken konden houden.

De hulpverleners krijgen nu ook te horen hoe ze het beste met de indeling in groepen om kunnen gaan.

Mobilofoon

Bovendien gebruikten hulpverleners de mobilofoon te pas en te onpas. Dat hadden ze eigenlijk alleen voor de belangrijkste berichten mogen doen. Ook daar worden ze nu nog een keer op gewezen.

Ook wordt bekeken hoe C2000 op technisch vlak nog kan worden verbeterd.

© ANP


donblondie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
Reactie #66 Gepost op: 24 juni 2009, 10:57:25
Hulpverleners moeten C2000 beter gebruiken
Uitgegeven: 24 juni 2009 08:41
Laatst gewijzigd: 24 juni 2009 08:51

DEN HAAG

Ook wordt bekeken hoe C2000 op technisch vlak nog kan worden verbeterd.

© ANP  



Wat dacht je van de telefoon functie uit alle R.A. te halen en de private calls....


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #67 Gepost op: 24 juni 2009, 12:04:02
Of de telefoon functie / private calls vrij te geven door de gebiedsverantwoordelijke meldkamer.
(zou een aanvraag via een statusbericht hier iets voor zijn?)
Geeft wel extra dataverkeer maar vele malen minder dan de opbouw van een telefoongesprek en ook vele malen korter)
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #68 Gepost op: 24 juni 2009, 13:12:06
Of de telefoon functie / private calls vrij te geven door de gebiedsverantwoordelijke meldkamer.
(zou een aanvraag via een statusbericht hier iets voor zijn?)
Geeft wel extra dataverkeer maar vele malen minder dan de opbouw van een telefoongesprek en ook vele malen korter)

Een status ervoor hebben de meeste regio's/diensten wel...bij ons staan ze er ook in, maar ze mogen/worden nooit gebruik... hoogstens in hele bijzondere gevallen. (de eenheden mogen in princiepe alleen (urgente) spraakaanvraag doen, de rest van de statusen loopt over de centrale post)