Inzetverslagen redders 2004.

Auteur Topic: Inzetverslagen redders 2004.  (gelezen 54178 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #170 Gepost op: 8 april 2004, 00:10:09
Sorry Christian maar het ontbreekt nog weleens aan tijd. ;)

Ja Christiaan, met zoveel uitrukken houd je geen tijd meer over om ze op te schrijven!! :(

Henk


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #171 Gepost op: 8 april 2004, 10:58:10
Sorry Christian maar het ontbreekt nog weleens aan tijd. ;)

Dat verschijnsel ken ik. :-\
Maar zoals Henk al zei, je kan toch kopieren en plakken? Scheelt je weer typewerk! ;)

Christian


Dave

  • Gast
Reactie #172 Gepost op: 8 april 2004, 12:29:06
Ik zal de volgende keer weer volledig zijn  ;D


Dave


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #173 Gepost op: 12 april 2004, 21:34:29
Ik weet inmiddels waarom de OVD de leiding had. Als de kustwacht geen OSC aanwijst heeft de OVD de leiding over de eenheden op het land én op het water.

Henk


K.N.R.Mark.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 279
  • Ieder mens heeft de plicht een ander te helpen!
    • Ouddorpse Reddingsbrigade
Reactie #174 Gepost op: 14 april 2004, 22:07:03
Het was weer raak nummer 23 op de teller.

Gaer Gedaon door KNRM binnengesleept

Zaterdag 10 april bevond het kajuitzeiljacht Gaer Gedaon, thuishaven Breskens, zich met 2 personen aan boord  één mijl ten westen van de steile hoekboei toen het water maakte door de schroefas. Via de kustwachtpost in de vuurtoren van Ouddorp alarmeerden de uit Maastricht afkomstige opvarenden de reddingboot. Een deel van de navigatieapparatuur werkte niet meer door het binnenstromende water. Wel kon de bemanning met de lenspomp het water wegwerken, waardoor er niet meer water in het bootje kwam te staan. De pieper voor de bemanning van de Prinses Margriet ging 20.20 uur en ongeveer tien minuten later voer de reddingboot uit. Even na 21.00 uur waren ze ter plaatse en zetten een bemanningslid over en namen het vaartuig op sleeptouw. Het werd naar de buitenhaven van Stellendam gebracht en daar afgemeerd aan een drijvende steiger. Na te hebben gebunkerd lag de Prinses Margriet weer paraat op haar eigen plaats.

Groetjes Mark.
Zonder redders redden we het niet!!!! http://www.knrm.nl/stations/Stellendam/04Nieuws/


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #175 Gepost op: 14 april 2004, 23:35:10
;D

Dat gaat goed!!

Hebben jullie nog tijd over voor andere dingen???

 ;D

Henk


Dave

  • Gast
Reactie #176 Gepost op: 19 april 2004, 14:33:45
Lekker weekend Gehad? Wij wel...

Zaterdag 17 april troffen wij omstreeks 14.00 uur een vastgelopen zeiljacht aan nabij het eiland de Schelp.
De reddingsboot 'Seeker' heeft het zeijacht genaamd Mid' eau losgetrokken.
De Mid' eau kon op eigenkracht haar weg vervolgen. Wij vervolgde onze patrouille.
De reddingsboot 'Seeker' lag om 17.00 uitruk gereed in de haven.


Zondag 18 april kwam er omstreeks 15.10, via de marifoon een oproep voor hulp van de 'Rietbergen'.
Het betrof een motorjacht van 11 meter met 5 opvarenden. Ze melden motorstoring te hebben.
De reddingsboot 'Seeker' was binnen 5 minuten ter plaatse. Samen met de reddingsboot 'Blaricum 1' van de vrijwillige reddingsbrigade Blaricum heeft de reddingsboot 'Seeker' het jacht naar de stichtinghaven van Huizen gesleept.
De reddingsboot 'Seeker' lag om 17.00 uur weer uitruk gereed in de haven.


Dave


K.N.R.Mark.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 279
  • Ieder mens heeft de plicht een ander te helpen!
    • Ouddorpse Reddingsbrigade
Reactie #177 Gepost op: 11 mei 2004, 12:37:51
De laatste weken weer aardig druk gehad:

actie 24:
Donderdag 15 april vond er ’s morgens vroeg een aanvaring plaats op de Noordzee in de buurt van de Schouwenbank, waarbij gelukkig geen gewonden vielen. Een ongeveer 120 meter lang vrachtschip met containers, de Amanda, die onder de vlag van Belise vaart, ramde de Urker noordzeekotter UK 225 bakboord aan de achterzijde. De UK 225 is de voormalige NG 12, een onder Duitse vlag varende viskotter van een bedrijf uit Goedereede. Het schip is nog maar enkele weken eigendom van de Urker. Het liep lichte lekkage op aan de schroefas en een flinke deuk en scheur boven de waterlijn. De bakboord giek is geknakt en overgeslagen naar stuurboord. De Amanda heeft maar lichte scha opgelopen en kon haar reis naar Rotterdam vervolgen.  De UK 225 was zelf niet meer in staat verder te varen en riep direct via de Kustwacht de hulp in van reddingboten. De Koopmansdank uit Noordland-Burghsluis voer uit en via de kustwachtpost in de vuurtoren van Ouddorp werd om 05.55 uur de Stellendamse Prinses Margriet gealarmeerd. De Koopmansdank bereikte als eerste de kotter, even later gevolgd door de Prinses Margriet. Samen namen de reddingboten het schip op sleeptouw en brachten het naar de buitenhaven van Stellendam. Inmiddels was het dok van Maaskant al in gereedheid gebracht en de landingsboot van deze werf lag in de buitenhaven gereed om het vissersschip over te nemen van de beide reddingboten. Het werd omiddellijk via de sluis naar de binnenhaven gebracht en in het dok gezet. De Koopmansdank voer direct terug naar haar eigen haven en de Prinses Margriet lag, na te hebben bijgetankt, even later weer paraat n haar eigen aanlegsteiger in de Stellendamse buitenhaven

actie 25:
18-4-2004 om 14.00 uur alarm voor Prinses Margriet voor 2 surfers in de problemen thv de blokkendam. Zoekslagen gemaakt met Kapiteins Hazewinkel. Even later kwam de melding van het KWC dat de surfers aan de kant waren.

actie 26:
27-4-2004 met Prinses Margriet opstapper van boord gehaald van de viskotter GO-22 ivm een overlijdingsgeval in de familie.

actie 27 + 28 + 29:
Er zijn de laatste dagen veel oproepen van de Kustwachtpost in Ouddorp voor de reddingboot van Stellendam. Op Koninginnedag, 30 april, werd de bemanning gealarmeerd van de te Stellendam gestationeerde Christien, als vervangster van de Prinses Margriet. De pieper ging om 14.00 voor een kite-surfer, die vanaf het autostrand te water was gegaan en net buiten de Hinder in het water was gevallen en niet meer teruggekomen. Er werd gezocht aan de buitenkant van de Hinder en toen daar niets gevonden werd is de reddingboot gaan zoeken aan de binnenkant. Tevens werd telefonisch contact opgenomen met de melder. De man werd uiteindelijk ontdekt vlak voor hij bij het strand was en gelukkig nog in goede conditie verkeerde. De reddingboot kon daarop terugkeren naar het station. Een dag later op 1 mei om 18.45 uur werd de bemanning weer opgeroepen, nu voor een jachtje. Voor die actie verwijzen wij naar het verhaal: Zeiljacht verdwaald in de mist, van het station Ouddorp.
Op maandagmorgen 3 mei in alle vroegte, 01.00 uur, riep de Kustwacht weer de bemanning van de Prinses Margriet op, nu voor de garnalenkotter GO 21 Lammie. Deze kreeg bij de SG 12 een net in de schroef en was daardoor vleugellam geraakt. De reddingboot nam het scheepje op sleeptouw en leverde ongeveer een uur na de alarmering het af in de buitenhaven van Stellendam.

actie 30 + 31 + 32 + 33:
Afgelopen zaterdag 8 mei was het niet alleen de Nationale Molendag en de Nationale Fietsdag, maar ook de Nationale Reddingbootdag, al weer voor de elfde keer. Alle reddingboten van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij presenteerden zich aan het publiek. Alle stations waren geopend en vele belangstellenden meldden zich bij de boothuizen, natuurlijk het liefst om een eindje mee te mogen varen. Dat alles gebeurde ook op de stations van Goeree. Echter diegenen die zich naar het Ouddorpse haventje begaven om de Griend de Grevelingen op te zien stuiven, hadden pech. De bemanning van Ouddorp had alles gereed gemaakt voor transport van de reddingboot naar de oude vissershaven, toen de motor van de Unimog, waarmee dat vervoer zou gebeuren, in brand raakte. Deze brand kon gelukkig snel geblust worden, maar door gebrek aan vervoer kon de reddingboot niet meer ingezet worden. In het Ouddorpse boothuis was ook aanwezig de kleine reddingboot Meerval. Met een tractor is dit bootje later op de dag toch in zee gebracht voor een actie in het Brouwershavense Gat.
In Stellendam kon het publiek wel genieten van een tochtje langs de Haringvlietsluizen. De Willemtje, de reddingboot voor het Haringvliet en de Christien, de reddingboot voor het buitenwater, die de Prinses Margriet vervangt, die voor een onderhoudsbeurt op de werf ligt, voeren de hele dag af en aan. Zij voeren vanaf het boothuis bij de buitenhaven van Stellendam, met gasten aan boord. Ze hebben ruim 20 tochten gemaakt en hadden ongeveer 550 mensen aan boord. Die genoten allen van de tocht. Wel moest deze dag het varen met passagiers enkele malen worden onderbroken voor een echte actie.
Op 5 mei werd het station Stellendam al gealarmeerd door de Kustwachtpost Ouddorp voor een surfer in de problemen bij de SAM boei. Een half uur later waren de mannen uit Stellendam ter plaatse, maar de reddingboot uit Hoek van Holland had de surfer al opgepikt en de Christien kon terugkeren naar haar station.
Op 7 mei ongeveer 11.30 uur alarmeerde de kustwachtpost de bemanning van de Willemtje, nu voor een mayday. Zo snel mogelijk uitgevaren, maar onmiddellijk na het uitvaren kwam er al bericht binnen dat hulpverlening niet meer nodig was. Het betrof het jacht High Tyde, die bij de Haringvlietbrug in de problemen was geraakt.
Op de Nationale Reddingbootdag zelf, op 8 mei, waren de reddingboten vanzelfsprekend zeer snel inzetbaar. De bemanning was aan boord en alleen de passagiers moesten aan wal gebracht worden voor de tocht naar het noodgeval werd gemaakt. Via de kustwachtpost kwam om 14.25 uur de alarmering binnen voor een surfer in de problemen bij het Brouwershavense gat. Dit is het gebied van de Ouddorpse Griend, maar die was niet inzetbaar door gebrek aan vervoer. De Willemtje werd er heen gestuurd, maar de Ouddorpse redders wilden toch geen verstek laten gaan en brachten met een tractor de kleine Meerval te water. Daarmee bereikten ze als eersten de surfer, direct daarna gevolgd door de Willemtje. Gezamenlijk bevrijdden de twee bemanningen de surfer uit zijn benarde positie. De Meerval nam hem mee naar het strand en de Willemtje keerde weer terug naar Stellendam om tochtjes met belangstellenden te vervolgen.
De laatste tocht met passagiers was zaterdag aan de gang, toen er via de Kustwachtpost Ouddorp bericht binnenkwam dat er een surfer in de problemen zat bij het autostrand. De passagiers van de Willemtje werden overgezet op de Christien en de Willemtje spoedde zich naar de surfer en bracht deze, uit Zwijndrecht afkomstige man naar het strand. Op de terugweg naar het station ontdekten ze nog een surfer, die in moeilijkheden verkeerde. Ook deze, uit Woerden afkomstige persoon, brachten ze naar het strand, waarna ze weer terugkeerden naar het station.
Het is weer een gezellige drukke dag geweest voor de reddingbootbemanningen. Ook de reddingwinkel, die in het boothuis in Stellendam aanwezig was, deed goede zaken. Al met al kan de KNRM op een geslaagde dag terugzien.  

Een heel verhaal,

Mark.
Zonder redders redden we het niet!!!! http://www.knrm.nl/stations/Stellendam/04Nieuws/


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #178 Gepost op: 12 mei 2004, 00:57:47
Die Amanda, is dat correct dat ze doorvaren? Moeten ze niet even blijven liggen bij het schip dat ze aangevaren hebben?

wel mooie klussen zeg!

Henk


K.N.R.Mark.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 279
  • Ieder mens heeft de plicht een ander te helpen!
    • Ouddorpse Reddingsbrigade
Reactie #179 Gepost op: 12 mei 2004, 07:57:15
Ze hebben gewacht en gevraagd of er persoonlijk letsel was en zijn toen verder gevaren. Ze konden toch niets doen.

 ;)Mark.
Zonder redders redden we het niet!!!! http://www.knrm.nl/stations/Stellendam/04Nieuws/