Inzetverslagen redders 2004.

Auteur Topic: Inzetverslagen redders 2004.  (gelezen 39658 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #70 Gepost op: 19 maart 2004, 14:31:27
Wij hebben een hele hoge inzetbaarheid, bijna 100%, ik denk zelfs 99%. Alleen als ik geluid bij een begrafenis doe heb ik bv m'n pieper uit. Mathijs en Johan (werken in Huizen) mogen weg van hun werk als er nood aan de Man is. Jeffrey werkt bij mij, dus kan gelijk mee. Dave loopt ook voor 99% altijd in Huizen rond. We hebben net 6 nieuwe leden ( 5 keer jeugd rond 17 en een dame) dus dat gaat ook goed. Als het moet kunnen we naar 100% inzetbaarheid, maar we hebben geen echte taak dus het "hoeft niet van iemand".


Henk


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #71 Gepost op: 19 maart 2004, 14:37:17
Henk,

Jij schreef "Het convenant kan nóg beter, maar daar wordt vast aan gewerkt."

Kan je over dat convenant iets meer zeggen?

Koen
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #72 Gepost op: 19 maart 2004, 14:50:45
Henk,

Jij schreef "Het convenant kan nóg beter, maar daar wordt vast aan gewerkt."

Kan je over dat convenant iets meer zeggen?

Koen

Het convenant houdt in dat bij een spoedmelding de reddingsbrigades allemaal (Huizen, Naarden, Almere en Blaricum) gealarmeerd worden, ongeacht de plaats/gebied van het incident, in de hoop dat er dan in iedergeval iemand gaat varen. In de praktijk is dat dan meestal de RB Huizen die gaat varen voor een andermans gebied. Die reddingsbrigade heeft het meeste geld, de hoogste inzetbaarheid, de mooiste spullen en het kleinste bewakingsgebied gebied waar het minste gebeurd.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #73 Gepost op: 19 maart 2004, 16:37:08
Als dit dus zo is gegegeld en goed functioneerd dan is er dus geen organisatie noodzakelij welke de hulpverlening ondersteund. Voor mijn gevoel is er 1 organisatie maar noodzakelijk wekle de noodmeldingen afhandeld. Op ander plaatsen is veel minder beschikbaar en daar functioneerd het ook goed.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #74 Gepost op: 19 maart 2004, 19:07:23
Als dit dus zo is gegegeld en goed functioneerd dan is er dus geen organisatie noodzakelij welke de hulpverlening ondersteund. Voor mijn gevoel is er 1 organisatie maar noodzakelijk wekle de noodmeldingen afhandeld. Op ander plaatsen is veel minder beschikbaar en daar functioneerd het ook goed.

9910001

Het convenant is juist een antwoord op de het succes van HOGE, maar als nog steeds van de 10 uitrukken er 8 voor HOGE zijn kan 't convenant nog beter. Zo fanatiek zijn we nou ook weer niet, we hadden er gisteren ook een half uur over kunnen doen, waren we nog de eerste geweest. Alleen had mijnheer (geen anker) dan op de dijk gelegen.

Vandaag is het jacht door de Frans Verkade van het Markermeer afgehaald en naar Volendam gesleept.

Weer met motorpech. ;D

Nou, tot morgen dan maar weer, schipper.
Hij gaat naar Urk, dus ik zal Post (berger uit Urk) even bellen, kan ie de rekening vast opmaken...


Henk


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #75 Gepost op: 19 maart 2004, 22:54:14
Henk, ik dacht dat jullie relatie met het KWC vrij goed was? Is er iets voogevallen?
En inderdaad: gewoon gaan redden en later pas melden, dat helpt misschien... ;)

Christian


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #76 Gepost op: 20 maart 2004, 01:00:41
Henk, ik dacht dat jullie relatie met het KWC vrij goed was? Is er iets voogevallen?
En inderdaad: gewoon gaan redden en later pas melden, dat helpt misschien... ;)

Christian

Ach, met name de leiding en één van de operators vinden het wat irritant dat ze steeds om reddingsbrigades vragen, maar HOGE krijgen. Net wat eerst al zei, de kustwacht gaat steeds meer volgens de regels werken, zich indekken. Ik ken die manier van denken nog wel uit mijn militaire dienst tijd. Heel herkenbaar en begrijpelijk allemaal, dat wel. Het vroegere hoofd van de operationele dienst, de heer van B, daar kon ik goed mee opschieten en die begreep precies (zoals de meeste mensen op de vloer) wat we deden en waarom. Maar hij paste dan ook niet in het "nieuwe kustwacht denken" en heeft daarom nog slechts als laatste daad het nieuwe gebouw opgezet. De huidige leiding stelt zich steeds formeler op. Ik ben benieuwd wat het nieuwe seizoen gaat brengen...Ik denk dat we er maar is heel hard tegenaan moeten gaan. >:(
 
Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #77 Gepost op: 20 maart 2004, 17:50:20
Als je niet volgens de regels werkt dan ben je slim bezig. Eerst regels maken en dan er niet aan houden, of snap ik het niet. Was het niet de kustwacht die de knrm op de randmeren wou hebben, omdat de hulpverleing onvoldoende is. Bij wie moeten we daarvoor bij zijn.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #78 Gepost op: 20 maart 2004, 18:04:08
Als je niet volgens de regels werkt dan ben je slim bezig. Eerst regels maken en dan er niet aan houden, of snap ik het niet. Was het niet de kustwacht die de knrm op de randmeren wou hebben, omdat de hulpverleing onvoldoende is. Bij wie moeten we daarvoor bij zijn.

9910001

Het is zoals je de regels toepast. Als je zegt: de Kustwacht werkt alleen met SAR eenheden, dan staat dat nergens. Het kuststation behoort de hele SAR coördinatie te doen, van alle eenheden. Ook welwillende passanten zijn hulpverlenende schepen. Worden ook zodanig genoemd in de MERSAR, (derden) oplan-SAR, Schepenwet ect. Dus niet met ons samen willen werken is tegen de regeltjes, zeker tijdens een uitruk. Als er niemand op komt dagen staat er toch wel de volgende dag wel een stukje in de krant ben ik bang...

Henk


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #79 Gepost op: 21 maart 2004, 09:33:55
Het grote probleem in Nederland is dat er op een te klein gebied teveel reddingseenheden zijn die allemaal hun deel opeisen.
De grote fout ligt niet bij organisaties en regels maar bij onvoldoende voorbereiding door de recreant die er vanuit gaat dat men toch wel geholpen wordt indien nodig, het liefst gratis en indien nodig wordt gebracht naar een haven naar keuze.
Een betere verplichte vaaropleiding voor allen die met welk vaartuig dan ook het water op gaan en strengere regels m.b.t. vaartuig en uitrusting door verzekeringen zou een hoop schelen.
Als het goed is kan 80% wat nu door reddingseenheden wordt gedaan beroepsmatig door slepers en bergers worden overgenomen en blijven er minder reddingseenheden over die oefenen en een aantal reizen per jaar maken.

Kees  8) (die ook graag de begrippen hulpverlening en redding beter gedefinieerd zou zien)