ehbo op sociale studies

Auteur Topic: ehbo op sociale studies  (gelezen 10449 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jos Kaldenhoven

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 313
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #20 Gepost op: 28 januari 2004, 16:26:29
Marijke 25,

Ik denk niet dat verpleegkundigen opgeleid worden om het werk van de EHBO-er af te maken. Dat doet de arts. De verpleegkundige is wel theoretisch gezien meer geschoold, en kent mer protocollen en handelswijzen.
Als ik mag kiezen tussen een verpleegkundige die EHBO verleent en een EHBO-er, dan ligt mijn keus toch bij de tweede categorie!

Jos


helm

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 28 januari 2004, 17:38:30
Dat is een heel bijzondere stelling Jos.  >:(
Ik ben het absoluut niet met je eens!

Als ik mag kiezen tussen een verpleegkundige die EHBO verleent en een EHBO-er, dan ligt mijn keus toch bij de tweede categorie!


Jos Kaldenhoven

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 313
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #22 Gepost op: 28 januari 2004, 18:12:24
Ik kan het weten....  ::) Ben zelf IC-kinderverpleegkundige en ik heb over EHBO in mijn opleiding nauwelijks iets gehad. Ik kan als IC-pleeg een heleboel, maar daar heb ik wel mijn materialen voor nodig.
Als EHBO-er heb ik pas geleerd hoe ik eerste hulp moet verlenen.... Ik ben ook kaderinstructeur ondertussen, en ik durf de stelling aan dat de gemiddelde verpleegkundige veel minder van EHBO afweet, en zeker ook vaardigheden mist (b.v. Rautek, stabiele zijligging, Heimlich e.d.)

Is wellicht wat off topic, maar goed. ::)


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #23 Gepost op: 28 januari 2004, 18:15:26
Tenzij je met verpleegkundige de avk bedoeld, ben het met jos eens. Let wel je kunt en ehbo'er zijn en verpleegkundige.

We hebben een paar jaar geleden een ok verpleegkundige te gast gehad. Tijdens een grote buitenoefening vond ze absurd dat ehbo'ers met niets dan een ehbo-tas het veld ingestuurd worden om in het donker op onmogelijke plaatsen slachtoffers te gaan helpen waar van zij ook niet meer wist waar ze moest beginnen.

Velen vergeten dat het vakgebied van de ehbo'er medisch misschien niet veel voorstelt, maar dat het veel vraagt van de creativiteit en improviserend vermogen van de ehbo'er.

Als de pieper van de avk gaat, dan krijgt hij meestal de nodige voorinformatie en kan hij zich tijdens de rit voorbereiden op wat komen gaat.

Want het kenmerk van de ehbo, die verder gaat dan het beroemde pleistertje plakken, snel keuzes maken, situaties van slachtoffers inschatten, met wat je in je directe omgeving kunt vinden, hulpverlenen en dat alles vanuit de fictie van de oefenavonden.

En zonder het vakmanschap van de man / vrouw van  de platina minuten blijkt het gouden uur  klatergoud te zijn.


Jos Kaldenhoven

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 313
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #24 Gepost op: 28 januari 2004, 19:12:23
De topic gaat over EHBO tijdens de opleiding. Een avk (ambulanceverpleegkundige, toch?!) heeft wel wat meer geleerd en inderdaad ook een wagen vol met spulletjes... En inderdaad, de EHBO-er doet het met de tas en vanuit de fictie van de oefenavonden!


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #25 Gepost op: 28 januari 2004, 20:11:04
Zelf heb ik in mijn opleiding wel ehbo gekregen. Deze lessen werden verzorgd door artsen en alles via het oranje kruis boekje. Maar geen diploma ofzo, gewoon een aantekening op ons basiszorg certificaat. :-\ Herhalingslessen moeten we zelf organiseren.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #26 Gepost op: 28 januari 2004, 20:42:56
Tenzij je met verpleegkundige de avk bedoeld, ben het met jos eens. Let wel je kunt en ehbo'er zijn en verpleegkundige.

We hebben een paar jaar geleden een ok verpleegkundige te gast gehad. Tijdens een grote buitenoefening vond ze absurd dat ehbo'ers met niets dan een ehbo-tas het veld ingestuurd worden om in het donker op onmogelijke plaatsen slachtoffers te gaan helpen waar van zij ook niet meer wist waar ze moest beginnen.

Velen vergeten dat het vakgebied van de ehbo'er medisch misschien niet veel voorstelt, maar dat het veel vraagt van de creativiteit en improviserend vermogen van de ehbo'er.

Als de pieper van de avk gaat, dan krijgt hij meestal de nodige voorinformatie en kan hij zich tijdens de rit voorbereiden op wat komen gaat.

Want het kenmerk van de ehbo, die verder gaat dan het beroemde pleistertje plakken, snel keuzes maken, situaties van slachtoffers inschatten, met wat je in je directe omgeving kunt vinden, hulpverlenen en dat alles vanuit de fictie van de oefenavonden.

En zonder het vakmanschap van de man / vrouw van  de platina minuten blijkt het gouden uur  klatergoud te zijn.



Nounou wat een heldendom in de ehbo-wereld, laten we het even nuanceren, als ambu vpk kan ik me echt niet overal op voorbereiden, de meldingen die we horen en de patient en situatie die we aantreffen komen geregeld niet overeen, dus maak ik me maar niet teveel illusies of voorbereidingen meer....
Beter een ehv-er dan een burgerleek, en beter een vpk met ehbo dan een ehbo-er, ja zo kunnen we nog wel even doorgaan, ...liever een MMT-arts met ehbo dan een zonder  ;D ;D ;)  In ieder geval is een eenheiddiploma ehbo een pre voor een (basis) verpleegkundige. Inderdaad wat meer geoefend in het basale eerste hulpverlenen, al gaat de kennis en kunde van de vpk verder dan de EHV-er.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Paul SEH

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 28 januari 2004, 21:38:17
Overal heb je goede en slechte tussen zitten. Zowel tussen de EHBO-ers als tussen de verpleegkundigen. En dan heb ik liever een goede EHBO-er als een slechte verpleegkundige.
En denk ook aan de SEH verpleegkundigen. Die hebben ook wel verstand van EHBO. Zelf ben ik ooit als 10 jarige begonnen met de jeugd EHBO. En nu dus op de SEH belandt.  8)


helm

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 29 januari 2004, 10:24:17
Voor slechte verpleegkundigen/artsen bestaat de tuchtraad en daar komen er toch echt niet zoveel terecht.
Dus het valt allemaal wel mee met die slechte verpleegkundigen.
Maar blijkbaar hebben velen de behoefte hun eigen handelingen/functie te moeten legitimeren door andere hulpverlevers te schofferen. Zoals in sommige stukjes van deze discussie, waarin doorklinkt dat er ehbo'ers moeten zijn omdat er zo veel slechte artsen en verpleegkundigen zijn.
Dit is een redenering die kant nog wal raakt!
Er moeten ehbo'ers zijn omdat er niet altijd direct een arts of verpleegkundige ter plaatse is. Was dat namelijk wel het geval, dan was er geeneens plaats voor ehbo'ers.
Zo,... nou jullie weer.  :D


Jos Kaldenhoven

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 313
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #29 Gepost op: 29 januari 2004, 10:31:12
Ik dus....

Mijn commentaar is dat verpleegkundigen niet opgeleid zijn als EHBO-ers, die zonder apparaten en andere techniche hoogstandjes hulp kunnen verlenen! In geen enkele mail wordt trouwens gesuggereerd dat er EHBO-ers moeten zijn omdat er zoveel slechte verpleegkundigen/artsen zijn. EHBO-ers zijn anders opgeleid, en hebben een prima functie en taak tot het moment dat deskundigen het overnemen!

En als er altijd een verpleegkundige ter plaatse zou zijn (de algemeen opgeleide variant dus, niet de ambulanceverpleegkundige met alle toeters en bellen....), dan zou dat toch ook een verpleegkundige moeten zijn die in de opleiding geleerd heeft hoe eerste hulp verleend moet worden....