GRIP 3 Zeer grote natuurbrand - Assel 24-04-2009

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer grote natuurbrand - Assel 24-04-2009  (gelezen 17285 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ritger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 214
Reactie #40 Gepost op: 24 april 2009, 20:11:40
Weet iemand waar de chinook zijn water heeft gehaald? Ik hoorde (vanuit Wageningen) de Chinook een paar keer vliegen.


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #41 Gepost op: 24 april 2009, 20:55:36
Chinook net richting het noorden gevlogen, dus ik denk dat hij daar naar toe gaat.

Al is het maar voor de nablussing.

Gr. Sebosch

De heli's worden in principe niet voor nablussing gebruikt. Simpelweg omdat het systeem daarvoor niet geschikt is. De heli's zorgen ervoor dat het grote vuur "eraf is". Het afblussen zal altijd met voertuigen op de grond moeten gebeuren. Je kunt er wel een grote hoeveelheid water op gooien maar dat wil nog niet zeggen dat het overal doordringt. Het lijkt wat dat betreft een beetje op het blussen van een rieten dak.

Overigens is er aan de inzet van de heli's wel een aantal criteria verbonden. Zo moet het terrein slecht toegankelijk zijn of moet er sprake zijn van de bedreiging van zwaartepunten, zoals campings, dorpen of andere belangrijke objecten en infrastructuur.

Tot slot nog een weetje over de heli's. Bij code groen geel of oranje zijn de heli's niet geconsigneerd. Pas bij code rood zijn ze binnen korte tijd beschikbaar. In alle andere gevallen kost het in het ongunstige geval enkele uren voordat de heli's de lucht in gaan. Dit geldt natuurlijk niet als ze toevallig al machines gereed hebben staan.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #42 Gepost op: 24 april 2009, 20:59:27
Citaat
nET oud forumlid Luuk gesproken is t.p.

175 hectare bos en 50 hei in de brand
en gekeken werd of het dorp Kootwijk mischien ontruimd moet worden volgens hem.

Dit meld williamharthoorn op het brandweerforum :o

dat was mijn bericht alleen was de verbinding zeer slecht ik heb aan hem door proberen te geven 7,5 hectare heide en 5 hectare bos in brand. ik kon heel dicht bij de vlammenzee komen omdat ik er zeer snel was. zou kijken of ik nog wat foto's kan posten
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


guest4965

  • Gast
Reactie #43 Gepost op: 24 april 2009, 22:45:41
Mooie foto van boven:



www.nufoto.nl / Theo Knapen


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #44 Gepost op: 26 april 2009, 11:33:45
Snelle melding van heidebrand voorkomt erger

APELDOORN - Een snelle melding van de brand en de aanwezigheid van patrouillevliegtuig Ajax zorgden er voor dat de omvang van de heidebrand in Assel gisteren relatief beperkt bleef, zegt politiewoordvoerder Bert Top. Volgens Top heeft verkeer op de A1 geen hinder gehad van de brand, al was de rook vanaf die snelweg wel goed te zien.

,,Een snelle inzet heeft er toe bijgedragen dat de schade al met al is meegevallen.'' De brandweer was met tientallen mensen en meerdere wagens aanwezig. Nadat het sein brandmeester was gegeven, bleef ze nog enige tijd nablussen. Tevens zorgde de brandweer er voor dat het gebied nat gehouden werd, om het oplaaien van een nieuwe brand te voorkomen.

Op de Veluwe geldt momenteel door de aanhoudende droogte de code oranje, wat betekent dat de brandweer extra waakzaam is op branden in de natuur.

http://www.destentor.nl/regio/apeldoorn/4874419/Snelle-melding-van-heidebrand-voorkomt-erger.ece