Witte brandweerwagens

Auteur Topic: Witte brandweerwagens  (gelezen 12808 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ricardo B

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
    • Regio15 - Brandweer & ambulancediensten uit de regio Haaglanden
Reactie #30 Gepost op: 23 januari 2004, 22:56:45
erik,

bedankt voor de aanvulling, ik had altijd het idee dat het oranje was. Ik vindt dit inderdaad ook de meest opvallende kleur maar door de richtlijnen zie je ze in Nederland niet veel meer in die kleur rijden.

Groeten Ricardo B
HBO-Verpleegkundige Manschap A + bediener hoogwerker kazerne loosduinen


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #31 Gepost op: 24 januari 2004, 00:00:03
wit vindt ik een beetje een rare kleur maar wie ben ik  :D Den Haag had vroeger een groot deel van het materiaal in de kleur oranje, dit vondt ik zelf ook heel erg opvallen. Helaas hebben ze nu alleen nog een reserve hw in die kleuren (foto hieronder)

Ik ben overigens wel benieuwd naar de reactie van de brandweer Roermond.




ik heb helaas nog geen bericht Ricardo ;)


Ricardo B

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
    • Regio15 - Brandweer & ambulancediensten uit de regio Haaglanden
Reactie #32 Gepost op: 24 januari 2004, 18:06:51
ik wacht rustig af  :)
HBO-Verpleegkundige Manschap A + bediener hoogwerker kazerne loosduinen


Dutch_Police

  • Gast
Reactie #33 Gepost op: 25 januari 2004, 18:20:35
Peter ik heb ook een mailtje naar de brandweer te Roermond verzonden.

Hier het antwoord van een medewerker van de brandweer Roermond, afdeling respressie:

Zoals u wellicht weet was er geen plicht van rode voertuigen. In het verre verleden heeft de korpsleiding besloten om het voertuigenpark in wit uit te voeren.

Dit had o.a. te maken met de zichtbaarheid 's nachts, hierbij moet u bedenken dat er destijds nog geen reflecterende striping gevoerd werd. Maar dat is allemaal verleden tijd. Onze laatste tankautospuiten zijn besteld in 1999 en op dat moment was de BzK striping nog niet rond, dus daarom nog witte voer-tuigen.

Overigens is wel getracht toen de nieuwe striping bekent werd de voertuigen alsnog in de nieuwe look neer te zetten maar daarvan waren de kosten (van overspuiten) te hoog.

In 2000 is besloten ons te conformeren aan de nieuwe stijl. Kortom zijn de voertuigen geleverd na het jaar 2000 rood van kleur.


Met dank aan Dhr. Kemmeren van Brandweer Roermond.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #34 Gepost op: 25 januari 2004, 18:43:29
Dus eigenlijk het zelfde als de oranje (daglichtrood) korpsen. Er zal altijd een voorkeur blijven om van de landelijke kleuren af te wijken. Maar voor de eenheid is er gekozen voor 1 kleursetting. Dan mis je dus de opvallende voertuigen in het land.

9910001
9910001


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #35 Gepost op: 25 januari 2004, 22:54:25
Dus eigenlijk het zelfde als de oranje (daglichtrood) korpsen. Er zal altijd een voorkeur blijven om van de landelijke kleuren af te wijken. Maar voor de eenheid is er gekozen voor 1 kleursetting. Dan mis je dus de opvallende voertuigen in het land.

9910001

Er is niemand die zegt dat je de BZK-striping MOET gebruiken... Korpsen zijn daar in principe nog steeds vrij in. Maar ALS je 'm toepast, dan moet je het volgens de regeltjes doen.

Gr
Erik


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #36 Gepost op: 26 januari 2004, 11:10:58
Is BZK striping niet verplicht om blauwe lampen op het dak te mogen zetten, dat was mijn idee erachter datzee het op wijze willen verplichten.

9910001
9910001


jur

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 234
Reactie #37 Gepost op: 26 januari 2004, 11:13:09
Nee, BZK-striping is in weze niet verplicht, doch wordt wel aangeraden (bij eerste lijns voertuigen).

In de praktijk blijkt dat de meeste korpsen ook voor deze uniforme striping kiezen ten gunste van de herkenbaarheid.


Bralo20

  • Gast
Reactie #38 Gepost op: 26 januari 2004, 11:46:40
Dus eigenlijk het zelfde als de oranje (daglichtrood) korpsen. Er zal altijd een voorkeur blijven om van de landelijke kleuren af te wijken. Maar voor de eenheid is er gekozen voor 1 kleursetting. Dan mis je dus de opvallende voertuigen in het land.

9910001

In België is er vrije keuze tussen 2 kleuren.  Brandweerwagens mochten uitgevoerd worden in RAL3000 (brandweerrood) of RAL3024 (reflecterend brandweerrood).  Vermits de standaardkleur vaak RAL3024 is/was en deze toch iets beter zichtbaarder is dan RAL3000 kozen vele korpsen voor deze kleur.

Helaas is reeds meermaals gebleken dat de eigenschappen van RAL3024 niet al te schitterend zijn.  Bij langdurige (of regelmatige) blootstelling aan het daglicht en zonneschijn vervagen de kleuren vrij snel.  Als men hierbij bij de constructeur dan nog een minderwaardige verf neemt is het hek helemaal van de dam.

Onze huidige commandowagen, een Opel Astra 1.6i Break uit 1996 werd via het ministerie aan talrijke Belgische korpsen geleverd.  Dit voertuig werd uitgevoerd in RAL3024.  Amper na enkele jaren begon dit voertuig reeds te verkleuren.

Enkele voorbeeldjes:


Foto genomen in 2001


Foto genomen op 23/01/2004

De nieuwe voertuigen zullen in de toekomst in België naar alle waarschijnlijkheid geleverd worden in een nieuwe brandweerkleur zijnde RAL3020.


Foto (c) Van Assche Fire N.V., Prototype nieuwe reeksen autopompen met nieuwe striping).



Foto prototype RAL3020 met prototypestriping KBBF
(c) KBBF


Met excuses voor de grote foto (zijn rechtstreeks van de respectievelijke sites gelinkt).


Mvg,


Redheadkingpin

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 293
Reactie #39 Gepost op: 26 januari 2004, 13:04:51
Is BZK striping niet verplicht om blauwe lampen op het dak te mogen zetten, dat was mijn idee erachter datzee het op wijze willen verplichten.

9910001
Nee dat geheel los van de bzk striping. Blauwe lampen is geregeld in de wet. striping was om de uniformiteit van de brandweer te vergroten.

De unieke herkenbaarheid van de brandweer is van groot belang.
In toenemende mate wordt geconstateerd dat de 'brandweer eigen' rode kleur met witte band wordt toegepast op voertuigen die niet behoren tot een overheidsbrandweer. Hiertegen optreden zal geen resultaat hebben omdat de brandweer niet in het bezit is van de intellectuele rechten op het gebruik. Echter, de brandweer wordt wel geconfronteerd met ongewenste en zelfs gevaarlijke effecten, doordat in uitruksituaties de andere weggebruiker de brandweer steeds minder snel herkent als hulpverlener onderweg naar een noodsituatie.

Nieuw ontwerp voor brandweerstriping.
In overleg met het College van Commandanten van regionale Brandweren (CCRB) heeft de directie Brandweer en Rampenbestrijding het initiatief genomen om te komen tot een nieuw ontwerp voor de brandweerstriping. Dit ontwerp is bedoeld voor brandweervoertuigen met een operationele taak. Het gebruik is in het kader van het intellectuele recht beschermd en mag dus in beginsel alleen door gemeentelijke en regionale brandweerkorpsen worden gebruikt.

bron: www.brandweerstriping.nl