Stadswachten / BOA's / toezichthouders meer taken, bevoegdheden en middelen

Auteur Topic: Stadswachten / BOA's / toezichthouders meer taken, bevoegdheden en middelen  (gelezen 168236 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Er is een trend dat stadswachten meer bevoegdheden krijgen. Dat lijkt me heel goed. Ik vind beslist dat stadswachten meer taken moeten krijgen en  geweldsmiddelen (ASP-wapenstok, pepperspray en handboeien), beschermende kleding, camerahelm (met mini-videocamera), en een voertuig, zoals een fiets of auto.

Ook moetens stadswachten in groepjes van drie of vier gaan surveilleren, zodat ze beter in staat zijn om zonder hulp van politie te reageren op eenvoudige meldingen van burgers. Daarbij denk ik aan minder gevaarlijk lijkende meldingen zoals: overlast door een groep kinderen, parkeerproblemen en lawaaioverlast.

Politieagenten zijn nu veel tijd kwijt aan dergelijke eenvoudige zaken, waardoor ze vaak veel te weinig tijd hebben voor moeilijker zaken zoals geweld en inbraken.

Ook kan de inzet van stadswacht-teams worden overwogen tot bijvoorbeeld maximaal acht personen. Dit voor iets minder makkelijke meldingen, zoals overlast door hangjongeren, eventueel onder leiding van een ervaren politieagent. Maar ook deze groepen stadswachten moeten niet worden ingezet voor gevaarlijke en moeilijke meldingen.

Bij al die taken moeten stadwachten intensief worden ondersteund door een zakcomputer met een digitaal expertsysteem en door de meldkamer via radiocontact op meerdere frequenties. Daartoe kunnen de stadswachten bijvoorbeeld een militaire headset gebruiken, die onder de camerahelm past, zodat het publiek niet hoort wat de meldkamer zegt.

Een digitaal expert-systeem werkt met een 'vragenboom', zodat de stadswacht via een aantal meerkeuzevragen een concreet advies krijgt op zijn beeldscherm over bevoegdheden en aanbevolen gedrag in veel voorkomende specifieke situaties. Bijvoorbeeld bij een parkeerprobeem of EHBO. Voor zeer spoedeisende situaties zoals een ernstige bloeding, moet de stadswacht natuurlijk genoeg kennis en training hebben om direct trefzeker in te grijpen.  

De meldkamer kan zonodig op afstand meekijken via de helmcamera van de stadswachten, als de videobeelden direct via een radioverbinding worden doorgezonden.

Stadswachten kunnen voor die taken kostenbesparend aanvullend worden opgeleid via internetvideo's en DVD's. Ook kunnen ze tijdens rustige diensturen luisteren naar lessen via een MP3-speler of zakcomputer (PDA).

Daarnaast lijkt het me leerzaam als groepjes beginnende stadswachten samen met een ervaren politieagent eenvoudige meldingen afhandelen. Hieronder staat een artikel van www.ad.nl.  

...............
donderdag 23 oktober 2008

Stadswacht met boeien succes
ROTTERDAM - Het gebruik van handboeien door Rotterdamse stadswachten heeft niet geleid tot meer geweld tegen de medewerkers van Stadstoezicht, zoals eerder werd gevreesd.

Stadswachten over hun nieuwe bevoegdheden: 'Mensen weten nu dat wij kunnen bekeuren.' Dat blijkt uit een proef in Charlois, waar interventiemedewerkers al een jaar lang ruimere bevoegdheden hebben dan andere stadswachten in de stad. Zo mogen zij mensen bekeuren, aanhouden en zelfs in de boeien slaan.

Volgens de gemeente Rotterdam zijn de ervaringen met deze 'doorpakkers' vooral positief. Vanaf 1 januari volgend jaar krijgen dan ook alle toezichthouders ruimere bevoegdheden. Ook medewerkers van Stadstoezicht zelf geven aan hier blij mee te zijn.

Volgens de toezichthouders worden ze zelfs met minder agressie geconfronteerd. "We worden nu meer serieus genomen op straat,'' zegt een van hen.

De politiebond ACP zegt niet langer negatief te staan tegenover het gebruik van handboeien door stadswachten als blijkt dat het niet leidt tot een toename van geweld.
http://www.ad.nl/rotterdam/stad/2716711/Stadswacht_met_boeien_succes.html


Ik stem links.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Ik vraag me echt af waarom je steeds een nieuwe discussie start met een zeer ongenuanceerde stelling... Discussieer eerst eens een reeds opgestarte discussie klaar en begin dan pas aan een nieuwe....


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Bovendien, verdiep je eens in het politiebestel. Voor dit soort dingen hebben we al politie agenten: surveillanten genaamd. Ik vrees dat je 15 jaar te laat komt met dit idee.


CPrime

  • Agent / Medewerker GGP - Eenheid Amsterdam
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
Citaat
Er is een trend dat stadswachten meer bevoegdheden krijgen. Dat lijkt me heel goed. Ik vind beslist dat stadswachten meer taken moeten krijgen en  geweldsmiddelen (ASP-wapenstok, pepperspray en handboeien), beschermende kleding, camerahelm (met mini-videocamera), en een voertuig, zoals een fiets of auto.

Ook moetens stadswachten in groepjes van drie of vier gaan surveilleren, zodat ze beter in staat zijn om zonder hulp van politie te reageren op eenvoudige meldingen van burgers. Daarbij denk ik aan minder gevaarlijk lijkende meldingen zoals: overlast door een groep kinderen, parkeerproblemen en lawaaioverlast.

Politieagenten zijn nu veel tijd kwijt aan dergelijke eenvoudige zaken, waardoor ze vaak veel te weinig tijd hebben voor moeilijker zaken zoals geweld en inbraken.

Ook kan de inzet van stadswacht-teams worden overwogen tot bijvoorbeeld maximaal acht personen. Dit voor iets minder makkelijke meldingen, zoals overlast door hangjongeren, eventueel onder leiding van een ervaren politieagent. Maar ook deze groepen stadswachten moeten niet worden ingezet voor gevaarlijke en moeilijke meldingen.


Jij wil stadswachten voor het simpele en minst gevaarlijke politiewerk, maar daarvoor moeten zij wel volledig volgehangen worden met geweldsmiddelen, waarom?
Daarnaast heb jij het over posten van zo'n 4 man, veels te veel, onefficient. Laat staan rendabel. En wie denk je dat er uiteindelijk bij mag komen en de rotzooi mag oplossen als het toch wel uit de hand loopt? En de tijdverspilling door de zogenaamde simpele meldingen valt wel mee, en is een kwestie van prioriteiten stellen mocht er wel iets ernstigers aan de hand zijn.
Daarnaast is mijn ervaring met stadswachten op de werkgebieden die jij zelf aankaart dat zij (over het algemeen gesproken) die zo snel mogelijk op de politie proberen af te schuiven. Laat ze lekker tot wat ze zijn en waar ze goed in zijn (specifieke handhaving: Milieupolitie, parkeerwachters, etc.), zo blijft het werk goed verdeeld.

Citaat
Bij al die taken moeten stadwachten intensief worden ondersteund door een zakcomputer met een digitaal expertsysteem en door de meldkamer via radiocontact op meerdere frequenties. Daartoe kunnen de stadswachten bijvoorbeeld een militaire headset gebruiken, die onder de camerahelm past, zodat het publiek niet hoort wat de meldkamer zegt.

Een digitaal expert-systeem werkt met een 'vragenboom', zodat de stadswacht via een aantal meerkeuzevragen een concreet advies krijgt op zijn beeldscherm over bevoegdheden en aanbevolen gedrag in veel voorkomende specifieke situaties. Bijvoorbeeld bij een parkeerprobeem of EHBO. Voor zeer spoedeisende situaties zoals een ernstige bloeding, moet de stadswacht natuurlijk genoeg kennis en training hebben om direct trefzeker in te grijpen.  

De meldkamer kan zonodig op afstand meekijken via de helmcamera van de stadswachten, als de videobeelden direct via een radioverbinding worden doorgezonden.

Stadswachten kunnen voor die taken kostenbesparend aanvullend worden opgeleid via internetvideo's en DVD's. Ook kunnen ze tijdens rustige diensturen luisteren naar lessen via een MP3-speler of zakcomputer (PDA).

Daarnaast lijkt het me leerzaam als groepjes beginnende stadswachten samen met een ervaren politieagent eenvoudige meldingen afhandelen. Hieronder staat een artikel van www.ad.nl.  

Camerahelm? Zakcomputers met vraagbakens? Training via filmpjes? Hoeveel mag dat allemaal wel niet gaan kosten? En dan mag de politie ook nog eens gaan babyzitten via peperdure camera en communicatiesystemen omdat de stadswacht niet genoeg heeft opgestoken van de internetfilmpjes? Ik dacht dat het juist tijdverspilling moest tegengaan in plaats van verergeren.

Zelf ben ik van mening dat de druk beter verminderd kan worden op het bureau zelf. Enig idee hoeveel tijd er kwijt gaaat door administratief/papierwerk? Laat ze lekker aangiftes opnemen, dan kan de politie meer zijn waar iedereen ze hebben wil: de straat.
Dierenambulance Amsterdam - Chauffeur, Dierenhulpverlener (bijrijder), centralist, lid bootteam, Coördinator Calamiteiten- en Rampenteam. EHBO  -BLS &


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Ik vraag me echt af waarom je steeds een nieuwe discussie start met een zeer ongenuanceerde stelling... Discussieer eerst eens een reeds opgestarte discussie klaar en begin dan pas aan een nieuwe....

Dhr. Lingen schijnt niet te reageren op kritiek en/of vragen waar forummers mee komen, tenzij het expliciet over het door hem gestarte topic gaat. Okee, geen enkele Mod hoeft in z'n topics te roepen; back on topic aub. Dat dan weer wel.  :)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Bovendien, verdiep je eens in het politiebestel. Voor dit soort dingen hebben we al politie agenten: surveillanten genaamd. Ik vrees dat je 15 jaar te laat komt met dit idee.

Tevens zitten de stadswachten in sommige gemeente´s al op het C2000 politienetwerk .... Totaal geen enkele zin deze discussie dus  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Ron-Almere

  • Gast
Met de herziening van de Boafunktielijst inaantocht zal de vlieger van de topicstarter niet opgaan. Er komen minder boafunktie's en de bewapenning zal ook nog maar voor enkele boa's beschikbaar blijven. En bewapening van "stadswachten"(bestaan die nog dan) kan je zogoed als vergeten gezien het feit dat deze bijna allemaal indienst zijn van een stichting en niet daadwerkelijk indienst zijn van een gemeente. Men zou hen misschien nog APV controleur kunnen maken of GOA maar daar houd het dan bij op.

En dan speelt ook nog de nieuwe opleiding voor de boa's, een leergang van 5 jaar op hbo nivo ipv boa opleiding van 6 tot 8 weken mbo, mee als kosten aspect voor de gemeente's en stichtingen. In de vernieuwde opleiding zit standaard de boa opleiding en daarnaast RTGB en specifieke wetgeving voor de boa funktie. Binnen Amsterdam zal er daarnaast ook eerst voor de nieuwe boa's een sport en psygologische test worden ingevoerd en ook voor de boa's die reeds indienst zijn komt dit traject inbeeld.

Naar mijn mening is de topicstarter er dol op om overal proefballonetjes op te laten. Misschien dat de mods daar wat scherper opkunnen gaan letten?


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Ik vraag mij af '' Stop / toezicht'' hoe e.e.a. wettelijk is geregeld.

Ik neem aan dat je hier als bestuurder gehoor aan moet geven? Weet iemand in welke regelgeving dat is opgenomen?
En bij negeren van het stopteken, is er dan een directe lijn met de politie? Of worden gegevens genoteerd en wordt op een later tijdstip e.e.a. afgehandeld? En worden deze voertuigen gebruikt door de Amsterdamse handhavers, met bewapening?
Hebben deze voertuigen dan ook de optie ''toezicht / volgen''    achterop?


Venture

  • Eenheid AD
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,140
Verwacht dat het op basis van de Wet op de Economische delicten is. Dan moet de toezichthouder het stopteken wel geven i.v.m. de (milieu)wetgeving waarvoor hij is aangesteld. Dan nog is het stopteken / volgen teken niet letterlijk geregeld, er staat wel:

Bestuurder moet zijn voertuig doen stilhouden op verzoek, en bestuurder moet desgevraagd zijn voertuig verplaatsen naar een plaats van onderzoek (die strekking althans :)).

Niet voldoen aan dit bevel/vordering levert overtreding van artikel 26 WED op. Geen idee of hier al jurisprudentie over is trouwens...


CPrime

  • Agent / Medewerker GGP - Eenheid Amsterdam
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
Het ligt er aan waarvoor de heren en dames van toezicht/handhaving zijn aangesteld.

Het stopteken middels de stopmatrix staat omschreven in 83 RVV, maar dan alleen voor de politie.

Als de handhavers belast zijn met het toezicht houden op het verkeer en de verkeersveiligheid, milieuwetgeving of andere wetgeving waarin zij als toezichthouder omschreven worden hebben zij de bevoegdheden uit de Algemene Wet Bestuursrecht (AWB).

 In artikel 5:19 van de AWB staat de bevoegdheid om een voer- of vaartuig stil te houden en over te brengen naar een plaats aangewezen door de toezichthouder. Als aanvulling op dit artikel is er de regeling stilhoudingsvordering toezichthouders. Hierin staat de wijze waarop een vordering tot stilhouden (stopteken) gegeven kan worden. Onder andere de matrix met stop staat hierin omschreven.
Dierenambulance Amsterdam - Chauffeur, Dierenhulpverlener (bijrijder), centralist, lid bootteam, Coördinator Calamiteiten- en Rampenteam. EHBO  -BLS &