Stadswachten / BOA's / toezichthouders meer taken, bevoegdheden en middelen

Auteur Topic: Stadswachten / BOA's / toezichthouders meer taken, bevoegdheden en middelen  (gelezen 171841 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
begin dan bij de wortel en steek meer geld in het selectieproces.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Bedoel je dit nu positief of negatief? Wat ook je bedoeling is het kan toch nooit een slechte zaak zijn als de stad Rotterdam haar werknemers wil beschermen tegen de idioten met een kort lontje waar de stadswachten dagelijks mee te maken hebben?

Natuurlijk is het goed dat de gemeente haar medewerkers wil beschermen, daar zal je mij niet over horen! :)

Nee, ik ben niet zo voorstander van het fenomeen stadswacht en vergelijkbare organisaties. Ik zou liever zien dat dit onderdeel wordt van het politieapparaat, die dan een betere lokale binding moet hebben.

Onder andere hierom:
Mijn persoonlijke mening en ervaring is dat men ook wel eens wat meer tijd & geld kan steken in de sociale vaardigheden van de gemeentelijke opsporings ambtenaren, zul je meteen zien dat de lontjes ook wat langer worden
begin dan bij de wortel en steek meer geld in het selectieproces.

Mijn mening staat hier.

Ach, met de komst van een nationale politie zou het mij niet verbazen als de lokale handhaving nog meer richting politie gaat. Krijgen we toch weer een soort gemeentepolitie, maar dan met uiteenlopende bevoegdheden, middelen en uitstraling...
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kv-tk-2010Z15657.html

Vragen van het lid Kuiken (PvdA) aan de minister van Veiligheid en Justitie over de toename van de inzet van gemeentelijke toezichthouders (ingezonden 2 november 2010).


Vraag 1

Heeft u kennisgenomen van het bericht «Meer eigen handhavers, minder politie in steden» uit de Volksrant?1


Vraag 2

Herkent u de trend dat steeds meer gemeenten eigen toezichthouders inzetten voor taken die voorheen door de politie uitgevoerd werden?


Vraag 3

Deelt u de mening dat met deze trend feitelijk de gemeentelijke politie zijn herintrede heeft gedaan?


Vraag 4

Kunt u de Kamer zo snel mogelijk nader informeren over de omvang, kosten en landelijke spreiding van deze ontwikkeling?


Vraag 5

Deelt u de mening dat opsporing en noodhulp niet de enige kerntaken van de politie zijn? Zo ja, hoe zou u de kerntaken van de politie definiëren? Zo nee, waarom niet?


Vraag 6

Verwacht u ook dat het verschijnen van meer soorten toezichthouders voor verwarring kan zorgen over de verschillen in bevoegdheid en rol? Wilt u deze verwarring in rol helpen voorkomen door voorwaarden te stellen aan de kleding van handhavers, waardoor de onderlinge verschillen beter tot uitdrukking komen?


Vraag 7

Herkent u de wens van toezichthouders om steeds vollediger uitgerust te worden met bijvoorbeeld handboeien, wapenstok, pepperspray en communicatiemiddelen? Welk beleid hanteert u op dit punt?


Vraag 8

Herkent u het knelpunt dat er weinig informatieoverdracht is tussen toezichthouders en politie? Deelt u de mening dat dit nadelig is voor de informatiepositie van betrokken partijen? Welke oplossingen ziet u voor dit knelpunt?


Vraag 9

Is het de bedoeling van dit kabinet om de politie, door middel van nationalisering van de politie, minder in te zetten als toezichthouder? Zo ja, waarom? Zo nee, hoe wilt u de uitvoering van de toezichthoudende taak en de invloed van het lokaal bestuur hierop waarborgen?


Vraag 10

Bent u van mening dat het niet langer uitvoeren van taken door de politie een zorgvuldige politieke afweging vraagt, waarbij aandacht besteed moet worden aan overname door andere instanties en de aansturing? Zo ja, bent u bereid om de Kamer hierover een standpunt van de regering te doen toekomen? Zo nee, waarom niet?


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Vraag 1

Heeft u kennisgenomen van het bericht «Meer eigen handhavers, minder politie in steden» uit de Volksrant?1

Hier een klein stukje van het betreffende artikel: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/1041103/2010/10/28/Meer-eigen-handhavers-minder-politie-in-steden.dhtml

Voor het hele artikel moet je de Volkskrant van donderdag hebben.

We zijn hier in ieder geval niet de enigen die deze ontwikkeling hebben geconstateerd O0
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Hier een klein stukje van het betreffende artikel: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/1041103/2010/10/28/Meer-eigen-handhavers-minder-politie-in-steden.dhtml

Voor het hele artikel moet je de Volkskrant van donderdag hebben.

We zijn hier in ieder geval niet de enigen die deze ontwikkeling hebben geconstateerd O0

Ik vind dit wel een typische opmerking uit het artikel:

Citaat
De politie beschouwt het bestrijden van overlast op straat en het verbeteren van de leefbaarheid steeds minder als haar taak.

Is het dan niet je eigen schuld dat de burger het vertrouwen in de politie gaat verliezen. De burger heeft last van wat er in zijn/haar straat gebeurt...


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Ik vind dit wel een typische opmerking uit het artikel:

De vraag is wie er in die quote onder 'de politie' wordt verstaan.

De korpschefs? Korpsbeheerders? Minister? Agent op straat? ::)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
En een andere vraag, ziet 'de politie' dat echt zo, of wordt er een minder hoge prioriteit aangegeven ivm onderbezetting, te weinig middelen etc.?
Misschien dat op deze vragen in het hele artikel wordt ingegaan.
Senior GGP / Oost-Brabant


sylvester1986

  • Gast
Reactie #147 Gepost op: 24 november 2010, 08:23:25
Toezichtdienst groeit uit voegen
DEN HAAG -  Het gezag van de politie wordt ondermijnd doordat toezichtdiensten van gemeenten uit hun voegen groeien en verregaande bevoegdheden krijgen.

Dat signaleert de VVD, die vandaag aan de bel trekt bij minister Opstelten (Veiligheid en Justitie). De partij maakt zich zorgen over de wijze waarop de lokale diensten worden opgetuigd, mede vanwege het verzet tegen de nationale politie.

"De diensten krijgen steeds meer bevoegdheden. Alleen de vuurwapens ontbreken nog", constateert Hennis. "We moeten oppassen dat burgemeesters het niet gaan beschouwen als nieuwe speeltjes, zeker als ze hun zin niet krijgen. Het kan niet zo zijn dat we een nationale politie invoeren, maar ondertussen ook een gemeentepolitie conform het Belgische model uit de middeleeuwen aan het creëren zijn."

De dienst Stadstoezicht van de gemeente Rotterdam kreeg onlangs spiksplinternieuwe uniformen en mag inmiddels ook bekeuren, terwijl ook Amsterdam gretig gebruik maakt van de zogenaamde handhavers openbare ruimte. In meerdere gemeenten veranderen de vroegere parkeerwachters in een rasechte ordedienst.

"De regie moet terug naar de politie", aldus Hennis, die vreest dat agenten informatie mislopen door de explosieve toename van bijzondere opsporingsambtenaren. Zij ziet het liefst dat de handhavingsdiensten onder de politie worden gehangen. "We moeten waakzaam en alert zijn en versnippering voorkomen."

Bron: De Telegraaf


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #148 Gepost op: 24 november 2010, 11:38:06
We zijn wel weer terug 0098 zoals het begonnen is:  Rijks-politie = nationale politie             gemeente-poltie = door gemeente ingehuurde BOA's


“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #149 Gepost op: 24 november 2010, 11:49:56
Toezichtdienst groeit uit voegen
DEN HAAG -  Het gezag van de politie wordt ondermijnd doordat toezichtdiensten van gemeenten uit hun voegen groeien en verregaande bevoegdheden krijgen.

Dat signaleert de VVD, die vandaag aan de bel trekt bij minister Opstelten (Veiligheid en Justitie). De partij maakt zich zorgen over de wijze waarop de lokale diensten worden opgetuigd, mede vanwege het verzet tegen de nationale politie.

"De diensten krijgen steeds meer bevoegdheden. Alleen de vuurwapens ontbreken nog", constateert Hennis. "We moeten oppassen dat burgemeesters het niet gaan beschouwen als nieuwe speeltjes, zeker als ze hun zin niet krijgen. Het kan niet zo zijn dat we een nationale politie invoeren, maar ondertussen ook een gemeentepolitie conform het Belgische model uit de middeleeuwen aan het creëren zijn."

De dienst Stadstoezicht van de gemeente Rotterdam kreeg onlangs spiksplinternieuwe uniformen en mag inmiddels ook bekeuren, terwijl ook Amsterdam gretig gebruik maakt van de zogenaamde handhavers openbare ruimte. In meerdere gemeenten veranderen de vroegere parkeerwachters in een rasechte ordedienst.

"De regie moet terug naar de politie", aldus Hennis, die vreest dat agenten informatie mislopen door de explosieve toename van bijzondere opsporingsambtenaren. Zij ziet het liefst dat de handhavingsdiensten onder de politie worden gehangen. "We moeten waakzaam en alert zijn en versnippering voorkomen."

Bron: De Telegraaf

Zou de politie(k) zich niet eens achter de oren moeten krabben of de door hun ingezette lijn mbt de politie in de praktijk wel recht doet aan de gevraagde lokale invulling? Stel dat alle BOA's en handhavers er vandaag per direct mee zouden stoppen, zou de politie dan hun taken kunnen overnemen of zou het een zooitje worden in NL?