Stadswachten / BOA's / toezichthouders meer taken, bevoegdheden en middelen

Auteur Topic: Stadswachten / BOA's / toezichthouders meer taken, bevoegdheden en middelen  (gelezen 168271 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Ron-Almere

  • Gast
Op de meeste voertuigen zit idd een stopbord met de tekst stop-politie en volgen-politie. Dit komt voort uit het feit dat de meeste gemeentelijke handhavingsdiensten ooit milieupolitie waren. De komende tijd zal dit, mede door de naamsverandering in handhaving, hetzelfde worden als wat de KMar heeft. Dus volgen en stoppen.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Rotterdamse stadswachten boos om 'piccolopakje'
FOTO'S MARCO DE SWART

ROTTERDAM - Onder Rotterdamse stadswachten is onrust uitgebroken, nu ze komende zomer in een nieuw uniform worden gestoken. Met het nieuwe petje en colbertje lopen ze naar eigen zeggen voor aap. ,,Zo worden we totaal niet serieus genomen.''
Het petje heeft wat weg van een conducteurspet, terwijl het colbertje doet denken aan een piccolojasje. ,,Mijn collega's barstten in lachen uit toen ik het uniform voor het eerst aanhad,'' vertelt stadswacht Melissa van der Meer vrijdag in het AD.

Praktisch is de nieuwe uitdossing wel. De broek droogt een stuk sneller na een stevige plensbui en het overhemd is makkelijker te strijken.

De gemeente belooft nog eens te kijken naar de ontwerpen. ,,Het nieuwe uniform wordt niet heel anders,'' zegt woordvoerder Fred Marree. ,,We willen wel kijken naar een ander model petje. Over smaak valt niet te twisten.''

http://www.ad.nl/ad/nl/1038/Rotterdam/article/detail/475353/2010/04/09/Rotterdamse-stadswachten-boos-om-piccolopakje.dhtml

Klik link voor foto's.


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Dat uniform ziet er inderdaad niet uit! ;D De autoriteit zal ver te zoeken zijn als ze er daadwerkelijk mee gaan rondlopen, wat een uitstraling :D.

Stadswachten meer bevoegdheden geven lijkt mij prima, maar meer dan handboeien en een bonnenboekje hebben ze niet nodig, en het lijkt mij dan ook niet handig om ze uit te rusten een heel arsenaal. De stadswachten zijn er in mijn optiek om te controleren en toezicht te houden, en als het echt nodig is te handhaven door het bonnenboekje erbij te pakken (wat de meeste stadswachten al heel snel doen). In Rotterdam mogen de stadswachten sinds kort ook voor verkeersovertredingen boetes uitschrijven, en wat hebben zij daar een plezier in! Waar iemand op een metersbrede stoep fietst, fietsen te stadswachten vrolijk mee, fietsen de fietser klem, waardoor fietser van de fiets afvalt, en doodleuk een bekeuring uitschrijven. Het mag niet; akkoord! Maar een politieagent zou gewoon even vragen of men op het fietspad wilt gaan fietsen. Heb ik al gezegd dat de fietser in kwestie een man 55+'er was, die daardoor ook nog eens zijn pols heeft gebroken. Dit heb ik mijn eigen ogen mogen aanschouwen.

Daarnaast heb ik ook meerdere malen een bekeuring mogen aantreffen achter mijn ruitenwisser, als ik ergens op de stoep parkeer ivm werkzaamheden aldaar. Het leuke is dat de ontheffing gewoon prima zichtbaar is. En elke keer (voor de 3e keer alweer :P) mag ik weer een bezwaarschrift opstellen  >:(

Uiteraard zijn dit momentopnames, en zullen de meeste zich wel gewoon normaal gedragen en doen waar ze er voor zijn, namelijk VOOR de burger, en niet tegen!

Zijn er meer mensen met zulke ervaringen?


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
De stadswachten zijn er in mijn optiek om te controleren en toezicht te houden, en als het echt nodig is te handhaven door het bonnenboekje erbij te pakken (wat de meeste stadswachten al heel snel doen).
Je draait de zaken nu om. Je verbaast je erover dat zij 'sneller' het bonnenboekje trekken dan de doorsnee agent. Dat maakt ze niet erger, dat maakt ze haast beter! Jammer dat de agenten op straat daar te weinig tijd voor hebben. Als je je gewoon keurig aan de wet houdt, en dat is niet zo moeilijk, krijg je ook geen gedonder met de autoriteiten. Simpel as that. Houd je je echter niet aan de wet, dan moet je ook niet zeuren 'dat ze te streng zijn' want fout=fout er daar is niets op af te dingen. Wanneer jij je meer aan de wet houdt worden zij minder streng (immers minder strafbare feiten).

Waar iemand op een metersbrede stoep fietst, fietsen te stadswachten vrolijk mee, fietsen de fietser klem, waardoor fietser van de fiets afvalt, en doodleuk een bekeuring uitschrijven. Het mag niet; akkoord! Maar een politieagent zou gewoon even vragen of men op het fietspad wilt gaan fietsen. Heb ik al gezegd dat de fietser in kwestie een man 55+'er was, die daardoor ook nog eens zijn pols heeft gebroken.
Iedereen behoort te weten dat fietsen op de stoep verboden is. En wanneer jij, of in dit geval een óóóóh zo arme 55+'er (is het voor hem niet verboden?), over de stoep fietst, dan kun je daar een sanctie op verwachten.

Daarnaast heb ik ook meerdere malen een bekeuring mogen aantreffen achter mijn ruitenwisser, als ik ergens op de stoep parkeer ivm werkzaamheden aldaar. Het leuke is dat de ontheffing gewoon prima zichtbaar is. En elke keer (voor de 3e keer alweer ) mag ik weer een bezwaarschrift opstellen
Hetzelfde met parkeren. Kun je niet parkeren door wegwerkzaamheden? Dan zet je hem ergens anders neer, en zo niet: bekeuring. En blijkbaar was je ontheffing niet prima zichtbaar. Als je hem nou een onder het raam bij je ruitenwissers doet, precies waar het gele bonnetje komt, kan niemand er omheen, toch?

In Rotterdam mogen de stadswachten sinds kort ook voor verkeersovertredingen boetes uitschrijven, en wat hebben zij daar een plezier in!
Dan zal het blijkbaar toch nodig zijn?

Dit heb ik mijn eigen ogen mogen aanschouwen.
En dus ook vanuit jouw referentiekader…


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Zullen we dan gelijk de leeftijds grens omvang en dergelijke verlagen
dit geld dan ook voor Handhaving
Ze hebben nu al teveel bevoegdheden.
Er zijn beroepsgroepen die het met niks moeten doen
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Waar iemand op een metersbrede stoep fietst, fietsen te stadswachten vrolijk mee, fietsen de fietser klem, waardoor fietser van de fiets afvalt, en doodleuk een bekeuring uitschrijven.  Heb ik al gezegd dat de fietser in kwestie een man 55+'er was, die daardoor ook nog eens zijn pols heeft gebroken. Dit heb ik mijn eigen ogen mogen aanschouwen.

Citaat
Iedereen behoort te weten dat fietsen op de stoep verboden is. En wanneer jij, of in dit geval een óóóóh zo arme 55+'er (is het voor hem niet verboden?), over de stoep fietst, dan kun je daar een sanctie op verwachten.

Zwart-wit gezien heb je gelijk. Ben er natuurlijk niet bij geweest, maar het moet allemaal wel een beetje proportioneel blijven. In iedere tak heb je over-enthousiastelingen.... ik zeg het er maar even bij!  ;D


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Ik denk dat de zin 'ik ben er niet bij geweest' nogal evident is in dit geval.

Ook ik gaf natuurlijk de zwart-wit situatie aan. Mijn voornaamste punt is ook het probleem maken van stadwachten die vaker bekeuringen schrijven voor kleinere (maar niet mindere) feiten. Ik vind dat de omgekeerde wereld. Als je je gewoon normaal gedraagt, is er niets aan de hand. En altijd kan er wel wat fout gaan, maar die boete moet je dan maar voor lief nemen.



Heb ik al gezegd dat de fietser in kwestie een man 55+'er was, die daardoor ook nog eens zijn pols heeft gebroken.
;D :D


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
En altijd kan er wel wat fout gaan, maar die boete moet je dan maar voor lief nemen.

Nou, als ik ergens nietsvermoedend, fluitend een stukje trottoir meepak en het volgende moment lig ik op straat met een gebroken pols en twee stadswachten staan likkebaardend met het bonnenboekje in de hand...dan is er echt een probleem ontstaan. Gelukkig hebben stadswachten ook noodknoppen...  :D Nee, dat laatste is natuurlijk gekkigheid, maar snap je wat ik bedoel?


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Tuurlijk snap ik je ;D En qua polsen en klemrijden kom ik toch weer op de subjectieve waarneming uit ::)

Citaat
"En wat hebben ze daar een plezier in!" "Heb ik al gezegd dat..." "metersbreed" en "doodleuk een bekeuring uitschrijven"
Aan de manier van schrijven kan je al opmaken dat het verhaal een tikkeltje eenzijdig is. :)


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Tuurlijk snap ik je ;D En qua polsen en klemrijden kom ik toch weer op de subjectieve waarneming uit ::)
Aan de manier van schrijven kan je al opmaken dat het verhaal een tikkeltje eenzijdig is. :)

Jep, daar sluit ik me dan weer bij aan. Ja, ik was het ook al met je eens, maar wilde het even van twee kanten bekijken.  O0