Stadswachten / BOA's / toezichthouders meer taken, bevoegdheden en middelen

Auteur Topic: Stadswachten / BOA's / toezichthouders meer taken, bevoegdheden en middelen  (gelezen 169489 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

petre

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Men hoeft geen bevoegdheden te hebben om wel de doelen te bereiken.. Zie als voorbeeld Project Heterdaadkracht op de Haagse Leyweg ( http://media.rtl.nl/media/actueel/rtlnieuws/2012/burgerparticipatiedenhaag.pdf pagina 10).

Vrijwilligers in een uniform, geen bevoegdheden en toch een groot succes.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Citaat van: petre link=msg=1187811 date=1375256976
Men hoeft geen bevoegdheden te hebben om wel de doelen te bereiken.. Zie als voorbeeld Project Heterdaadkracht op de Haagse Leyweg ( http://media.rtl.nl/media/actueel/rtlnieuws/2012/burgerparticipatiedenhaag.pdf pagina 10).

Vrijwilligers in een uniform, geen bevoegdheden en toch een groot succes.

Beter lezen, het is een succes in de diefstallen waarbij het jongeren betreft als je de leeftijdscategorien leest. Maar ik denk dat bij de meer georganiseerde diefstallen ook dit zal stranden.
Men wil een wijdere pakkans dan moet men ook af van het "politie" mandaad voor geweld een aanhouding.
Geen enkele proef is ooit geslaagd als er zoveel haken en ogen aan vast kleven. Nee dat is niet waar, OOIT heeft men een proef gesstart met gemeentelijke handhavers, later gemeente politie genoemd. Alleen wil de landelijke overheid zijn/haar onvermogen niet toegeven door te zeggen dat het met de hervorming van het politieapparaat niet goed is gegaan. Net als nu met de Landelijke, onderdelen zonder mensen, materieel en/of  onderdelen ervan.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


petre

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Citaat van: HIT link=msg=1187858 date=1375265202
Beter lezen, het is een succes in de diefstallen waarbij het jongeren betreft als je de leeftijdscategorien leest. Maar ik denk dat bij de meer georganiseerde diefstallen ook dit zal stranden.
De grootste impact hebben winkeldiefstallen en woninginbraken. En juist daar worden in Haaglanden veel vrijwilligers ingezet ;). Met positief resultaat.

Dat je geen vrijwilligers inzet bij gewelddadige bendes lijkt me logisch. Maar met deze manier van inzetten speel je wel beroepskrachten vrij die zich daar meer op kunnen richten.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Citaat van: petre link=msg=1187811 date=1375256976
Men hoeft geen bevoegdheden te hebben om wel de doelen te bereiken.. Zie als voorbeeld Project Heterdaadkracht op de Haagse Leyweg ( http://media.rtl.nl/media/actueel/rtlnieuws/2012/burgerparticipatiedenhaag.pdf pagina 10).

Vrijwilligers in een uniform, geen bevoegdheden en toch een groot succes.

Het gaat hier om de afhandeling van winkeldiefstallen, niet om zaken in de preventie e.d. Om zoiets op te kunnen pakken heb je gewoon opsporingsbevoegdheid nodig. Ik heb zelf een hele hoge pet op van volontairs en andere vormen van vrijwillige inzet bij de politie. Naast dat ik aspirant ben bij de vrijwilligers heb ik me in mijn eigen regio ook nog met andere vormen van burgerparticipatie bezig gehouden. Maaar.... je kan niet zomaar alle taken/inzetten met elkaar vergelijken. In dit voorbeeld is het dan ook appels met peren vergelijken ;)
Senior GGP / Oost-Brabant


petre

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Citaat van: Nick link=msg=1187965 date=1375296955
Het gaat hier om de afhandeling van winkeldiefstallen, niet om zaken in de preventie e.d. Om zoiets op te kunnen pakken heb je gewoon opsporingsbevoegdheid nodig. Ik heb zelf een hele hoge pet op van volontairs en andere vormen van vrijwillige inzet bij de politie. Naast dat ik aspirant ben bij de vrijwilligers heb ik me in mijn eigen regio ook nog met andere vormen van burgerparticipatie bezig gehouden. Maaar.... je kan niet zomaar alle taken/inzetten met elkaar vergelijken. In dit voorbeeld is het dan ook appels met peren vergelijken ;)
Wat ik wilde aangeven is dat het inzetten van vrijwilligers / VP'ers bij de preventie, het aantal winkeldiefstallen en zakkenrollerij weet terug te dringen. Dus heb je op die manier ook meer opsporingscapaciteit over. Niet dat Volontairs zonder hun bevoegdheden mensen moeten gaan aanhouden en een PV opstellen. ( al zijn daar wel mogelijkheden voor en naar wat ik mee kreeg wordt er gekeken naar het aanstellen van vrijwilligers als BOA voor een bepaald domein..)


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Citaat van: petre link=msg=1188056 date=1375343243
Wat ik wilde aangeven is dat het inzetten van vrijwilligers / VP'ers bij de preventie, het aantal winkeldiefstallen en zakkenrollerij weet terug te dringen. Dus heb je op die manier ook meer opsporingscapaciteit over. Niet dat Volontairs zonder hun bevoegdheden mensen moeten gaan aanhouden en een PV opstellen.

Ok, helemaal duidelijk en mee eens!

Citaat
( al zijn daar wel mogelijkheden voor en naar wat ik mee kreeg wordt er gekeken naar het aanstellen van vrijwilligers als BOA voor een bepaald domein..)

Er zijn inderdaad enkele projecten geweest waarbij volontairs werden beëdigd als BOA, bijvoorbeeld bij de Forensische Opsporing. Onder andere in AA en RR heeft men daar mee gewerkt. Het laatste nieuws is echter dat het ministerie dit niet meer toestaat en dat deze categorie volontairs zal verdwijnen. Daarentegen kent de Politiewet 2012 twee categorieën vrijwillige ambtenaren voor politie, namelijk de executieve vrijwilliger (aangesteld voor de politietaak) en de AT-vrijwilliger (Administratief/technisch). Dat laatste biedt wel weer mogelijkheden voor dergelijke initiatieven.
Senior GGP / Oost-Brabant


Security guard

  • Mobiel surveillant
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
  • Haal het beste uit jezelf. ;-)
Reactie #346 Gepost op: 6 september 2013, 16:33:02
Goede dag,

Graag verneem ik van jullie wat ervaringen betreffende detacheringsbureau's voor oa. Toezichthouders en Boa's welke uitgeleend worden aan gemeenten en overige overheden.

Het gebeurd al wat langer door bijvoorbeeld beveiligingsbedrijven welke ook gecertificeerde Boa's in dienst hebben, die lenen ze uit aan gemeenten en die zorgen dan weer dat ze beëdigd worden.

Er is natuurlijk al veel verandert in het verleden en zelfs sinds kort. Vooral gericht op het bestuursrechtelijk handhaven, voorheen konden alleen Boa's in loondienst (ambtenaar) van gemeenten hier op handhaven. Tegenwoordig dus ook de ingehuurde Boa, ook wat betreft de mogelijkheid tot bezit van bepaalde geweldsmiddelen. (al vind ik dit laatste niet zo heel boeiend, maar dit is blijkbaar ook verandert.)

Hier twee links van de bedrijven welke Boa's op detacheringsbasis uitlenen aan oa gemeenten:

http://www.mball.nl/home    (MB-ALL)
http://www.handhavingsupport.nl/

Kort komt het er op neer, iemand die op deze wijze aan het werk is als Boa? Wat zijn de ervaringen? plus en minpunten ed.
Verleden: Ex politiemedewerker AA - Surveillant A + B (2010)  - Politiemedewerker (tot mei 2013)


SpaX

  • Handhaver Openbare Ruimte (Domein 1), DHW controleur, Student IV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 196
Reactie #347 Gepost op: 6 september 2013, 19:37:03
Ik heb bij Handhaving Support gewerkt en mijn vriendin werkt op dit moment bij MB-ALL.

+ Je kan veel ervaring opdoen bij verschillende gemeentes / instanties.
+ Ook als je wat minder ervaring hebt kunnen ze je misschien ergens plaatsen

- Je werkt op project basis. Huurt gemeente A niet meer in dan zit je misschien tijdelijk zonder werk totdat ze weer wat hebben
- Bevoegdheden zijn minder (eerste 3 artikelen domein 1 OR)

Als je wat concretere vragen hebt kan ik je misschien wat beter helpen :)
Al mijn berichten zijn op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn (vroegere) werkg


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #348 Gepost op: 6 september 2013, 22:25:42
Mij is bekend dat beveiligingsbedrijven, mensen uitlenen aan gemeenten of samenwerkingsverbanden, waarbij zelfs geen BOA functies maar zelfs fiscalisten worden gebruikt voor parkeercontrole.
Ook BOA's worden verhuurd, maar dan mag diegene geen beveiligingswerk meer doen.
Ook worden de fiscalisten dan voor alle andere diensten en taken gebruikt, onder leiding van een BOA van de desbetreffende gemeente.
Kortom misbruik van de desbetreffende persoon, met een verkeerde insteek, waardoor de persoon in questie gedoemd is ergens te verdwalen.
Bij instappen begint de inzet.


Security guard

  • Mobiel surveillant
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
  • Haal het beste uit jezelf. ;-)
Reactie #349 Gepost op: 27 september 2013, 20:51:51
Citaat van: Gijs link=msg=1199312 date=1378499142
Mij is bekend dat beveiligingsbedrijven, mensen uitlenen aan gemeenten of samenwerkingsverbanden, waarbij zelfs geen BOA functies maar zelfs fiscalisten worden gebruikt voor parkeercontrole.
Ook BOA's worden verhuurd, maar dan mag diegene geen beveiligingswerk meer doen.
Ook worden de fiscalisten dan voor alle andere diensten en taken gebruikt, onder leiding van een BOA van de desbetreffende gemeente.
Kortom misbruik van de desbetreffende persoon, met een verkeerde insteek, waardoor de persoon in questie gedoemd is ergens te verdwalen.

Ik begrijp je niet helemaal maar je doelt er op dat fiscalisten (parkeerwachters zonder Boa) wel de straat op gaan met een Boa en hem of haar assisteren?
Ik neem aan dat dit voor fiscalisten alleen maar goed is, ervaring mbt andere manier van handhaven, stukje wetgeving wat er bij komt kijken en mogelijk een drijfsfeer om zelf ook Boa te worden.

Voor dat ik bij de politie kwam werkte ik zelf ook in eerste instantie als fiscalist voor een gemeente en ging oa samen met Boa's op pad om ook op milieu feiten, APV en vergunningen te controleren cq, handhaven. In mijn ogen alleen maar positief, het verbreed je kennis en inzicht.
Verleden: Ex politiemedewerker AA - Surveillant A + B (2010)  - Politiemedewerker (tot mei 2013)