Stadswachten / BOA's / toezichthouders meer taken, bevoegdheden en middelen

Auteur Topic: Stadswachten / BOA's / toezichthouders meer taken, bevoegdheden en middelen  (gelezen 168295 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Leuk omschreven Rutger maar als je helemaal iets verkeerd heb gedaan als handhaver (en dat ben je), bied je dan je excuus aan?

Als zowel politie als ook "het slachtoffer" meldden dat excuses zijn aangeboden, zet mij dat aan het denken.


Rutger1

  • Integrale Handhaving
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 150
Citaat van: Bert65 link=msg=1451640 date=1476054036
Leuk omschreven Rutger maar als je helemaal iets verkeerd heb gedaan als handhaver (en dat ben je), bied je dan je excuus aan?

Als zowel politie als ook "het slachtoffer" meldden dat excuses zijn aangeboden, zet mij dat aan het denken.

Als iemand mij beschuldigd van een strafbaar feit, terwijl dat niet gepleegd is, dan uiteraard niet.

In het stuk staat helaas ook niet beschreven waarvoor de handhaver/toezichthouder zijn excuses heeft aangeboden.
- Werkzaam als Integraal Handhaver (BOA domein I) - Voormalig horecaportier en HTV-P student  Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel


guest15549

  • Gast
Artikel op de website van De Stentor: http://www.destentor.nl/regio/kampen/kampense-naomi-22-ik-werd-aangevallen-door-stadswacht-1.6502120/

Reactie van iemand:
Citaat
Lisanne
Ik was in de fietsenstalling ten tijde van dit incident. Mevrouw vraagt getuigen zich te melden maar dat gaat wat mij betreft niet in haar voordeel werken. Ze stond zo opgefokt tegen de twee betreffende toezichthouders te schreeuwen dat ik acuut last kreeg van plaatsvervangende schaamte. En dan moet de man in dit verhaal zijn excuses aanbieden?! Krom! Dit hoort andersom! Deze mannen bleven kalm en redelijk, iets dat mij niet was gelukt bij het krijgen van zo'n grote bek, respect. En dat is moeder. Ik hoop dat er iemand is die haar kinderen wèl respect bijbrengt.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Goh verrassend...


NS1607

  • Postbezorger Business Post Limburg BV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
    • Stichting Stadsbusmuseum Maastricht
Die hele reutemeteut van Stadswachten/BOA's en handhaving afschaffen.
Want de meesten van dit soort figuren bij die vanuit werkloos, via de gemeente in dit baantje gerold zijn, en compleet naast hun schoenen lopen.

En dan weer terug naar een politiekorps met de lokale/gemeentepolitie en de overkoepelende KLPD.
In combinatie met de Spoorwegpolitie bij de KLPD, dan kan het NS personeel weer terug naar zijn taken waar het oiorspronkelijk voor bedoeld was.


Jos.
Evenementen verkeersregelaar Eijsden-Margraten / Gulpen-Wittem.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Citaat van: NS1607 link=msg=1451678 date=1476094632
Die hele reutemeteut van Stadswachten/BOA's en handhaving afschaffen.
Want de meesten van dit soort figuren bij die vanuit werkloos, via de gemeente in dit baantje gerold zijn, en compleet naast hun schoenen lopen.

En dan weer terug naar een politiekorps met de lokale/gemeentepolitie en de overkoepelende KLPD.
In combinatie met de Spoorwegpolitie bij de KLPD, dan kan het NS personeel weer terug naar zijn taken waar het oiorspronkelijk voor bedoeld was.


Jos.
Zucht...

Trieste opmerking. Je weet duidelijk niet waar je over praat. BOA's zijn een diverse groep die over het algemeen juist een geweldige meerwaarde hebben t.o.v. het basispolitiewerk en daarnaast een sleutelfunctie hebben richting gemeente en andere overheidsdiensten. Het bovenstaande verhaal is slechts het verhaal van één kant van de medaille. Ik denk dat er meer aan het verhaal kleeft dan dat er wordt gemeld. Geef ze juist meer bevoegdheden, waar nodig. Volgens mij kan juist de politie nu gaan doen waarvoor zij bedoeld is: De politie heeft tot taak in ondergeschiktheid aan het bevoegd gezag en in overeenstemming met de geldende rechtsregels te zorgen voor de daadwerkelijke handhaving van de rechtsorde en het verlenen van hulp aan hen die deze behoeven.

Innen van parkeerbelasting, toezien op hondenpoep, boswachterij en kaartjesknipper voor een commercieel bedrijf vallen daar i.m.o. niet onder.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


DKAG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 219
Is wat voor te zeggen. Zou dan wel echt wat meer energie, en gewicht,  willen zien in de werving, selectie en keuringen. maar ja, de vijver is niet zo groot. Ik weet de cijfers niet, maar ben zelf wel nieuwsgierig naar de leeftijdsverhoudingen binnen de gemeentelijk handhavers? Misschien heb ik het fout, maar ik zie toch voornamelijk wat "ouder" personeel, lees 40+. Vraag me tevens af, indien de jeugd zou kunnen kiezen voor een baan als gemeentelijk handhaver of werken bij de Nationale Politie, wat deze keuze dan zou zijn en waarom?


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Citaat van: DKAG link=msg=1451687 date=1476098289
Is wat voor te zeggen. Zou dan wel echt wat meer energie, en gewicht,  willen zien in de werving, selectie en keuringen. maar ja, de vijver is niet zo groot. Ik weet de cijfers niet, maar ben zelf wel nieuwsgierig naar de leeftijdsverhoudingen binnen de gemeentelijk handhavers? Misschien heb ik het fout, maar ik zie toch voornamelijk wat "ouder" personeel, lees 40+. Vraag me tevens af, indien de jeugd zou kunnen kiezen voor een baan als gemeentelijk handhaver of werken bij de Nationale Politie, wat deze keuze dan zou zijn en waarom?

De gemiddelde leeftijd was bij ons begin 2016 +/- 48 jaar.
We hebben in een half jaar tijd 30 nieuwe collega's gekregen, waarvan het grote gros tussen de 18 en 25 is.
Dit komt omdat ze en willen verjongen, om de grote uitstroom op te kunnen vangen.
Het is ook deels gedaan om de 24/7 diensten die we vanaf 1 januari gaan draaien.
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: NS1607 link=msg=1451678 date=1476094632
Die hele reutemeteut van Stadswachten/BOA's en handhaving afschaffen.
Want de meesten van dit soort figuren bij die vanuit werkloos, via de gemeente in dit baantje gerold zijn, en compleet naast hun schoenen lopen.

En dan weer terug naar een politiekorps met de lokale/gemeentepolitie en de overkoepelende KLPD.
In combinatie met de Spoorwegpolitie bij de KLPD, dan kan het NS personeel weer terug naar zijn taken waar het oiorspronkelijk voor bedoeld was.


Jos.

Ik ben het min of meer roerend met je eens dat we beter weer terug kunnen naar een volwaardige politieorganisatie met alles erop en eraan.

Het is niet zo handig om alle Stadswachten, Handhavers, Parkeercontroleurs en BOA"s over een kam te scheren, BOA"s zijn er al vele tientallen jaren en in verschillende vormen, vaak in eerste aanleg in een toezichthoudende en regelende functie waar zij ook als het noodzakelijk is als verbalisant kunnen optreden, denk bijvoorbeeld aan brugwachters en tegenwoordig als bijv. RWS personeel op de rijkswegen en vaarwateren. Dat soort BOA"s is nmm nooit ter discussie geweest.

De onvrede is in de laatste jaren ontstaan nu er steeds meer verschillende uitvoeringsvormen van voornamelijk gemeentelijk "toezichthouders" aan het ontstaan zijn met bijbehorende pakken, opschriften en verschillende taken waardoor de burger door de bomen het bos niet meer kan zien.
Dat soort gemeentelijk "toezichthouders" zal de politie steeds meer voor de voeten gaan lopen zowel letterlijk als figuurlijk. Burgers gaan al de "uniformen" niet al te serieus meer nemen en het werk van de politie(waakzaam en dienstbaar) wordt aanzienlijk minder gevarieerd en interessant. Tenslotte is het merendeel van de agenten echt niet bij de politie gegaan om in de knokploeg (ME) of te functioneren of schietschijf voor terroristen en dat soort te worden ingezet. De totaalkosten en daar is het immers om begonnen zullen eerder hoger dan lager worden en de uiteindelijke effectiviteit is twijfelachtig, de praktijk zal het over een paar jaar leren.
De ene hervorming is nog niet eens half voltooid of we krijgen weer een andere aanpassing.

Het Melkert banen syndroom van de vroeger parkeerwachters, later met doorzichtige schuilnamen als parkeerbeheer, parkeercontroleur, stadstoezicht en tegenwoordig weer de nieuwere uitvoering Handhaving liggen kennelijk nog goed/onverwoestbaar bij de burger in het geheugen.


NS1607

  • Postbezorger Business Post Limburg BV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
    • Stichting Stadsbusmuseum Maastricht
Citaat van: kaasje link=msg=1451684 date=1476096301
Zucht...

Trieste opmerking. Je weet duidelijk niet waar je over praat. BOA's zijn een diverse groep die over het algemeen juist een geweldige meerwaarde hebben t.o.v. het basispolitiewerk en daarnaast een sleutelfunctie hebben richting gemeente en andere overheidsdiensten. Het bovenstaande verhaal is slechts het verhaal van één kant van de medaille. Ik denk dat er meer aan het verhaal kleeft dan dat er wordt gemeld. Geef ze juist meer bevoegdheden, waar nodig. Volgens mij kan juist de politie nu gaan doen waarvoor zij bedoeld is: De politie heeft tot taak in ondergeschiktheid aan het bevoegd gezag en in overeenstemming met de geldende rechtsregels te zorgen voor de daadwerkelijke handhaving van de rechtsorde en het verlenen van hulp aan hen die deze behoeven.

Innen van parkeerbelasting, toezien op hondenpoep, boswachterij en kaartjesknipper voor een commercieel bedrijf vallen daar i.m.o. niet onder.

Juist wel, zie onderstaande reactie van DKAG.
Dat zegt genoeg.

Citaat van: DKAG link=msg=1451687 date=1476098289
Is wat voor te zeggen. Zou dan wel echt wat meer energie, en gewicht,  willen zien in de werving, selectie en keuringen. maar ja, de vijver is niet zo groot. Ik weet de cijfers niet, maar ben zelf wel nieuwsgierig naar de leeftijdsverhoudingen binnen de gemeentelijk handhavers? Misschien heb ik het fout, maar ik zie toch voornamelijk wat "ouder" personeel, lees 40+. Vraag me tevens af, indien de jeugd zou kunnen kiezen voor een baan als gemeentelijk handhaver of werken bij de Nationale Politie, wat deze keuze dan zou zijn en waarom?

Precies daarom vind ik dat we terug moeten naar een systeem waarin de politie en zijn zijtakken weer een overheidsorgaan worden.

Er zijn zoals ik eerder zei veel te veel Handhavers die hun boekje te buiten gaan.
Bijvoorbeeld:
Ongevraagd iemands achtertuin betreden om te zien wat de andere buurman voor overtredingen maakt.

Ook zijn er diverse figuren die zich verder verheven boven het volk plaatsen, en daardoor zeer autoritair overkomen, waardoor de dienstverlening en ander functioneren in het geding komt.

Wat mij betreft kunnen parkeerwachtwachten wel bij de gemeente blijven, en BOA''s alleen bij de juiste instanties, dus niet bij de gemeente, en niet bij de spoorwegen.


Jos.
Evenementen verkeersregelaar Eijsden-Margraten / Gulpen-Wittem.