Stadswachten / BOA's / toezichthouders meer taken, bevoegdheden en middelen

Auteur Topic: Stadswachten / BOA's / toezichthouders meer taken, bevoegdheden en middelen  (gelezen 169521 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maxell01

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 345
Reactie #410 Gepost op: 14 maart 2018, 22:24:08
Mensen stop eens met eens met elkaar afzeiken, zoek de aansluiting met elkaar. Niveau, niveau.....We kunnen eindeloos discussiëren over wie nu waar werkt. Er werken cowboys bij de politie en bij de handhaving waar ik me ook wel eens afvraag hoe zijn ze in godsnaam aangenomen. Maar dit geldt voor diverse organisaties, of je nu in een ziekenhuishuis werkt of bij een multinational. Taak voor leidinggevenden om daar kritisch naar te kijken. Bij de politie loopt het werk over de schoenen en kan de handhaving zeer goed ondersteunen. Nuchter en boeren verstand gebruiken, ophouden met haantjes gedrag en gezamenlijk zorgen voor de veiligheid in Nederland. Zorg ervoor dat iedereen zijn / haar taak goed kan en mag uitvoeren en als daar geweldsmiddelen voor nodig zijn, kijk dan of de personen daar geschikt voor zijn. Zo niet, dan niet aan beginnen maar geldt voor alle opsporingsambtenaren. Ga gezamenlijk aan de slag niet lullen maar poetsen jullie hebben elkaar aan op alle fronten nodig. 98uiye


black_ice_360

  • Hoofdagent, Den Haag
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 246
Reactie #411 Gepost op: 16 maart 2018, 21:41:51
Persoonlijk kan ik de samenwerking met de gemeentelijke BOA's zeer waarderen. Zij nemen een hoop taken van ons over, waar wij als blauw eigenlijk niet meer aan toe komen of wat eigenlijk geen politie taak is. Wat ik soms wel vervelend vind, is dat wanneer Handhaving een verdachte aanhoudt, bijv voor belediging, dat wij als politie alles moeten doen (overbrengen, invoeren, progis, insluiten en dan nog een aangifte opnemen waarin wij verwijzen naar het pv van de BOA). Daar kunnen de handhavers zelf weinig aan doen, maar verander het beleid daarop. Ze zijn wel opsporingsambtenaar, houden verdachten aan maar kunnen dan niet zelfstandig een zaak afhandelen. Dit  geldt eveneens voor de NS, BOA's in de tram etc. Mensen zien dat er altijd politie bij moet komen, wat waarschijnlijk een reden is dat BOA's (in welk veld dan ook) door de burgerij altijd voor een soort nep-politie worden aangezien. Nogmaals, de handhavers zelf kunnen hier weinig aan doen. Verander het beleid, laat ze zelf een verdachte overbrengen (ze dragen boeien?!) en leer ze hoe ze een zaak afhandelen. Het zijn immers gewoon opsporingsambtenaren, maar nu zijn we als politie langer met zo'n zaak bezig als de gemiddelde aangifte van een burger (waarbij het niet meer dan logisch is dat hij of zij volledig afhankelijk is van de politie).


Maxell01

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 345
Reactie #412 Gepost op: 4 april 2018, 21:51:11
Helemaal mee  eens!! Ik ben van mening dat de minister van justitie eens gaat kijken naar een of de samenwerking tussen politie en handhaving beter kan. Politie 'verzuipt 'in het werk als het gaat serieus politie werk. Georganiseerde zware criminaliteit, mensenhandel,  drugs synthetische drugs, dark wep etc. etc. genoeg om op te noemen. Ik ben van mening dat handhaving ondersteuning kan bieden als het gaat om verkeerszaken in de brede zin (waar nu nagenoeg geen aandacht voor is) kleine criminaliteit en zaken waarvan de politie maar moet aangeven wat overgeheveld kan worden. Kortom de juiste en efficiënte en verdeling van taken. Belangrijk is om hierin ook kritische te kijken naar verantwoordelijkheden en bevoegdheden maar wel met als gezamenlijk doel een veiliger Nederland. Beide partijen hebben nl. wel de eed en belofte afgelegd...... dan denk ik bij mezelf zoek elkaar op en ga samenwerken..... i.p.v steeds beren op de weg te zien


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #413 Gepost op: 4 april 2018, 22:39:11
Helemaal mee  eens!! Ik ben van mening dat de minister van justitie eens gaat kijken naar een of de samenwerking tussen politie en handhaving beter kan. Politie 'verzuipt 'in het werk als het gaat serieus politie werk. Georganiseerde zware criminaliteit, mensenhandel,  drugs synthetische drugs, dark wep etc. etc. genoeg om op te noemen. Ik ben van mening dat handhaving ondersteuning kan bieden als het gaat om verkeerszaken in de brede zin (waar nu nagenoeg geen aandacht voor is) kleine criminaliteit en zaken waarvan de politie maar moet aangeven wat overgeheveld kan worden. Kortom de juiste en efficiënte en verdeling van taken. Belangrijk is om hierin ook kritische te kijken naar verantwoordelijkheden en bevoegdheden maar wel met als gezamenlijk doel een veiliger Nederland. Beide partijen hebben nl. wel de eed en belofte afgelegd...... dan denk ik bij mezelf zoek elkaar op en ga samenwerken..... i.p.v steeds beren op de weg te zien

Ik zeg handhaving, ov-boa's etc en nationale politie samenvoegen en daar een gemeente-, rijks- en spoorwegpolitie van maken 098uo. Weet de burger ook waar deze aan toe is...
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


black_ice_360

  • Hoofdagent, Den Haag
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 246
Reactie #414 Gepost op: 4 april 2018, 23:43:13
Ik zeg handhaving, ov-boa's etc en nationale politie samenvoegen en daar een gemeente-, rijks- en spoorwegpolitie van maken 098uo. Weet de burger ook waar deze aan toe is...

In principe vind ik de organisatie 'Handhaving' zoals deze nu bestaat een prima aanvulling op de politie. Zou ik het stelsel van handhavende organisaties persoonlijk graag anders zien? Waarachijnlijk wel, maar er zijn al enorme stappen gezet de laatste jaren. Zie bijv het landelijk uniform, waar 10 jaar geleden iedere gemeente haar eigen uniform, vaak niet te onderscheiden van politie, ontwierp. Zoals ik al eerder aangaf waardeer ik de collega's van Handhaving dan ook zeer, alleen zie ik graag dat zij meer mogelijkheden krijgen zelfstandig kleine zaken op te lossen (zoals dus een verdachte overbrengen, invoeren, pv opmaken etc). Dan geldt dit uiteraard wel voor de kleine strafzaken. Dan kun je eventueel nog kijken naar bewapening, al vind ik dat altijd een lastige. Het geweldsmonopolie ligt in principe bij de politie, en het lijkt me niet wenselijk dat BOA's (in de stad, heb het hier niet over de boswachter etc) met vuurwapens of straks tasers rond gaan lopen. Boeien vind ik dan weer wel een must, pepperspray kan eventueel ook noodzakelijk zijn. In principe worden BOA's niet op geweldadige situaties afgestuurd, dat blijft een politie taak, maar vanwege hun werk kunnen ze wel in aanraking komen met agressie.. maar dat geldt net zo goed voor een beveiliger of een buschauffeur. De BOA luisteren in principe mee op het portokanaal van de politie (zo is het bij ons althans) dus wanneer er sprake is van agressie zijn we er zo.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #415 Gepost op: 5 april 2018, 09:42:13
In principe vind ik de organisatie 'Handhaving' zoals deze nu bestaat een prima aanvulling op de politie. Zou ik het stelsel van handhavende organisaties persoonlijk graag anders zien? Waarachijnlijk wel, maar er zijn al enorme stappen gezet de laatste jaren. Zie bijv het landelijk uniform, waar 10 jaar geleden iedere gemeente haar eigen uniform, vaak niet te onderscheiden van politie, ontwierp. Zoals ik al eerder aangaf waardeer ik de collega's van Handhaving dan ook zeer, alleen zie ik graag dat zij meer mogelijkheden krijgen zelfstandig kleine zaken op te lossen (zoals dus een verdachte overbrengen, invoeren, pv opmaken etc). Dan geldt dit uiteraard wel voor de kleine strafzaken. Dan kun je eventueel nog kijken naar bewapening, al vind ik dat altijd een lastige. Het geweldsmonopolie ligt in principe bij de politie overheid, en het lijkt me niet wenselijk dat BOA's (in de stad, heb het hier niet over de boswachter etc) met vuurwapens of straks tasers rond gaan lopen. Boeien vind ik dan weer wel een must, pepperspray kan eventueel ook noodzakelijk zijn. In principe worden BOA's niet op geweldadige situaties afgestuurd, dat blijft een politie taak, maar vanwege hun werk kunnen ze wel in aanraking komen met agressie.. maar dat geldt net zo goed voor een beveiliger of een buschauffeur. De BOA luisteren in principe mee op het portokanaal van de politie (zo is het bij ons althans) dus wanneer er sprake is van agressie zijn we er zo.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


black_ice_360

  • Hoofdagent, Den Haag
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 246
Reactie #416 Gepost op: 5 april 2018, 10:24:20
Het geweldsmonopolie ligt inderdaad bij de overheid, maar in de praktijk legt deze het neer bij de politie (en de krijgsmacht, maar deze kom je in de stad niet snel tegen). De bevoegdheid tot geweld is niet voor niks neergelegd in de POLITIEwet. Sommige Boa's mogen inderdaad ook geweld toepassen, maar deze hebben dan POLITIE bevoegheden toegekend gekregen. Het is niet alsof iedereen die werkzaam is bij de overheid zomaar geweld kan gaan toepassen.


Maxell01

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 345
Reactie #417 Gepost op: 5 april 2018, 20:04:20
Gewoon nuchter verstand gebruiken......... Tijden zijn veranderd (geweldsmonopolie) inderdaad bij politie en leger. Het leger opereert niet in het sociaal domein, politie verzuipt in het werk en BOA's mogen de strontemmers over zich heen krijgen (verbaal en non verbaal).... Maak er één dienst van landelijk of stel een commissie samen die het kritisch gaat bekijken
Boa's moeten assistentie vragen van politie, politie heeft geen tijd etc etc. Totaal niet efficiënt...   Als je de politie wilt ontlasten met allemaal oneigenlijke meldingen moet je gewoon eens gaan nadenken. Zoals het nu gaat , wordt de geloofwaardigheid van de politie ook ondermijnd  en dan druk ik me nog maar licht uit. Het is zo als het is, waar handhaaft de politie tegenwoordig nog op als het gaat om simpele dingen....nergens meer op  Dat kun je de dienders niet kwalijk nemen, het is prioritering en onderbezetting wat de bobo's aan de top beslissen ten koste van de burgers. Dus ga om tafel waar partijen elkaar kunnen vinden als het gaat om maximale ondersteuning 98uiye


black_ice_360

  • Hoofdagent, Den Haag
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 246
Reactie #418 Gepost op: 5 april 2018, 20:31:42
Gewoon nuchter verstand gebruiken......... Tijden zijn veranderd (geweldsmonopolie) inderdaad bij politie en leger. Het leger opereert niet in het sociaal domein, politie verzuipt in het werk en BOA's mogen de strontemmers over zich heen krijgen (verbaal en non verbaal).... Maak er één dienst van landelijk of stel een commissie samen die het kritisch gaat bekijken
Boa's moeten assistentie vragen van politie, politie heeft geen tijd etc etc. Totaal niet efficiënt...   Als je de politie wilt ontlasten met allemaal oneigenlijke meldingen moet je gewoon eens gaan nadenken. Zoals het nu gaat , wordt de geloofwaardigheid van de politie ook ondermijnd  en dan druk ik me nog maar licht uit. Het is zo als het is, waar handhaaft de politie tegenwoordig nog op als het gaat om simpele dingen....nergens meer op  Dat kun je de dienders niet kwalijk nemen, het is prioritering en onderbezetting wat de bobo's aan de top beslissen ten koste van de burgers. Dus ga om tafel waar partijen elkaar kunnen vinden als het gaat om maximale ondersteuning 98uiye

Precies dit. Pas geleden was ik op de bike en werd ik door een verkeersregelaar aangesproken die bij een opbreking stond. Of ik nog bonnen nodig had, want het aantal fietsers dat, ondanks de borden, weigerde af te stappen was niet normaal volgens hem. Ik legde hem rustig uit dat ik zijn frustratie begreep, maar gezien de drukte van de dienst (een vrijdagavond in de grote stad) en de beperkte bezetting, had dit nu eenmaal geen prioriteit. Zo zijn er nog 100 kleine voorbeelden van zaken die de normale burger misschien irriteren, waarbij het lijkt alsof de politie hier niks aan doet of wil doen. Maar goed, er moeten keuzes gemaakt worden, en dan hebben winkelboeven, drugsoverlast en toezicht horeca toch prioriteit boven fietsers die weigeren af te stappen bij een wegopbreking. Als ze dit vanaf bovenaf anders willen zien zit er maar 1 ding op.. verdubbel je capaciteit.


Kountain

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 180
  • Koninklijke Marechaussee
Reactie #419 Gepost op: 5 april 2018, 20:50:59
Het leger opereert niet in het sociaal domein

Volgens mij heeft de KMar 6.000 man voor het sociale domein, plus nog wat kleinere eenheden van de landmacht, luchtmacht en marine.

Ik was laatst eens aangehaakt bij een wat grotere controle vanuit de eenheid Den Haag. Daar vertelden ze mij dat zulke controles qua grootte door de teamleiding zijn verboden omdat het een grote impact had op de capaciteit van het basisteam. Dit geval was dan een uitzondering in verband met een examen van studenten, waarbij het grootste gedeelte bestond uit studenten uit de eenheid en een verkeersteam. Zij zien het het liefste ook anders, maar ze houden liever geen verkeerscontroles meer dan dat ze een dienst de noodhulp niet kunnen vullen.

Zowel de KMar als politie hebben te maken met een reorganisatie. Je praat over onderbezetting, dat is inderdaad het geval. Maar ook de langdurige ziekte van personeel zorgt er voor dat prioriteiten aangepast moeten worden. Van de 5 personeelsleden die je moet hebben, heb je er misschien maar 4, waarvan er maar 3 kunnen werken. Opleidingen draaien op volle toeren om nieuw personeel op de werkvloer te krijgen maar het ziekteverzuim moet ook opgelost worden.

Ik vind dat gemeentes best in staat zijn om boa's bepaalde handhavingstaken uit te voeren. Alles in een grote organisatie stoppen werkt ook niet, het wordt dan een gemeenteboa in een politieuniform omdat je geen volledig opgeleide agent de hele dienst parkeervergunningen kan laten controleren.

Je zit met een probleem van onderbezetting bij de politie. Investeer in het oplossen van het probleem bij de bron. Zo kan de politie ook energie steken in de lagere prioriteiten, wat voor partijen als gemeentes juist de hoge prioriteiten zijn.

alleen zie ik graag dat zij meer mogelijkheden krijgen zelfstandig kleine zaken op te lossen (zoals dus een verdachte overbrengen, invoeren, pv opmaken etc). Dan geldt dit uiteraard wel voor de kleine strafzaken. Dan kun je eventueel nog kijken naar bewapening, al vind ik dat altijd een lastige.

Hoe zie je dit praktisch voor je dan? Deels strafvordering en strafrecht niet vh opgeleid? Met kleine strafzaken zal je alsnog alle kennis moeten hebben van het strafrecht en je zal in politiesystemen moeten. Het gaat hier dan ook over alle boa's, zowel gemeente als NS, groene boa's etc.
Uitspraken op persoonlijke titel