Stadswachten / BOA's / toezichthouders meer taken, bevoegdheden en middelen

Auteur Topic: Stadswachten / BOA's / toezichthouders meer taken, bevoegdheden en middelen  (gelezen 169557 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

black_ice_360

  • Hoofdagent, Den Haag
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 246
Reactie #420 Gepost op: 5 april 2018, 21:05:35
Hoe zie je dit praktisch voor je dan? Deels strafvordering en strafrecht niet vh opgeleid? Met kleine strafzaken zal je alsnog alle kennis moeten hebben van het strafrecht en je zal in politiesystemen moeten. Het gaat hier dan ook over alle boa's, zowel gemeente als NS, groene boa's etc.

Als opsporingsambtenaren hebben zij toch al basiskennis van het hele SR/SV systeem neem ik aan? Bij beledigingen etc maken zij zelf pv op, alleen nemen wij dan de aangifte op, waarbij we verwijzen naar het pv van de boa. Het is dus meer het probleem van verschillende systemen. Ik doel met deze uitspraak dan ook vooral op de feiten waar de Boa's zelf mee in aanraking komen.. dat zullen dus vooral beledigingen en APV feiten (bedelen etc) zijn. De winkelboeven, mishandelingen en andere feiten worden in principe door politie afgehandeld. Maar wanneer een Boa zelf een aanhouding verricht zou het dus fijn zijn, zowel voor ons als voor hun, dat zij die zaak zelf kunnen afhandelen. Wat is anders het verschil tussen een aanhouding door boa of burger als wij als politie alsnog alles moeten doen?!


Maxell01

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 345
Reactie #421 Gepost op: 5 april 2018, 21:11:31
Volgens mij heeft de KMar 6.000 man voor het sociale domein, plus nog wat kleinere eenheden van de landmacht, luchtmacht en marine.

Ik was laatst eens aangehaakt bij een wat grotere controle vanuit de eenheid Den Haag. Daar vertelden ze mij dat zulke controles qua grootte door de teamleiding zijn verboden omdat het een grote impact had op de capaciteit van het basisteam. Dit geval was dan een uitzondering in verband met een examen van studenten, waarbij het grootste gedeelte bestond uit studenten uit de eenheid en een verkeersteam. Zij zien het het liefste ook anders, maar ze houden liever geen verkeerscontroles meer dan dat ze een dienst de noodhulp niet kunnen vullen.

Zowel de KMar als politie hebben te maken met een reorganisatie. Je praat over onderbezetting, dat is inderdaad het geval. Maar ook de langdurige ziekte van personeel zorgt er voor dat prioriteiten aangepast moeten worden. Van de 5 personeelsleden die je moet hebben, heb je er misschien maar 4, waarvan er maar 3 kunnen werken. Opleidingen draaien op volle toeren om nieuw personeel op de werkvloer te krijgen maar het ziekteverzuim moet ook opgelost worden.

Ik vind dat gemeentes best in staat zijn om boa's bepaalde handhavingstaken uit te voeren. Alles in een grote organisatie stoppen werkt ook niet, het wordt dan een gemeenteboa in een politieuniform omdat je geen volledig opgeleide agent de hele dienst parkeervergunningen kan laten controleren.

Je zit met een probleem van onderbezetting bij de politie. Investeer in het oplossen van het probleem bij de bron. Zo kan de politie ook energie steken in de lagere prioriteiten, wat voor partijen als gemeentes juist de hoge prioriteiten zijn.

Hoe zie je dit praktisch voor je dan? Deels strafvordering en strafrecht niet vh opgeleid? Met kleine strafzaken zal je alsnog alle kennis moeten hebben van het strafrecht en je zal in politiesystemen moeten. Het gaat hier dan ook over alle boa's, zowel gemeente als NS, groene boa's etc.

Met alle respect, maar landmacht, luchtmacht en marine zie je niet in het publiek domein (ik zei inderdaad sociaal domein correctie) Marechaussee, alleen op luchthavens, paleizen en militaire projecten. Wat ik bedoel is om vanuit de basis van veiligheid te gaan kijken waar het maximaal haalbaar is . Een nieuwe handhavingsinstantie in Nederland alles onder één dak. Een uitdaging waar personen zich mee bezig houden die er echt verstand van hebben en onafhankelijk kunnen werken. Een dienst wat bestaat uit verschillende disciplines maar één organisatie. Dan zullen er ongetwijfeld nog belangen zijn maar is het een landelijke dienst. Zo blijf je aan het soebatten over van alles en nog wat verantwoordelijkheden, bevoegdheden, opleidingen, bestuurlijk strafrechtelijk, Het is en blijft een woud en stroperig geheel waar je op deze manier nooit uit zal komen. DE burger wil maar één ding, veiligheid en gehoord worden. Iedere aangifte serieus genomen wordt en resultaten zien. Met wie? dat maakt de burger geen reet uit maar nu zien zie ze door het bos de bomen niet meer met allerlei opsporingsinstanties met verschillende verantwoordelijkheden en bevoegdheden. Eén loket voor de burgers is waar we naartoe moeten.... 8)


Maxell01

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 345
Reactie #422 Gepost op: 5 april 2018, 21:14:28
Als opsporingsambtenaren hebben zij toch al basiskennis van het hele SR/SV systeem neem ik aan? Bij beledigingen etc maken zij zelf pv op, alleen nemen wij dan de aangifte op, waarbij we verwijzen naar het pv van de boa. Het is dus meer het probleem van verschillende systemen. Ik doel met deze uitspraak dan ook vooral op de feiten waar de Boa's zelf mee in aanraking komen.. dat zullen dus vooral beledigingen en APV feiten (bedelen etc) zijn. De winkelboeven, mishandelingen en andere feiten worden in principe door politie afgehandeld. Maar wanneer een Boa zelf een aanhouding verricht zou het dus fijn zijn, zowel voor ons als voor hun, dat zij die zaak zelf kunnen afhandelen. Wat is anders het verschil tussen een aanhouding door boa of burger als wij als politie alsnog alles moeten doen?!

Misschien werkt het bij jullie zo, maar door het woud van regels , en verschillende organisaties is dit te positief denken. Was het allemaal maar zo maar het is echt bedroevend


black_ice_360

  • Hoofdagent, Den Haag
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 246
Reactie #423 Gepost op: 5 april 2018, 21:21:21
Misschien werkt het bij jullie zo, maar door het woud van regels , en verschillende organisaties is dit te positief denken. Was het allemaal maar zo maar het is echt bedroevend

Ik baseer dit inderdaad op mijn eigen ervaringen. Ik heb geen idee hoe dit in andere steden/eenheden geregeld is. Verder ben ik dus vrij positief over de samenwerking met de boa's, maar er blijven altijd punten voor verbetering.


Kountain

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 180
  • Koninklijke Marechaussee
Reactie #424 Gepost op: 5 april 2018, 21:44:47
Met alle respect, maar landmacht, luchtmacht en marine zie je niet in het publiek domein

Er zijn genoeg eenheden die nationale operaties uitvoeren, maar daar laat ik het in deze discussie even bij.

Marechaussee, alleen op luchthavens, paleizen en militaire projecten.

Ik zou mij als ik jou was toch wat verdiepen in de werkzaamheden van de KMar.

Een nieuwe handhavingsinstantie in Nederland alles onder één dak.

Dus jij wil alle handhavers van de gemeentes samenvoegen met Staatsbosbeheer, NS, Prorail, regionale vervoersbedrijven, leerplichtambtenaren, arbeidsinspectie, NVWA, belastingdienst etc?

Al deze instanties hebben dus geen zeggenschap meer over hun eigen boa's, wat hun taken zijn en hoe ze ingezet worden. De regionale politie ging ook onder een dak naar een landelijke organisatie, waardoor de gemeentes meer investeerden in hun eigen handhaving.
Uitspraken op persoonlijke titel


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #425 Gepost op: 6 april 2018, 10:09:24
... Eén loket voor de burgers is waar we naartoe moeten.... 8)

Volgens mij is dit er gewoon, namelijk de Nationale Politie. Dat door allerlei redenen de burger zich niet altijd gehoord voelt is een tweede.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Maxell01

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 345
Reactie #426 Gepost op: 6 april 2018, 17:42:18
Er zijn genoeg eenheden die nationale operaties uitvoeren, maar daar laat ik het in deze discussie even bij.

Ik zou mij als ik jou was toch wat verdiepen in de werkzaamheden van de KMar.

Dus jij wil alle handhavers van de gemeentes samenvoegen met Staatsbosbeheer, NS, Prorail, regionale vervoersbedrijven, leerplichtambtenaren, arbeidsinspectie, NVWA, belastingdienst etc?

Al deze instanties hebben dus geen zeggenschap meer over hun eigen boa's, wat hun taken zijn en hoe ze ingezet worden. De regionale politie ging ook onder een dak naar een landelijke organisatie, waardoor de gemeentes meer investeerden in hun eigen handhaving.

Misschien hebben we het het over de openbare orde..... :)


Maxell01

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 345
Reactie #427 Gepost op: 6 april 2018, 17:43:19
Volgens mij is dit er gewoon, namelijk de Nationale Politie. Dat door allerlei redenen de burger zich niet altijd gehoord voelt is een tweede.
ja..dat was vroeger zo 98uiye


Maxell01

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 345
Reactie #428 Gepost op: 18 april 2018, 20:34:46
Er zijn genoeg eenheden die nationale operaties uitvoeren, maar daar laat ik het in deze discussie even bij.

Ik zou mij als ik jou was toch wat verdiepen in de werkzaamheden van de KMar.

Dus jij wil alle handhavers van de gemeentes samenvoegen met Staatsbosbeheer, NS, Prorail, regionale vervoersbedrijven, leerplichtambtenaren, arbeidsinspectie, NVWA, belastingdienst etc?

Al deze instanties hebben dus geen zeggenschap meer over hun eigen boa's, wat hun taken zijn en hoe ze ingezet worden. De regionale politie ging ook onder een dak naar een landelijke organisatie, waardoor de gemeentes meer investeerden in hun eigen handhaving.

https://www.ad.nl/binnenland/van-vollenhoven-boa-s-moeten-onderdeel-worden-van-de-politie-br~a8c20962/

https://beveiligingnieuws.nl/nieuws/pieter-van-vollehoven-wil-boas-bij-politie-onderbrengen

https://www.ad.nl/binnenland/pieter-van-vollenhoven-we-hebben-de-neiging-pas-iets-te-doen-enaacute-ls-het-mis-is~a60ba2ea/


ben ik toch niet de enige die zo denkt, gewoon simpel denken....openbare orde


Kountain

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 180
  • Koninklijke Marechaussee
Reactie #429 Gepost op: 18 april 2018, 20:56:59
Een politieman is overal inzetbaar, een boa is dat niet. Die is beperkt in zijn optreden en heeft een afgebakende taak. Als er voor de neus van een boa voor de opsporing van gestolen e-bikes een auto wordt gestolen, kan hij daar niets mee.’’

Volgens mij mag iedereen daar iets mee.

Wat is volgens u de oplossing?
,,Ik vind dat we ernstig moeten overwegen om gemeentelijke boa’s bij de Nationale Politie onder te brengen als politiesurveillant.

...

In mijn oude geboorteplaats Schiedam kwam eens een melding binnen over een huis waar iets mis zou zijn. De agent die daar aan de deur stond, kreeg van de meldkamer geen toestemming naar binnen te gaan omdat hij in zijn eentje was. Toen de versterking kwam, was het te laat en bleek er iemand vermoord te zijn. Omdat handhavers onvoldoende bevoegdheden hebben, heeft het publiek hogere verwachtingen dan ze kunnen waarmaken.’’

Gaat het hier om de bevoegdheden of bewapening van de BOA of spreiding/bezettingsgraad van de plaatselijke politie? Ik snap zijn voorbeeld niet echt. Alsof politiesurveillanten wel op zulke meldingen af worden gestuurd.

Als een groene boa op een plek terechtkomt waar drugsafval wordt gestort, kan die tegen de verkeerde mensen aan lopen. Alleen is dan toch maar alleen. Als je dan geen versterking kunt oproepen en alleen maar - net als iedereen - een melding kunt doen, ben je een soort outsider en kun je ontzettend weinig. Als een politieman iets meldt, wordt daar toch anders naar gekeken. Drugsafval in de bossen met vingerafdrukken erop kan van nut zijn voor opsporing. Als de politie nu tegen een groene boa zegt dat hij geen tijd heeft, houdt het op.’’

Dit is ook een gevalletje van gevaar opzoeken. BOA's zijn via de noodknop van de porto gewoon verbonden met de meldkamer van de politie en ik heb het al een aantal keer meegemaakt dat deze werd ingedrukt en het er binnen de kortste keren blauw zag. Daarnaast denk ik niet dat de politie zomaar niks doet met drugsafval als een BOA dit meldt. Mocht dit wel het geval zijn, dan denk ik dat investeren in de relatie/communicatie tussen de BOA's en de meldkamer hierbij ook al vruchten kan afwerpen.
Uitspraken op persoonlijke titel