Stadswachten / BOA's / toezichthouders meer taken, bevoegdheden en middelen

Auteur Topic: Stadswachten / BOA's / toezichthouders meer taken, bevoegdheden en middelen  (gelezen 168254 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Goed om te horen. Ging ik ook al wel vanuit eigenlijk, maar je weet nooit. Ik wil niet dat een boswachter met zijn eigen knuppel in kreukels geslagen word, iig niet te makkelijk.

Ik weet verder ook niet wat voor opleiding en trainingen ze krijgen. Ik kijk dan terug op mijn beveiligings tijd en daar haalde ik een papiertje en ging op pad. Niets aanvullends, maar wel met een grote maglite die iemand in principe of had kunnen pakken. Oja dat is maar een "lamp"  ::) . Als ik er nu op terug kijk zou ik voor iedereen die zo'n soort beroep heeft (beveiliger/boa) een zelfverdedigings/vechtsport iets verplicht moeten zijn, zeker als je alleen werkt.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #441 Gepost op: 27 mei 2018, 22:26:31

RTV Oost
Samen sterk in de hulpverlening!


Oscar

  • Boa Domein I en II
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 202
Boswachters (BOA) van Staatsbosbeheer zijn op dit ogenblik meestal uitgerust met handboeien. Niet met vuurwapen. Een enkeling is ook uitgerust met wapenstok en pepperspray. Zo ver ik weet is geen enkele boswachter van Staatsbosbeheer uitgerust met vuurwapen. Zelf werk ik als vrijwillig "boswachter" BOA in domein 2 voor Sportvisserij Zuidwest Nederland. Mijn taak bestaat voornamelijk uit controle sportvisserij (vispas) en optreden tegen visstroperij. Ik ben (samen met ongeveer 8 andere collega's) uitgerust met handboeien, wapenstok en pepperspray. Ik heb ook een paar collega's die zijn uitgerust met vuurwapen. Echter de meeste van mijn collega's (ongeveer 15) hebben geen geweldsmiddelen. Dit hangt af van gebied en taken van betreffende Boa. Zelf ben ik van mening dat iedere groene Boa die regelmatig alleen of 's avonds werkt, voor eigen veiligheid minimaal t/m pepperspray dient uitgerust te zijn. Als je ergens buiten de stad in het groene gebied zit, kan het wel eens langer dan een half uur duren voor je back up van politie of collega hebt. Als je bijvoorbeeld in de Biesbosch werkt met een boot bestaat de mogelijkheid dat je het nog langer moet zien te redden (hangt ervan af of er een boot of helikopter beschikbaar is, zo niet moet je het zelf zien te redden). Veel jachtopzieners (ook groene Boa's) zijn wel uitgerust met vuurwapen.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Boswachters (BOA) van Staatsbosbeheer zijn op dit ogenblik meestal uitgerust met handboeien. Niet met vuurwapen. Een enkeling is ook uitgerust met wapenstok en pepperspray. .... Veel jachtopzieners (ook groene Boa's) zijn wel uitgerust met vuurwapen.

In Den Haag heb ik ook weleens boswachters in de duinen gezien met volledige bewapening. Van wie zijn die dan?
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Als je leest wat er tegenwoordig in de natuurgebieden gebeurt en wie/wat je allemaal kunt tegenkomen zijn de taken voor de toezichthouders in die gebieden er niet veiliger op geworden. Controle op visvergunningen zal in de regel niet resulteren in geweld, stropers is ook gelet op de soms niet onbelangrijke verdiensten,een heel ander kaliber dat geweld niet schuwt, daarbij komt dat de beroepsstropers heel goed zijn georganiseerd en vaak over modernere middelen beschikken dan de toezichthouders/politie.De “dumpers” van chemisch afval kunnen als ze in het nauw dreigen te komen uitermate gevaarlijk worden.
Als de toezichthouder om assistentie vraagt kan het inderdaad wel erg lang duren totdat die ter plekke is, als ze uberhaupt de geschikte middelen (voertuigen/vaartuigen) hebben.
Daarbij komt dat de kennis en kunde van de politie op dit gebied tanende is, veel vroegere taken (moeten) worden overgelaten aan de toezichthouders. Het lijkt daarom wenselijk dat de toezichthouders in dat soort gebieden snel gaan beschikken over de zelfde uitrusting (en tact) als de politie.
In sommige gebieden, maar lang niet in alle, opereren toezichthouders samen met de politie waardoor ze en het nodige van elkaar kunnen leren en ook daar waar noodzakelijk effectiever kunnen optreden.


Oscar

  • Boa Domein I en II
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 202
@ Thor: Eén van de meest voorkomende vormen van stroperij is visstroperij. Snoekbaars doet bijvoorbeeld zo'n 10 euro per kilo op de zwarte markt. Collega's hebben wel eens 28 snoekbaarzen aantroffen bij een control. gemiddeld 3 kg per stuk. 28 x 3 = 84 kg. 84 x 10 = 840 Euro voor een middagje vissen. Palingstroperij schijnt ook zeer lucratief te zijn. Zelfs bij controle sportvisserij kom je regelmatig agressie tegen. In de Delftse Hout zijn tijdens visserij controle zelfs vuurwapens aangetroffen.
@Remroof: In de duinen bij Den Haag lopen ook boswachters van het Duinwaterleiding bedrijf, hoe die uitgerust zijn weet ik niet.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
@ Thor: Eén van de meest voorkomende vormen van stroperij is visstroperij. Snoekbaars doet bijvoorbeeld zo'n 10 euro per kilo op de zwarte markt. Collega's hebben wel eens 28 snoekbaarzen aantroffen bij een control. gemiddeld 3 kg per stuk. 28 x 3 = 84 kg. 84 x 10 = 840 Euro voor een middagje vissen. Palingstroperij schijnt ook zeer lucratief te zijn. Zelfs bij controle sportvisserij kom je regelmatig agressie tegen. In de Delftse Hout zijn tijdens visserij controle zelfs vuurwapens aangetroffen.


De hele keten van visstropers t/m de restaurants is zeer goed georganiseerd, dat geldt zowel voor de snoekbaars als de paling.
Een nachtje met twee vaartuigen een lang net een paar uur slepen levert vele tientallen kilo's snoekbaars op en het opvissen van de kistjes van beroepsvissers meestal heel veel paling. De illegale afzet bij de bekende restaurants is gegarandeerd.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Visstroperij aanpakken


De NVWA pakt visstroperij stevig aan. We controleren samen met de politie vooral op grootschalige illegale visvangst. Overtreders kunnen flinke boetes krijgen.

Visstroperij of illegale visserij is vissen zonder vergunning. Dit is schadelijk voor het milieu, voor de natuur en voor de mens. Visstroperij beschadigt watergebieden, verstoort de visstand en vermindert het aantal planten en dieren in wateren en plassen. Ook is visstroperij nadelig voor de beroepsvisserij en de sportvisserij. De NVWA pakt samen met andere overheidsorganisaties visstroperij dan ook stevig aan.

De verschillende soorten stroperij
Incidentele stroperij: de stroper consumeert de vis zelf.
Gelegenheidsstroperij: vis gevangen met beroepsvistuig en te koop aangeboden.
Grove stroperij: grootschalig illegaal vissen met kilometers net of tientallen fuiken.

https://www.nvwa.nl/onderwerpen/vis-en-visproducten/visstroperij-aanpakken

Als je effectief de grootschalige illegale visvangst wilt aanpakken moet je bij de controlerende instanties en voldoende personeel en ervaren personeel hebben. De opleiding visserij bij bijvoorbeeld de politie te water, KLPD is beperkt tot een dag vernam ik onlangs.




Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #449 Gepost op: 4 december 2018, 09:18:44