Stadswachten / BOA's / toezichthouders meer taken, bevoegdheden en middelen

Auteur Topic: Stadswachten / BOA's / toezichthouders meer taken, bevoegdheden en middelen  (gelezen 169484 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Daar ging ik ook van uit ;)
Wat als wij met de bus achter je rijden dan >:D

Op defensie terrein stop ik uiteraard direct. Op de openbare weg zal ik je met vingergebaren duidelijk maken dat ik niet meespeel in je avontuur..Of ik moet wat oud-collega's herkennen en dan doen we een bakkie. Op jullie kosten. >:D


sylvester1986

  • Gast
Op jullie kosten. >:D
Niet op mijn kosten >:D of Selecta of DBBO 0098


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Onderzoek: boa’s worden gemeentepolitie

22-05 2012 | 10:36 | Door: Nico van Wijk

Buitengewone opsporingsambtenaren (boa's) worden langzaamaan een soort gemeentepolitie. Het is aan de minister van Veiligheid en Justitie om hiervoor te kiezen of ze deel te laten maken van de Nationale Politie.

Dat stelt de Stichting Maatschappij, Veiligheid en Politie (SMVP) na onderzoek van bestuurkundige Ronald van Steden van de Vrije Universiteit. De stichting is bezorgd over de bevoegdheden en taken van de nieuw te vormen Nationale Politie. Maakt de politie pas op de plaats voor BOA’s? Het lijkt er wel steeds meer op, denkt de SMVP.

“Over de hele linie van de onderzochte cases zien we een verschuiving van toezicht naar handhaving”, staat in het onderzoek. “Anders gezegd: alle ‘onbevoegde’ stadswachten moeten worden vervangen door ‘bevoegde’ buitengewoon opsporingsambtenaren die een proces-verbaal kunnen opmaken en over geweldsmiddelen beschikken (dit is zelfs een wens van de minister van Veiligheid en Justitie).”
...
...
...
lees verder: http://www.gemeente.nu/web/Handhaving-Artikel/56134/Onderzoek-boas-worden-gemeentepolitie.htm

Download het rapport [PDF]:
Veelvormig en versnipperd - Gemeentelijke toezichthouders en handhavers in het publieke domein
Dr. Ronald van Steden / Vrije Universiteit/SMVP Amsterdam/Den Haag, februari 2012/
Samen sterk in de hulpverlening!


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
'Stadswachten ontberen communicatieve vaardigheden'
Een onderzoek van de Rotterdamse Rekenkamer bevestigt een aantal veelgehoorde ergernissen over de dienst Stadstoezicht. Zo ontberen de stadswachten vaak communicatieve vaardigheden en zijn ze vooral bezig met het schrijven van parkeerbonnen.
Wildplassen, jongerenoverlast of op de stoep fietsen pakken stadswachten volgens de Rekenkamer amper aan, terwijl dit wel hun taak is. In plaats daarvan delen ze wel veel bekeuringen uit voor verkeerd parkeren of niet betalen. De Rekenkamer zegt dat stadswachten druk ervaren om genoeg bonnen uit te schrijven.
Daarnaast stelt de Rekenkamer vast dat stadswachten niet goed worden aangestuurd, waardoor de burger niet precies weet waar hij aan toe is. Zo wordt parkeren op een invalidenplaats de ene keer direct bestraft en de andere keer afgedaan met een waarschuwing.

'Vriendelijk en correct'
Het ontbreken van communicatieve vaardigheden ziet de Rekenkamer als oorzaak van veel minpunten. De medewerkers van Stadstoezicht worden daar volgens het rapport ook niet goed in getraind.
Wel stellen de onderzoekers vast dat de stadswachten burgers over het algemeen vriendelijk en correct behandelen, zolang de situatie maar niet escaleert.
Een speciaal onderzoeksteam van de Rekenkamer heeft vier maanden meegelopen met medewerkers van Stadstoezicht.

http://www.rijnmond.nl/nieuws/05-06-2012/stadswachten-ontberen-communicatieve-vaardigheden


WRRacing

  • Geinteresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
  • AED's redden een leven
Mogen handhavers ook stoptekens geven dan van uit een auto of met een stopbord ?
De ene zijn dood is de andere zijn brood. Doe ff normaal, dan doe je al gek genoeg. Behandel de mensen in alles zoals je wilt dat ze jullie behandelen


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Daar is niet een eenduidig antwoord op te geven; het hangt af van het soort handhaver, werkgebied, aanstelling, et cetera. Er zijn diverse handhavers in den lande die dat inderdaad mogen. O.a. flora- en fauna BOA's zijn daar vaak wel toe bevoegd, voor wegen in natuurgebieden die zij beheren.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
'Stadswachten ontberen communicatieve vaardigheden'
 In plaats daarvan delen ze wel veel bekeuringen uit voor verkeerd parkeren of niet betalen.

Erg herkenbaar, is mijn persoonlijke mening. Uiteraard lang niet altijd en overal, maar het ondersteunt mijn beeld van deze groep handhavers.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Daar is niet een eenduidig antwoord op te geven; het hangt af van het soort handhaver, werkgebied, aanstelling, et cetera. Er zijn diverse handhavers in den lande die dat inderdaad mogen. O.a. flora- en fauna BOA's zijn daar vaak wel toe bevoegd, voor wegen in natuurgebieden die zij beheren.

Dit geldt toch ook voor de wegen om de natuur- en recreatiegebieden en de toegangswegen? Tenminste dat heb ik me ooit laten vertellen. Want ik lees voor de flora- en fauna BOA's de heren in het groen (Boswachterij).
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Oscar

  • Boa Domein I en II
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 202
De groene Boa's (flora- en fauna beheerder, boswachter, jachtopzichter,enz.) zijn werkzaam in domein 2, en hebben de gehele wegenverkeerswet in hun akte.
De stadswachten en dergelijke zijn werkzaam in domein 1, en dienen zich te beperken tot stilstaand verkeer en mogen bij rijdend verkeer alleen geslotenverklaringen en plaats op de weg (bijv. voetpad) verbaliseren. Beiden zijn bevoegd om zonodig een stopteken te geven.
Voor beiden geld tevens dat de overtreding verband moet houden met de hen opgedragen taak.
Een boswachter die b.v. midden in een grote stad voor rood licht gaat schrijven kan door justitie om uitleg gevraagd worden.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Ligt er aan of het op een basis/kazerne is of op de openbare weg. Bij de laatste heb je dikke pech.
Daar ging ik ook van uit ;)
Wat als wij met de bus achter je rijden dan en een stopteken geven.  >:D

Niet om het één of ander, maar mag jij dat oordeel maken of hij er toe bevoegd is?
Ik kan namelijk nergens terug vinden dat jij als burger een stopteken in twijfel mag trekken.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.