Stadswachten / BOA's / toezichthouders meer taken, bevoegdheden en middelen

Auteur Topic: Stadswachten / BOA's / toezichthouders meer taken, bevoegdheden en middelen  (gelezen 168246 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Roy009147

  • BOA, OvD-Bz
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
De groene Boa's (flora- en fauna beheerder, boswachter, jachtopzichter,enz.) zijn werkzaam in domein 2, en hebben de gehele wegenverkeerswet in hun akte.
De stadswachten en dergelijke zijn werkzaam in domein 1, en dienen zich te beperken tot stilstaand verkeer en mogen bij rijdend verkeer alleen geslotenverklaringen en plaats op de weg (bijv. voetpad) verbaliseren. Beiden zijn bevoegd om zonodig een stopteken te geven.
Voor beiden geld tevens dat de overtreding verband moet houden met de hen opgedragen taak.
Een boswachter die b.v. midden in een grote stad voor rood licht gaat schrijven kan door justitie om uitleg gevraagd worden.

Ik heb zojuist de circulaire nog eens doorgelezen, maar kan voor Domein 2 niets vinden over de WVW 1994.
In domein 1 en 4 kom ik de WVW 1994 wel tegen in beperkte vorm. Lees ik er bij Domein 2 overheen of staat het er niet in.

Wat betreft het geven van een stopteken is een Domein 2 BOA vaak vanuit zijn taak als toezichthouder bevoegd om een stopteken te geven. Dit volgens Artikel 5:19 van de Algemene Wet Bestuursrecht waarin staat dat een toezichthouder bevoegd is om een vervoermiddel te onderzoeken met betrekking tot de taak die hij heeft als toezichthouder.
Servo Per Amikeco


Delta00

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
En als een BOA op een fietspad rijdt, het raampje open doet en een langsrijdende brommerrijder aanspreekt, met de mededeling wil je even stoppen, is dat een stopteken of een vraag waaraan je niet hoeft te voldoen ?

Delta00


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
En als een BOA op een fietspad rijdt, het raampje open doet en een langsrijdende brommerrijder aanspreekt, met de mededeling wil je even stoppen, is dat een stopteken of een vraag waaraan je niet hoeft te voldoen ?

Delta00

Dat valt onder
Niet opvolgen aanwijzing
Feitcode
m R 4630 a - gegeven door daartoe bevoegde en als zodanig kenbare ambtenaar
bevoegdheid; herkenbaar; soort aanwijzing

En kost voor Categorie 3 waar bromfietser onder valt € 230,00
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Delta00

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
Dat valt onder
Niet opvolgen aanwijzing
Feitcode
m R 4630 a - gegeven door daartoe bevoegde en als zodanig kenbare ambtenaar
bevoegdheid; herkenbaar; soort aanwijzing

En kost voor Categorie 3 waar bromfietser onder valt € 230,00

Een kenbare ambtenaar die in zijn auto zit en niet herkenbaar is en wat uit een raam mompelt verder geen stopteken geeft of iets dergelijks ?

Delta00


Oscar

  • Boa Domein I en II
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 202
"Ik heb zojuist de circulaire nog eens doorgelezen, maar kan voor Domein 2 niets vinden over de WVW 1994.
In domein 1 en 4 kom ik de WVW 1994 wel tegen in beperkte vorm. Lees ik er bij Domein 2 overheen of staat het er niet in."

Een Boa in domein 2 is bevoegd voor alle in de wet economische delicten art.1 en art.1a genoemde wetten, waaronder ook de wegenverkeerswet.
De wetten die hier genoemd zijn, worden niet nog een keer apart vermeld.
Oscar.


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Op defensie terrein stop ik uiteraard direct. Op de openbare weg zal ik je met vingergebaren duidelijk maken dat ik niet meespeel in je avontuur..Of ik moet wat oud-collega's herkennen en dan doen we een bakkie. Op jullie kosten. >:D

Sorry dinges.
Zie PB.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Roy009147

  • BOA, OvD-Bz
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Een Boa in domein 2 is bevoegd voor alle in de wet economische delicten art.1 en art.1a genoemde wetten, waaronder ook de wegenverkeerswet.
De wetten die hier genoemd zijn, worden niet nog een keer apart vermeld.
Oscar.

OK, duidelijk, maar nu bekijk ik weer de WED en hierin wordt de wegenverkeerswet genoemd in artikel 1 lid 4:
"de Wegenverkeerswet 1994, de artikelen 34, eerste tot en met vierde lid, en 35"

In de rest van de WED wordt de WVW niet genoemd.

Hieruit concludeer ik dat een Domein 2 BOA slechts bevoegd is op te treden tegen overtredingen van voorschriften, gesteld bij of krachtens de artikelen 34, lid 1 t/m 4 en artikel 35 van de WVW en niet voor de gehele WVW.

Zou het overigens een vreemde zaak vinden dat een Domein 2 BOA niet bevoegd is voor (een deel van) de WVW net zoals de Domein 1 BOA en ben er eigenlijk ook altijd vanuit gegaan dat dit zo was. Naar aanleiding van de discussie hier ben ik eens in de diverse wetten gedoken en concludeer ik bovenstaand.

Ben benieuwd naar eventuele andere redeneringen waaruit blijkt dat de Domein 2 BOA toch bevoegd is voor meer dan alleen art. 34 en 35 van de WVW.
Servo Per Amikeco


Morpheus

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Die andere redenering is er, zie deze Brief van het College van Procureurs-Generaal (PDF-je) aangaande bevoegdheden van BOA's domein I en II met betrekking tot de WVW.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Erg herkenbaar, is mijn persoonlijke mening. Uiteraard lang niet altijd en overal, maar het ondersteunt mijn beeld van deze groep handhavers.

Jip, Heel herkenbaar. Als je soms ziet hoe dit soort personen je aanspreken moet je sterk in je schoenen staan om zelf correct te blijven.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Delta00

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
Jip, Heel herkenbaar. Als je soms ziet hoe dit soort personen je aanspreken moet je sterk in je schoenen staan om zelf correct te blijven.

Uit ervaring sinds gister helemaal mee eens, er valt niet te praten. Het beeld wat men heeft over deze groep is gisteren dus bij mij bevestigd.

Delta00