Stadswachten / BOA's / toezichthouders meer taken, bevoegdheden en middelen

Auteur Topic: Stadswachten / BOA's / toezichthouders meer taken, bevoegdheden en middelen  (gelezen 168255 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Roy009147

  • BOA, OvD-Bz
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Thnx Morpheus, dat is nog eens een duidelijke uitleg waar we iets mee kunnen.

Zoals ik al aangaf zou ik het vreemd gevonden hebben als de Domein 2 BOA beperkt was tot de artikelen 34 en 35.
In principe hebben zij dus dezelfde bevoegdheid als de Domein 1 BOA met de toevoeging dat zij ook mogen optreden
voor rijdend verkeer dat zich op welke manier ook niet aan de regeltjes houdt binnen het natuurgebied waarin zij werkzaam zijn.

@Delta00: Jammer dat jij een collega bent tegengekomen waarmee naar jouw mening niet te praten valt en dat dit jou negatieve beeld over de BOA versterkt. Ken de situatie niet dus kan niet beoordelen of jij of de BOA in kwestie in zijn gelijk stond.
Jammer (en zo gaat het met alles waarover negatieve publiciteit is) is ook dat dit soort zaken altijd moeten worden benadrukt en dat de positieve kant nooit wordt belicht. Weet zeker dat er ook heel veel mensen positieve ervaringen hebben met BOA's, maar daar hoor je nooit iemand over, omdat men nog steeds het idee heeft dat een BOA "die vervelend man is die alleen maar probeert zoveel mogelijk bonnen te schrijven" is. Het takenpakket van de Gemeentelijk BOA is veel breder dan dat en zal in de toekomst alleen maar verder uitbreiden. Dat een BOA vaak ook een helpende hand biedt of overlastsituaties voor de burger oplost mag mijns inziens ook wel een keer genoemd worden.
Niet omdat ik zelf BOA ben, niet omdat alle BOA's altijd alles goed doen, maar omdat er vaak een vertekend beeld wordt weergegeven.
Servo Per Amikeco


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Thnx Morpheus, dat is nog eens een duidelijke uitleg waar we iets mee kunnen.

Zoals ik al aangaf zou ik het vreemd gevonden hebben als de Domein 2 BOA beperkt was tot de artikelen 34 en 35.
In principe hebben zij dus dezelfde bevoegdheid als de Domein 1 BOA met de toevoeging dat zij ook mogen optreden
voor rijdend verkeer dat zich op welke manier ook niet aan de regeltjes houdt binnen het natuurgebied waarin zij werkzaam zijn.

@Delta00: Jammer dat jij een collega bent tegengekomen waarmee naar jouw mening niet te praten valt en dat dit jou negatieve beeld over de BOA versterkt. Ken de situatie niet dus kan niet beoordelen of jij of de BOA in kwestie in zijn gelijk stond.
Jammer (en zo gaat het met alles waarover negatieve publiciteit is) is ook dat dit soort zaken altijd moeten worden benadrukt en dat de positieve kant nooit wordt belicht. Weet zeker dat er ook heel veel mensen positieve ervaringen hebben met BOA's, maar daar hoor je nooit iemand over, omdat men nog steeds het idee heeft dat een BOA "die vervelend man is die alleen maar probeert zoveel mogelijk bonnen te schrijven" is. Het takenpakket van de Gemeentelijk BOA is veel breder dan dat en zal in de toekomst alleen maar verder uitbreiden. Dat een BOA vaak ook een helpende hand biedt of overlastsituaties voor de burger oplost mag mijns inziens ook wel een keer genoemd worden.
Niet omdat ik zelf BOA ben, niet omdat alle BOA's altijd alles goed doen, maar omdat er vaak een vertekend beeld wordt weergegeven.


Denk toch echt dat dit beeld door deze groep zelf af wordt gegeven. En zeker als ik niet naar de grote meute kijk maar naar eigen ervaringen. Als ik een overtreding bega dan krijg ik een bekeuring heel simpel. Echter lopen er veel van deze handhavers rond die steeds het randje moeten op zoeken. Bekeuringen schrijven voor zaken die helemaal nergens over gaan. Op mij komt het echt vaak over als burgertje pesten en dingen zoeken. En ondanks dat ik ook wel eens een prent van oom agent heb gekregen heb ik dat beeld bij de gemiddelde politieman niet. Sterker nog, voor de politie heb ik gewoon respect.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


MarcoIF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 350
    • RotterDamse Vos
Mijn mening is Nee !

En dan doel ik op meer bevoegdheden en middelen.
Sommige taken in de gemeenschap zijn politie zaken en daar moet èèn of andere stadswacht zich niet mee bemoeien.

Ik heb ook echt veel meer respect voor een agent dan een stadswacht.


"Je kan het leuk vinden, je kan het niet leuk vinden,
het is zo."
Groetjes, Marco


Gadgetman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 247
  • ...zo niet...dan tóch....
Oei oei, heb gevoeglijk dit topic de afgelopen tijd gemeden  :D Tja er is werk aan de winkel, dat is zeker. Krijg wel een beetje een kromme van het alles over een kam scheer-verhaal als het over BOA's gaat. Stadswachten zijn op sterven na dood, steeds minder middelgrote/grote gemeenten - op een enkele zoals Heerlen na- heisen nog lui uit een uitkering in een pak zonder één enkele bevoegdheid en schoppen ze de straat op onder het motto 'doe wat voor je geld!' en kom vóór 17:00 uur niet binnen!. Ja ze zijn er wél nog, en ja enkelen van deze lieden hebben het geschopt tot BOA met alle beeldvorming van dien. Laten we dit bij deze vaststellen, begraven en nog zien als een laatste stuiptrekking van een systeem dat vanaf het 1e moment een dom ID baan was. We zullen er nog een paar jaar last van hebben....

Realiteit is wel dat de Gemeentelijke Handhaving een vlucht heeft genomen en dat het ondertussen een breed werkveld betreft, waarin een zekere overlap met politie ontstaat. Die overlap begint én houdt op met het toezicht in de openbare ruimte -precies dat gebied waar de burger zijn beeld over ons vormt-. Politie vanuit de strafrechtelijke kant met de justitiele bril, de Handhaver vanuit de administratief bestuurlijke kant met soms strafrechterlijke bril (NIET de justitïele -lees opsporings- bril). Politie dient het algemene belang en heeft daardoor een brede taakstelling. Gemeentelijke -maar ook andere- Handhavers dienen het specifieke belang en hebben daardoor en daarom een afgebakende taakstelling. Dit is een essentieel verschil, naar Frans model !!!!! -Justitïele politie = Gendarmerie en Police Nationale en bestuurlijk/administratieve politie = Police Municipale)

Ik heb verder hoge verwachtingen van de nieuwe generatie Handhavers die HTV geschoold zijn vanaf het mbo. Die zullen we de komende jaren steeds meer kunnen gaan inzetten. Tot die tijd is het nog behelpen met soms iets minder geschikt personeel. Maar het feit dat we zó gigantisch in de kijker staan betekent wel dat we hoe dan ook al een positie hebben verworven in het publieke domein. Nu nog eenzelfde pak en strepen op de auto. Heb daar wel ideën over, maar dat staat in een ander topic  ::)


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Dat er een stijgende lijn inzit, ben ik ook zeker met je eens! Ik baseer mijn meningen dan ook op ervaringen uit het verleden, maar toch ook wel op de recentere beelden uit het programma Overtreders.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Dat er een stijgende lijn inzit, ben ik ook zeker met je eens! Ik baseer mijn meningen dan ook op ervaringen uit het verleden, maar toch ook wel op de recentere beelden uit het programma Overtreders.
Dat programma heeft inderdaad niet echt bijgedragen aan de manier waarop mensen over BOA's kunnen denken, er hadden links en rechts tactischer wat beelden geknipt kunnen worden. Ik noem een Dordrecht... :( :-X Alhoewel ik tegen meer programma's van die zender ben, welke ook de vuurwapendragende lasergunagent in een 'zwart daglicht' probeert te zetten, door vooral te wijzen op de gele prent (of witte bon) die 'echt belangrijk is voor de verkeersveiligheid'.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
'Meer taken en bevoegdheden' komt in dit artikel duidelijk naar voren:

Citaat
Minister Opstelten bezoekt pilot winkelboa in Roermond
Nieuwsbericht | 15-08-2012

Minister Opstelten bezoekt vandaag de gemeente Roermond om te spreken over de introductie van de winkelboa. Roermond is een van de gemeenten die meedoet aan de pilot winkelboa’s. Roermond heeft de afgelopen maanden bezien onder welke voorwaarden boa's ingezet kunnen worden bij eenvoudige winkeldiefstal en heeft overlegd met betrokken winkeliers. Daarbij zijn allerlei aspecten gewogen (o.a. veiligheid van de boa's, opleidingsnoodzaak, kosten, rendement, werkafspraken met de politie etc). Naar verwachting zullen de eerste winkelboa’s in Roermond in oktober op straat gaan.

De winkelboa is een gemeentelijk opsporingsambtenaar die de bevoegdheid krijgt om op te treden bij een eenvoudige winkeldiefstal. In zo’n situatie kan de boa bepaalde handelingen van de politie overnemen. Het gaat dan bijvoorbeeld om het opnemen van de aangifte, het horen van getuigen en uitlezen van camerabeelden, het opmaken van een proces verbaal, het fouilleren van de verdachte, het vervoeren van de verdachte naar het politiebureau en het overdragen van de verdachte aan de politie.

Doel van de pilot is om winkeliers meer tevreden te laten zijn over de afhandeling van winkeldiefstal. Zo moet de aangiftebereidheid toenemen terwijl er tegelijkertijd geen lastenverzwaring dient op te treden voor de politie. Voorwaarde is dat de inzet van de winkelboa voor gemeenten organisatorisch, financieel en praktisch uitvoerbaar moet zijn. De deelnemende gemeenten krijgen beperkte bevoegdheid voor opsporing van winkeldiefstal. Dit geldt alleen voor winkeldiefstal van goederen met een geringe waarde en bij een dief die dit voor de eerste keer doet.

Minister Opstelten vindt dat handhaving door boa’s van toenemend belang is voor de lokale en regionale veiligheid in Nederland. Boa’s zijn bevoegd om uiteenlopende strafbare feiten aan te pakken. De minister wil boa’s ruimere bevoegdheden toekennen die gepaard moeten gaan met een kwaliteitsverbetering van deze handhaving. De pilot winkelboa past perfect in deze plannen. De resultaten van deze pilot zullen dan ook moeten uitwijzen in hoeverre uitbreiding van de bevoegdheden van de boa’s met de taak van winkelboa, gerechtvaardigd is.
http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2012/08/15/minister-opstelten-bezoekt-pilot-winkelboa-in-roermond.html
Senior GGP / Oost-Brabant


WRRacing

  • Geinteresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
  • AED's redden een leven
Citaat
Dit geldt alleen voor winkeldiefstal van goederen met een geringe waarde en bij een dief die dit voor de eerste keer doet.

Deze regel is precies waarom die niet gaat werken...
Ze moeten gewoon de bevoegdheid krijgen om gewoon winkeldiefstal aan te pakken.
Verder nog een opmerking over gemeeentelijke BOA's( geen jachtopzieners). Het zijn en blijven gewoon bonnenschrijvers die meest onzinnige bekeuringen uitschrijven en echte overtredingen niet aanpakken. Geef mij gewoon oom agent maar, die betreffende man van de politie kan het veel beter en straalt een veel beter gezag uit  O0. Leid maar meer agenten op en geef ze meer loon.
De ene zijn dood is de andere zijn brood. Doe ff normaal, dan doe je al gek genoeg. Behandel de mensen in alles zoals je wilt dat ze jullie behandelen


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Deze regel is precies waarom die niet gaat werken...
Ze moeten gewoon de bevoegdheid krijgen om gewoon winkeldiefstal aan te pakken.

Inderdaad, 90 % van de winkeldieven doet dit vaker (of is minderjarig, mogen deze BOA's dat ook?). Verder juich ik het van harte toe, een gemiddelde winkeldief zorgt voor 2.5 a 3 uur papierwinkel....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Gadgetman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 247
  • ...zo niet...dan tóch....
Deze regel is precies waarom die niet gaat werken...
Ze moeten gewoon de bevoegdheid krijgen om gewoon winkeldiefstal aan te pakken.
Verder nog een opmerking over gemeeentelijke BOA's( geen jachtopzieners). Het zijn en blijven gewoon bonnenschrijvers die meest onzinnige bekeuringen uitschrijven en echte overtredingen niet aanpakken. Geef mij gewoon oom agent maar, die betreffende man van de politie kan het veel beter en straalt een veel beter gezag uit  O0. Leid maar meer agenten op en geef ze meer loon.

Zie hier het imago probleem. Weet je, het punt is dat bij erg veel gemeente degene die verantwoordleijk zijn voor dit soort dienstonderdelen vaak geen hol verstand hebben van het Handhavingsvak. Als die mensen dan ook nog 'Handhavers' in dienst moeten nemen krijg je zeker niet de juiste mensen. Als dan ook nog niet goed richting bestuur wordt geadviseerd -logisch gevolg als je onkundig bent- over wat Handhaving nu eigenlijk betekent voor een gemeente, dan wordt al snel voor de financiële prikkel gekozen MAW veel bonnen schrijven en jezelf terug verdienen. Gevolg; Burger heeft er niets aan, en voelt zich er zeker niet veiliger door. Laat onverlet dat straffen -en dus bonnen- een goed middel kan zijn, maar mag niet het enige zijn.