Stadswachten / BOA's / toezichthouders meer taken, bevoegdheden en middelen

Auteur Topic: Stadswachten / BOA's / toezichthouders meer taken, bevoegdheden en middelen  (gelezen 169151 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

WRRacing

  • Geinteresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
  • AED's redden een leven
@hierboven

Wil je mij dan is uitleggen wat een BOA precies doet behalve bekeuren van overtredingen van de WvW en/of de APV en andere wetten. Misschien is dat wel een image probleem, maar zolang een BOA niks anders kan is dat juist de reden waarom mensen een hekel hebben aan BOA's, waarschijnlijk niet tegen de desbetreffende persoon maar het ambt dat ze bekleden.

Maak er gewoon een politieagent van de gemeente maar onder de beheer van de regionale/districts politie, heb je ook geen problemen met de wetgeving. Dan kunnen gemeente weer zelf de politie in hun gemeente financieren en heeft het korps extra geld in de portomonee. Gemeente huren als het waren extra politieagenten in. Wat goed is voor het blauw op straat en er geen wirwar is aan diensten en bevoegheden omdat een politieagent alle bevoegheden(AO) heeft.
De ene zijn dood is de andere zijn brood. Doe ff normaal, dan doe je al gek genoeg. Behandel de mensen in alles zoals je wilt dat ze jullie behandelen


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Jij maakt nu een conclusie wat een BOA doet puur aan de hand van wat je ziet. Op die manier kan je stellen (zoals heel veel mensen doen) dat de politie ook niets anders doet dan bonnenschrijven. Immers zie jij niet het grote team dat de opsporings-werkzaamheden uitvoert enzovoort.

Toevallig stond ik van de week nog bij een auto-inbraak een getuigeverklaring op te nemen. De aangifte werd door een collega opgenomen. Wij stonden beide driftig ons boekje vol te kalken. Als ik een passant aanspreek of zij ook wat gezien heeft en haar uitleg wat er gebeurd is is haar eerste reactie "Oh, ik dacht dat jullie weer bonnen stonden uit te delen". En geloof mij, dat hoor ik vaker maar bonnenschrijven is er maar een heel klein deel van.

Net zoals dat BOA's voor verschillende taken ingezet worden. In grote steden is het zichtbare deel inderdaad bezig met het controleren van verkeer en het handhaven van de openbare orde in bijvoorbeeld het centrum. Dit gebeurd vaak inderdaad via bekeuringen. Het andere deel, dat bijvoorbeeld actief in samenwerking met de politie controleert op jeugdoverlast, hangplekken en korte lijntjes met B&W onderhoud zie je niet. Terwijl die juist erg belangrijk zijn.
Ik heb al vaker ervaren dat wijkagenten langere tijd bij gemeentes aankaarten dat ergens bordjes 461 (Verboden toegang) geplaatst moeten worden om de jeugdoverlast te bestrijden. Dit zonder succes tot een toezichthouder zich er aan waagt en het in een week geregeld kan zijn!
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


WRRacing

  • Geinteresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
  • AED's redden een leven
Daar heb je deels gelijk in DiNozzo. Maar ik weet ook dat politieagenten o.a. ongevallen, staande/aan houdingen verricht, Vermiste personen opspoort enz(uit eigen ervaring spreek ik nu). Maar van een boa zie ik niks anders dan alleen maar zeggen dat mag niet en hier je heb 120 euro. Kijk en moeten ze dan is een keer helpen, dan zie je ze niet en wijzen naar politie met dat zij het niet kunnen. Daarom stuit zulke organisaties mij tegen de borst.
De ene zijn dood is de andere zijn brood. Doe ff normaal, dan doe je al gek genoeg. Behandel de mensen in alles zoals je wilt dat ze jullie behandelen


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Niet om het één of ander, maar mag jij dat oordeel maken of hij er toe bevoegd is?
Ik kan namelijk nergens terug vinden dat jij als burger een stopteken in twijfel mag trekken.

Dit is misschien al een oudere reactie, was het ook even vergeten. Maar ik heb nog nergens terug kunnen vinden of ik een stop teken in twijfel mag trekken....
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


DKAG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 219
Het is allemaal competentiestrijd. Of het nou over het uniform gaat, of over de bevoegdheden, het wel of niet dragen van geweldsmiddelen etc. Het probleem ligt in de versnippering van de gehele Handhavingsportefeuille. De Burger, en dat zijn jij en ik, heeft recht op professionele Handhavings- en Opsporingsambtenaren. Het belangrijkste gemis momenteel, vanuit mijn positie, is dat BOA’s niet (durven) afwegen. Voorbeeld...direct zeer restrictief handelen terwijl een politieagent of wachtmeester in voorkomende gevallen heenzenden met een waarschuwing.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Maakt mij niet uit of het een BOA is of een andere dienst, bij mijn weten mag je een gegeven stopteken niet negeren/beoordelen.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Gadgetman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 247
  • ...zo niet...dan tóch....
Daar heb je deels gelijk in DiNozzo. Maar ik weet ook dat politieagenten o.a. ongevallen, staande/aan houdingen verricht, Vermiste personen opspoort enz(uit eigen ervaring spreek ik nu). Maar van een boa zie ik niks anders dan alleen maar zeggen dat mag niet en hier je heb 120 euro. Kijk en moeten ze dan is een keer helpen, dan zie je ze niet en wijzen naar politie met dat zij het niet kunnen. Daarom stuit zulke organisaties mij tegen de borst.

Je schetst het probleem goed en ik begrijp wat je zegt. DiNozzo heeft het helemaal bij rechte eind, maar aan je reactie te zien ben je geen insider en heb je geen zicht op de verschillende taakvelden van BOA's. Dat is helemaal het punt; Gemeentelijke Handhavers zijn te onzichtbaar, en worden te vaak ingezet als veredelde stadswacht domweg omdat opleiding -maar ook goede mensen- GELD kost. En als ze zichtbaar zijn worden ze vooral gezien als ze bonnenschrijven. Nu is het ook zo dat HEEL VEEL gemeenten Handhavers inzetten als 'cash cows', wat het beeld negatief versterkt. Maar ook ben ik ervan overtuigd dat menig kantoorklerk in menig gemeentehuis totaal geen idee heeft wat Handhaving nu eigenlijk is en zou moeten doen. Betaald parkeren levert geld op, overlast aanpak en veiligheid in algmene zin nooit.


sylvester1986

  • Gast
Ik werk nu zelf ook in toezicht/handhaving en vind het niet erg als er meer taken bijkomen, ik hou wel van die afwisseling.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Maakt mij niet uit of het een BOA is of een andere dienst, bij mijn weten mag je een gegeven stopteken niet negeren/beoordelen.

Volgens mij is het stopteken wat gegeven is door een BOA of VKR gelijk aan een OA (agent of wachtmeester). In dat geval mag je het stopteken dus niet negeren. Echter zijn daar natuurlijk weer uitzonderingen op. Zo is het als je een verdachte bent van bijvoorbeeld een overval, dan hoef je weer niet te stoppen. Een verdachte hoeft namelijk volgens de wet niet mee te werken aan zijn eigen veroordeling. Krijg je een stopteken als betrokkene, dan moet je wel weer stoppen.

Simpel uitlegt: bij overtreding van de Wet Mulder, verkeer regelende stopteken of een stopteken ten behoeve van een controle moet je opvolgen. Het stopteken wat gegeven wordt naar aanleiding van een strafbaar feit dan hoeft de verdachte niet te stoppen.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


WRRacing

  • Geinteresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
  • AED's redden een leven
Je schetst het probleem goed en ik begrijp wat je zegt. DiNozzo heeft het helemaal bij rechte eind, maar aan je reactie te zien ben je geen insider en heb je geen zicht op de verschillende taakvelden van BOA's. Dat is helemaal het punt; Gemeentelijke Handhavers zijn te onzichtbaar, en worden te vaak ingezet als veredelde stadswacht domweg omdat opleiding -maar ook goede mensen- GELD kost. En als ze zichtbaar zijn worden ze vooral gezien als ze bonnenschrijven. Nu is het ook zo dat HEEL VEEL gemeenten Handhavers inzetten als 'cash cows', wat het beeld negatief versterkt. Maar ook ben ik ervan overtuigd dat menig kantoorklerk in menig gemeentehuis totaal geen idee heeft wat Handhaving nu eigenlijk is en zou moeten doen. Betaald parkeren levert geld op, overlast aanpak en veiligheid in algmene zin nooit.

Oke ik begrijp dat jullie ook andere taken hebben.
Nu de koelkast vraag: Kunnen jullie ook waarschuwingen uitdelen? Want ondanks dat ik nu begrijp dat je een breed takenpakket heb begrijp ik niet dat men zich zo moet laten gelden. Dat lijkt me ook de hoofdreden waarom "burgers"(mede mensen) niks van BOA's moeten hebben.
Wil je is uit je persoonlijk ervaring vertellen wat je dan doet buiten het schrijven voor verkeerd aangeboden afval en verkeersovertredingen en assiteren van de politie?
Ik heb dinozzo's verhaal ook gelezen, maar dat lijkt me een beperkte verhaal.
De ene zijn dood is de andere zijn brood. Doe ff normaal, dan doe je al gek genoeg. Behandel de mensen in alles zoals je wilt dat ze jullie behandelen