Stadswachten / BOA's / toezichthouders meer taken, bevoegdheden en middelen

Auteur Topic: Stadswachten / BOA's / toezichthouders meer taken, bevoegdheden en middelen  (gelezen 169065 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: SpaX link=msg=1468768 date=1482571115
Kan je dat onderbouwen?

De tijd zal het leren.


guest15549

  • Gast
Citaat van: Thor link=msg=1468789 date=1482574488
De tijd zal het leren.

Fijn, dus je zegt maar wat zonder enige feitelijke onderbouwing behalve een nietszeggende 'voorspelling' en het is nu maar aan anderen om jouw ongelijk te bewijzen?  ::)

Jammer dat je de discussie meteen doodt.


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Citaat van: SpaX link=msg=1468768 date=1482571115
Kan je dat onderbouwen?

Ik zie bij mij in de wijk (de Kooi in Leiden) regelmatig toezichthouders langs komen die de auto's op de stoep bekeuren. Het voetgangersgebied 100 meter verderop (Kooiplein) heb ik nog nooit een BOA of de politie zien controleren, terwijl er geen enkele fietser of brommerrijder daar afstapt.

Zeker nu de tijdelijke ruinte die daar stond weg is is het helemaal schering en inslag...lol 98uiye


guest15549

  • Gast
Citaat van: batoutofhell link=msg=1468860 date=1482591818
Ik zie bij mij in de wijk (de Kooi in Leiden) regelmatig toezichthouders langs komen die de auto's op de stoep bekeuren. Het voetgangersgebied 100 meter verderop (Kooiplein) heb ik nog nooit een BOA of de politie zien controleren, terwijl er geen enkele fietser of brommerrijder daar afstapt.

Zeker nu de tijdelijke ruinte die daar stond weg is is het helemaal schering en inslag...lol 98uiye

En waar ben jij vaker? Bij jou in de wijk of in het voetgangersgebied? Puur op basis van je eigen waarnemingen kun je daar geen uitspraak over doen.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Citaat van: SpaX link=msg=1468768 date=1482571115
Kan je dat onderbouwen?
Dat zal hij niet helemaal kunnen doch ik snap zijn insteek.
Van Muldertjes, als die door een BOA waren uitgeschreven, vloeit of vloeide een deel naar de gemeente. De gemeentes willen maar heel graag een groter deel voor hun gemeentekas. Dat deel kunnen ze (deels) binnenharken door te schrijven voor achterstallige parkeerbelasting. Het gevaar schuilt in het feit dat gemeentes meer in willen zetten op "hun" inkomsten en niet op Muldertjes.


SpaX

  • Handhaver Openbare Ruimte (Domein 1), DHW controleur, Student IV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 196
Citaat van: batoutofhell link=msg=1468860 date=1482591818
Ik zie bij mij in de wijk (de Kooi in Leiden) regelmatig toezichthouders langs komen die de auto's op de stoep bekeuren. Het voetgangersgebied 100 meter verderop (Kooiplein) heb ik nog nooit een BOA of de politie zien controleren, terwijl er geen enkele fietser of brommerrijder daar afstapt.

Zeker nu de tijdelijke ruinte die daar stond weg is is het helemaal schering en inslag...lol 98uiye
Heb je hier wel is melding van gemaakt? Als ik naar de gemeente kijk waar ik werkzaam in ben dan richten wij ons op de feiten waar de burger prioriteit aan hecht. Hiervoor doen wij regelmatig wijkschouwen (bewoners samen met ons een rondje door de wijk, waarbij zij hun prioriteiten duidelijk kunnen maken). Tevens handelen wij natuurlijk de meldingen e.d. af, als wij meer parkeeroverlast meldingen krijgen dan besteden wij daar meer tijd aan. Krijgen wij meer hondenpoepoverlast meldingen dan weer meer tijd daar aan.

Helaas is er door de mankracht die wij hebben helaas geen mogelijkheid om alles aan te pakken en dienen er keuzes gemaakt te worden.

Citaat van: Bert65 link=msg=1468906 date=1482604743
Dat zal hij niet helemaal kunnen doch ik snap zijn insteek.
Van Muldertjes, als die door een BOA waren uitgeschreven, vloeit of vloeide een deel naar de gemeente. De gemeentes willen maar heel graag een groter deel voor hun gemeentekas. Dat deel kunnen ze (deels) binnenharken door te schrijven voor achterstallige parkeerbelasting. Het gevaar schuilt in het feit dat gemeentes meer in willen zetten op "hun" inkomsten en niet op Muldertjes.
Het klopt dat er vroeger een gedeelte van de bekeuring naar de gemeente ging (overigens niet voor alle mulderfeiten). Dit is tegenwoordig niet meer.
Gemeentes waar men parkeerbelasting dient te voldoen hebben vaak een apart team parkeerhandhaving en een apart team handhavers OR.

Inmiddels zijn er gemeentes die zijn afgestapt van de strafbeschikking en nu over gegaan zijn naar de bestuurlijke boete (zie: http://www.volkskrant.nl/binnenland/amsterdam-en-den-haag-innen-boetes-straks-zelf~a4328106/). Hierdoor krijgen zij wel de 'inkomsten' van de boetes die zij uitdelen. Ik zie de BOA OR dus nog niet zo snel alleen maar parkeerhandhaving doen
Al mijn berichten zijn op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn (vroegere) werkg


Mister81

  • Senior Handhaver - Praktijk begeleider HTV
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
Reactie #396 Gepost op: 9 januari 2017, 22:35:51
Afgelopen jaar werd het bekend da de Nationale Politie net als de Kmar de korte wapenstok gaat vervangen door een uitschuifbaar model. In Nederlands zijn bij enkele gemeenten ook de Boa's naast de handboeien ook uitgerust met een wapenstok. Bij sommige Boa collega's rees dus de vraag is deze verandering ook voor ons. Ook heb ik als de opmerking gehoord dat enkele gemeenten het maar een "Eng Ding"vinden en deze stok niet willen. Echter heb je als gemeente niets te willen met betrekking tot  welk model wapenstok je aan jouw boa meegeeft. Natuurlijk kan je als werkgever besluiten dat je geen wapenstok wilt aanvragen voor jouw boa omdat hier geen noodzaak toe is. Echter als de boa momenteel de bevoegdheid heeft en is uitgerust met een korte wapenstok dan is het invoeren van het uitschuifbare model ook voor de boa van toepassing.

De beleidsregels Boa zijn een door het ministerie van veiligheid en justitie samengestelde lijst van regelingen waaraan boa's dienen te voldoen, naast het feit dat zij Boa zijn op basis van Art. 142 van het Wetboek Van Strafvordering kan de BOA over Politiebevoegdheden beschikken (mits toegekend), hiermee wordt over het algemeen voor de boa afzonderlijk bedoeld; Gebruik van geweld,Bevoegd tot onderzoek aan de kleding,de bevoegdheid tot het gebruik van vrijheidsbeperkende middelen (Transportboeien) en het gebruik van geweldsmiddelen.

In deze beleidsregels staat verder vermeld dat indien de politie veranderd van uitrustingsstukken of bewapening deze veranderingen tevens gelden voor de Boa.

Concluderend betekent dit dus dat de boa op basis van bovengenoemde  verplicht omgeschoold dient te worden in het gebruik van de nieuwe wapenstok. Ook betekent dit dat elke boa werkgever die na 2018 succesvol de wapenstok krijgt toegekend zijn boa's alleen met de uitschuifbare variant mag uitrusten.
Je goede daden worden vaak vergeten, je fouten meestal niet.


Mister81

  • Senior Handhaver - Praktijk begeleider HTV
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
Reactie #397 Gepost op: 9 januari 2017, 23:21:29
Vaak heb ik op politiebureaus collega's raar zien kijken over de verschillende gradaties van geweldsbevoegdheid waarover een bezoldigde gemeente boa kan beschikken maar ook over hoe de gradatie is opgebouwd. Over het algemeen zijn denk ik de meeste politie en Kmar collega's het el eens dat pepperspray in feite een lichter middel is dan de wapenstok. Dit komt waarschijnlijk doordat de kans op letsel bij gebruik van een wapenstok groter is dan bij pepperspray.  De huidige korte lat is zeker met de komst van het nieuwe uitschuifbare model een achterhaald wapen en niet meer van deze tijd maar met goed gemikte slagen kan je zeker letsel veroorzaken.  Het is dan ook vreemd dat voor boa's pepperspray een opschaling is naar een geweldsniveau hoger en dat het uitrusten van de handhaver hiermee bijna niet voorkomt. Daarentegen zijn er een meerdere gemeenten waar de boa's wel beschikken over een wapenstok. Over het algemeen zal een wapenstok worden gebruikt bij agressie door meerdere personen of ter handhaving van de openbare orde en de pepperspray bij een een op een situatie waarbij de verdachte zich verzet tegen zijn aanhouding. Dat laatste is nu juist waar gemeente boa's meer mee te maken hebben dan groepsgeweld of openbare orde verstoringen, echter willen zowel vaak de werkgevers zelf niet de uitrusting opschalen of is het de politiekorpschef die negatief oordeelt over boa uitrusting.  Een wapenstok kan dus vaak nog wel maar pepperspray is meestal uit den boze.  Nu de boa ook verplicht mee moet doen met de vervanging van de wapenstok naar een uitschuifbaar model hebben zij dus straks alleen de keuze om hun wapenstok te gebruiken maar nog steeds niet de optie om een situatie veiliger onder controle te krijgen met spray. Waarom is dit dan?

Momenteel is het geweldniveau voor de boa als volgt opgebouwd, een werkgever kan slecht een optie aanvragen of de aanvraag wordt door justitie lager ingeschaald omdat zij de noodzaak niet zien. De veiligheidsfouillering valt voor de boa binnen de geweldsbevoegdheid vanaf niveau 2.  


Niveau 1 : Bevoegd tot gebruik geweld (alleen fysiek zonder middelen of transportboeien)
Niveau 2 : Bevoegd tot gebruik geweld en Veiligheid's-fouillering (alleen fysiek zonder middelen of transportboeien)
Niveau 3 : Bevoegd tot gebruik geweld,Veiligheid's-fouillering en Handboeien.
Niveau 4 : Bevoegd tot gebruik geweld,Veiligheid's-fouillering,Handboeien en Wapenstok.
Niveau 5 : Bevoegd tot gebruik geweld,Veiligheid's-fouillering,Handboeien,Wapenstok en Pepperspray.
Niveau 5 : Bevoegd tot gebruik geweld,Veiligheid's-fouillering,Handboeien,Wapenstok,Pepperspray en Vuurwapen.

Met de komst van de uitschuifbare wapenstok zou het verstandig zijn de zwaarte met pepperspray om te wisselen of samen te voegen tot een gelijk niveau.

In tegenstelling tot de politie/Kmar zijn voor de BOA  de handboeien aangemerkt als een optioneel "Geweldsmiddel" maar niet als een middel waarmee geweld wordt toegepast. (Vreemde redenering)

Om over pepperspray te kunnen beschikken moet de BOA verplicht dus ook een wapenstok dragen (lichter middel)

Zo is ook weer per BOA domein aangegeven wat het maximale hoogte optionele geweldsniveau mag zijn. Zo kan een Boa domein 1 openbare ruimte in bezoldigde dient van een gemeente maximaal worden toegekend met niveau 5. Zijn collega die dezelfde opsporingsbevoegdheden heeft maar die word ingehuurd via een derde partij (onbezoldigd) kan maximaal beschikken over niveau 3.

Een Boa in het OV kan maximaal worden uitgerust met een wapenstok (niv. 4)

De redenering dat een ingehuurde boa geen geweldsmiddelen mag dragen is volgens justitie dat dit in handen van de staat(Nationaal of Lokaal) dient te blijven (Logisch). Het vreemde is dat hij wel fysieke geweldsbevoegdheid heeft en wel handboeien mag gebruiken.

Als je je dit rommeltje zo leest kan ik begrijpen dat het op politie/Kmar collega's vreemd kan overkomen of kan er gedacht worden dat de boa het allemaal niet zo goed weet. Voor zover de Boa beschikt over geweldsbevoegdheid verschillen de getrainde IBT onderdelen in niets aan die van de politie. De boa doet elk jaar examen onder toezicht van de politieacademie. De boa moet zich aan de ambtsinstructie houden en maakt op dezelfde wijze melding van geweld. Echter zal er goed gekeken moeten worden naar de toekenning van niveau's en of de zwaarte en inschaling nog wel van deze tijd zijn.
Je goede daden worden vaak vergeten, je fouten meestal niet.


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #398 Gepost op: 9 januari 2017, 23:43:06
Interessant stukje! Helder geschreven. Maar wat een ingewikkeld zooitje zeg.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #399 Gepost op: 10 januari 2017, 01:30:45
Binnen de politie wordt de wapenstok ook als lichter middel gezien dan pepperspray. In de ambtsinstructie is bijvoorbeeld de wapenstok, net als fysiek geweld, niet genoemd terwijl pepperspray wel genoemd is en aan voorwaarden verbonden. De handboeien zijn dan weer geen geweldsmiddel maar een transportmiddel. Volgt u het nog.

Citaat van: Mister81 link=msg=1472940 date=1484000489
Vaak heb ik op politiebureaus collega's raar zien kijken over de verschillende gradaties van geweldsbevoegdheid waarover een bezoldigde gemeente boa kan beschikken maar ook over hoe de gradatie is opgebouwd. Over het algemeen zijn denk ik de meeste politie en Kmar collega's het el eens dat pepperspray in feite een lichter middel is dan de wapenstok. Dit komt waarschijnlijk doordat de kans op letsel bij gebruik van een wapenstok groter is dan bij pepperspray.  
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein