Stadswachten / BOA's / toezichthouders meer taken, bevoegdheden en middelen

Auteur Topic: Stadswachten / BOA's / toezichthouders meer taken, bevoegdheden en middelen  (gelezen 168313 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #430 Gepost op: 18 april 2018, 21:42:28
Ook al is een BOA niet bevoegd voor een bepaald feit, als hij in plaats van een ambtsedig proces-verbaal een goede getuigeverklaring af legt bij de politie zal dat door de rechter echt wel anders ingeschat worden als de verklaring van de lokale groenteman.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Maxell01

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 345
Reactie #431 Gepost op: 12 mei 2018, 21:47:43
Volgens mij mag iedereen daar iets mee.

Gaat het hier om de bevoegdheden of bewapening van de BOA of spreiding/bezettingsgraad van de plaatselijke politie? Ik snap zijn voorbeeld niet echt. Alsof politiesurveillanten wel op zulke meldingen af worden gestuurd.

Dit is ook een gevalletje van gevaar opzoeken. BOA's zijn via de noodknop van de porto gewoon verbonden met de meldkamer van de politie en ik heb het al een aantal keer meegemaakt dat deze werd ingedrukt en het er binnen de kortste keren blauw zag. Daarnaast denk ik niet dat de politie zomaar niks doet met drugsafval als een BOA dit meldt. Mocht dit wel het geval zijn, dan denk ik dat investeren in de relatie/communicatie tussen de BOA's en de meldkamer hierbij ook al vruchten kan afwerpen.

Laten we wel zijn, politie is zwaar onder bezet, schenkt geen aandacht meer aan eenvoudige overtredingen en eenvoudige misdrijven zoals  verkeerszaken, eenvoudige criminaliteit, enz. enz. Gaat er ook niet meer van komen, dus maak BOA weer als zoals het vroeger was bij de politie "  gemeente politie "  en kan de politie zich meer concentreren op zwaardere criminaliteit, drugs, geweld, ondermijning, cyber.. etc.. Willen we elkaar nu helpen of niet, gezamenlijke aanpak bereik je het meeste mee en laat de machtsverhoudingen los. Goed afspraken maken..en bevoegdheden benoemen.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #432 Gepost op: 17 mei 2018, 13:16:28
Bron: https://www.telegraaf.nl/nieuws/2040632/vuilnismannen-best-beveiligd-na-scheldkanonnades-en-bedreigingen

Een niet-alledaags beeld van een bewapende BOA (foto bij de bron). Ja, ik weet dat ze er zijn, maar zo in het normale BOA-tenue zie ik ze zelden!




D.Monnickendam

  • Operationeel Coördinator Handhaving : Taakaccent Jeugd & Wijkzorg
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 20
  • ''Leefbaarheid & Veiligheid''
Reactie #433 Gepost op: 17 mei 2018, 23:17:41
Bron: https://www.telegraaf.nl/nieuws/2040632/vuilnismannen-best-beveiligd-na-scheldkanonnades-en-bedreigingen

Een niet-alledaags beeld van een bewapende BOA (foto bij de bron). Ja, ik weet dat ze er zijn, maar zo in het normale BOA-tenue zie ik ze zelden!

Dit is ook een uitzondering  ;) het domein 1 uniform is in eerste aanleg voorbehouden voor enkel domein 1 BOA's. In sommige gevallen kunnen domein 2 BOA's in overleg met de VNG een ontheffing krijgen voor het dragen van het domein 1 uniform.

N.B. Domein 2&6 BOA's zijn momenteel de enige domeinen die een vuistvuurwapen toelaten.
-Gediplomeerd beveiliger, Gediplomeerd HTV-P'er.  -Mede-Oprichter platform Handhaving Nederland. (Alles op eigen titel)


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #434 Gepost op: 23 mei 2018, 01:05:49

RTV Drenthe
Samen sterk in de hulpverlening!


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Er zijn toch al lang boswachters in Nederland die volledig bewapend zijn met pepperspray en vuurwapen? of is dat weer een ander soort boswachter?
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Kountain

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 180
  • Koninklijke Marechaussee
Dit is ook een regionaal artikel, heeft niks te maken met landelijk beleid. Er zijn inderdaad al boswachters van Staatsbosbeheer volledig bewapend, hoe het zit met lokale organisaties zou ik niet weten.
Uitspraken op persoonlijke titel


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Ik dacht ook al. Ik heb volgens mij ook al met meer gezien.

Maar als ik dit filmpje zie moet ik ook eerlijk zeggen, deze boswachter gaat met een wapenstok tegen zulke agressievelingen niets inbrengen. Die pakken die gewoon af. Of krijgen ze er ook wel een uitgebreide training bij ?
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Of krijgen ze er ook wel een uitgebreide training bij ?
Bij elk toegekend geweldmiddel zitten ook wettelijke rechten en plichten qua training, dus die moeten zowieso gegeven worden. Aangezien boswachters vaak alleen rijden neem ik aan dat zij vanuit hun dienst ook aanvullende opleidingen krijgen hoe om te gaan in bepaalde situaties. We leven niet meer in de tijd van "Welkom op je eerste dag, hier heb jij je spullen, veel plezier en we zien je aan het eind van de dag wel weer".
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Kountain

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 180
  • Koninklijke Marechaussee
Wij hadden een boswachter die bij ons mee deed met IBT, dus niks anders vergeleken met het blauw.
Uitspraken op persoonlijke titel