Stadswachten / BOA's / toezichthouders meer taken, bevoegdheden en middelen

Auteur Topic: Stadswachten / BOA's / toezichthouders meer taken, bevoegdheden en middelen  (gelezen 169472 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Moet zeggen dat ik het knietje pas later terug heb gezien en hem daarom nog maar ff in de herhaling er een keer extra bij heb gezet.

Jammer dat deze agent hem niet zelf herhaalde!

Als je niet meewerkt bij je arrestatie vind ik dat de agent zich zeker niet misdraagt. sterker nog van mij had hij er nog 1tje mogen geven!
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Jammer dat deze agent hem niet zelf herhaalde!

Als je niet meewerkt bij je arrestatie vind ik dat de agent zich zeker niet misdraagt. sterker nog van mij had hij er nog 1tje mogen geven!
We zitten op een HULPVERLENINGS-forum en pogen daarmee naar de burgerwereld representatief te zijn voor de Nederlandse HV-wereld, daar dragen zulke opmerkingen imo niet aan bij. :-X
343, never forget.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
sterker nog van mij had hij er nog 1tje mogen geven!

Gaat er niet om wat jij vind, gaat er om wat proportioneel is ... En in mijn ogen is deze (een dus) proportioneel
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


mon3aantje

  • Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
Wel bijzonder om te zien hoe in het begin van het filmpje de ene stadswacht aan het worstelen is en de andere stadswacht nog net niet met zijn handen in zijn zakken staat toe te kijken. Lekkere collega....


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Hebben die stadwachten ook transportboeien?


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
In de dit topic heb ik eerder aangehaald geen voorstander te zijn van het 'fenomeen' stadswacht en alle varianten daarop, maar wel een compliment voor de stadswachten dat ze beheerst blijven O0

Dit filmpje roept bij mij wel de vraag op in hoeverre deze mensen IBT getraind zijn vwb aanhouding / zelfverdediging. Het lijkt erop dat de kwestie volledig wordt overgedragen aan de politie; één van de stadswachten wordt zelfs even opzij 'gedirrigeerd' door de mannelijke biker, omdat deze zijn collega moet helpen. Dat zou erop kunnen duiden dat deze stadswachten dus niet over die vaardigheden (+ middelen) beschikken.

Dat vind ik een kwalijk iets, je hebt er in zo'n situatie eigenlijk meer last van dan dat ze effectief kunnen helpen.* Mede daarom zou ik ook liever politiesurveillanten in het straatbeeld zien, die i.i.g. wel over die vaardigheden beschikken, dan stadswachten.

*het gaat mij hier niet om de individuen en hun inzet, maar om de (on)mogelijkheden die zij hebben.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Het staat buiten kijf dat als je niet meewerkt aan je aanhouding er e.e.a. aan technieken op je losgelaten wordt.
Ik ben alleen benieuwd naar de aanleiding van de aanhouding.(Ik wordt hierbij wel gehinderd door het feit dat ik op mijn werk alleen video en geen audio heb)

Het begin van het filmpje heeft het over het fietsen over het voetpad.
Krijgt hij een waarschuwing?
Krijgt hij een boete?
Hij is duidelijk niet aan het meewerken maar...

Eind van het filmpje resulteerd in een aanhouding waarbij 7 politieagenten en de 2 stadswachten aanwezig zijn. Das best wel veel voor het fietsen over het voetpad.
Is er een noodknop geactiveerd?

Begrijp me goed ik heb geen kritiek op hetgeen dat er gebeurt maar vraag me wel af hoe het zover kwam.

Hebben die stadwachten ook transportboeien?
Zo te zien hebben ze beide een ruim gevulde koppel om. Ik heb het niet direct kunnen zien maar het lijkt er wel op.

Wel bijzonder om te zien hoe in het begin van het filmpje de ene stadswacht aan het worstelen is en de andere stadswacht nog net niet met zijn handen in zijn zakken staat toe te kijken. Lekkere collega....
Misschien zie ik het verkeerd maar het kan zomaar zijn dat 1 handhavingsmedewerker zich met de verdachte bezighoudt terwijl die andere contact onderhoudt met een (zijn?) meldkamer en een oogje in het zeil houdt v.w.b. de omstanders. Kan me voorstellen dat als er 2 man (die duidelijk geen politie zijn ondanks de striping op hun fietsen) met iemand bezig zijn er lastige omstanders kunnen zijn die zich er mee gaan bemoeien.

De dame met de GSM aan haar oor lijkt later ook verhaal te halen bij de politie. Als ze dat doet terwijl je met 2 man aan een verdachte staat te trekken ...
Zal niet de eerste keer zijn dat omstanders zich tegen je keren.

Dit filmpje roept bij mij wel de vraag op in hoeverre deze mensen IBT getraind zijn vwb aanhouding / zelfverdediging. Het lijkt erop dat de kwestie volledig wordt overgedragen aan de politie; één van de stadswachten wordt zelfs even opzij 'gedirrigeerd' door de mannelijke biker, omdat deze zijn collega moet helpen. Dat zou erop kunnen duiden dat deze stadswachten dus niet over die vaardigheden (+ middelen) beschikken.
"niet over die vaardigheden (+ middelen) beschikken" ... of over de ervaring. Als ik zie dat iemand iets moet doen en (t)wijfelt terwijl ik weet dat ik het kan (en mag) zet ik hem ook aan de kant.
Het ligt ook aan de bevoegdheden. Iedereen mag aanhouden en dan onverwijld overdragen aan een opsporingsambtenaar. Als je het dan toch moet overdragen ... doe een stapje terug als de ter zake kundigen er zijn.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Eind van het filmpje resulteerd in een aanhouding waarbij 7 politieagenten en de 2 stadswachten aanwezig zijn. Das best wel veel voor het fietsen over het voetpad.
Is er een noodknop geactiveerd?

Kan me voorstellen dat als er 2 man (die duidelijk geen politie zijn ondanks de striping op hun fietsen) met iemand bezig zijn er lastige omstanders kunnen zijn die zich er mee gaan bemoeien.


Voor zover ik uit de media begrijp, fietste de man ofwel over de stoep of tegen de richting in en gedroeg hij zich bij zijn staandehouding zeer agressief en weigerde hij zijn ID te tonen. Op dat moment werd hij aangehouden. Hierna loopt het een en ander uit de hand en vraagt de medewerker van Handhaving om back-up. (Zal waarschijnlijk binnen zijn gekomen als ''stadwacht in gevecht met een aangehouden VE'') waarop er een (bijna) gelijke situatie ontstaat met assistentie collega. Je ziet als eerst de centrum-bikers ter plaatse komen, gevolgd door een horeca danwel surveillance koppel (te herkennen aan de baseballcaps). Dit gevolgt door de reguliere noodhulp.

De fietsen van Handhaving zijn overigens wit rood met alleen rode strepen (net als de dienstvoertuigen van de gemeente Haarlem).
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Rowin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Het persbericht omtrent dit incident (wellicht een eigen topic waard?) luidde als volgt:


Man aangehouden na verzet tegen handhavers
HAARLEM, 1 juli – De politie kreeg donderdagavond een melding van een conflict in de Zijlstraat tussen gemeentelijke handhavers en een lastige fietser. De handhavers wilden de man bekeuren voor het fietsen over het trottoir. De man wilde zich niet legitimeren en weigerde elke  medewerking. De verdachte, een 52-jarige Haarlemmer, werd aangehouden door de handhavers maar verzette zich hiertegen. Politiemensen schoten te hulp en plaatsten de man in de handboeien. Hij is ingesloten en zal vandaag worden verhoord. De politie maakt proces-verbaal op.


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Deze handhavers hebben geen beschikking over transportboeien, ik kan ze iig niet ontdekken (en heb de handhavers in haarlem ook nooit mét zien lopen). Bovendien hadden ze die dan al gebruikt voor deze VE.