Schuimvormend middel

Auteur Topic: Schuimvormend middel  (gelezen 17468 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

email

  • Gast
Gepost op: 20 januari 2004, 09:51:19
Hoi

Bij de definitie van zwaar, middel of licht schuim staat alleen iets over het verschuimings getal. Volgens mij is de hoeveelheid lucht die bijgemengd word ook van belang, maar dit vind ik nergens terug.

Wie kan hier iets zinnigs over zeggen??

Groetjes

Email ???




vuurvlieg

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 268
  • Martin
Reactie #1 Gepost op: 20 januari 2004, 14:32:51
Volgens mij is de hoeveelheid lucht die toegevoegd wordt bij een tussenmenger afhankelijk van de druk van het water.

Door de venturi werking van de tussenmenger wordt er een bepaalde hoeveelheid lucht aangezogen.
De opening is constant, de waterdruk is variabel en daarmee de aanzuigkracht van het water.

just my 2 cents
Martin  Centralist RAC Haaglanden (ex) Vrijwilliger Brandweer Schoolbezoeker Brand Veilig Leven


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 20 januari 2004, 15:52:08
Ik heb er gelukkig niet zo veel verstand van, wat ik echter zeker weet is dat de lucht pas wordt toegevoegd bij de straalpijp en niet in de tussenmenger. :P
Het type straalpijp bepaalt wat voor een soort schuim je krijgt. Lichtschuim wordt zelfs opgeklopt met behulp van een ventilator. Ook bij de straalpijp, als je daar al over mag spreken bij schuim, heeft echter de venturiwerking nodig om in dit geval lucht toe te voegen. Hoe meer kans er is dat er lucht bij komt hoe lichter je schuim. Het scheelt ook nog wat voor een schuim je hebt, de alcoholbestendige schuimen laten zich veel moeilijker opkloppen als de andere synthetische schuimen. Vroeger had je ossebloed, organisch schuim dat schuimde als een idioot en het stonk tegen je aan.
Maar om een lang verhaal kort te maken, de hoeveelheid lucht bepaald inderdaad wat voor een soort schuim je hebt.
Groetjes Jaap Beverwijk


vuurvlieg

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 268
  • Martin
Reactie #3 Gepost op: 20 januari 2004, 16:20:59
Jaap, een tussenmenger of een straalpijp, what's in a name. ;D :P ::)

Nu even serieus: Je hebt gelijk het moet de straalpijp zijn, mijn fout
Martin  Centralist RAC Haaglanden (ex) Vrijwilliger Brandweer Schoolbezoeker Brand Veilig Leven


email

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 20 januari 2004, 18:58:39
Hoi

Dit had ik ook al gedacht, maar in de definitie van licht of zwaar schuim word alleen maar gesproken over de mengverhouding (svm en water) en niet over de hoeveelheid lucht wat toegevoegd word. Hoe zit dat dan  ???


firemanr

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 20 januari 2004, 20:48:59
De hoeveel heid lucht is datgene wat aangezogen wordt bij de straalpijp. Wat er als schuim uitkomt wordt dus grotendeels bepaald door het menggetal in te stellen. De hoeveelheid lucht is niet verder te regelen dan meer of minder druk te geven.... ::) ::)

Mijn idee dus..... ;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #6 Gepost op: 20 januari 2004, 20:53:15
De hoeveel heid lucht is datgene wat aangezogen wordt bij de straalpijp. Wat er als schuim uitkomt wordt dus grotendeels bepaald door het menggetal in te stellen. De hoeveelheid lucht is niet verder te regelen dan meer of minder druk te geven.... ::) ::)

Mijn idee dus..... ;)
zou het nog wat uitmaken als je dat met lage druk of met hoge druk doet.
Wij kunnen met 1 voertuig met de HDstraal ook schuim spuiten


Bralo20

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 21 januari 2004, 10:58:45
Een gewone schuimopstelling werkt idd niet met lucht (buiten aan de straalpijp dan).  Je bepaald het type schuim door je mengverhouding in te stellen.

Je hebt echter wel systemen die met lucht werken om met schuim te spuiten.  Bij CAFS (Compressed Air Foam System) systemen worden lucht, schuimvormend middel en water reeds in de pomp gemengd.  Dit geeft een zeer goed blusmiddel wat ook nog eens (door de grote hoeveelheid lucht) zeer licht weegt ten opzichte van het blussen met water.  Brandweer Zaventem heeft zo o.a. CAFS systemen in al haar (eerste uitruk) autopompen en is pionier in België op vlak van CAFS ;)


Mvg,


firemanr

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 21 januari 2004, 13:38:30
Een gewone schuimopstelling werkt idd niet met lucht (buiten aan de straalpijp dan).  Je bepaald het type schuim door je mengverhouding in te stellen.

Je hebt echter wel systemen die met lucht werken om met schuim te spuiten.  Bij CAFS (Compressed Air Foam System) systemen worden lucht, schuimvormend middel en water reeds in de pomp gemengd.  Dit geeft een zeer goed blusmiddel wat ook nog eens (door de grote hoeveelheid lucht) zeer licht weegt ten opzichte van het blussen met water.  Brandweer Zaventem heeft zo o.a. CAFS systemen in al haar (eerste uitruk) autopompen en is pionier in België op vlak van CAFS ;)


Mvg,
Stijn, hier in Terneuzen hebben we ook zo'n CAFS voertuig en dient als 1e uitrukvoertuig, samen met de SIV voor calamiteiten in de Westerscheldetunnel.... ;)

[verwijderd door de admin ivm opschoning attachments]


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 21 januari 2004, 14:23:59
Kan je met CAFS dan even goed nog bepalen wat voor een soort schuim je wilt hebben. En zo ja hoe doe je dat dan? ???
Ik kan wel het systeem met de voormenger, ons schuimblusvoertuig had dat systeem, maar dan nog werd de lucht benodigd voor het schuim, aangezogen bij de straalpijp.
Het is trouwens wel zo dat elk schuim z'n eigen tussenmenger behoeft. Dan kom je ook tot de conclusie dat het niet uitmaakt of je meer of minder pompt.
Om schuim te maken moet je voldoen aan een ideale pompomstandigheden. druk op vijf bar, tussenmenger het liefst ingesteld op ongeveer 3%, geen knikken in de slang en last but not least 1 lengte tussen de tussenmenger en de straalpijp.
Enfin, het houdt wat om schuim te maken. ;D