staande gehouden door poltie voor brandweerbordje en perskaart

Auteur Topic: staande gehouden door poltie voor brandweerbordje en perskaart  (gelezen 22784 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bommel17

  • Gast
Beste Forumleden,

Ik heb een eigen site en maak voor een lokale omroep foto's. Van de lokale omroep heb ik een perskaart gekregen. ik was thuis en er kwam een melding binnen van een middel ongeval. ik ben daar dus heengegaan, onderweg heb ik mijn "brandweer fotograaf" voor voor de ruiten gedaan. ongeveer 3 kilometer voor het ongeval stond er een agent, die de weg afzette. ik liet daarop mijn perskaart zien, en van hem mocht ik er langs. 1 km voor het ongeval stond nog een agent, hierop liet ik weer mijn perskaart zien.  Deze agent heeft mij direct staande gehouden, en mijn perskaart moest ik inleveren. er bleek namelijk iemand te zien met een valse perskaart in de omgeving. ik was dus mijn perskaart kwijt en kon naar huis zonder foto's. ik ben daaarop naar het politiebureau gegaan, ze hebben mijn perskaart nagetrokken en daar was niks mis mee, deze heb ik inmiddels ook weer terug. wel  moest op het politiebereau  komen voor een gesprek. het bordje brandweerfotograaf dat mocht namelijk weer niet volgens de agent! ze hebben foto's gemaakt van het bordje, en het word nu opgestuurd naar de officier van justitie. ik heb de agent verteld dat ik deze gewoon netjes op intenet heb gekocht! maar volgens de agent, doe je je dan voor als iemand van de brandweer terwijl je dat NIET bent!. wat vinden jullie?, mag je daadwerkelijk niet zo'n bordje voor de ruiten?




Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #1 Gepost op: 28 april 2009, 19:35:41
Om deze discussie voor eens en voor altijd de grond in te boren - doet het waarschijnlijk ook heel goed op het bureau:

Beste meneer de agent: Kunt u mij een wettekst tonen waaruit blijkt dat het bij Wet verboden is om het bordje "brandweer fotograaf" achter mijn ruit te hebben?

Dan kunnen er 2 dingen gebeuren.

Meneer de agent trekt een Wetboek uit de kast, slaat dat open en zegt; "Lees dit maar eens even door!"
Of meneer de agent begint te hakkelen en probeert wat leuks te verzinnen.

Het 1 of het ander.


Koos Grandioos

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 613
Reactie #2 Gepost op: 29 april 2009, 22:54:19
Ik ben het met de agent eens. Personen die niet officieel verbonden zijn aan de brandweer kunnen zich NIET uitgeven voor "brandweer fotograaf". Pas als iemand door de brandweer officieel is aangesteld kan die brandweer fotograaf zijn.

Ik zie steeds vaker mensen met zo'n bordje rijden. Iedereen lijkt tegenwoordig wel brandweer fotograaf, terwijl deze mensen helemaal geen verbintenis hebben met de brandweer. Het lijkt me een ongewenste situatie.

Een perskaart van een lokale omroep heeft misschien lokaal een bepaalde status. Maar officieel heeft het geen waarde.
Verbeter de wereld, begin bij je zelf!


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #3 Gepost op: 29 april 2009, 23:29:24
Je bent het met de agent eens, kun je aantonen dat het niet mag?


Koos Grandioos

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 613
Reactie #4 Gepost op: 29 april 2009, 23:46:22
Het is in ieder geval geen strafrechtelijke zaak. In tegenstelling tot het uitgeven voor politie wat wel strafrechtelijk verboden is, is het uitgeven voor brandweer niet strafrechtelijk vervolgbaar. De OvJ zal er dus geen zaak van kunnen maken. Wel kan een civielrechtelijke procedure worden aangespannen. Maar dat zal door de brandweer of de gemeente moeten worden gedaan. Voor zo ver bij mij bekend is het nooit in Nederland tot een rechtszaak gekomen. Wel weet ik dat diverse mensen zich inmiddels niet meer uitgeven als brandweer fotograaf op dreiging van een rechtszaak.

Strikt gezien mag het dus niet. Het is de rechter die dat per geval beoordeeld.

Mijn inziens worden die bordjes, hesjes en andere kenmerken met brandweer fotograaf veelal gebruikt als een vrijbrief om dichter bij een incident te kunnen komen. Achter linten en afzettingen en dergelijke.
Verbeter de wereld, begin bij je zelf!


NF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,018
    • www.112ijmond.nl
Reactie #5 Gepost op: 30 april 2009, 17:39:59
Even puur wat de tekst op het bordje betreft: Mijns inziens is deze verschillend te interpreteren.

- Je kan de tekst 'brandweer fotograaf' lezen als 'Ik ben van de brandweer (dan wel aangesteld door de brandweer, etc.), mijn functie/taak is fotograaf'
- Je kan de tekst ook lezen als 'Ik ben fotograaf, het onderwerp dat ik fotografeer is de brandweer'

Het hangt dus helemaal af van de manier waarop de houder van dit bordje deze gebruikt en hoe de politieagent deze interpreteert. Ik denk zelf dat je hoogstens kan stellen dat de tekst verwarrend kan zijn. Niet wenselijk, maar ook niet verboden.
112ijmond.nl / IVK, BvV / Brede interesse in Veiligheid en Hulpverlening


security88

  • Hoofdbeveiliger, manager en centralist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 177
  • EHBO-er, BHV-er, Hoofdbeveiliger en ex-NRK
Reactie #6 Gepost op: 1 mei 2009, 13:44:58
Het is in ieder geval geen strafrechtelijke zaak. In tegenstelling tot het uitgeven voor politie wat wel strafrechtelijk verboden is, is het uitgeven voor brandweer niet strafrechtelijk vervolgbaar. De OvJ zal er dus geen zaak van kunnen maken. Wel kan een civielrechtelijke procedure worden aangespannen. Maar dat zal door de brandweer of de gemeente moeten worden gedaan. Voor zo ver bij mij bekend is het nooit in Nederland tot een rechtszaak gekomen. Wel weet ik dat diverse mensen zich inmiddels niet meer uitgeven als brandweer fotograaf op dreiging van een rechtszaak.

Strikt gezien mag het dus niet. Het is de rechter die dat per geval beoordeeld.

Mijn inziens worden die bordjes, hesjes en andere kenmerken met brandweer fotograaf veelal gebruikt als een vrijbrief om dichter bij een incident te kunnen komen. Achter linten en afzettingen en dergelijke.

Volgens mij is het bij wet wel verboden om je valselijk voor iemand anders uit te geven. En is dat ook stafrechterlijk vervolgbaar(correct me if i'm wrong) Ik denk dat hetgene wat jij bedoelt is dat het politielogo wettelijk beschermd is en onbevoegd gebruik strafbaar gesteld is, en het brandweerlogo vrij gebruikt mag worden?
Leef in het hier en nu, alles kan zomaar anders zijn!


rzandstra

  • Medisch Assisterend Technicus Interventiecardiologie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70
  • I'll try to be nicer, if you try to be smarter.
Reactie #7 Gepost op: 1 mei 2009, 15:19:18
@niels!: Ben het met je eens, anders zou je als naaktfotograaf in je blootje moeten lopen....

Groet,
RobZ
Eerste Hulpverlener LOTUS


MarcoIF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 350
    • RotterDamse Vos
Reactie #8 Gepost op: 1 mei 2009, 15:54:56
Daarom heb ik een bordje met "incidenten fotograaf" achter de ruit  ;)
Bespaart je een hoop geouwehoer over een bordje..


www.brandweerwinkel.nl

Kijk daar even bij autobordjes en dan bij "alles voor de fotograaf".
Misschien kan je beter een bordje met pers (fotograaf) in je auto hangen omdat je in het bezit bent van een (officiele) perskaart.
Jij blij en hunnie ook blij  ;)
Groetjes, Marco


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #9 Gepost op: 1 mei 2009, 16:46:49
Een perskaart van de lokale omroep is geen officiele perskaart, dus dan is een bordje met pers-fotograaf precies hetzelfde verhaal...