staande gehouden door poltie voor brandweerbordje en perskaart

Auteur Topic: staande gehouden door poltie voor brandweerbordje en perskaart  (gelezen 22872 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #10 Gepost op: 1 mei 2009, 17:26:31
Ik ben het met de agent eens. Personen die niet officieel verbonden zijn aan de brandweer kunnen zich NIET uitgeven voor "brandweer fotograaf". Pas als iemand door de brandweer officieel is aangesteld kan die brandweer fotograaf zijn.

Ik zie steeds vaker mensen met zo'n bordje rijden. Iedereen lijkt tegenwoordig wel brandweer fotograaf, terwijl deze mensen helemaal geen verbintenis hebben met de brandweer. Het lijkt me een ongewenste situatie.

Een perskaart van een lokale omroep heeft misschien lokaal een bepaalde status. Maar officieel heeft het geen waarde.

Om alles niet opnieuw te hoeven tijpen: P ... sluit me er helemaal bij aan.
Met dit soort bordjes vraag je aandacht , en uiteindelijk krijg je ook de aandacht die je verdient. Dit soort bordjes worden gewoon misbruikt om lekker kort bij het incident te komen.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


guest4965

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 1 mei 2009, 19:12:58
Ik vind dit soort bordjes erg discutabel, en je ziet wat er van komt... Als je gewoon een bordje koopt met 'fotograaf' (of de eerder aangegeven bordjes) kom je nooit in de problemen. Het bordje 'brandweer fotograaf' kan, zoals eerder gezegd, op twee manieren worden geïnterpreteerd. Maar volgens mij zijn alle twee de betekenissen niet helemaal (of helemaal niet) aan de orde. Je maakt foto's van ongelukken, dan maak je dus niet alleen foto's van brandweer. Zo'n bordje kan je wel gebruiken als je officieel brandweerfotograaf bent (zoals sommigen op dit forum), anders zou ik het niet gebruiken.

Het tweede punt is de perskaart. Als er iemand in de rondte loopt met een valse kaart, dan is het begrijpelijk dat de politie er op let. En als je dan geen officiële PPK hebt (wat ik afleid uit de vorige berichten) dan heb je ook totaal geen recht om 'achter de linten' te komen. Dus je hebt elke keer dat het wel lukt eigenlijk gewoon te maken met een makkelijke agent, die het niet zo nou neemt.

Als laatste wil ik zeggen dat je beter kunt zorgen dat je een goede band hebt met de hulpverleners en daardoor achter de linten komen. Als je het moet hebben van de 'hesjes en bordjes' zorg dan dat je de officiële dingen hebt en zo dus nooit in de problemen komt.


Glenn2

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 1 mei 2009, 19:39:36
Het hebben van een zelfgemaakte/lokale/uitgevers perskaart is niet strafbaar. Ook niet als je daarmee achter het lint gaat. Pas als je iets laat zien wat bewust op een PPK lijkt, dán heb je een probleem. Maar zolang jij niet beweert dat het geen PPK is, heb je geen probleem.

Daarnaast heb ik me laten vertellen dat een lintje an sich geen enkele juridische waarde heeft. Dat wil zeggen, als je achter het lint gaat en je wordt door niemand weggestuurd ben je niet in overtreding. Anders wordt het natuurlijk als je weggestuurd wordt en je later weer opduikt.

Ik heb geen politieperskaart en ben hierdoor werkelijk nog nooit in de problemen gekomen. Lief zijn, vriendelijk groeten en luisteren brengt je erg ver.


MarcoIF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 350
    • RotterDamse Vos
Reactie #13 Gepost op: 1 mei 2009, 20:06:30
Dus jij bent zoiemand die domweg een lint negeerd en eronderdoor kruipt..?

Zoja,
namens alle fotografen dank voor het verzieken.. O0
Groetjes, Marco


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #14 Gepost op: 1 mei 2009, 20:22:32
Het hebben van een zelfgemaakte/lokale/uitgevers perskaart is niet strafbaar. Ook niet als je daarmee achter het lint gaat. Pas als je iets laat zien wat bewust op een PPK lijkt, dán heb je een probleem. Maar zolang jij niet beweert dat het geen PPK is, heb je geen probleem.

Daarnaast heb ik me laten vertellen dat een lintje an sich geen enkele juridische waarde heeft. Dat wil zeggen, als je achter het lint gaat en je wordt door niemand weggestuurd ben je niet in overtreding. Anders wordt het natuurlijk als je weggestuurd wordt en je later weer opduikt.

Ik heb geen politieperskaart en ben hierdoor werkelijk nog nooit in de problemen gekomen. Lief zijn, vriendelijk groeten en luisteren brengt je erg ver.

Waarom denk je dat zo'n lint word opgehangen?? Word echt niet voor niks gedaan!!Zodat jij er lekker onder door kan kruipen. Ik kan je vertellen dat het wel strafbaar is, als je dat bij mij flikt hou ik je gewoon aan  voor belemering van een onderzoek(artikel 184 wetboek van strafrecht). Zoals al gezegd, sensatie zoekende fotografen zit niemand op te wachten.

nvg
Mike


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #15 Gepost op: 1 mei 2009, 20:28:43
Waarom denk je dat zo'n lint word opgehangen?? Word echt niet voor niks gedaan!!Zodat jij er lekker onder door kan kruipen. Ik kan je vertellen dat het wel strafbaar is, als je dat bij mij flikt hou ik je gewoon aan  voor belemering van een onderzoek(artikel 184 wetboek van strafrecht). Zoals al gezegd, sensatie zoekende fotografen zit niemand op te wachten.

nvg
Mike

Nog een kleine aanvulling, linten worden niet voor niks opgehangen. Vaak liggen er sporren, en we zitten er niet op te wachten dat deze vernietigd worden door sensatie zoekende fotgrafen die niet worden gehinderd door enig verantwoordelijkheids gevoel of kennis van zaken.

nvg
Mike


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #16 Gepost op: 1 mei 2009, 21:03:22


Dit plaatje heb ik zelf gemaakt bij een aanrijding+beknelling in Den Haag.
Je ziet op de voorgrond een auto op z'n kop liggen, daar achter zie je 2 linten gespannen, 1 voor publiek, ('t achterste lint) en 1 voor de officiele pers.... (voorste lint).
Dus een eigen persvak, om de lokale pers goed ten dienst te zijn, lijkt me een goeie oplossing, vooral gezien de grootte/duur van het incident...


Formaat foto aangepast.
Volgende keer graag even de foto verkleinen ;)
Maarten.
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


guest4965

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 1 mei 2009, 21:50:09


Dit plaatje heb ik zelf gemaakt bij een aanrijding+beknelling in Den Haag.
Je ziet op de voorgrond een auto op z'n kop liggen, daar achter zie je 2 linten gespannen, 1 voor publiek, ('t achterste lint) en 1 voor de officiele pers.... (voorste lint).
Dus een eigen persvak, om de lokale pers goed ten dienst te zijn, lijkt me een goeie oplossing, vooral gezien de grootte/duur van het incident...

Ja, zo'n persvak is op zich een goed idee, maar dat gaat alleen werken als het incident langer duurt, in eerste instantie zal de politie daar niet aan denken.. ::)
Dan krijg je het probleem dat als iets een groot incident is (of klein maar bijzonder), dat de 'pers' toch snel goede platen/filmpjes wil maken. Dan zullen ze waarschijnlijk toch weer overgaan op de 'oude methodes', dan heeft zo'n vak in eerste instantie geen zin, maar het idee vind ik goed. ;)


Glenn2

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 2 mei 2009, 13:12:03
Geen dingen lezen die er niet staan he :)

Ik noem alleen dat ik meerdere malen van diverse kanten heb gehoord dat puur alleen het lint juridisch geen waarde heeft. Daarmee zeg ik niet dat ik altijd maar onder het lint door ga. Ik heb nog nooit een agent in het harnas gejaagd, alleen maar complimenten ontvangen over mijn terughoudende houding bij het filmen, dus no worries guys.

Mike, artikel 184 zegt dit:
Citaat
Hij die opzettelijk niet voldoet aan een bevel of een vordering, krachtens wettelijk voorschrift gedaan door een ambtenaar met de uitoefening van enig toezicht belast of door een ambtenaar belast met of bevoegd verklaard tot het opsporen of onderzoeken van strafbare feiten, alsmede hij die opzettelijk enige handeling, door een van die ambtenaren ondernomen ter uitvoering van enig wettelijk voorschrift, belet, belemmert of verijdelt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie.

Op basis van alleen onder het lint doorkruipen kan ik niet zien waarom je mij zou kunnen aanhouden. Zou je me dat kunnen uitleggen, want ik ben niet zo goed in de interpretatie van het wetboek. Dit is een oprechte vraag, geen vraag om vervelend te doen ofzo.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #19 Gepost op: 3 mei 2009, 13:40:13
Politieperskaart is niet persé nodig. In het convenant wordt gesteld dat iemand
zich moet kunnen ligitiemeren als professioneel journalist. Bijvoorbeeld
door een politieperskaart. Er zijn verschillende regio's die kaarten van lokale
media accepteren om deze ook de gelegenheid te geven verslag te doen.
Verder is de politieperskaart de laatste jaren gedevalueerd tot een leugenbriefje waar
je liever niet mee gezien wilt worden. Dat is overigens wel ten goede aan het veranderen
zowel vanuit de Stichting Politieperskaart als vanuit het werkveld.
Het idee dat de houder van een politieperkaart weet wat hij wel en niet mag doen
is overigens een verkeerde aanname. Ik heb PPK-bezitters dingen zien/horen doen waar
de eerste de beste amateur-fotograaf schande van spreekt :(

Het in beslag nemen van perskaarten schijnt een lastige zaak te zijn. Wel kan de
politie je gegevens noteren en -al dan niet via de politievoorlichter- controleren bij
de media waarvoor je zegt te werken.

Brandweerfotograaf is een niet officiële term. Wél is het een bestaande functie binnen KE.
Kijk maar naar de officiële VRK3 brandweerfotografen.

Of je zo'n bordje mag hebben weet ik niet, maar op het logo en de striping zit
een bepaalde bescherming. Incidentenfotograaf is denk ik een goede term voor
iemand die wel foto's maakt maar niet bij de hulpverleners hoort.

Zelf heb ik een wit bordje "Foto Pers" op mijn auto. Daarnaast heb ik een bordje
"Reddingsbrigade Fotograaf". Dat is alleen maar voor de parkeerplaats van de lokale
RB. Als ik mijn auto namelijk verderop neer zet krijg ik van de RBtjes op m'n sodemieter ;)
Maar ook dat bordje geeft geen status/rechten.
Ergens heel diep in mijn dashbordkastje heb ik nog een bordje 'Brandweer Fotograaf".
Aangeschaft toen ik net begon, maar na een informatief gesprek met VRK1 was mij
duidelijk dat ik dat niet kan gebruiken.