staande gehouden door poltie voor brandweerbordje en perskaart

Auteur Topic: staande gehouden door poltie voor brandweerbordje en perskaart  (gelezen 22781 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

stln01

  • chemisch analist/ vrijw. bedrijfsbrandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
Reactie #40 Gepost op: 3 juni 2009, 22:45:37
Citaat van: mike
Blijft voor mij zo klaar als een klontje(..)

Helaas is het tegenwoordig , zoals 90-8 terecht beschrijft, zo dat het fatsoen in de samenleving sterk verminderd. Mensen denken snel dat ze 'recht hebben' om ergens te komen, gaan of staan.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #41 Gepost op: 4 juni 2009, 00:36:29
Beste Forumleden,

Ik heb een eigen site en maak voor een lokale omroep foto's. Van de lokale omroep heb ik een perskaart gekregen. ik was thuis en er kwam een melding binnen van een middel ongeval. ik ben daar dus heengegaan, onderweg heb ik mijn "brandweer fotograaf" voor voor de ruiten gedaan. ongeveer 3 kilometer voor het ongeval stond er een agent, die de weg afzette. ik liet daarop mijn perskaart zien, en van hem mocht ik er langs. 1 km voor het ongeval stond nog een agent, hierop liet ik weer mijn perskaart zien.  Deze agent heeft mij direct staande gehouden, en mijn perskaart moest ik inleveren. er bleek namelijk iemand te zien met een valse perskaart in de omgeving. ik was dus mijn perskaart kwijt en kon naar huis zonder foto's. ik ben daaarop naar het politiebureau gegaan, ze hebben mijn perskaart nagetrokken en daar was niks mis mee, deze heb ik inmiddels ook weer terug. wel  moest op het politiebereau  komen voor een gesprek. het bordje brandweerfotograaf dat mocht namelijk weer niet volgens de agent! ze hebben foto's gemaakt van het bordje, en het word nu opgestuurd naar de officier van justitie. ik heb de agent verteld dat ik deze gewoon netjes op intenet heb gekocht! maar volgens de agent, doe je je dan voor als iemand van de brandweer terwijl je dat NIET bent!. wat vinden jullie?, mag je daadwerkelijk niet zo'n bordje voor de ruiten?

 
Aangezien zon brandweerfotograag bordje wettelijk gezien niet beschermd is heeft de agent in kwestie weinig grond om aan te houden/te vervolgen.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #42 Gepost op: 4 juni 2009, 10:38:38
Aangezien zon brandweerfotograag bordje wettelijk gezien niet beschermd is heeft de agent in kwestie weinig grond om aan te houden/te vervolgen.

Maar om hem weg te jagen achter het lint des te meer  ;D ;D ;D

Nou stel je eens voor dat een agent ervan uit gaat dat die persoon een brandweermedewerker is, persoon binnen  het lint laat, en er gebeurt wat met die persoon. Dikke kans dat die agent wordt opgehangen aan de hoogste boom en we hier een hele nieuwe discussie krijgen. Rechtsgeldig of niet, verwarrend is het wel. Ik begrijp zowezo niet waarom je zo een bordje moet hebben als je niet voor de brandweer werkzaam bent.




Ander vraagje aan de wetkenners onder ons.
De BIZA striping is toch beschermd? Mag dit dan zo maar op bovenstaande bordje gedragen worden door een hobbynist?
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Afstudeerder

  • Gast
Reactie #43 Gepost op: 22 juni 2009, 15:00:10
Je bent het met de agent eens, kun je aantonen dat het niet mag?

Welkom in nederland waar we een regel hebben voor alles :)


ralpje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 396
Reactie #44 Gepost op: 22 juni 2009, 22:06:01
Toevallig scroll ik op een dusdanige manier door dit topic, dat ik alleen de bovenste helft van het bordje zie.
Ik vraag me af wat een agent ziet als die bordje achter de voorruit op het dashboard ligt, en ook alleen de bovenste helft ziet ;)


logistiek

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 117
Reactie #45 Gepost op: 23 juni 2009, 12:50:32
de Sovam striping, zoals deze officiel heet, is van BZK en deze striping, politie / brandweer / ambulance is beschermd,
mogen dus alleen gevoerd worden door de daarvoor bestemde diensten.
dus het bordje zou als zodanig met strepen al zo geintrepeteerd kunnen worden,
en zou de eigenaar van het bordje al in de "problemen" kunnen brengen.
sterker nog BZK heeft de jacht geopend, en met name op voertuigen die sovam striping / of een afgeleide daarvan, gebruiken.
BZK wil graag uit het land horen welke voertuigen zo rond rijden of met striping die men zou kunnen aanzien als een hulpdienst.
dit zou problemen kunnen geven voor bv een dierenambulance die naast de striping ook nog eens blauwe lampen op het dak hebben zitten.
maar er zijn natuurlijk legio bordjes te verkrijgen die wel iets hebben met hulpverlening, daardoor is door de bomen het bos niet meer te zien. ook niet voor politie e.d. wie nu wat is enzo.
ik merk bij ons dat mensen graag zo'n bordje willen hebben, en deze mensen daardoor denken een aparte status te krijgen / creeren zodat zij wel ergens komen. ( en je wil niet weten wat men graag zou willen en of doen als zij het bord in bezit hebben.maar dit terzijde.)

ik zeg sterkte ermee.

groet

logistiek 8)


zaanen

  • Gast
Reactie #46 Gepost op: 5 augustus 2009, 09:41:53
Ik ben het wel met de agent eens.
Een brandweer fotograaf wordt gelinkt aan de brandweer.
Aangezien de brandweer keurig eigen fotografen heeft met dit soort bordjes kan ik me voorstellen dat een agent je eerder door laat.
Incidenten fotograaf is mogelijk al meer van toepassing. En wordt niet direct gelinkt met de brandweer.
Ik heb zelf een bordje Incidenten Fotograaf en Pers fotograaf op de voorruit geplakt.

Even voor de goede orde Iedereen mag de titel persfotograaf dragen perskaart of niet.
Iedere organisatie mag zijn eigen perskaarten maken en kunnen geaccepteerd worden door 112 of overige instanties activiteiten.
Keuze van de instantie.

Zelf heb ik ook een titelperskaart en niet 1 van de NVJ. of NVF.
Maar dat komt omdat ik niet voor 100% met de persfotografie bezig kan zijn omdat dit niet rendabel genoeg is op dit moment voor mij.
Hierdoor kom ik niet in aanmerking voor de kaart want mijn verdiensten in de fotografie stijgen ook niet die norm over.

Dit betekent niet dat ik meteen geen bordje mag voeren.

Echter terug naar brandweer fotograaf.
Er zijn genoeg alternatieve om aan te tonen dat je incidenten fotografeerd zonder dat er brandweer op je bordje hoeft te staan.
Mijn mening bordje brandweer fotograaf en brandweer is voor de brandweermedewerkers.
Persfotograaf en Incidenten fotograaf is voor de fotograaf die freelance / ( niet op loonlijst brandweer ) staat


JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Reactie #47 Gepost op: 5 augustus 2009, 10:12:12
Dit blijft waarschijnlijk een aanhoudende discussie.

Ik fotografeer ook, ben niet in het bezit van een PPK, of bordjes in welke vorm dan ook.
Je hoeft niet op een meter van het ongeval te staan, om op foto vast te leggen wat zich heeft afgespeeld..
Mocht je worden tegengehouden door oom agent, terwijl je op een kilometer van het incident bent, dan heeft dit een reden.
Ze staan er om de veiligheid voor de overige hulpverleners te waarborgen, of misschien moet de ambulance met spoed via deze weg richting het ziekenhuis, wie weet?

Wanneer er linten worden gespannen, blijf daar dan achter staan, want deze linten zijn niet voor niets opgehangen.
Een wit-rood gestreept lint, geeft aan dat er een gevaarlijke situatie is. In de meeste gevallen een gevaarlijke situatie voor het slachtoffer. Respecteer het leed van de slachtoffers en vertrek zonder iets te zeggen.
Klagen omdat je geen foto hebt kunnen schieten van andermans leed, blijft immers getuigen van ramptoerisme, of ben ik nou zo kort door de bocht?
En verdien je geld aan dit soort foto's, denk dan aan het gezegde "de een zijn dood, is de ander zijn brood"


zaanen

  • Gast
Reactie #48 Gepost op: 5 augustus 2009, 16:56:33
Gedeeltelijk ben ik het daarmee met je eens.
Echter bij een brand heb ik als fotograaf liever plekje voor het lint van publiek lees er is voor pers bij gevaarlijke situatie een 2de lintje gespannen.
Leed van andere mensen moet je totaal niet vastleggen.
Maak slachtoffers anoniem.
Ik heb mijn bordjes niet om door lintjes heen te mogen rijden.
Maar om bij een incident duidelijk te maken dat als ik een keer wel door een straat afzetting mag het duidelijker voor andere automobilisten is waarom ik dit mag.
Vaak zet ik hem voor de afzetting neer en loop dan wel verder.
Tenzij de afzetting ruim is opgezet en oom agent zegt rijdt maar door.


Tha-Nose

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 488
Reactie #49 Gepost op: 8 augustus 2009, 13:52:52
Beste Forumleden,

Ik heb een eigen site en maak voor een lokale omroep foto's. Van de lokale omroep heb ik een perskaart gekregen. ik was thuis en er kwam een melding binnen van een middel ongeval. ik ben daar dus heengegaan, onderweg heb ik mijn "brandweer fotograaf" voor voor de ruiten gedaan. ongeveer 3 kilometer voor het ongeval stond er een agent, die de weg afzette. ik liet daarop mijn perskaart zien, en van hem mocht ik er langs. 1 km voor het ongeval stond nog een agent, hierop liet ik weer mijn perskaart zien.  Deze agent heeft mij direct staande gehouden, en mijn perskaart moest ik inleveren. er bleek namelijk iemand te zien met een valse perskaart in de omgeving. ik was dus mijn perskaart kwijt en kon naar huis zonder foto's. ik ben daaarop naar het politiebureau gegaan, ze hebben mijn perskaart nagetrokken en daar was niks mis mee, deze heb ik inmiddels ook weer terug. wel  moest op het politiebereau  komen voor een gesprek. het bordje brandweerfotograaf dat mocht namelijk weer niet volgens de agent! ze hebben foto's gemaakt van het bordje, en het word nu opgestuurd naar de officier van justitie. ik heb de agent verteld dat ik deze gewoon netjes op intenet heb gekocht! maar volgens de agent, doe je je dan voor als iemand van de brandweer terwijl je dat NIET bent!. wat vinden jullie?, mag je daadwerkelijk niet zo'n bordje voor de ruiten?

 

Het is toch niet deze auto? Zie namelijk wel zo'n bordje bij de spiegel hangen...  ;D