aderlatingen

Auteur Topic: aderlatingen  (gelezen 12199 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Paul SEH

  • Gast
Reactie #30 Gepost op: 30 januari 2004, 19:40:43
Nu wil het toeval dat ik nu op het moment bezig met een aderlating bij een patient. Deze patient heeft een polycythaemia vera. Dus een te hoog bloed gehalte. De oorzaak hiervan is niet altijd bekend.
Zo zie je maar weer. Ook heden ten dage wordt het nog steeds met goed resultaat toegepast.  8)


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #31 Gepost op: 30 januari 2004, 22:22:28
Wel knap typen en een aderlating tegelijk
 ;D ;)

sorry kon het niet laten zal het niet meer doen ;D
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #32 Gepost op: 30 januari 2004, 22:50:43
Nu wil het toeval dat ik nu op het moment bezig met een aderlating bij een patient. Deze patient heeft een polycythaemia vera. Dus een te hoog bloed gehalte. De oorzaak hiervan is niet altijd bekend.
Zo zie je maar weer. Ook heden ten dage wordt het nog steeds met goed resultaat toegepast.  8)

Goed resultaat? Wat een zelfvertrouwen!

Henk.


Paul SEH

  • Gast
Reactie #33 Gepost op: 31 januari 2004, 15:24:51
Als het Hb zo hoog is dan is het bloed een stuk dikker en loopt dus niet zo snel in de zak. Daarom duurt het een tijdje 8) ik een liter bloed bij de patient had afgetapt. In tussentijd kan ik dus wel effe een stukje typen hoor.  ;D 8)
En het resultaat is inderdaad prima. Het bloedgehalte daalt en wordt daardoor ook weer een stuk dunner. 8)


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #34 Gepost op: 31 januari 2004, 20:59:13
Ik snap het ;)
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


Robert

  • Gast
Reactie #35 Gepost op: 1 februari 2004, 19:18:03
Een andere vorm van bloedafnemen is met gebruik van bloedzuigers. Bijvoorbeeld bij hevige zwelling waarbij de arteriele druk niet voldoende is om de veneuze afvloed te garanderen. Operaties aan gelaat, met name de tong of extremiteiten lenen zich op indicatie goed voor bloedzuigers.


kgbatn8

  • Gast
Reactie #36 Gepost op: 30 april 2004, 02:56:54
Ik snap niet dat de huisarts geen actie onderneemt. Ze tapt zoveel bloed bij haar zelf af dat het duidelijk een gevaar is. In dit soort gevallen in een RM wel op zijn plaats. IBS lijkt me nog iets te ver gaan in dit geval maar als ze zo doorgaat dan komt het er misschien wel van. Als de huisarts terminste actie wil ondernemen.

Maar toch wat doet ze met al dat bloed? Het lijkt me toch echt een vorm van automutilatie (komt erg veel voor bij border-liners). Of het is een vorm van haar eigen grenzen testen, tot hoeveel bloed ze kan gaan voordat het misgaat.

Mijn raad: Neem alsnog contact op met de huisarts en wijs hem op zijn verantwoordelijkheid. Zoniet met het RIAGG.

Wat de vriendin zelf betreft, niet ingaan op het aandacht trekken wat ze er mogelijk mee wil. Het kan zijn dat het hierdoor iets erger gaat worden maar geloof mij, dit is vaak de beste oplossing. Als je haar aandacht blijft geven dan zal ze het ook blijven doen. En met negeren heb je nog een kans dat het een keer ophoudt. Misschien als je de kans ziet de naalden wegnemen, want hoe komt zij er eigenlijk aan?

Veel sterkte met jou en je vriendin.

het is heel moeilijk je vriendin geen aandacht te geven als je weet dat de rest van het hulpverleningswereldje laat zitten( geloof mij ben met vriendin bij politie brandweer gggd riagg etc geweest was bijna zelf gek geworden) en geloof mij de andere kant van de balie van het riagg is heel iets anders dan dat je als hulpverlener zou  willen denken dit heb ik echt van te dichtbij gezien benader haar steeds positief probeer probleem onderwerpen niet meer zo zwaar te laten lijken als het te zwaar wordt voor jouw als vriendin zeg dat haar echt... sterkte veel sterkte :'(