GRIP 4 Acht doden, 1 zwaargewonde, 8 gewonden bij aanslag Koninginnedag - Apeldoorn 30-04-2009

Auteur Topic: GRIP 4 Acht doden, 1 zwaargewonde, 8 gewonden bij aanslag Koninginnedag - Apeldoorn 30-04-2009  (gelezen 159945 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Voorkomen is beter dan genezen, dat is waar. Maar welke ziekte ga je dan bestrijden?

Anders kun je van ieder evenementje wel een vesting gaan maken...

Nee, dan kun je geen evenement meer houden. Dan is de analyse: hier komen meer dan zoveel mensen op af, er zijn een x aantal publieke figuren aanwezig dus dit is een mogelijk doelwit voor een gek. Dus gaan we dit beveiligen. Dat gaat heel veel geld kosten. Dat kan de samenleving niet dragen. Dus schaffen we het evenement af of we trekken de vergunning in.

Welk evenement? Dries Roelvink komt zingen in de dorpskroeg. ( Nou is dat m.i. sowieso al iets verschrikkelijks maar het gaat om de casus)

Voorkomen is beter dan genezen zou dus betekenen dat we onszelf opsluiten in huis en vooral niets doen. Dat is geen leven. Geef mij feest, geef mij samenzijn, geef mij vrienden,bier en muziek! Leve het risico!


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Onzin.

 Waarom? geen idee

waarom plaats je dan deze opmerking...?  ???


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Geef mij feest, geef mij samenzijn, geef mij vrienden,bier en muziek! Leve het risico!

Het volk wil brood en spelen!! Hoezee!! Driewerf hoera!!!
 ::) ;D

Onzin.

De eerste Bavaria City Race in Rotterdam in 2005. Er was geen dreiging toch werd publiek en evenement gescheiden dmv barriers maar ook publiek en overige verkeer werden op de kruising Schiedamsedijk, Westblaak gescheiden door dikke stalen barriers. Waarom? geen idee kennelijk had er iemand over nagedacht dat dat veiliger was.

Gek he, afscheiding tussen racewagentjes en publiek? Dit is een ander soort veiligheid dan in deze casus bedoeld wordt. Het 1 is ongevallen uitsluiten / beperking, het ander dreiging van terroristische aard.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Super getrainde, voorbereide en gemotiveerde terroristen zal je nooit kunnen tegenhouden. Je kan alleen aan schade beperking doen. Voor gelegenheidsterroristen zoals Karsten hadden volgens mij simpele maatregelen zoals afgesloten straten met barriers of obstakels zodat hij geen vaart kan maken best wel geholpen om hem te demotiveren deze daad uit te voeren. Alleen wat is de kans op zo'n gelegenheidsterrorist versus de kosten/maatregelen die je moet nemen. Als Obama naar NL komt... wedden dat dan wel hele gebieden afgesloten worden... ook voor de gebeurtenissen in apeldoorn.

Het is een geval van wat accepteer je en hoe open wil je je festiviteiten laten plaatsvinden.


Merijn V

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 116
Sorry van de aangepaste posting, ging niet express.

Dinges, natuurlijk begreep ik de casus het ging om het stukje waar stond "OOK" het publiek was afgescheiden van het overige verkeer door dikke stalen barriers.

Tijdens het onderzoek is het motief niet aangetoond, ook was er geen sprake van enige teroristiche dreiging. Mijn conclusie het was gewoon een gek die je in het dagelijks verkeer ook regelmatig tegen komt, zeker bij werk langs de weg of bijvoorbeeld bij alcohol controles. Alleen zijn we er dan alerter op omdat we professional zijn en treffen we wel maatregelen om onszelf te beschermen.

Dan komt mijn vergelijking met Rotterdam terug en is mijn vraag waarom daar 5 jaar geleden en de daarop volgende festiviteiten al wel gebruik van barriers om publiek en overig verkeer te scheiden en anno 2009 in Apeldoorn niet? De risico inventaristaie moet ongeveer het zelfde zijn geweest en de vraag wat accepteer je wel en wat niet dus ook.

Er moet toch nog iemand , buiten T, een foutje gemaakt hebben?

Mijn mening blijft staan was er in het bedrijfsleven zo afgezet en waren er mensen omgekomen dan had de werkgever gehangen (en terecht). Bij de overheid doet men een onderzoek, concludeert men "het had niet voorkomen kunnen worden" en doen korpschef en burgemeester de volgende uitspraak: "Roelofs en De Graaf hebben daar naar eigen zeggen nooit aan getwijfeld. Roelofs spreekt dan ook niet zo zeer over opluchting. ‘Het is meer trots wat ik voel.”

Waarbij ik er heel voorzichtig nog even op wil wijzen dat er 8 mensen omgekomen zijn...

Ik leg me er verder maar bij neer en wens de nabestaande nogmaals sterkte.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Een gek stop je niet. Als ik morgen een rugzak met explosieven omhang, kan ik gaan en staan waar ik wil. Als ik in mijn auto stap, kan ik doen wat ik wil.
Met een wapen loop je ieder willekeurig pand binnen. Kijk naar high-school-shootings in Amerika, Duitsland, Finland, etc.
Tegen dit soort uitspattingen begin je niets.

En triest maar waar, ik leg me er ook verder bij neer.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
errrrrrrg slechte zaak................ Op zulke momenten moet je gewoon 1000% op je communicatie kunnen vertrouwen... :-X

http://www.nos.nl/nos/artikelen/2009/09/art000001CA2D79F06C6B2B.html
 
20:30 04 September 2009
C2000 functioneerde niet optimaal

Het communicatiesysteem van de hulpdiensten, C2000,vertoonde gebreken op Koninginnedag. Het gevolg was dat de de beveiliging van koningin Beatrix toen niet optimaal was. Dat staat in het rapport van de Inspectie Openbare Orde en Veiligheid over de aanslag op 30 april in Apeldoorn.

Zo blijkt dat de opdracht, direct na de aanslag, aan alle beveiligers op straat om zich naar de bus met de koningin te begeven, niet bij alle betrokkenen was aangekomen.

De politiebond ACP dringt erop aan dat er onmiddellijk een alternatief komt voor het haperende communicatiesysteem.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Op RTL 4 momenteel een indrukwekkende reportage omtrent deze zwarte dag.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Zag zojuist in die reportage 2 rode kruis medewerkers lopen met honden. Waar dienden die voor?


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Zag zojuist in die reportage 2 rode kruis medewerkers lopen met honden. Waar dienden die voor?


Waarom stonden er RK-medewerkers klaar met honden? Of zijn die beelden erin gemonteerd door RTL 4? Niet dat er s.o's onder het puin lagen... ::)