GRIP 4 Acht doden, 1 zwaargewonde, 8 gewonden bij aanslag Koninginnedag - Apeldoorn 30-04-2009

Auteur Topic: GRIP 4 Acht doden, 1 zwaargewonde, 8 gewonden bij aanslag Koninginnedag - Apeldoorn 30-04-2009  (gelezen 160716 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Koninginnedagdrama TV-Moment 2009

http://www.telegraaf.nl/prive/5690054/__Koninginnedag-_drama_TV-Moment__.html?p=19,1
do 31 dec 2009, 21:47

AMSTERDAM -  Van de twee meest besproken tv-momenten van het jaar belandde er een niet eens in de top 3.

Dit bleek na de uitslag van het SBS-programma Het TV-Moment van het jaar.

Het Koninginnedagdrama was uiteraard het meest besproken tv-moment in 2009. Astrid Kersenboom van de NOS, die destijds commentaar gaf: "Ik kan het me goed voorstellen omdat we er allemaal live naar hebben zitten kijken."

(...)
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
'Ik wist: het is nu of nooit'

http://www.bndestem.nl/algemeen/cultuur/6139693/Ik-wist-het-is-nu-of-nooit.ece
maandag 25 januari 2010 | 08:01 | Laatst bijgewerkt op: maandag 25 januari 2010 | 09:18


foto: bndestem
Fotograaf Pim Ras toont de Zilveren Camera, met als decor de foto waarmee hij de onderscheiding in de wacht sleepte.

den haag - Fotograaf Pim Ras heeft gisteren de Zilveren Camera 2009 gewonnen.Hij kreeg de fotoprijs voor een foto van het drama tijdens Koninginnedag in Apeldoorn.

Op de foto zijn zowel Karst T., de dader van de aanslag op Koninginnedag, als het doelwit van zijn actie (de bus met de Koninklijke familie) te zien. Drie vragen aan de winnaar.

- Hoe heb je deze foto gemaakt? Was je zo koelbloedig om deze onverwachte gebeurtenis precies op dat moment te fotografen?

"Ik volgde met een aantal anderen de bus, hoorde een knal, draaide me om, en bij de tweede knal zag ik die Suzuki en mensen die door de lucht vlogen. Toen de auto langs mij heen draaide was er iets in mij dat zei: 'je moet achter die auto aan'. Tussen het moment dat ik ben gaan rennen, bij die auto aankwam en ben weggehaald daar, heb ik tien beelden gemaakt. Twee ervan waren scherp."

- Wist je toen je de foto's maakte al: dit wordt een prijswinnende foto? "Nee, pas later zag ik de combinatie tussen beide beelden: Karst T. en de bus. Mijn vrouw zegt wel eens 'het is een lucky shot', maar dat ben ik niet met haar eens. Ik ben op het juiste moment toch uit die groep weggelopen, ik wist op de een of andere manier toch: ik moet naar die auto toe. Wat dat is geweest, weet ik tot op de dag van vandaag niet."

- Waarom heb je juist deze foto ingestuurd?

"Ik wist gewoon dat dit het enig onderwerp was waarmee de Zilveren Camera te winnen was dit jaar. Die aanslag was het nieuwsmoment van het jaar. Eerst viel er een vliegtuig bij Schiphol op de grond. Maar als dit dan gebeurt, dan weet je: dat dit het moment wordt. Ik wist: het is nu of nooit.

Het was of Robin Utrecht, die ook en foto van de aanslag instuurde, of ik. Mijn foto is een icoon voor deze gebeurtenis. Over vijftien jaar zie je deze foto en dan herinner je je nog steeds waarover het gaat."
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Blog: Buikpijn bij Karst T. en de Zilveren Camera

http://www.tctubantia.nl/algemeen/opinie/weblogs/6145638/Blog-Buikpijn-bij-Karst-T-en-de-Zilveren-Camera.ece
door Frank Timmers. dinsdag 26 januari 2010 | 10:44 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 26 januari 2010 | 17:25

WEBLOG - Soms kun je maar beter een jaartje overslaan, met die Zilveren Camera. Deze belangrijkste prijs voor fotojournalisten in Nederland werd dit weekeinde uitgereikt aan Pim Ras. En dus moesten lezers en kijkers van kranten, websites en televisie zondag en maandag kijken naar het bebloede achterover hangende hoofd van Karst T. in zijn tot stilstand gekomen Suzuki.

Vorig jaar heb ik familie in Enschede mogen interviewen van een van de slachtoffers. Ik herinner me de verslagenheid in huis, hun waardering voor het bezoek van prinses Maxima en kroonprins Willem Alexander, de aanwezigheid van een babytje en de foto’s die voor het incident op Koninginnedag waren gemaakt. De jonge vrouw, vrolijk in oranje, onbekommerd.

De cynische gedachte dringt zich aan mij op dat sinds gisteren nabestaanden van de zeven door Karst T. doodgereden oranjegezinden zich gesteund voelen in de rouwverwerking. Het totaal zinloze blijkt nu ineens toch zinvol te zijn. De dood heeft geleid tot een prijs voor een fotograaf. Applaus, champagne.

Maar zo is het natuurlijk niet. In al die huiskamers zijn de nog niet geheeld wonden opengereten, wellicht dieper geworden dan ze waren door deze totale blijk van gevoelsloosheid. In een interview las ik dat de winnaar ‘wel een dubbel gevoel’ had, maar zijn geweten terzijde schoof met: “Nieuwsfotografie is nu eenmaal hard”.

Hij heeft met dat laatste volkomen gelijk, maar daar gaat het niet om. De aanwezigheid van journalisten of fotojournalisten bij Koninginnedag mag niet worden gezien als een bijzondere verdienste van deze mensen. Het is een jaarlijks terugkerende klus voor keurig geaccrediteerde verslaggevers. Het zou toch wat zijn geweest als de fotograaf deze foto niet had gemaakt. Ik zie ook wel dat Pim Ras het goede moment heeft vastgelegd: de koninklijke bus rijd achterlangs, maar ook dat verandert er niet veel aan.

Deze foto – uit een reeks van vier - inzenden voor een prijs, deze foto de prijs toekennen? het had wat mij betreft niet gehoeven. Nieuwsfotografie is soms hard maar een prijs voor nieuwsfotografie hoeft niet bikkelhard en gevoelloos te zijn. Media hadden de foto niet hoeven te laten zien omdat die – zo luidden te teksten erbij – nu eenmaal toch al in het geheugen gegrift is. Had de prijs een jaartje overgeslagen.
Samen sterk in de hulpverlening!


ralpje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 396
Ik krijg een beetje buikpijn van die reactie van meneer Timmers, maar dat zal wel aan mij liggen :|


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Thriller over Koninginnedagdrama

http://www.destentor.nl/regio/apeldoorn/apeldoorn/6265919/Thriller-over-Koninginnedagdrama.ece
donderdag 18 februari 2010 | 12:52 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 19 februari 2010 | 00:27

APELDOORN - Uitgeverij Cargo brengt medio april een thriller op de markt waarin het drama op Koninginnedag 2009 in Apeldoorn centraal staat. De thriller heet eenvoudigweg ‘Koninginnedag’ en is geschreven door misdaadauteur Willem Asman.

Volgens uitgeverij Cargo legt Asman met deze thriller ‘met pijnlijke precisie’ bloot wat er speelt in Nederland: de nieuwe hufterigheid, de macht van de media, de dolende politiek en de ongerichte volkswoede.

De auteur maakt in zijn thriller gebruik van de harde feiten: de aanslag door Karst T. rond het middaguur op Koninginnedag. Hij boort zich met zijn zwarte Suzuki Swift door de menigte in Apeldoorn en botst op het monument De Naald. In het verhaal van Asman bevindt minister-president Jan Peter Balkenende zich op dat moment in Warschau. Halsoverkop vliegt hij met het regeringsvliegtuig terug naar Nederland. In zijn gevolg bevindt zich een jonge vrouw, een communicatieadviseur, ingehuurd om het imago van Balkenende te verbeteren. Zij blijkt een vrouw met geheimen te zijn.

Willem Asman, voorzitter van het Genootschap van Nederlandstalige Misdaadauteurs (GNM), schreef eerder ‘De Cassandra Paradox’ (genomineerd voor de Gouden Strop 2006), ‘Brittannica’ en ‘Wondermans eindspel’. De laatste thriller belandde vorig jaar op de shortlist voor de Vlaamse thrillerprijs De Diamanten Kogel.

Het is overigens niet de eerste keer dat de aanslag in Apeldoorn - indirect - wordt opgevoerd in een thriller. Tomas Ross had in zijn vorig jaar verschenen boek ‘Het meisje uit Buenos Aires’ een bijrolletje bedacht voor aanslagpleger Karst T. Hij zou in de fantasie van Ross destijds beveiliger zijn geweest op villa De Eikenhorst in Wassenaar, waar Willem-Alexander en Máxima wonen.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Koninginnedag Apeldoorn 'ingetogen feest'

http://www.nu.nl/algemeen/2193995/koninginnedag-apeldoorn-ingetogen-feest.html
Uitgegeven: 26 februari 2010 13:23
Laatst gewijzigd: 26 februari 2010 13:54

APELDOORN - Paleis Het Loo wordt onderdeel van het programma van Koninginnedag in Apeldoorn dit jaar. De dag zelf krijgt zowel een ingetogen als feestelijk karakter, zei de voorzitter van de stichting Oranjefeesten Apeldoorn vrijdag.
 
© ANPHet paleis in Apeldoorn zal tegen gereduceerd tarief te bezoeken zijn. Afgelopen jaar kwamen nabij monument De Naald acht personen om, inclusief de dader van de mislukte aanslag op de koninklijke bus.

Bij het monument zullen hulpverleners aanwezig zijn om indien nodig troost te bieden, aldus voorzitter Simon Boon. ''Er is hulp aanwezig. We laten deze plek en de mensen die daar komen, niet aan hun lot over.''

Monument
De Stuurgroep Koninginnedag, vorig jaar opgericht om het koninklijk bezoek in goede banen te leiden, komt nog altijd bijeen. Vanwege het bijzondere karakter van het feest dit jaar blijft deze groep, waarin onder anderen de burgemeester zit, bij elkaar komen.

Op de dag voorafgaand aan Koninginnedag wordt een monument onthuld. Deze herdenking zal een besloten karakter krijgen, aldus de gemeente Apeldoorn. Hier draait het om de genodigden, slachtoffers en nabestaanden.

© ANP
Samen sterk in de hulpverlening!


JM

  • Arnemuiden, Zeeland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 463
  • Arnemuiden 4534
Ouders Karst Tates spreken met nabestanden Koninginnedagdrama

NOS Update: dinsdag 6 apr 2010, 19:51

De ouders van Karst Tates hebben de afgelopen weken gesproken met nabestaanden van de slachtoffers van de aanslag op 30 april 2009. Dat zegt Hilda Huizinga, de zus van één van de slachtoffers.

Nabestaanden vroegen via slachtofferhulp om contact met de ouders van de dader. Karst Tates reed op Koninginnedag in Apeldoorn met zijn auto in op het publiek. Daarbij kwamen zeven toeschouwers om het leven.

Huizinga over de ouders: "Voor die mensen is het net zo goed een drama. Hij was al twintig jaar het huis uit. Dus dan kun je ze ook niets verwijten. Ze hebben hun best gedaan om hun kinderen op te voeden, dat doen wij ook. En als er dan een van het pad afdwaalt, dan kun je hen dat niet kwalijk nemen."

De handen van Karst
Volgens Huizinga werd er ook gepraat over hoe de ouders die fatale Koninginnedag beleefden. "De ouders hadden eerst zoiets van: De auto is gestolen. Maar op een gegeven moment hebben ze zijn handen gezien aan het stuur. En die moeder zegt: 'Dat zijn de handen van Karst'."

Koningin Beatrix zal op 29 april aanstaande, een dag voor Koninginnedag, een monument onthullen ter nagedachtenis aan de slachtoffers.

bron


rozema12

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 513
Ouders Karst Tates bezoeken familie van slachtoffers 30 april

 
APELDOORN - Twee uur duurde het bezoek van de ouders van Karst Tates aan mevrouw Teunissen in Apeldoorn. ,,Het was heel indrukwekkend'', vertelt Teunissen. ,,Die twee uur waren zo om.'' Al kort na de aanslag wilde de familie van Addy Teunissen de ouders van de dader ontmoeten. ,,We wisten niks van Karst, we wilden weten of zijn ouders het hadden zien aankomen'', zegt Hilda Huizinga, zus vanAddy.


Onder begeleiding van Slachtofferhulp bezochten de ouders van Karst begin maart de familie van Addy. Het was hun eerste bezoek aan nabestaanden. Twee moeders, die allebei hun zoon verloren bij de aanslag op Koninginnedag, ontmoetten elkaar. ,,Het was heel meelevend, naar beide kanten toe'', vertelt mevrouw Teunissen. ,,Ze voelden zich heel opgelaten, maar zij kunnen er toch ook niks aan doen.We wilden helemaal geen excuses horen. Iedereen probeert zijn kinderen netjes op te voeden, dat gaat weleens mis.''

Moeder Teunissen en zus Hilda hebben het bezoek erg op prijs gesteld. ,,Zijn moeder had iedere week contact met hem, ze wist dat het niet goed ging'', vertelt Hilda. De ouders van Tates stuurden de familie Teunissen enkele dagen later een kaartje om ze te bedanken voor het bezoek. ,,Dat vond ik wel netjes. Het zijn hele aardige mensen'', zegt mevrouw Teunissen.

Na de familie Teunissen hebben de ouders van Karst nog enkele families bezocht. Niet alle nabestaanden wilden hen ontvangen. Apeldoorner Jan van den Berg, die zijn vrouw bij het drama verloor, stelde er geen prijs op. ,,Ik had het gevoel dat Slachtofferhulp er een soort reünie van wilde maken. Ik had er geen behoefte aan, hoewel ik vind dat die mensen er in feite ook niets aan kunnen doen.''

Bron: stentor.nl


rozema12

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 513
Alle auto's weg in stuk stad op 29e
door Angelique Rondhuis en Johannes Rutgers. woensdag 14 april 2010 | 06:02

APELDOORN - In een gebied rond de Loolaan en De Naald geldt op 29 april een streng veiligheidsbeleid. Zo is het in die buurt verboden voertuigen in de open lucht te parkeren.

Op de 29e onthult koningin Beatrix samen met burgemeester Fred de Graaf een monument ter herdenking van het Koninginnedag-drama van vorig jaar. Bij die onthulling is vrijwel de gehele koninklijke familie aanwezig. Met het oog op de veiligheid hebben gemeente en openbaar ministerie een zogenoemde noodverordening opgesteld. Een bepaling daaruit is dat omwonenden hun auto's en motoren niet bij hun huis, zelfs niet op de eigen oprit mogen parkeren. Een voertuig mag alleen in een afgesloten ruimte staan. Auto's die toch zichtbaar zijn in het betreffende gebied, worden weggesleept.

Een soortgelijke maatregel gold vorig jaar tijdens de herdenking die een week na Koninginnedag in Orpheus werd gehouden.

Naast het parkeerverbod zijn er meer veiligheidsmaatregelen. De politie is bevoegd 'alle maatregelen te treffen en bevelen te geven die zij noodzakelijk oordeelt met het oog op de handhaving'. De politie kan iedereen in een gebied rond De Naald zonder meer daar weg sturen. Dat geldt voor het stuk stad dat wordt begrensd door de Wildernislaan/Bosweg, Koning Lodewijklaan, Soerenseweg/ Madurolaan, Amphion, Loolaan en Piet Joubertstraat/ Loseweg. Ook het Paleispark valt onder dat regime.

Onduidelijk was gisteravond of het absolute parkeerverbod voor precies hetzelfde gebied geldt.

In de noodverordening staat verder dat het verboden is om te klimmen in of op bouwwerken; zowel gebouwen als andere objecten.

Het tankstation aan de Zwolseweg, vlakbij De Naald, mag die dag niet bevoorraad worden. Er kan overigens wel getankt worden.

De noodverordening geldt donderdag 29 april van 9 uur tot 20 uur. De gemeente Apeldoorn maakt donderdag meer bekend over de herdenking zelf.

Bron: stentor.nl


rozema12

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 513
'Karst Tates werkte voor kroonprins'

Uitgegeven: 14 april 2010 14:11
Laatst gewijzigd: 14 april 2010 14:25

AMSTERDAM - De dader van de aanslag op Koninginnedag in Apeldoorn in 2009, Karst Tates, zou in 2003 door kroonprins Willem-Alexander zijn ontslagen als beveiliger van Villa Eikenhorst in Wassenaar.
 
© ANPDat beweert althans bestsellerauteur Tomas Ross tegenover weekblad Story. Ross zegt van "een vooraanstaand persoon die beschikt over contacten in de allerhoogste kringen" te hebben gehoord dat Tates de kroonprins zou kwalijk nemen hem te hebben weggestuurd.

Tates zou op staande voet zijn ontslagen toen in de media foto's verschenen van de verbouwing van Villa Eikenhorst. De kroonprins had het beveiligingsbedrijf waar Tates werkzaam zou zijn geweest juist ingehuurd om dat te voorkomen.

Aanslag

De 38-jarige Karst Tates reed tijdens de viering van Koninginnedag met zijn auto door de afzettingen en het publiek, om uiteindelijk tot stilstand te komen tegen het monument De Naald. Juist op dat moment passeerde de Koninklijke Familie in een open bus.

Bij de aanslag vonden acht mensen, onder wie Tates zelf, de dood. Nog eens tien mensen raakten gewond.

Het motief van Tates is nooit duidelijk geworden.


Rijksvoorlichtingsdienst

De Rijksvoorlichtingsdienst wil niet op het bericht reageren. Een woordvoerder van het Landelijk Parket van het Openbaar Ministerie, waar de RVD naar verwijst, kon niet onmiddellijk reageren.

bron: stentor.nl