Catering / verzorging hulpverleners bij calamiteiten

Auteur Topic: Catering / verzorging hulpverleners bij calamiteiten  (gelezen 23060 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #10 Gepost op: 2 mei 2009, 11:22:24
Ja, maar bij een beetje calamiteit zit je zo op 100 man/vrouw hoor. Ik heb het dan niet alleen over brandweer maar ook over ambulance en politie/ toezicht en kmar personeel.
Volgens mij verzorgd nu de brandweer alleen voor zichzelf en eventueel voor ambulance personeel. Ik dacht dat de politie zijn eigen verzorging had.
Bij zo'n wagen die ik me voorstel kan iedereen terecht. Geen (toegestroomd) publiek natuurlijk.  ;D
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #11 Gepost op: 2 mei 2009, 12:00:54
Het zou naar mijn idee ook uitgebreid kunnen worden naar het verzorgen van slachtoffers.
Als we kijken naar het neerstorten van het vliegtuig (waar dit topic eigenlijk over gaat) dan waren daar ook mensen bij die niet gewond waren maar toch een eerste opvang nodig hadden.
Nu zijn deze mensen opgevangen in volgens mij een sportzaal (weg van het ongeluk), ook goed natuurlijk.
Maar stel je voor dat er geen opvang in de buurt is dan moet je iets bedenken in de nabijheid van het ongeluk.
Ik wil hiermee niet zeggen dat het niet goed geregeld is, maar er zou nog iets verbeterd kunnen worden misschien.
Als we het op een andere, misschien betere manier zouden doen dan heb je niet genoeg aan een snackbar in de buurt of de inzet van een haakarmbak met toebehoren denk ik.
Volgens mij zaten er meer dan 300 mensen in het vliegtuig van Turkisch Airlines.
Tel daar de inzet van hulpdiensten bij op en je zit zo aan de 500 mensen. (x 3 broodjes = 1500 broodjes alleen al) Daar kan geen snackbar tegenop!  :)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #12 Gepost op: 2 mei 2009, 12:03:52
En nog een opmerking erbij... Ik weet ook niet of b.v. het Leger des Heils deze taak zou moeten gaan uitvoeren.
Ik denk wel dat ze er geschikt voor zijn. Zij hebben denk ik al een stuk ervaring hierin.
Maar het zou ook goed kunnen dat de overheid (b.v. brandweer) deze taak op zich gaat nemen.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


FF_holland

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 869
  • Leuk forum!
Reactie #13 Gepost op: 2 mei 2009, 12:05:21
Volgens mij zaten er meer dan 300 mensen in het vliegtuig van Turkisch Airlines.
Volgens mij waren het er maar 134 of 135 ;)

maar zullen we teruggaan naar het topic (evt. een nieuwe starte) voordat we op ons hoofd krijgen? O0


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #14 Gepost op: 2 mei 2009, 12:07:56
Ik heb Maarten al een berichtje gestuurd maar nog geen reactie over een nieuw topic.
En ok, sorry.... verkeerde inschatting met betrekking tot het aantal inzittenden.

Groeten Jan.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


CPrime

  • Agent / Medewerker GGP - Eenheid Amsterdam
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
Reactie #15 Gepost op: 2 mei 2009, 12:12:25
Hebben we hier de O&V (Opvang & Verzorging) van het rode kruis niet voor?
Dierenambulance Amsterdam - Chauffeur, Dierenhulpverlener (bijrijder), centralist, lid bootteam, Coördinator Calamiteiten- en Rampenteam. EHBO  -BLS &


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #16 Gepost op: 2 mei 2009, 12:22:37
Hebben we hier de O&V (Opvang & Verzorging) van het rode kruis niet voor?
Deels wel denk ik, maar toch alleen voor slachtoffers? En ik weet niet of dit voor iedere betrokkene is. In eerste instantie alleen voor gewonden dacht ik.
In tweede instantie bij b.v. een grip3 wel volgens mij.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #17 Gepost op: 2 mei 2009, 13:20:49
Het zou naar mijn idee ook uitgebreid kunnen worden naar het verzorgen van slachtoffers.
<knip>
Volgens mij zaten er meer dan 300 mensen in het vliegtuig van Turkisch Airlines.
Tel daar de inzet van hulpdiensten bij op en je zit zo aan de 500 mensen. (x 3 broodjes = 1500 broodjes alleen al) Daar kan geen snackbar tegenop!  :)

Ik denk dat je slachtoffers van een ongeval in geen geval moet laten eten/drinken....
(maar misschien dat de medici op dit forum er anders over denken, dan hoor ik dat graag...)

ps ik hoor op tv bij zo'n spoed-hulp (volgen van cpa/ambulancebroeders etc) altijd vragen wat en wanneer men voor het laatst gegeten heeft, en dat men tot nader onderzoek uitwijst dat er daadwerkelijk niets aan de hand is met iemand, er niet gegeten of gedronken mag worden, met andere woorden, men moet zo veel mogelijk nuchter blijven... (om complicaties bij een eventuele operatie uit te sluiten danwel te voorkomen....)

Nu zijn deze slachtoffers wel zeer laag getrieërd, (neem ik aan), maar toch is eventueel letsel (door de aanwezige adrenaline) misschien nog niet opgemerkt...
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


Barbie-crosser

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 2 mei 2009, 13:39:07
En nog een opmerking erbij... Ik weet ook niet of b.v. het Leger des Heils deze taak zou moeten gaan uitvoeren.
Ik denk wel dat ze er geschikt voor zijn. Zij hebben denk ik al een stuk ervaring hierin.
Maar het zou ook goed kunnen dat de overheid (b.v. brandweer) deze taak op zich gaat nemen.


Met wat Goodwill van omstanders in de buurt, lukt t elk mens

Ook ik zelf ( ik haa t 1 x aan als voorbeeld aangezien ik liever niet heb dat mensen denken da ik zo goed ben, want alle eer komt wat mij betreft de Hulpverleners toe ) , heb eens voor ruim 100 man in de buurt, gewoon spontaan, gezorgd dat er Koffie, thee.. en ff later bij hoge temperaturen allemaal fris drank hebben gekregen.. Ik heb in geval van nood altijd een zeer aantal flessen Ranja klaar staan
En ik kan je verzekeren, dat ze er heeeeeel blij mee waren.. vooral de brandweer.. mensen zeg, die lopen me zwaar beladen verpakt en gezakt

Ook frikandellen ect heb ik in huis.. knakworstjes ect.. gewoon altijd handig voor zowel onszelf als onverwachte calimiteiten

Dus Iedereen kan hun steentje bijdragen

 ;)


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #19 Gepost op: 2 mei 2009, 13:44:14
heel netjes, en ook zeer royaal van je, maar ik denk dat je in Nederland redelijk "uniek" bent, met zo'n gulle hand bij calamiteiten...
De meeste mensen zullen denken: ze krijgen er voor betaald, laat ze het zelf maar oplossen, of iets dergelijks....
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.