Tilvaardigheden

Auteur Topic: Tilvaardigheden  (gelezen 3758 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jasper

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 168
Gepost op: 21 januari 2004, 13:25:46
Voor de afdeling Nijmegen heb ik als fyiotherapeut een les tilvaardigheden gegeven. Ik heb dit gedaan n.a.v. het cursus materiaal, uitegeven door het Landelijk Bureau, maar daar wordt ik niet echt veel wijzer van en ik vindt het niet echt toegespitst op het tillen in bv EHBO-situaties. Worden er binnen andere afdelingen ook cursussen tiltechnieken gegeven? Zo ja, welke lesstof wordt er behandeld en wordt er specifiek geoefend op het tillen van personen bv naar een brancard? Misschien dat we door informatie uit te wisselen het niveau van de lesstof wat op kunnen krikken.
Grt Jasper


SB Calamiteiten UMCN / Event Medical Service Uden / Het Nederlandse Rode Kruis afd. Nijmegen


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #1 Gepost op: 21 januari 2004, 20:19:45
Dat kan kloppen. Ik denk dat je les heb moeten geven in tiltechnieken die binnen de verpleging gangbaar zijn.

Hoewel de "EHBO" tak het bekenste is, houden veel rode kruizers zich bezig met mantelzorg en de hulp aan gasten van de vakantieprojecten. Los van het feit dat hun ruggen kostbaarzijn, vallen deze vrijwilligers ook onder de ARBO wet en moeten ze uit hoofde daarvan ook de nodige functietrainingen aangeboden krijgen.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #2 Gepost op: 22 januari 2004, 14:02:48
In het SOSA Ambulancezorg-handelingenboek staat informatie en foto's omtrent de til/verplaatsingstechnieken die in ambu/ehbo-situaties gebruikt kunnen worden.

Bij de afdeling Zandvoort geven de verpleegkundiugen les in die verplaatsingstechnieken, in de praktijk wordt er geoefend met cursisten en later wordt natuurlijk ervaring opgedaan met verplaatsten/tillen van patienten in reele situaties. Momenteel gebruiken wij het SOSA handelingenboek voor de ambulancezorg bij de theorie en praktijklessen van de rode kruizers. Het is een practisch instructieboek, daarnaastgebruiken we een aantal delen uit het boek voor ambulancechauffeurs waarin de theorie en achtergronden van de ambulancezorg staat,  de zgn. ABCDE-modules.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #3 Gepost op: 22 januari 2004, 20:50:31
Goede insteek die een soepele samenwerking ten goede komt.


Jasper

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 168
Reactie #4 Gepost op: 24 januari 2004, 22:20:48
Hartelijk dank voor je antwoord Joffrey. Ik zal eens proberen om dat boek te bekijken en zien wat ik er mee kan. Ik houd me overigens nog steeds aanbevolen voor suggesties. 8)
Grt Jasper
SB Calamiteiten UMCN / Event Medical Service Uden / Het Nederlandse Rode Kruis afd. Nijmegen