procdures en ervaringen bij het zagen van stormhout

Auteur Topic: procdures en ervaringen bij het zagen van stormhout  (gelezen 2121 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

sjonny20

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 51
Gepost op: 5 mei 2009, 10:55:31
hai,

voor mijn afstudeer project op de bosbouw school ben ik benieuwd naar de procedures stormhout zagen bij de versschillende brandweerkorpsen in NL
ik denk dan wie zagen er, hebben deze mensen ervaring met zagen, de hoeveelheid aandacht wordt er besteedt aan de motorkettingzaag in ede op leiding. en ik zoek fotos van het verwijderen van stormschades.
wie kan mij hier bij helpen.

met vriendelijke groet
jean marc




SiebJr

  • Vrijwillige Brandweer - Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 118
Reactie #1 Gepost op: 7 mei 2009, 14:50:08
Bij stormschade wordt er gekeken door de bevelvoerder welke manschappen hij ter beschikking heeft en wie hij de opdracht geeft om te zagen. Afhankelijk van de melding en de ervaring van de manschappen. Bij ons (vrijwillige brandweer) zijn er enkele die meer ervaring hebben dan andere, en zullen eerder de opdracht krijgen om de motorkettingzaag te gebruiken.

Qua opleiding wordt binnen brandwacht 1e klasse aandacht geschonken bij het zagen met de motorkettingzaag. Voornamelijk op plakken zagen op hangende en dragende takken. maar de nadruk ligt voornamelijk op het gebruiken van de zaag en hoe het materiaal in elkaar steekt. Daarnaast de procedure (veiligheid) bij het opstellen.

Daarnaast vraagt de Oefen (herziene) leidraad ook binnen de oefeningen voor het gebruikmaken van de motorkettingzaag. Hoe deze aan bod komt, is per korps denk ik anders. Zo gaan wij wanneer de kans zich voordoet het bos in met staatsbosbeheer en gaan we bomen zagen en kort maken. Of oefeningen waar een boom op een auto is beland.

Foto's van verwijderen van stormschade heb ik zo niet. Maar er zijn vast fotografen hier die dat wel hebben denk ik?

Met betrekking tot procedures moet je denk ik de boeken van brandwacht 1e klasse raadplegen.