fijnmazig VF

Auteur Topic: fijnmazig VF  (gelezen 8442 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #10 Gepost op: 14 mei 2009, 13:01:04
Een AED reageert alleen wanneer een schokbaar ritme wordt gedetecteerd, in het voorkomende geval zegt het apparaat "geen schok aanbevolen, ga door met reanimeren"

Ruud
dank u!!   ;)


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #11 Gepost op: 14 mei 2009, 15:51:05
In het voorkomende geval zegt het apparaat "geen schok aanbevolen, ga door met reanimeren"

Ruud

Zelfs bij sinusritme zal de AED zeggen door te gaan met BLS. Dit kan voor verwarring zorgen als een AED al op voorhand is aangesloten op een patient die niet een circulatiestilstand doormaakt ( bewustzijsverlies zonder cardiale oorzaak).
Het apparaat is niet slim en herkent inderdaad slechts een schokbaar ritme, output en ritme herkent ie niet.

Groet,

HapAmbu


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #12 Gepost op: 14 mei 2009, 17:04:59
Misschien maar goed ook dat hij adiviseert om te reanimeren (indien nodig voegt die van ons er nog aan toe dacht ik), een sinusritme is immers geen garantie voor een acceptabele pompfunctie van het hart.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #13 Gepost op: 14 mei 2009, 19:20:27
Klopt.

Na ROSC is de pompfunctie van het hart verreweg van optimaal. Daarnaast is het hart zeer gevoelig om opnieuw VF te krijgen.

Maar ik heb weleens een vraag gehad van een politiemedewerker die na het opplakken van de AED bij een hemodynamisch stabiele patient het advies kreeg van de AED om te reanimeren. Degene ging ervan uit dat de AED kapot was en verkeerde informatie gaf. En trok uiteindelijk ook aan het rechte eind, niet over te gaan op BLS. Maar dit werkt wel verwarrend natuurlijk


peter h

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 353
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #14 Gepost op: 19 mei 2009, 16:24:50
Een AED reageert alleen wanneer een schokbaar ritme wordt gedetecteerd, in het voorkomende geval zegt het apparaat "geen schok aanbevolen, ga door met reanimeren"

Ruud

dank u!!  

en daar ging juist de vraag over: WAT is een klapbaar ritme? dit was de discussie die ik met collega's had.
volgende de ene AED 200uV, volgens een ander 80uV..

Klopt.

Na ROSC is de pompfunctie van het hart verreweg van optimaal. Daarnaast is het hart zeer gevoelig om opnieuw VF te krijgen.

Maar ik heb weleens een vraag gehad van een politiemedewerker die na het opplakken van de AED bij een hemodynamisch stabiele patient het advies kreeg van de AED om te reanimeren. Degene ging ervan uit dat de AED kapot was en verkeerde informatie gaf. En trok uiteindelijk ook aan het rechte eind, niet over te gaan op BLS. Maar dit werkt wel verwarrend natuurlijk



lijkt mij stug... misschien niet goed geluisterd??? (de medewerker dus)
de meeste AED's geven na "geen schok" de opdracht om A en B te checken en vervolgens INDIEN NODIG te starten met de reanimatie.. of woorden van die strekking..

Peter


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #15 Gepost op: 19 mei 2009, 16:39:01
hoi Peter H,

Je kunt de geluidsfragmenten terugluisteren waaruit wel degelijk bleek dat de AED het commando: 'Ga door met reanimeren' gaf. Iedere AED staat in een bepaald protocol waarbij bijvoorbeeld het voelen van de pols optioneel is.

AED's LP 500 en LP 1000 kunnen ook geen output of vital signs meten, dus wellicht dat er daarom het commando 'Ga door met reanimeren' wordt gegeven....?

Groet,

HapAmbu