Persoonlijk brandveiligheids dilemma

Auteur Topic: Persoonlijk brandveiligheids dilemma  (gelezen 3695 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

112 Brabant.nl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Gepost op: 21 januari 2004, 23:14:24
Ik leef in een zeer risicovolle huurwoning en dat realiseer ik me maar al te goed. De zolder waar ik slaap heeft namelijk maar een uitgang en dat is de houten flisotrap die in de keuken uitkomt. Van het raampje kan ik geen gebruik maken omdat ik simpelweg niet door die opening pas (al eens uitgeprobeerd).

Mocht er bij mij thuis brand uitbreken in de keuken terwijl ik lig te slapen (niet geheel ondenkbaar) dan is het einde zoek. Ik zal dan als een rat in de val zitten. Het ergste is, ik realiseer me dat al sinds ik hier 5 jaar geleden kwam wonen.

Op de zolder en in de woonkamer (open verbinding met de keuken) hangt weliswaar een rookmelder die me eventueel kan wekken, maar wat heb ik eraan als de hele verdieping beneden mij in brand staat.....

Van een bekende kreeg ik eens de tip om een branddeken aan te schaffen. In een uiterste noodsituatie zou je met zo'n ding dan door de vlammen kunnen redden. Ik vraag me echter wel degelijk af of dat iets zal uithalen. Ik denk dat ik me door de rook geen weg meer naar buiten kan begeven.

De enige reeële optie is dus de brandweer bellen en hopen dat ze op tijd komen. Maar ook die zullen vanaf het dak dat raam open moeten breken om een uitgang te forceren. probleem dan is dat men niet met een voertuig aan de achterzijde (waar dat raam zit) met een ladderwagen kan komen. En een hoogwerker hebben ze hier niet.

Kortom: drama! Wat zijn de dingen die ik hier feitelijk aan zou kunnen doen om deze situatie toch nog op een enigszins betaalbare manier brandveilig te maken? Hoe zou ik me  eventueel toch een uitgang kunnen forceren? Want de gedachte om levend te verbranden danwel te stikken van de rook staat me totaal niet aan.... :(


Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #1 Gepost op: 22 januari 2004, 11:09:24
Kan je er niet een groter raam in (laten) zetten? Dat zou een makkelijke oplossing zijn, wellicht wel duur, maar ja, dan heb je ook wat. Juist, je leven dus. ;)

Christian


mus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • veiligheid boven alles
Reactie #2 Gepost op: 22 januari 2004, 12:13:35
Zoals je de zolder beschrijft neem ik aan dat deze zolder niet geschikt is voor bewoning. Als de verhuurder van de ruimte dit aanbiedt als woon(slaapruimte) moet het ook voldoen aan bepaalde wettelijke voorschriften. Hierdoor bestaat de mogelijkheid om bijv. een groter raam in het dakvlak aan te brengen. Een dakkapel biedt hier ook een oplossing. De vliezotrap moet men vervangen door een vaste trap. Laat Bouw en Wonen van de gemeente hierna eens kijken. Je loopt wel het risico dat deze ruimte niet meer bewoond mag worden. Maar weegt dit op tegen een mensenleven. Als je er niets aan doet kun je alleen jezelf een verwijt maken. En denk je dat de brandweer weet dat je op een zolder slaapt die hiervoor (waarschijnlijk) niet geschikt is. In het meest gunstige geval merken ze je op en anders dragen ze je naderhand naar buiten. Veiligheid moet je zelf waarborgen. Zoek advies bij de afdeling Preventie of bij Bouwen en Wonen van jouw gemeente. Die weten precies hoe je dit geval moet aanpakken. ;)
Vergeet niet te leven, meer is er niet.  Het leven is mooi, je moet het wel willen zien.


112 Brabant.nl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Reactie #3 Gepost op: 24 januari 2004, 00:32:43
Het ebwonen van de zolder mag officieel niet maar wordt volgens goed oud-hollands gebruik gedoogd door de woningstichting. Toen ik hier kwam wonen zei de medewerkster letterlijk "Officieel mag je het alleen als opslagruimte gebruiken maar vrijwel iedereen slaapt er. Wij hebben daar begrip voor en doen er niet moeilijk over".
Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !


firemanr

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 24 januari 2004, 03:42:51
En hoe gaan ZIJ reageren als je moeilijk doet ??? :-X :-X


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #5 Gepost op: 24 januari 2004, 10:25:30
Ik leef in een zeer risicovolle huurwoning en dat realiseer ik me maar al te goed. De zolder waar ik slaap heeft namelijk maar een uitgang en dat is de houten flisotrap die in de keuken uitkomt. Van het raampje kan ik geen gebruik maken omdat ik simpelweg niet door die opening pas (al eens uitgeprobeerd).

Mocht er bij mij thuis brand uitbreken in de keuken terwijl ik lig te slapen (niet geheel ondenkbaar) dan is het einde zoek. Ik zal dan als een rat in de val zitten. Het ergste is, ik realiseer me dat al sinds ik hier 5 jaar geleden kwam wonen.

Op de zolder en in de woonkamer (open verbinding met de keuken) hangt weliswaar een rookmelder die me eventueel kan wekken, maar wat heb ik eraan als de hele verdieping beneden mij in brand staat.....

Van een bekende kreeg ik eens de tip om een branddeken aan te schaffen. In een uiterste noodsituatie zou je met zo'n ding dan door de vlammen kunnen redden. Ik vraag me echter wel degelijk af of dat iets zal uithalen. Ik denk dat ik me door de rook geen weg meer naar buiten kan begeven.

De enige reeële optie is dus de brandweer bellen en hopen dat ze op tijd komen. Maar ook die zullen vanaf het dak dat raam open moeten breken om een uitgang te forceren. probleem dan is dat men niet met een voertuig aan de achterzijde (waar dat raam zit) met een ladderwagen kan komen. En een hoogwerker hebben ze hier niet.

Kortom: drama! Wat zijn de dingen die ik hier feitelijk aan zou kunnen doen om deze situatie toch nog op een enigszins betaalbare manier brandveilig te maken? Hoe zou ik me  eventueel toch een uitgang kunnen forceren? Want de gedachte om levend te verbranden danwel te stikken van de rook staat me totaal niet aan.... :(
het feit dat er al een rookmelder hangt is al heel wat,want een rookmelder waarschuwt al zeer snel dat er iets niet in de haak is.
Verder de optie van de blusdeken,leuk maar aangezien een brand niet alleen rook en vuur is.Maar ook hitte en giftige dampen waar onze longen absoluut niet tegen kunnen,is die blusdeken een slecht middel.
Ik zou toch een andere slaapkamer opzoeken ;)


ikke

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 6 april 2004, 21:32:02
jemig... dan ben ik blij dat ik altijd nog naar de badkamer kan vluchten  :-\ kheb op mijn kamer ook een houten trap(eigenlijk is gewoon het halve huis van hout...), rookmelder doet het niet (of de batterijen zijn eruit of hij doet het echt niet) en bij brand is er niemand die iets opmerkt omdat er als de kachel bij ons aanstaat het ook al in de hele straat te ruiken is... =_=


GHD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 485
Reactie #7 Gepost op: 6 april 2004, 23:53:24
ik weet verder niet waar het dak bij jou is van gemaakt...

maar meestal is het van hout...
en daar liggen verder de dak pannen op..
in het algemeen is het hout van een dak gemaakt van planken...

je zou b.v. een goede bijl op zolder neer kunnen hangen...
zodat je een weg naar buiten kan hakken...

en een brandblusser op kunnen hangen,op zolder..

dan heb je altijd iets bij de hand op toch een vluchtweg te kunnen maken...

en die dingen zijn niet zo duur..

maar het is maar een ideetje... ;)

ik heb zelf op de slaapkamer een nood brand trap...
je weet wel z`n trap die je door een open raam naar buiten kan rollen..en vast kan maken aan de verwarming..
verder heb ik 5 brandmelder in huis en een rook/koolmodxide melder...bij de c.v.

1 rookmelder bij de stoppenkast
          ,,          bij de trap naar boven(1e verdieping)
          ,,          in de keuken
          ,,          bij de trap naar de zolder
          ,,          in de huiskamer

mischien wat veel...maar ik wordt liever optijd wakker dan niet


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #8 Gepost op: 7 april 2004, 00:12:12
tja,die brandblusser kun je mooi gebruiken om door het raam te mikken :-X ;D


firemanr

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 7 april 2004, 13:04:03
ik weet verder niet waar het dak bij jou is van gemaakt...

maar meestal is het van hout...
en daar liggen verder de dak pannen op..
in het algemeen is het hout van een dak gemaakt van planken...

je zou b.v. een goede bijl op zolder neer kunnen hangen...
zodat je een weg naar buiten kan hakken...

en een brandblusser op kunnen hangen,op zolder..

dan heb je altijd iets bij de hand op toch een vluchtweg te kunnen maken...

en die dingen zijn niet zo duur..

maar het is maar een ideetje... ;)

ik heb zelf op de slaapkamer een nood brand trap...
je weet wel z`n trap die je door een open raam naar buiten kan rollen..en vast kan maken aan de verwarming..
verder heb ik 5 brandmelder in huis en een rook/koolmodxide melder...bij de c.v.

1 rookmelder bij de stoppenkast
          ,,          bij de trap naar boven(1e verdieping)
          ,,          in de keuken
          ,,          bij de trap naar de zolder
          ,,          in de huiskamer

mischien wat veel...maar ik wordt liever optijd wakker dan niet





Heb zelf 3 rookmelders en 3 brandblussers in huis...en in elke auto 1 brandblusser.....Beter mee verlegen dan om verlegen. ;) ;D