Procedure bijstandverlening in relatie met restdekking

Auteur Topic: Procedure bijstandverlening in relatie met restdekking  (gelezen 4496 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Afgesplitst van de grote brand in Ossendrecht :http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,29534.0.html

Dit topic is ontstaan naar aanleiding van de opschaling bij een zeer grote bos/heidebrand. De vraag kwam naar voren hoe deze procedures verlopen.

Ik vermoed ook bijstand vanuit België en vanuit de vliegbasis Woensdrecht.

Zeeland zou ook nog voor de hand liggen, Rilland etc. lijkt me sneller dan Breda of Oosterhout




Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #1 Gepost op: 11 mei 2009, 16:28:24
Bijstand van dichtbij is niet altijd de beste bijstand. Soms moet je even iets verder kijken. Zeker als je specifiek materieel nodig hebt. Zo lijkt het mij hier erg zinvol om bijstand van natuurbrandbestrijdingsvoertuigen te krijgen in plaats van normale tankautospuiten.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #2 Gepost op: 11 mei 2009, 16:29:40
Zeeland zou ook nog voor de hand liggen, Rilland etc. lijkt me sneller dan Breda of Oosterhout
Het probleem is dat als je Rilland erheen stuurt je een behoorlijk groot gebied niet gedekt hebt tussen Rilland en de grens met brabant. Bij een brand in Bergen op Zoom is Krabbendijke eens ingezet voor aflossing. Die zouden dan in dat geval ook gealarmeerd zijn als dat gewenst zou zijn geweest.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #3 Gepost op: 11 mei 2009, 16:33:45
Rilland was ook als voorbeeld bedoeld. In geval van snelle hulp lijkt me dit wel een oplossing.

Restdekking valt dan ook weer op te lossen door TS te verplaatsen om het gebied over te nemen.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #4 Gepost op: 11 mei 2009, 16:35:52
Hoe vaak gebeurt het überhaupt dat brandweereenheden zo gezegd VWS gaan?


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #5 Gepost op: 11 mei 2009, 16:49:47
Om nog even antwoord te geven is het hier zo geregeld dat er in de dagsituatie een TS van een andere post naar onze post komt als wij langdurig zijn ingezet.

Avond, nacht, weekend wordt er herbezet door eigen personeel.


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #6 Gepost op: 11 mei 2009, 16:58:49
Rilland was ook als voorbeeld bedoeld. In geval van snelle hulp lijkt me dit wel een oplossing.

Restdekking valt dan ook weer op te lossen door TS te verplaatsen om het gebied over te nemen.
Bij beroepsbrandweerkorpsen kan je makkelijk herbezetten. Het lijkt mij niet verstandig om in dit geval bijvoorbeeld Rilland richting Ossendrecht te sturen en de TS van Krabbendijke bijvoorbeeld (vrijwilligers) weer op Rilland te zetten.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #7 Gepost op: 11 mei 2009, 17:21:56
Overdag is het een gecombineerde TS van beroeps en vrijwilligers welke van een tweede post verplaatst wordt. 's Avonds alleen vrijwilligers welke komen voor herbezetting.

In geval van een groot incident lijkt me dit dan toch een logische zet wil je alle delen van een regio binnen de normen kunnen blijven halen.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #8 Gepost op: 11 mei 2009, 17:24:02
Overigens zou het ook kunnen dat een naburige gemeente wordt opgeroepen voor herbezetting wanneer er een groot incident gaande is.

Buiten het feit dat dit korps minder plaatselijk bekend is, staan we allemaal voor dezelfde taak en zou dit dus geen probleem moeten zijn.


gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #9 Gepost op: 11 mei 2009, 18:21:00
in bv engeland is het heel normaal dat er bij een grote inzet voertuigen van grotere afstand,ook andere regio s worden ingezet.restdekking word hier gedaan door herplaatsing van blusvoertuigen.
zo kan het goed zijn dat een voertuig van regio x 50 km rijd om in regio y een post te herbezetten.