Oefening Internationaal "Floodex" - Noord Holland 22-25 september 2009

Auteur Topic: Oefening Internationaal "Floodex" - Noord Holland 22-25 september 2009  (gelezen 26684 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Van 22-25 september staat de internationale oefening Floodex gepland, zo las ik in de agenda van reddingsbrigade.nl.

Het volgende staat op de planning:

Command Post Exercise (CPX)
The Command Post Exercise will be conducted on national level. All EU Member States will be invited to participate. Each participant will participate in his/her own crisis centre.

16 - 17 September 2009, Europe

Field Exercise (FE)
The Field Exercise will take place around Schiphol airport and the city of Alkmaar in the North Western region of the Netherlands (the safety region Noord Holland Noord). The Field Exercise focuses on the incoming international assistance and the cooperation with Dutch units during rescue and pumping operations.

22, 23, 24, 25 September 2009, The Netherlands


Bron: www.floodex.nl

Heeft iemand een idee welke eenheden er ingezet gaan worden (RN/KNRM)? Ik ben wel benieuwd wat het precies gaat worden. De site is er (nog) niet erg concreet over (maar dat is natuurlijk ook de bedoeling).

Wel mooi dat dit een oefening op Europees niveau is.  O0 Zie ook:

Nederland organiseert in 2009 de oefening EU Floodex om de coördinatie van internationale civiele bijstand met een overstromingsscenario te oefenen.
Bron: http://www.minbzk.nl/onderwerpen/internationale-zaken_0/crisisbeheersing-en

Groeten,
Mark


Vanwege de actualiteit topic verplaatst naar Actueel. Mod Jerommeke




MachiaveIIi

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 230
Aan het deelnemende lijstje te zien is de KNBRD betrokken bij de uitvoering van deze oefening.  Mits met 'Dutch Water Life Saving Association' Reddingsbrigades Nederland wordt bedoeld. Sowieso valt mij het lijstje met partners mij een beetje tegen. Nederland is breed vertegenwoordigd, maar verder enkel Estland, Polen, Engeland en Duitsland en een vertegenwoordiger vanuit de EU. Het lijkt me niet dat bij een daadwerkelijk scenario het voor de hand ligt dat Estland of Polen bijstand verlenen.

Duitsland (THW en DLRG) en bv de Civiele bescherming van Belgische zijde of de RNLI  lijken mij voor de Nederlandse situatie veel logischer. Gelukkig zijn de Engelsen en Duitsers wel van de partij, iig van overheidswege. Al heb ik niet het idee dat er voor deze oefening daadwerkelijk oefenscenario's met buitenlandse eenheden worden nagespeeld. Zo te zien gaat het puur om de internationale coördinatie.

Maar goed, het is een mooi begin. Hopelijk zal na deze oefening er een breder draagvlak komen zodat meer landen zich verbinden aan dit project.


Rene112

  • Gast
Al heb ik niet het idee dat er voor deze oefening daadwerkelijk oefenscenario's met buitenlandse eenheden worden nagespeeld. Zo te zien gaat het puur om de internationale coördinatie.

Nou... dat idee mag je best wél hebben hoor  ;)

Deze 2 dagen zal er juist daadwerkelijk operationeel in Noord-Holland Noord geoefend gaan worden door de buitenlandse hulpverleners.

groeten,
René de Caluwé


donblondie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
Nou... dat idee mag je best wél hebben hoor  ;)

Deze 2 dagen zal er juist daadwerkelijk operationeel in Noord-Holland Noord geoefend gaan worden door de buitenlandse hulpverleners.

groeten,
René de Caluwé

en vergeet aanstaande zaterdag niet  ;)


Rene112

  • Gast
en vergeet aanstaande zaterdag niet  ;)

Die kan ik niet helemaal plaatsen.... tenzij je de oefening in IJmuiden (=Kennemerland) bedoelt?  

Verder lopen de voorbereidingen voor EU-Floodex, en begint het hier langzamerhand steeds drukker te worden met alles wat erbij komt kijken.

groeten,
René de Caluwé


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Ongetwijfeld wordt inderdaad Livex 2009 bedoeld.

Verder heb ik de indruk dat de Reddingsbrigade niet mee doet -komt nog hoop ik- met Floodex.
Wie weet hoe het zit?
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Ongetwijfeld wordt inderdaad Livex 2009 bedoeld.

Verder heb ik de indruk dat de Reddingsbrigade niet mee doet -komt nog hoop ik- met Floodex.
Wie weet hoe het zit?

Van 22-25 september staat de internationale oefening Floodex gepland, zo las ik in de agenda van reddingsbrigade.nl.


Dat staat toch niet zomaar in de agenda, neem ik aan? Er zal vast wel e.e.a. bekend gemaakt worden. Misschien wel op de ALV zaterdag.

Groeten,
Mark


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Ik hoorde gisteren op de IVIC dat deze fa. http://www.waterawareness.co.uk/ , zowel het praktisch (field exercise) als meer theoretisch (command post?) gedeelte aanwezig zal zijn.

Kees  8)


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Inderdaad gaat de reddingsbrigade volop meedoen.

Helaas heb ik nog niets vernomen over hoe en wat.

En het kan natuurlijk goed zijn, dat voor een deel een bedrijf is ingehuurd.

Gelukkig is er steeds meer geld voor goede oefeningen. Livex zag er in ieder geval indrukwekkend uit.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Rene112

  • Gast
Wel weer een mooi moment voor een update lijkt mij...  Op dit moment loopt de voorbereiding van deze oefening "op volle kracht"!  Zo zitten diverse collega's van mijn afdeling middenin de scenario's, enscenering en interessante logistieke vraagstukken...

In het vorige week verschenen tijdschrift "Noordwester" van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord staat het volgende artikel dat volgens mij een beter beeld geeft van de bedoeling, opzet en lokaties waar op 23 en 24 september operationeel geoefend gaat worden.

groeten,
René de Caluwé


Floodex: rampenoefening met internationale allure

De regio Noord-Holland Noord vormt in september het decor voor de grote internationale oefening Floodex. Een speciale projectgroep bezig de ins en outs van de oefening voor te bereiden. En dat is niet voor niets. Tijdens de oefening krijgt Noord-Holland Noord een ramp voor z’n kiezen die z’n weerga niet kent. Zodanig dat hulp uit verschillende landen uit Europa moet worden ‘ingevlogen’. Aan Floodex wordt een internationaal symposium gekoppeld waarin het thema internationale hulp centraal staat.

Een viertal buitenlandse bijstandsteams wordt tijdens de oefening op 23 en 24 september daadwerkelijk als ‘veldeenheden’ in de regio ingezet. De deelnemende landen zijn Engeland, Duitsland, Polen en Estland. Maar liefst 250 Europeanen worden ingezet. De uitrusting van de buitenlandse teams is zodanig dat ze kunnen redden met boten en pompen. Voor de bijstandsteams wordt een basiskamp ingericht in de omgeving van Bergen. Projectleider Zeger Brinkman van de Veiligheidsregio: “Het is voor deze regio een bijzondere oefening. De uniciteit is ondermeer gelegen in de duur van de oefening. Het scenario duurt langer dan men gewend is. Daardoor worden personele consequenties zichtbaar. Zo moet er worden voorzien in aflossen van bijvoorbeeld het ROT en de CoPI’s. Ook is de uitvoering
afwijkend van de gemiddelde opschaling. Dat komt ondermeer door de grootschaligheid en de diversiteit van organisaties die meedoen.”

Natuurrampen, zoals overstromingen, kennen geen grenzen. Ze kunnen meerdere landen op hetzelfde moment treffen. Wanneer een dergelijk scenario werkelijkheid wordt is opschaling op Europees niveau noodzakelijk. Operationele voorbereiding en oefenen van dergelijke scenario’s is daarom van groot belang.
De internationale oefening Floodex kent als belangrijkste doel het testen van de binnenkomende internationale bijstand en de leiding en coördinatie bij deze inzet. Het gaat deze keer om een puur operationele oefening. Er doen dus geen bestuurders mee.

Stormvloed
Het basisscenario is ontwikkeld op basis van een ergst denkbare overstroming. Brinkman: “We werken met een scenario dat uit gaat van een stormvloed in het Noordzeegebied. Het hele gebied wordt getroffen door een depressie met extreme windsnelheden. Door de combinatie met het getij leidt dit tot extreem hoogwater. Uiteindelijk leidt dit tot overstromingen en windschade. Floodex kent op verschillende plaatsen in de regio oefenactiviteiten. Zo worden de Grote en Kleine Vliet op grondgebied van Wervershoof en Medemblik tot rampgebied verklaard. Ook de omgeving van het Alkmaardermeer (gemeente Castricum) ontkomt niet aan een catastrofe. Dat geldt ook voor het in het noorden van de provincie gelegen Amstelmeer in de gemeenten Wieringen en Anna Paulowna. Er worden doorbraken in de primaire keringen, windschade en het uitvallen van nutsvoorzieningen gesimuleerd. Het rampscenario voor Floodex is aantrekkelijk voer voor de mensen die de oefening bedenken. Alles wordt uit de kast gehaald. Per dag worden ongeveer driehonderd figuranten ingezet. Zondermeer aansprekend is ook de oefenactie die door Rijkswaterstaat en het Hoogheemraadschap wordt georganiseerd. Langs het Amstelmeer wordt met groot materieel het leegpompen van een ondergelopen gebied beoefend.

Taalbarrière
Uitdagingen volop. Behalve de taalbarrière, alle communicatie geschiedt in het Engels, voorziet projectleider Brinkman talloze verrassingen. “De complete crisisorganisatie wordt uitgerold. We werken met twee CoPI’s, een ROT, commandoposten van Rijkswaterstaat en Hoogheemraadschap. Dat vraagt om veel afstemming. Een prachtige beproeving voor netcentrisch werken. Dit nieuwe informatiesysteem wordt tijdens Floodex voor het eerst op grote schaal toegepast. Ik hoop dat met de kenmerken van het systeem, iedereen op dezelfde plek dezelfde informatie, het in de praktijk goed werkt.” Brinkman is ook benieuwd naar de effecten en doorvertaling van de verschillende briefings en het ‘matchen’ van de verschillende verbindingsystemen. Voorafgaand aan de operationele oefening op 23 en 24 september vindt op 16 en 17 september een zogenaamde Command Post Exercise (CPX) plaats. Tijdens de CPX wordt het proces voor het aanvragen van internationale bijstand getest.

25 organisaties
De oefening kent een groot deelnemersveld. Ruim 25 organisaties doen mee. Behalve de hulpverleners uit het buitenland zijn er natuurlijk de reguliere hulpverleners van brandweer, politie en GHOR. Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier en Rijkswaterstaat nemen het pompen voor hun rekening. Bij een overstroming als deze is de reddingsbrigade niet weg te denken. Zij zullen samen met de buitenlandse teams optreden. Daarnaast worden diverse ministeries, KLPD, Marechaussee, Schiphol en Defensie bij de oefening actief betrokken. De gemeente Castricum overweegt een dag opvang en verzorging te beoefenen. Waarschijnlijk werken ook het Nederlandse Rode Kruis en Dares (de organisatie voor zendamateurs) mee aan de oefening. Bij een scenario als Floodex zijn helikopters onmisbaar. Zij worden op verschillende plaatsen ingezet. De oefening is een initiatief van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. De uitvoering is in handen van het Landelijk Operationeel Coördinatie Centrum (LOCC) die de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord in de arm heeft genomen voor de aansturing en organisatie van de grootschalige oefening. Floodex wordt mede mogelijk gemaakt door de Europese Commissie. Het daadwerkelijk beoefenen van internationale calamiteiten is voor de EU noodzakelijk voor het verbeteren van Europese samenwerking op het gebied van civiele bescherming.

Bron : De Noordwester, juni 2009, Veiligheidsregio Noord-Holland Noord