Oefening Internationaal "Floodex" - Noord Holland 22-25 september 2009

Auteur Topic: Oefening Internationaal "Floodex" - Noord Holland 22-25 september 2009  (gelezen 26517 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #30 Gepost op: 22 september 2009, 20:13:14
Copi bij Wervershoof begint al vorm te krijgen.


Wie weet wat voor vrachtwagencombinatie dit is van het KLPD? Ik was een beetje dom en vergat de belangrijkste zin op zo'n moment: "Ik durf het bijna niet te vragen maar.... mag ik even...?"



Tevens weet ik nu al dat er 1 OVDG morgen een echte kl*tedag heeft.



Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #31 Gepost op: 22 september 2009, 20:18:59
Rampoefening FloodEx in Wervershoof
16 sep 2009

Op woensdag 23 en donderdag 24 september vindt een grootschalige oefening plaats in onder andere Wervershoof: FloodEx.
FloodEx is een van de grootste rampenoefeningen die ooit in Nederland is gehouden. Ook bijzonder: aan de oefening doen niet alleen Nederlandse hulpverleners mee, maar ook meer dan tweehonderd buitenlandse.
 
Voornaamste doel van de oefening is om de samenwerking tussen binnen- en buitenlandse hulpverleners te testen. De Nederlanders krijgen hulp van Britten, Duitsers, Esten en Polen.

Zoeken en redden
Iedere oefendag doen achthonderd mensen (hulpverleners, acteurs en figuranten) aan FloodEx mee, die gebruikmaken van zes helikopters, meer dan 24 vaartuigen en tientallen voertuigen.
 
De hulpverleners moeten slachtoffers zoeken en redden en water wegpompen. Ook zijn er complicaties: ongelukken door uitbrekende paniek, mensen die met vervuild water in aanraking zijn gekomen.
 
Voor inwoners van de gemeenten Medemblik en Wervershoof springen vooral de activiteiten op de Groote en Kleine Vliet in het oog. De Groote en Kleine Vliet zijn voor de deelnemers aan FloodEx zogenaamd overstroomd gebied. Dit wordt gesimuleerd door bijvoorbeeld pontons met opbouw in het water te leggen, die lijken op overstroomde huizen. ‘Slachtoffers’ van de overstroming worden met behulp van helikopters en vaartuigen gered.

Met name bij de brug bij Onderdijk, bij de Dirk Bijvoetweg, zal het druk zijn met oefenactiviteiten. Hier vestigen de hulpverleners hun commandopost en het gewondennest – de opvang voor slachtoffers.

Hinder
De oefening is overdag. De leiders van de oefening doen er alles aan om overlast voor omwonenden te beperken. Helaas kunnen ze niet voorkomen dat FloodEx op enkele plaatsen mogelijk voor enige hinder zorgt. De organisatoren van de oefening vragen daarvoor uw begrip. Direct omwonenden van oefenactiviteiten zijn per brief geïnformeerd.

Afsluitingen
De Dirk Bijvoetweg wordt afgesloten tussen Markerwaardweg en Leistik. De Grutteweide wordt ook afgesloten. De afsluitingen zijn op beide oefendagen van kracht van 7.00 uur tot 17.30 uur.

Kijken
Als u naar de oefening wilt kijken, verzoeken wij u om niet met de auto te komen en de Onderdijk zoveel mogelijk te mijden om verkeersstremmingen te voorkomen.

Initiatief
De rampoefening FloodEx is een initiatief van het ministerie van Binnenlandse Zaken. De calamiteitenorganisatie Veiligheidsregio Noord-Holland Noord voert de oefening uit. Dat doet de veiligheidsregio samen met Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier, Korps Landelijke Politiediensten, het Nederlandse Rode Kruis, De Reddingsbrigade Nederland, de regiopolitie Noord-Holland Noord, Rijkswaterstaat en het ministerie van Defensie.

Contact
Voor vragen over FloodEx kunt u contact opnemen met de afdeling communicatie van Veiligheidsregio Noord-Holland Noord: communicatie@veiligheidsregio-nhn.nl. Op woensdag 23 en donderdag 24 september is een informatienummer geopend: 072 567 50 19.

bron: http://www.wervershoof.nl/default/home/actueelhome/RampoefeningFloodexinwervershoof/id_1350


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #32 Gepost op: 22 september 2009, 20:46:22
Kick-off?

p2kflex
18:13:16 22-09-09-ALPHA-OPROEP RC REGIO 12 CODE 007
1800011Landelijke Meldkamer Ambulance Zorg (DARES - Regio Coördinatoren)


Rene112

  • Gast
Reactie #33 Gepost op: 22 september 2009, 21:32:24
Waar kunnen we die nieuwsuitzending vinden?

Ze staan op een site waarop je eerst moet inloggen. Wat mij betreft zijn die 3 nieuwsuitzendingen voor iedereen toegankelijk... maar ik zal dat even checken voordat ik de inlognaam en wachtwoord hier ga vermelden  ;)

Zojuist hebben alle leiders Copi en OvD'n een briefing gehad door het ROT in Alkmaar.

Het is duidelijk dat de dorpen "Akersas" en "Vlietburg" voor een groot deel onder water zijn verdwenen. Er zijn nog honderden (misschien wel duizenden....) mensen in dat gebied aanwezig. De Copi's zullen morgen (met hulp van helicopters) een verkenning kunnen uitvoeren en een inzetplan maken voor de (schaarse) eigen eenheden en de buitenlandse bijstand. Om 07.00 uur gaan de Copi's op beide lokatie van start....

Eén van de grootste uitdagingen aan het begin zal het indelen en organiseren van het terrein zijn, er komen nogal wat (grote!) voertuigen richting het Copi rijden... en er zullen bijvoorbeeld na enige tijd ook gewonden vervoerd moeten worden.

Kortom : een enorme uitdaging voor alle betrokkenen....
Donderdag worden de oefeningen van morgen (grotendeels) herhaald.

groeten,
René de Caluwé


NF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,018
    • www.112ijmond.nl
Reactie #34 Gepost op: 22 september 2009, 21:45:49
Mijn klas gaat ook met OOV-support mee, als slachtoffer dus. Kan helaas niet aanwezig zijn.. :-\
Ik had ook meegekund donderdag. Maar dan was het kwart voor zeven des morgens verzamelen in Den Haag... dat ging me iets te ver voor een oefening op een kwartiertje fietsen van thuis.  :P Dan maar een interviewtje voor die studiepunt en er komen vast en zeker nog wel meer oefeningen.

Desalniettemin, interessante oefening! O0
112ijmond.nl / IVK, BvV / Brede interesse in Veiligheid en Hulpverlening


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #35 Gepost op: 22 september 2009, 21:50:07
Kick-off?

p2kflex
18:13:16 22-09-09-ALPHA-OPROEP RC REGIO 12 CODE 007
1800011Landelijke Meldkamer Ambulance Zorg (DARES - Regio Coördinatoren)

Uhm, spionnen-tijd? ::)
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #36 Gepost op: 22 september 2009, 21:54:54
Hey René,

Leuke oefening hebben jullie daar! Ik ben benieuwd hoe het e.e.a. gaat lopen.

Oh ja, als je Mike Nienhaus en Herbert Schlorf van de THW nog tegenkomt, doe hen dan de groeten van mij.  O0
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


Rene112

  • Gast
Reactie #37 Gepost op: 22 september 2009, 22:01:18
Hey René,

Leuke oefening hebben jullie daar! Ik ben benieuwd hoe het e.e.a. gaat lopen.

Oh ja, als je Mike Nienhaus en Herbert Schlorf van de THW nog tegenkomt, doe hen dan de groeten van mij.  O0

Hoi  ;), ik zal de namen even opschrijven....  donderdagavond hebben we een grote afluitende BBQ voor zo'n 500 mensen op het strand bij Castricum. Ik zal ze dan proberen op te zoeken...
En... als jullie donderdagavond weer eens een NHN melding van een duinbrand bij Castricum zien... dan hoop ik niet dat de BBQ uit de hand is gelopen  ;D :D

Tja... verder is het wel bizar om te zien hoe groot de club hulpverleners (van allerlei diensten en organisaties) is, die nu bij ons rondloopt.
Ik kon vanavond niet eens meer ons eigen gebouw in Alkmaar binnenlopen omdat het leger de entree bewaakt...  :-\
Maar, we kregen vanavond van dezelfde groene collega's wel lekkere boerenkool met rookworst te eten!

groeten,
René de Caluwé

p.s.  je hebt een PB !


Robinh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,210
Reactie #38 Gepost op: 22 september 2009, 22:35:53
Weet iemand hoe laat de buitenlandse eenheden vrijdag weer teruggaan? Dan kan ik ze namelijk fotogarferen vlakbij de grens. ;)
OP AL MIJN GEPLAATSTE FOTO`S ZIT COPYRIGHT!


Dick_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 559
Reactie #39 Gepost op: 22 september 2009, 23:09:44
Hoi  ;), ik zal de namen even opschrijven....  donderdagavond hebben we een grote afluitende BBQ voor zo'n 500 mensen op het strand bij Castricum.


Maar hopen dat het dan niet het weer van de oefening is......