Reddingsbrigade: Brandbestrijding, ja of nee?

Auteur Topic: Reddingsbrigade: Brandbestrijding, ja of nee?  (gelezen 5256 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #20 Gepost op: 10 mei 2009, 11:10:04
IK denk dat het goed is om je vooraf te bedenken wat je wilt gaan bereiken.Kom je in een situatie terrecht zoals Henk beschreef,dat een polyester boot volledig in brand staat.Tja,jammer maar laat dat ding maar branden tot de waterlijn.De blussing van de restanten geschied wel met inzet van de brandweer.Dan vindt ik de zorg van opvarende belangrijker.

Maar heb je een klein brandje aan boord van een schip,wat nog te blussen is met een brandblusser.Waarom niet?Reddingsbrigades,KNRM kunnen vele malen sneller terplaatse zijn.Dus waarom geen aanvanging van blussing?Als er maar een boot klaar ligt om de brandweer over te varen,zodat de brandweer eventueel de bluswerkzaamheden over kan nemen.
Maar hou wel een paar veiligheidspunten boven aan je prioriteitenlijstje.Bedenk dat je in overlevingspak erg kwetsbaar bent met grote hitte.En weet wat je wel,maar vooral wat je niet kunt met een brandblusser.


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #21 Gepost op: 10 mei 2009, 11:30:59
Reddingbrigade en of KNRM zijn geen brandbestrijders!
Schoenmaker blijf bij je leest!
Reddingbrigade en KNRM zijn er om mensen te redden en niet om branden aan te vallen.
De mensen vlug van boord halen en weg wezen.
De overlevingspakken zijn mogelijk brandvertragend maar absoluut ongeschikt om een brand mee aan te vallen.
En al helemaal als ze hun noodsignalen nog in hun pak hebben zitten!!

Ik sluit me hier volledig bij aan. Denken we daarnaast ook even aan de aansprakelijkheden en verzekeringen?
Wat betreft taken en hun uitvoering verwijs ik wat dat betreft ook naar de uitspraken m.b.t. de dramatische afloop van de assistentie door de brandweerduikers in Terneuzen.

Kees  8)


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #22 Gepost op: 10 mei 2009, 12:01:59
Aan wat voor aansprakelijkheid moet ik denken bij het blussen van een brandje door de reddingsbrigade in relatie tot een waterongeval waarbij een duiker om komt?


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #23 Gepost op: 10 mei 2009, 13:07:12
Zo gauw het georganiseerde hulpverlening wordt i.p.v. normale passanten hulp denk ik dat je uit moet kijken m.b.t. gevolgen maar dat aspect laat ik graag aan iemand over die juridisch is onderlegd. Ik stel alleen dat enige nodige voorzichtigheid geboden is voordat allerlei oneigenlijke taken worden opgepakt.

Kees  8)